Vesa Laine

Lentoyhtiö Iberian lentäjät aloittavat lakon.

17 viestiä aiheessa

Iberian lentäjät ovat nyt ilmoittaneet että lakko jonka piti alkaa jo ennen joulua on nyt siirretty joulun jälkeen.

Ilmassa tuntuu nyt olevan pelkkää lakkoa tai lakonuhkaa koko ajan. Mahtaisiko joku uskalikko perustaa lentoyhtiön jonka mainosvalttinakin olisi: Meidän firma ei lakkoile. Jos vaan säät ja lennonjohdot sallii, me lennetään. Ja meidän firmassa on jokaisella työntekijällä ihan oma työsopimus. Ja jokainen duunari edustaa vain itseään. :P

http://www.uusifuengirola.fi/epaper/752588994081854/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberian lentäjät ovat nyt ilmoittaneet että lakko jonka piti alkaa jo ennen joulua on nyt siirretty joulun jälkeen.

Ilmassa tuntuu nyt olevan pelkkää lakkoa tai lakonuhkaa koko ajan. Mahtaisiko joku uskalikko perustaa lentoyhtiön jonka mainosvalttinakin olisi: Meidän firma ei lakkoile. Jos vaan säät ja lennonjohdot sallii, me lennetään. Ja meidän firmassa on jokaisella työntekijällä ihan oma työsopimus. Ja jokainen duunari edustaa vain itseään. :P

 

Toivottavasti kukaan ei tuollasta firmaa perusta ja vielä toivottavampaa on että kukaan ei sinne menisi töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kukaan ei tuollasta firmaa perusta ja vielä toivottavampaa on että kukaan ei sinne menisi töihin.

 

Ai minkälaista firmaa tarkoitat; Iberiaa vai muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Meidän firma ei lakkoile. Jos vaan säät ja lennonjohdot sallii, me lennetään. Ja meidän firmassa on jokaisella työntekijällä ihan oma työsopimus. Ja jokainen duunari edustaa vain itseään. :P

 

On jo! Ryanair.

 

Yksikään lentävä ei ole yhtiöllä töissä vaan kaikki on omia yrittäjiä tai erilaisten agenttien kautta töissä. Jos ei halua tehdä töitä ni ei tarvii. Jonossa on tulijoita :).

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa.

Muutako OneWorld heidän nimi pian?

Minusta tuntu hiukaan.

Uusi nimi voisi olla(ja totinen!):StrikeWorld! ;);D

Se nimi olis sitten ainakin totta,sen ne osa ainakin täydellinen! :thmbdn:

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomoa (Seppälä) peesaten: Ei Ryanair ole suinkaan ainoa contractoryhtiö, niitä on maailma pullollaan ja lisää tulee. Myös perinteiset lentoyhtiöt ovat alkaneet käyttää contractoreita palkollisten rinnalla. Lisäksi moni lentäjä on mieluummin contractorina kuin palkollisena. Kuten kaikessa, siinäkin on niin hyvät kuin huonotkin puolensa.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kukaan ei tuollasta firmaa perusta ja vielä toivottavampaa on että kukaan ei sinne menisi töihin.

Niin ettäkö pitäisi tehdä järjestelmä joka on mahdollisimman raskas, epäluotettava ja lakkoaltis.? Näyttää oikein joltain AY-aktiiviänkyrän mielipiteeltä. Tietenkin mielestäsi (ehkä) pitäisi ensimmäiseksi perustaa pääluottamusmiehen irtisanomissuojattu virka ja varaluottamusmiesarmeija samoilla eduilla suunnittelemaan yhtiön ja koneiden mahdollisimman nopeaa maadottamista, oman työn siitä siitä mitenkään kärsimättä. Niimpä. Tähän on jo Finnairilla tultu.

Ja tämähän ei kuulu tähän juttuun joka koskee Iberiaa, mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ettäkö pitäisi tehdä järjestelmä joka on mahdollisimman raskas, epäluotettava ja lakkoaltis.? Näyttää oikein joltain AY-aktiiviänkyrän mielipiteeltä. Tietenkin mielestäsi (ehkä) pitäisi ensimmäiseksi perustaa pääluottamusmiehen irtisanomissuojattu virka ja varaluottamusmiesarmeija samoilla eduilla suunnittelemaan yhtiön ja koneiden mahdollisimman nopeaa maadottamista, oman työn siitä siitä mitenkään kärsimättä. Niimpä. Tähän on jo Finnairilla tultu.

Ja tämähän ei kuulu tähän juttuun joka koskee Iberiaa, mitenkään.

On hienoa nähdä miten laitat sanoja toisen suuhun ja sitten väität änkyräksi  :thmbdn:. En ymmärrä miksi ammattiliittoja pidetään kaiken pahan alkuna. Otetaan esimerkki Yhdysvalloista: Southwest, jossa on korkea liittoonkuulumisaste ja joka samalla maksaa maansa korkeimpia palkkoja ja tarjoaa parhaita etuja. Milloin he ovat olleet viimeksi lakossa? Onko siellä ulkoistettu lentoja toisille yhtiöille? Ja silti Southwest on maailman kannattavimpia yhtiöitä. Erona sitten muihin yhtiöihin: hyvät välit työntekijöihin. Kyseinen yhtiö on huomannut että tyytyväinen henkilökunta on tehokkaampi ja tarjoaa parempaa palvelua kuin tyytymätön. Siksi siellä panostetaan paljon henkilökuntaan, esimerkiksi juhlien muodossa. Joten kerrotko vielä miten liitto tekee automaattisesti yhtiöstä "mahdollisimman raskaan, epäluotettavan ja lakkoalttiin"? Ja ei, en ole "AY-aktiiviänkyrä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ettäkö pitäisi tehdä järjestelmä joka on mahdollisimman raskas, epäluotettava ja lakkoaltis.? Näyttää oikein joltain AY-aktiiviänkyrän mielipiteeltä. Tietenkin mielestäsi (ehkä) pitäisi ensimmäiseksi perustaa pääluottamusmiehen irtisanomissuojattu virka ja varaluottamusmiesarmeija samoilla eduilla suunnittelemaan yhtiön ja koneiden mahdollisimman nopeaa maadottamista, oman työn siitä siitä mitenkään kärsimättä. Niimpä. Tähän on jo Finnairilla tultu.

Ja tämähän ei kuulu tähän juttuun joka koskee Iberiaa, mitenkään.

 

Ei koske Iberiaa mitenkään, mutta kun se provo oli sinne aloitusviestin sekaan ujutettu niin pitihän siihen vetää vastapalloon. Vastataan nyt vielä tähän.

 

Ääripäästä toiseen siis? Mitään välivaihtoehtoja ei tule mieleen?  ::)

 

Yritys jossa työntekijöiltä on kokonaan kielletty järjestäytyminen on käytännössä laillista orjuutta. Yksittäisellä työntekijällä ei ole minkäänlaista vipuvartta palkka- ja muiden työsuhde-asioidensa suhteen nykyisessä tuotto-odotuskulttuurissa joten ajatuskin on absurdi. Ilman ay-liikettä ne allekirjoituksessasi mainostamasi siimaohjatut duunaritkaan eivät olisi saaneet edes sitä vähää ulkoistamisensa yhteydessä kuin saivat.

 

Minun puolestani ay-liike voidaan purkaa sitten kun työntekijöille annetaan samalla oikeus hoitaa asioitaan konetuliasein.

 

Jos minun juttuni kuulostavat tämän perusteella ay-änkyrältä niin omasi kuulostavat lähinnä perusmöttöseltä jonka tietämys ay-asioista perustuu lähinnä siihen mitä iltapäivälehdet kulloisenkin lakon kohdalla kertovat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä miksi ammattiliittoja pidetään kaiken pahan alkuna.

 

Useimmilla ihmisillä asiat ovat tällä hetkellä aivan liian hyvin tai vaihtoehtoisesti niin huonolla tolalla että syyllinen sille että elämä on yleisesti perseestä voi olla mikä hyvänsä taho joka asetetaan sopivasti näkyviin sopivan negatiivisessa sävyssä.

 

Maailma ei ole kuitenkaan muuttunut niistä ajoista kun ay-liike syntyi... ay-liike tuntuu turhalta nyt kun asiat ovat suurimmalle osalla ihmisistä länsimaissa jokseenkin kunnollisella tolalla, mutta kuten uutisista joka päivä saa nähdä niin paluu sata vuotta taaksepäin on kokoajan nurkan takana jos ote lipsahtaa.... ennen pitkää kansa saa tässäkin kohtaa sen mitä ansaitsee/haluaa ja hetken kärsitään ja sitten tapellaan oikeuksia taas takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos herra Koivuniemi pyörittäisi lentoyhtiötä, saisi hän tältä sivustolta paljon kannattajia.Samallahan siinä lahko saisi uusia jäseniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpäs lisää vettä ... ei kun bensaa liekkeihin.  ;D

 

Jollain näistä keskusteluketjuista heitettiin esiin myös väite, että ammattiyhdistysliike on jäänyt ajastaan jälkeen. Osin se toki pitääkin paikkansa.

 

Globalisaation edetessä suuret firmat ja monet muut asiat ovat levinneet ympäri maapallon. Enää ei esimerkiksi oikein mistään tiedä ketkä omistavat jonkun suuryrityksen, koska omistus on levinnyt ympäri maapallon. Tässä globalisaatiossa ay-liike on tosiaan jäänyt jälkeen. Pitää saada aikaiseksi kansainvälisiä liittoja niin, että jos jossain päin maailmaa työntekijää kohdellaan huonosti, kaikkialla maailmassa isketään persettä penkkiin. Vähempi ei riitä globalisoituneessa maailmassa. Ehkä vähenisi hieman myös hinku siirtää työtä sinne, missä työvoima on halvempaa eikä osaa pitää oikeuksistaan kiinni. Yritykset eivät tosiaan ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia kuten porvarispojat aina muistavat muistuttaa. Kaikkea muuta. Ei kapitalisti usko kuin joukkovoimaa. Yksityinen ihminen nujerretaan kuin kesällä kärpänen. Paras tulos saavutetaan silloin, kun työntekijöitä kohdellaan hyvin. Energia ei kulu tappelemiseen, vaan tuloksen tekemiseen. Myös aiheet lakkoilla vähenevät.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tässä keskustelussa on keinotekoista vastakkainasettelua palkkatyöläis-/contractorasiasta (eli ammattiyhdistyksestä). Ne ovat enemmänkin rinnakkaisia kuin vastakkaisia. Vaikka minulla on erinomaisen hyviä kokemuksia ammattiyhdistysliikkeestä, se ei tarkoita missään nimessä, että contractormaailma olisi sen vihollinen tai vastakohta. Itseasiassa contractorympäristö tarvitsee toimiakseen myös ammattiyhdistystä, vaikkakaan ei vastaavassa laajuudessa kuin palkkatyöläisympäristö. Kysehän on vain siitä erosta, kuinka se raha käytetään, minkä työnantaja maksaa kokonaistyövoimakustannuksina. Suomessa on perinteisesti "hyväksytty" ajatusmalli, että jokaista liikennelentäjän nettona saamaa euroa kohti työnantaja joutuu maksamaan lähes kolminkertaisen summan (liikkennelentäjien palkkatasolla). Maailmalla ei yksinkertaisesti hyväksytä tällaista suhdetta, ei työntekijöiden eikä työnantajien puolelta. Enkä usko, että kovin kauaa Suomessakaan. Koetaan, että eri tavalla sijoitettuna sen rahan (työnantajan kokonaispalkkakustannus) tuotto on suurempi.

 

Jos kuvitellaan tilanne, että työnantajan maksamasta yhden lentäjän kokonaispalkkakustannuksesta otetaan 10 % pois ja se 90% maksetaan suoraan työntekijälle saatteella, että hoida eläkkeesi ja verosi itse, niin sen lentäjän näkökulmasta tämän vaihtoehdon lopputulos ei ole välttämättä huonompi. Hän voi täysin laillisesti saada paremman ansiotason ja eläkkeen, vaikka työnantajan palkkakulut pienenevätkin. Tällainen ajatus tuntuu vielä vieraalta Suomessa, vaikka maailmalla on näin toimittu vuosikymmeniä. Eroavuutena perinteiseen palkkatyöhön on heikompi irtisanomissuoja mutta myös positiivisesti ajateltuna työvoiman helpompi vaihtuvuus. Huonoilla yhtiöillä voi työvoimasta vaihtua yli puolet yhden vuoden aikana (olen nähnyt tällaisenkin tapauksen) ja se vasta kalliiksi tuleekin eli myös työnantajan intressi on pitää hyvää huolta työntekijöistään, olivatpa he sitten palkollisia tai contractoreita.           

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Globalisaation edetessä suuret firmat ja monet muut asiat ovat levinneet ympäri maapallon. Enää ei esimerkiksi oikein mistään tiedä ketkä omistavat jonkun suuryrityksen, koska omistus on levinnyt ympäri maapallon. Tässä globalisaatiossa ay-liike on tosiaan jäänyt jälkeen. Pitää saada aikaiseksi kansainvälisiä liittoja niin, että jos jossain päin maailmaa työntekijää kohdellaan huonosti, kaikkialla maailmassa isketään persettä penkkiin" lainaus tuolta yltä!

Johan Marx tuo jo aikoinaan keksi teesissään " Kaikkien maiden proletaarit liittykää yhteen". Aika kaukoviisas!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään