Mikko Kartano

PAPIt offilla

11 viestiä aiheessa

Illat kaikille,

 

Tämmönen kysymys on askarruttanut ja tuli taas mieleen, kun olen tässä hienossa syyskelissä yölennoilla käynyt. Miksihän Malmin kentällä PAPIt sammutetaan, kun torni lähtee kotiin? Kenttäpäivystykseltä voi tornin ollessa kiinni pyytää radalle valot, mutta PAPI-valot pysyy pimeinä. Luulisi, että yhtä lailla ne voitaisiin napsauttaa päälle kenttäpäivystäjän sormella siinä missä lennonjohtajankin. Tietäiskö joku perustetta tälle toiminnalle, vai kysynkö briefingistä ensi kerralla...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisko niin, että hallipäivystäjän toimistolla ei ole nappia PAPIn käynnistämiselle. Tai sitten eivät sytytä, jos ei erikseen pyydä.

 

Eli en tiedä, kerro jos/kun saat selville.

 

a

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Johtuu siitä, että kenttäpäivystäjä saa ratavalot päälle tiloistaan, mutta PAPIt täytyy laittaa päälle tornista, siksi niitä ei tornin kiinniollessa (yleensä) laiteta päälle. Yleensä tässä tarkoittaa käytännössä "ikinä".

 

Hätätapauksessa ne on siis mahdollista saada päälle (kenttäpäivystäjä hakee oikeat avaimet, juoksee torniin ja hoitaa homman), mutta ymmärtänette tuosta ettei siitä varmasti koskaan tehdä normaaliproseduuria.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on syy siihen, ettei toista katkaisijaa reititetä sinne kenttäpäivystäjän ofiisiin myös PAPEille.... Olishan ne kivat olla päällä varsinkin pimeällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on nykyisin, lopettaako kenttäpäivystys klo 23 ja senjälkeen hommiin tulee vartiointiliike, jolla ei ole oikeutta laittaa mitään valoja päälle? Näinhän kävi 90-luvulla, kun kenttäpäivystyksen kuluja yritettiin säästää ja Laitos tyrmäsi vartiointiliikkeen toiminnan asiassa, koska vartijoilla ei ollut rajoitettua radiopuhelinliikennehoitajan todistusta...

 

Siitä oltiin Malmilla enemmän kuin vihaisia; aikaisemmin ympärivuorokautisen kenttäpäivystyksen aikoina Malmilta pystyi lähtemään vaikka yöllä klo 03, kunhan faksasi plaanin Vantaan torniin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Kauhavalla kaikki valot on reititetty kunnossapitoon, eli myös papit saadaan sieltä päälle.

 

Paitsi silloin jos tornista unohdetaan siirtää ohjaus kunnossapitoon ;).

 

Kunnossapito: "Tornista unohdettiin siirtää ohjaus meille kun laittoivat tornin kiinni, ei me saada kuin .... (enmuistamitävaloja)"

 

Ilma-alus: "No laittakaa kaikki mitä saatte, eiköhän me niillä pärjätä"

 

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on nykyisin, lopettaako kenttäpäivystys klo 23 ja senjälkeen hommiin tulee vartiointiliike, jolla ei ole oikeutta laittaa mitään valoja päälle?

 

Näinhän tuo on, näin pimeään vuodenaikaan ei kello 23:n jälkeen Malmilla voi operoida. Eikä valoisina kesäöinäkään puolenyön jälkeen, poislukien jotain viranomaislentoja tjsp.

 

Eli lieneekö tuo PAPI-valokytkimen puuttuminen kenttäpäivystäjältä joku suunnittelun kukkanen eli se on vaan unohtunut? Kauhavan esimerkin valossa mitään perusteita napin olemassaololle vain tornissa ei näyttäisi olevan.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin veikata, että kunnossapidon puolelta on valmiit johdot loppuneet ja sinne ei ole siten voitu vetää PAPIn ohjausta. Tai sitten joku on ollut liian kitsas eikä ole halunnut maksaa toisen ohjausyksikön hintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän tuo on, näin pimeään vuodenaikaan ei kello 23:n jälkeen Malmilla voi operoida. Eikä valoisina kesäöinäkään puolenyön jälkeen, poislukien jotain viranomaislentoja tjsp.

 

 

Noista valoisista kesäöistä tuli 90-luvulla joskus kiistaa Vantaan tornin kanssa siitä, joko yö vallitsee Malmilla vai ei. Usein oli kyse myös siitä, onko Malmilla mahdollista pintasumua vai ei. Kerran selvisin sumuongelmasta siten, että sain luvan mennä Malmille katsomaan, onko sumua vai ei, ja kun ei sattunut sumua löytymään niin sain luvan mennä alas 18:lle vielä keskiyön jälkeen, muistaakseni klo 00:17.

Toisen kerran kinasteltiin siitä, onko vaakanäkyvyys riittävä eli se 8 Km. Siitä selvisin siten, että sanoin, että kun teidän Atiksenne juuri sanoo että näkyvyys on 50 Km, niin kaipa se 8 Km:äkin näkyy. Suostuivat.

Kolmannen kerran kinasteltiin ystävällisesti siitä, että kun Vantaan tornista ei mitenkään voi nähdä millainen näkyvyys Malmilla on, niin laskuun on päästävä, ja päästiin myös.

 

Totuuden nimissä on mainittava, että se pintasumu Malmilla kesäöisin esiintyi aika usein.

 

Silti ympärivuorokautinen kenttäpäivystys Malmilla oli erinomainen juttu...Tuli kerrankin kotiin Haagaan puhelinsoitto yöllä klo 3, että tule äkkiä kentälle valmistelemaan lento ja plaani, kun taksilentopoka heilutteli rahanippua ja halusi heti keskellä yötä Tallinnaan. Silloin, 1992 tai 1993, se onnistui helposti. Voi niitä aikoja :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Sama systeemi on lienee useimmilla kentillä Suomessa. Valot saa päälle jotta kunnossapitotöitä voidaan tehdä tornin ollessa kiinni. Esim. talvella aurakalusto kunnostaa kiitotietä jo hyvissä ajoin ennen lentotoiminnan alkamista aamuyöstä. Kiitotievalojen avulla lienee helpompi ajaa suoraa linjaa lumisella kiitotiellä. Eikä tule ajettua reunavaloja paskaks jos ne on näkyvillä. PAPI valoja ei noihin töihin tarvita.

 

JT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään