Esa Sairio

Miksi tietokone sammuu kesken lennon? Ja lisää muita ongelmia!

23 viestiä aiheessa

Pikku ongelmat jatkuvat. Eilen ja tänään tietokone sammutti itsensä yht'äkkiä kesken lennon. Siis monitori meni pimeäksi, keskusyksikkö sammui ja sitten käynnisti itsensä uudelleen ja kohta monitorilla oli työpöytäkuva ja lento menetetty. Yritin lentää MD 11:ta (Alain Captin paneeli) reaalisäässä Helsingistä Tampereelle lentosuunnitelman mukaan ja lennonjohdon ohjeistamana.

 

Tämä on aika outoa, koska yleensä on sattunut niin, että FS 2004 vaan yllättäen sammuu ja seurauksena on työpöydälle joutuminen mutta tietokone ei sammu.

 

Voisiko johtua seuraavista viime viikkoina tehdyistä muutoksista:

 

1. Windows Service Pack 2 asennettu

 

2. Väylänopeus nostettu 333 MHz:iin (aiempi 266 MHz) BIOSIN avulla

 

3. FS 2004:n patsi asennettu kaikkine tarvittavine operaatioineen, FS:n käynnistys normaalisti CD 4:n avulla

 

4. Sitten vielä asennettu TimeZone, GAFIN 2004, Finn Afcads 2004, Glagier- uudet lumitextuurit ja parikymmentä PAI:n lentoyhtiötä lisää

 

Vai muu syy (voiko joku komponentti ylikuumentua tms)?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylikuumeneminen on aika tavallinen syy tuollaiseen. Jos sitä tapahtuu vain FS:llä eikä millään 3D:ttöpmällä ohjelmalla, niin sekin viittaa juuri lämpöongelman suuntaan. SP2 on mulla aiheuttanut muutamassa koneessa epävakautta, ilmeisimmin jonkin laiteajurin takia, mutta aiheuttajan jäljille en ole vielä päässyt. Se oireilee tosin tavallisimmin jämähtämisenä, eikä riipu käynnissä olevista ohjelmista. Ohjauspaneelin järjestelmäasetuksista löytyy Käynnistys ja palautuminen, sieltä kun ottaa ruksin pois automaattisesta uudelleenkäynnistyksestä niin pääsee näkemään mitä sinisessä ruudussa kerrotaan kaatumisesta. Siinä voi olla jotain hyödyllistäkin, joskus ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. FS 2004:n patsi asennettu kaikkine tarvittavine operaatioineen, FS:n käynnistys normaalisti CD 4:n avulla

 

Minä asentaisin NoCD-patchin, monella kaatumiset loppuneet sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä asentaisin NoCD-patchin, monella kaatumiset loppuneet sillä.

Kunhan jostain tulee sellainen nocd- patsi, jonka moni on testannut, että toimii luotettavasti FS 9.1:n kanssa eli päivitetyn simun. Ja joka on helppo avata, en osaa/saa auki tuota mainittua rar-nocd-tiedostoa.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli enne sama ongelma ja se oli ylikuumenemisesta kiinni. Kone aina sammu keskenkaiken. Loppujenlopuksi se muuttu niin pahaks et vaikka en tehny sillä mitään, niin se silti sammui. Uusi prosessori tuuletin korjasi sen. Myös ongelma saatta johtuu siitä että se mäkitahna (tahnaa mitä laitetaan prosessorin ja tuulettimen välille) on kulunut pois ja sitä pitää lisätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et viitsis Kari lähettää No-CD patchia File Libraryyn? :P

 

Ei ole minun tekemä = Ei ole lupaa laittaa jakoon...mutta tsekkaa privaattiviestit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös ongelma saatta johtuu siitä että se mäkitahna (tahnaa mitä laitetaan prosessorin ja tuulettimen välille) on kulunut pois ja sitä pitää lisätä.

 

Lämmönjohtotahna ei kulu käytössä. Jos prosessorisiilin irrottaa, niin sitten on syytä poistaa vanha, kovettunut tahna ja laittaa uusi tilalle. Lisätä sitä ei pidä koskaan, vaan nimenomaan sitä pitää olla niin vähän, että se nippa nappa leviää koko kontaktipintaan. Mitä enemmän tahnaa, sitä huonompi lämmönjohtavuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi ongelma selvisi mutta toinen ongelma jatkuu.

 

Itse tietokoneeni sammuminen kesken lennon johtui ilmeisesti siitä, että olin nostanut väylätaajuuden 333 MHz:iin. En päässyt edes EFHK:lta ilmaan MD 11:ta, reaalisää ja lennonjohto sekä suunnitelma Kanarialle, kun tietokone katkaisi virrat n. 5 minuutin kuluttua liikkeellelähdöstä terminaalin edestä.

 

Eli teki samoja temppuja kuin tässä parin päivän aikana väylätaajuuden ollessa 333.

 

Laskin sen takaisin 266 MHz:iin eikä tietokone enää sammunut, ja pääsin lähtemään kohti Kanarian saaria.

 

Mutta sitten raivostuttavaa: Noin 4 tunnin lennon kuluttua, Portugalin ilmatilassa, FS 2004 heitti minut työpöydälle ja pyysi tapansa mukaan lähettämään Microsoftille FS:n virheraportin jota en lähettänyt.

 

Jostain syystä myöskään autosave ei suostu toimimaan ihan viimeisen taltioimansa lentotilanteen kanssa (minulla siinä otosväli 5 minuuttia). Toiseksi viimeisimmästä autosave- tilanteesta pystyin jatkamaan Kanarianlentoa, mutta vain noin 10 minuuttuia. Silloin FS heitti taas työpöydälle.

 

Asensin aamulla nocd- lisäosan joka kyllä toimii sillä tavoin hyvin, ettei CD 4:ta tarvita.

 

Pitääkö minun asentaa koko FS 2004 uudelleen ja kaikki sadat lisäkoneet ja lisäosat ja patsi yms. Hirveä työ. Tähän ei varmaan kukaan osaa vastata, näistä ongelmistahan on valitettu täällä koko ajan. Kysynpä kuitenkin.

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta sitten raivostuttavaa: Noin 4 tunnin lennon kuluttua, Portugalin ilmatilassa, FS 2004 heitti minut työpöydälle ja pyysi tapansa mukaan lähettämään Microsoftille FS:n virheraportin jota en lähettänyt.

 

Ennenkuin alat asentamaan simua uusiksi, kokeile poistaa sceneryitä, mitä olet mahdollisesti tuolle alueelle asentanut. Tai aloita vaikka sillä, että poistat tuon alueen sceneryistä ne scenery.datit ja annat simun tehdä uudet. Ja jos ei tuo auta, otat scenery librarystä sen alueen sceneryiden raksit pois... Eikä välttämättä edes sen portugalin alueen, vaan myös ne Kanarian jutskat jne...

 

EDIT: ja kokeile myös semmoista, että vaihdat eri lentokoneen. Se ei ole jotenkin vakuuttanut luotettavuudellaan koskaan se Alain Captin MD-11 paneeli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin alat asentamaan simua uusiksi, kokeile poistaa sceneryitä, mitä olet mahdollisesti tuolle alueelle asentanut. Tai aloita vaikka sillä, että poistat tuon alueen sceneryistä ne scenery.datit ja annat simun tehdä uudet. Ja jos ei tuo auta, otat scenery librarystä sen alueen sceneryiden raksit pois... Eikä välttämättä edes sen portugalin alueen, vaan myös ne Kanarian jutskat jne...

 

EDIT: ja kokeile myös semmoista, että vaihdat eri lentokoneen. Se ei ole jotenkin vakuuttanut luotettavuudellaan koskaan se Alain Captin MD-11 paneeli...

Mikko, kiitos neuvosta mutta olisiko ongelman syy se, että minulla on asennettuna Portugalin maisema ja sen lisäksi Espanjan ja Portugalin mesh. Jos eivät sovi yhteen?

 

Otin datit pois Canary 04:stä, Espanjasta ja Portugalista. Laitan koneen lentämään uudelleen vaikka Pariisista Kanarialle, niin katsotaan mitä tapahtuu. Tuo Alain Captin paneeli on siitä erinomainen, että siinä on henkilökunnan kuulutukset, matkustamon taustamusiikki ja siipikuva ym. mukavaa, jonka takia pidän tästä paneelista. Mutta frameja se syö verrattuna moniin muihin eikä sitä edes suositella käyttämääni näyttötilaan 1280 x 1024,mutta pidän FS:ssä tätä näyttötilaa kaiken muun näyttävyyden ja terävyyden takia.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tokihan mittareissakin mahdollisuudet ongelmiin ovat sitä suuremmat mitä enemmän ja mitä luovempaa koodia niissä on. Joten kyllä kaatumisissa on hyvä koittaa vaikka vakio-Cessnalla että kaatuuko silläkin. Ja sitten tosiaan lähteä poistamaan käytöstä alueeseen vaikuttavia lisämaisemia yksi kerrallaan. Aika harvassa tilanteessa simun uudelleenasentaminen on järkevää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerran scenery.dat- nimisten palikoiden poisto ja simun tekemät uudet datit auttavat kaatumataudissa, niin kannattaisiko tehdä seuraavasti:

 

Etsii Windowsin hakutoiminnolla kaikki mahdolliset scenery.dat tiedostot esim. D-asemalta, jossa minulla on FS, ja deletoi ne datit kaikki kerralla. Sitten käynnistää FS:n niin se luonee uudet ja paremmat tilalle. Onko näin vai ihan typerä ajatus?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä ajatus, jos kerran niiden kanssa tuntuu ongelmia tulevan. Simuhan luo ne kyllä kaikki uudelleen.

Uskaltaisiko näin todella tehdä?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

scenery.dat on maisemankuvaustiedosto, jonka simu luo käynnistyksessä jos se puuttuu. Sen olemassaolon tarkoitus on vain nopeuttaa käynnistystä, jos maisema ei ole muuttunut. Ongelmat sen kanssa liittyvät siihen, ettei simu huomaa muutosta maisemassa eikä siksi älyä tehdä scenery.datia uudestaan. Tämä ongelma siis kierretään poistamalla scenery.dat manuaalisesti. Jos sinulla näyttää scenery.datien päivittymättömyys vaivaavan joka puolella, niin ihan mahdollista on, että 9.1-patchin jälkeen niiden kuuluu kaikkien päivittyä, mutta näin ei vaan tapahdu automaattisesti. Silloin nimenomaan oikea tapa on poistaa ne kaikki, jolloin simu älyää muodostaa ne uudestaan. Scenery.dat on aina turvallinen poistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskin sen takaisin 266 MHz:iin eikä tietokone enää sammunut.

Onko mitään keinoa tai auttaako jonkin muun säädön muuttaminen BIOSISSA siihen, että voisi pitää väylänopeuden 333 MHz:ssä ilman että tietokone sammuu sen takia, kun on lennetty jonkin aikaa?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään keinoa tai auttaako jonkin muun säädön muuttaminen BIOSISSA siihen, että voisi pitää väylänopeuden 333 MHz:ssä ilman että tietokone sammuu sen takia, kun on lennetty jonkin aikaa?

 

yES

 

Melkein väittäisin, että uusi emolevy, prossu ja muistit voisivat olla järkevä ratkaisu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein väittäisin, että uusi emolevy, prossu ja muistit voisivat olla järkevä ratkaisu...

Kyllä vain, mutta en nyt halua sijoittaa paljoa rahaa koneen päivittämiseen.

Olen tähän asti ostanut uuden tietokoneen lähes joka toinen vuosi pääasiassa FS:n takia, ja nykyistä vajaa 2-vuotiasta konetta koetan päivittää vain säädöillä ja pikkuparannuksilla.

 

Jos uusisin nuo mainitsemasi osat olisi pakko hankkia myös uusi viimeisen päälle oleva näytönohjain, joka maksaa vielä lisää ehkä 400 euroa.

 

Mitä muuten ehdotat? Komponentit, hinnat? Osaanko itse asentaa koneeni sisälle ne?

 

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään keinoa tai auttaako jonkin muun säädön muuttaminen BIOSISSA siihen, että voisi pitää väylänopeuden 333 MHz:ssä ilman että tietokone sammuu sen takia, kun on lennetty jonkin aikaa?

 

Yksi vaihtoehto tulee mieleen, nostaa muistien jännite 0,1V....esim. Kingstonin muisteille on aika yleistä että vakaana toimiakseen pitää olla pikkaisen enemmän jännitettä kuin nimellisjännite.

 

Mutta jos tuo sammuminen johtuu jäähdytyksen riittämättömyydestä, se on suht helppo testata kotikonstein....kotelo auki ja pöytätuuletin puhaltamaan sisälle. Jos homma toimii niin sitten pitää laittaa koteloon lisätuuletusta, hyvä ratkaisu olisi eteen alas yksi sisälle tuuppaava ja taakse ylös sisältä pois imevä kotelotuuletin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin alat asentamaan simua uusiksi, kokeile poistaa sceneryitä, mitä olet mahdollisesti tuolle alueelle asentanut. Tai aloita vaikka sillä, että poistat tuon alueen sceneryistä ne scenery.datit ja annat simun tehdä uudet.

Poistin ensin kaikki scenery.datit FS:stä hakemalla ne ensin esiin Windowsin hakuohjelmalla. Sittenhän FS teki hiljalleen uudet, kun käynnistin ekan kerran tuon jälkeen. FS tuntui toimivan lyhyillä lennolla kaatuilematta.

 

Tänään päätin tehdä lennon Helsingistä Kanarialle uudelleen. Varmuuden vuoksi poistin vielä Portugalin maisemalisäosan joka lisää kaupunkeihin paljon rakennuksia, enkä kuitenkaan poistanut Espanjan ja Portugalin meshiä.

 

Lähtö EFHK:lta kello 10.00, simun reaalisää 15 min päivityksellä, MD 11 ja Alain Capt, lentosuunnitelma ja lennonjohto toiminnassa. Kaikki sujui hyvin ja laskeuduin Grand Kanarialle 6 h 22 minuutin lennon jälkeen. Lentoaikaa pidensi voimakas vastatuuli Euroopan yllä. Kaikki meni hyvin - tietokone ei kaatunut eikä myöskään FS!

 

Ainoa pikku ongelma oli, että MD 11 ei tarttunut ILS:n pystysäteeseen joten laskeuduin loppuosan käsin. Tuo paneeli on ennenkin eri kentillä jättänyt tarttumatta pystysäteeseen, vaikka muuten olen lähestynyt ja lentänyt mielestäni oikein...missähän vika?

 

Istuin muuten koko ajan monitorin ääressä, enkä nopeuta lentoja milloinkaan. Ainoat poikkeukset olivat, kun kapteenin (minun) piti käydä WC:ssä pari kertaa ja hakemassa kuppi kahvia sekä kaksi banaania. Silloinkin kuuntelin, vaatiiko lennonjohto pikaista kuittausta 1-namikalla jotten menetä johdettua lentoa.

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään