57 viestiä aiheessa

Onko kellään tarkenpaa tietoa Pekurin Englannissa lentämästä Hawker Hunter-koneesta 1956.

Ja Ranskassa lennetystä Mirage IIIC:stä 1961?

Millä tunnuksilla koneet olivat?

 

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä löydy tietoa ainakaan tuosta Lauri Pekurin kirjasta Ilmavoimien "kauppamatkustajana" 1950-60 luvuilla... Molemmat lennot on kyllä käyty läpi kiitettävästi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä löydy tietoa ainakaan tuosta Lauri Pekurin kirjasta Ilmavoimien "kauppamatkustajana" 1950-60 luvuilla... Molemmat lennot on kyllä käyty läpi kiitettävästi. :P

Sama täällä..minä kiinnitin huomiota Ilmavoimien "kauppamatkustajana"-kirjan kuvaan jossa Pekuri poseeraa Hunterin edessä. Koneesta ei näy paljon mutta kone ei ollut suojamaalattu vaan yksivärinen tähän tyyliin:

http://crimso.msk.ru/Images6/OS/OS-1/69-4.jpg

Eli ainakin Hunter F 6:n proto XF 833 oli v.1956 ilman suojamaalausta....tiedä häntä vai tiertääkö joku?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä..minä kiinnitin huomiota Ilmavoimien "kauppamatkustajana"-kirjan kuvaan jossa Pekuri poseeraa Hunterin edessä. Koneesta ei näy paljon mutta kone ei ollut suojamaalattu vaan yksivärinen tähän tyyliin:

http://crimso.msk.ru/Images6/OS/OS-1/69-4.jpg

Eli ainakin Hunter F 6:n proto XF 833 oli v.1956 ilman suojamaalausta....tiedä häntä vai tiertääkö joku?

Joku varmaan tietää, minä en muuta kuin että Pekuri kävi 1956 lentämässä Hunterilla Dunsfoldissa, jossa rikkoi äänimuurin juuri Mk 6:lla.

 

Mirage III:lla hän lensi Istrésissä.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan tietää, minä en muuta kuin että Pekuri kävi 1956 lentämässä Hunterilla Dunsfoldissa, jossa rikkoi äänimuurin juuri Mk 6:lla.

Kössi

Tuosta minä tein tuon poikkitieteellisen oletuksen jotta vois olla tuo Mark.6:n proto? Pekurin äänivallin rikkominen tapahtui kesäkuussa 1956 ja k.o. alatyypin sai 19 Squadron käyttöösä lokakuussa 1956. Pitäs vissin tarkemmin perehtyä Hunterin eri versioiden sielunelämään....jos ei sitten Pekurin koelentoraportissa oo merkitty tuo runkonumero, mutta missä ja minkä arkiston syövereissä sekin lienee?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille tiedoista! Pitää kokeilla tuota Kansallis-arkistoa, jos vaikka ensi kesänä pääsis käymään.

 

  -buccaneer-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin 8.9.-11 Kansallisarkistossa tutkimassa tuon T 24357/E1  kansion.

Hunterista ei mitään mainintaa mutta Gnat-kaupoista siinä oli paljon asiaa.

 

  -buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tarkenpaa tietoa Pekurin Englannissa lentämästä Hawker Hunter-koneesta 1956.

Ja Ranskassa lennetystä Mirage IIIC:stä 1961?

Millä tunnuksilla koneet olivat?

-buccaneer-

Palataanpa tähän:

Laukkasen Jyrkin uusimman kirjan "Koelentäminen ilmavoimissa 1918-1957" myötä selvis tuo Pekurin ohjastaman Hunterin tiedot: Hunter F.Mk.6 XE605. Kirjassa on kuva Pekurista poseeraamassa Mystery IVA 2-SD:n vieressä 27.6.1956 lennon jälkeen jolla hän ylitti syöksyssä äänenopeuden. Kirja loppuu vuoteen 1957 joten toivotaan että tuo Mirage IIIC ropleemi selviää seuraavassa osassa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olipa onni ja kunnia tavata ja jutella hänen kanssa useinkin Malmilla, hän tuli luokseni turinoimaan kun hänellä oli vapaa-aikaa. Hieno mies. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olipa onni ja kunnia tavata ja jutella hänen kanssa useinkin Malmilla, hän tuli luokseni turinoimaan kun hänellä oli vapaa-aikaa. Hieno mies. :thmbup:

 

Hyvällä tavalla kateeksi käy. Nyt kun paljastit tämän, niin edellytämme että kerrot ainakin muutaman herkullisen tarinan Pekuriin liityen :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvällä tavalla kateeksi käy. Nyt kun paljastit tämän, niin edellytämme että kerrot ainakin muutaman herkullisen tarinan Pekuriin liityen :)

 

 

Meidän turinoinnit olivat sellaista jokapäiväistä juttelua kaverin kesken.  :thmbup:. Kaikkea ei voi julkistaa.

Olipa onni olla hänen kaverinsa.

Koitan muistella niistä jutuista joitain herkkupaloja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän turinoinnit olivat sellaista jokapäiväistä juttelua kaverin kesken.  :thmbup:. Kaikkea ei voi julkistaa.

Olipa onni olla hänen kaverinsa.

Koitan muistella niistä jutuista joitain herkkupaloja.

 

Kiitos jo etukäteen. Kertoile mitä muistat... Kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensikö Pekuri joskus myös English Electric Lighting-koneella? Onko siitä mitään tietoa, koneen tunnuksia, päivämääriä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensikö Pekuri joskus myös English Electric Lighting-koneella? Onko siitä mitään tietoa, koneen tunnuksia, päivämääriä..

 

Lightningista ei ole mitään mainintaa Pekurin omaelämäkerrassa "Hävittäjälentäjä". Pekurin Gnat Trainerin koelento Chilboltonissa 9.9.1960 sen sijaan mainitaan mielenkiintoisena kokemuksena, vaikka ilmavoimilla ei ollut mitään aikomuksia ostaa kaksipaikkaista konetta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Pekurista. 30.7.1958 siirtolennettiin kaksi Folland Gnat'ia Englannista Suomeen. Pekuri GN-101:n ja Hietamies GN-102:n. Seuraavana päivänä, 31.7.1958, Pekuri ylitti ensimmäisenä suomalaisena Suomessa äänivallin Luonetjärvellä. Mutta kummalla koneella? GN-101 vai GN-102?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipediassa tuo Lightning maininta on, mutta en löytänyt mistään kirjasta tietoa, mikä lähde?

Pekurin itsensä kirjoittama ja kustantama "Ilmavoimissa kauppamatkustajana" kertoo myös lyhyesti Lightningilla lennosta. Minulla on se kirja jossain komerossa, koitan ens viikolla etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Pekurista. 30.7.1958 siirtolennettiin kaksi Folland Gnat'ia Englannista Suomeen. Pekuri GN-101:n ja Hietamies GN-102:n. Seuraavana päivänä, 31.7.1958, Pekuri ylitti ensimmäisenä suomalaisena Suomessa äänivallin Luonetjärvellä. Mutta kummalla koneella? GN-101 vai GN-102?

 

Jos on Wikipedian suomen- ja englanninkielisiin versioihin uskomista niin menee tasapeliksi   :-[

 

Suomen ilmatilassa Pekuri lensi ensimmäisenä yliääninopeutta syöksylennossa GN-102 - yksilöllä.

 

He became the first Finn to break the sound barrier in the airspace of Finland flying in passive glide on plane numbered GN-101.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Pekurista. 30.7.1958 siirtolennettiin kaksi Folland Gnat'ia Englannista Suomeen. Pekuri GN-101:n ja Hietamies GN-102:n. Seuraavana päivänä, 31.7.1958, Pekuri ylitti ensimmäisenä suomalaisena Suomessa äänivallin Luonetjärvellä. Mutta kummalla koneella? GN-101 vai GN-102?

 

Tälle löytyy varmasti parempikin lähde (fiksummat oikaiskoot), mutta asiaa itsekin ihmetelleenä vilkaisin piruuttani mitä paikallislehti aikoinaan aiheesta kirjoitti. Ja kas; kapteeni Dick Karlssonin onnettomuudesta kertovassa jutussa (Keski-Pohjanmaa 28.8.1958) mainitaan koneyksilön olleen saman jolla Pekuri ylitti äänennopeuden 31.7.1958, eli GN-102.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sulla tuo lehti, vai mitenkä löysit lähteen? (Keski-Pohjanmaa 28.8.1958)

 

Lehteä en omista, mutta kävin kirjastossa katsomassa läpi elokuun -58 paikallislehdet mikrofilmiltä, ja sieltä sattui silmään tuo uutinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälle löytyy varmasti parempikin lähde (fiksummat oikaiskoot), mutta asiaa itsekin ihmetelleenä vilkaisin piruuttani mitä paikallislehti aikoinaan aiheesta kirjoitti. Ja kas; kapteeni Dick Karlssonin onnettomuudesta kertovassa jutussa (Keski-Pohjanmaa 28.8.1958) mainitaan koneyksilön olleen saman jolla Pekuri ylitti äänennopeuden 31.7.1958, eli GN-102.

 

Mulla on muutama palanen tuosta Gnatista. Plexinkappale naarmuuntuneesta kuomusta ja kumiventtiili, jolla paine tasaantuu ohjaamossa.

Tulevat Kurssikaverini  repivät Dickin pois palavasta koneesta, paikalla ulvoneen nuoren upseerin varoitushuudoista huolimatta ja noi upseerit saivat mitalin ja pelastajat PK:ta ja putkaa.

Pelastajat marssivat palkitsemistilaisuuden aikana pois ja eivät saaneet siitä mitään rangaistusta.

JA TÄMÄ ON TOSI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään