Ville Jalonen

digikamera

10 viestiä aiheessa

Niin onkos se dimage z1 nyt se paras 10x optinen zoomi digikamera,kyselen vain koska joulun tienoilla pitäisi hankkia uusi digikamera joka maksaisi noin 500€ ja olisi 10x optinen zoomi.Kun noita samantyyppisiä tuntuu olevan kuten Fujifilm FinePix s5000,eli olisiko tuo dimage se paras vai joku muu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo 10x optisen zoomin tarve loppuun asti mietitty? Nimittäin noin pitkän zoomin toteuttaminen edellyttää melkoisesti kompromisseja optiikassa. Objektiivin valovoima kärsii ja tulee herkästi muotovääristymiä, värivirheitä yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo 10x optisen zoomin tarve loppuun asti mietitty? Nimittäin noin pitkän zoomin toteuttaminen edellyttää melkoisesti kompromisseja optiikassa. Objektiivin valovoima kärsii ja tulee herkästi muotovääristymiä, värivirheitä yms.

Ei enää nykyisissä digikameroissa. Nykyään nuo 10X zoomit on jo näköjään niin yleisiä, eikä kukaan ole mistään vääristymistä valittanut ja vielä vähemmän värivirheistä. Ja valovoimatkin on ihan OK noilla nykyvekottimilla. Itselläni on 8X zoomi tuossa Nikonissa, eikä minkäänlaisia merkkejä em. ilmiöistä...

Minä olen itse sitä mieltä, että tuota zoomia ei voi koskaan olla liikaa. Jos loppuu valo, käyttää vähän pidempää valotusaikaa jne. Ei se voi olla ongelma. Yritäppä vaikka mennä kuvaamaan jotain lentokoneita jollain 3X optisella, niin varmasti tulee mieleen, että miksen sittenkin ostanut sitä 10X:ää :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt Kähmyn, Tapsan ja Mikon kuvia (ja muutaman muunkin) olen katsellut, niin kyllä niillä kuvan laatu on hyvä. Olen itse fundeerannut, että jos/kun ostan niin 10x on oltava, onnistuu kunnon landarikuvatkin vaikka vähän kauempaakin. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tuo 7/8/10x minimivaatimus jos haluaa laskeutumisia kentän verkkojen takaa kuvata kun tuota etäisyyttä jonkin verran on.Ainoa miinus on tietenkin että ei taida 10x "putki" enään mennä sujuvasti verkon välistä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tuo 7/8/10x minimivaatimus jos haluaa laskeutumisia kentän verkkojen takaa kuvata kun tuota etäisyyttä jonkin verran on.

Riippuu tietty kentästä. EFJO:lla jos kuvaa täydellä 8X zoomilla 28:lle laskevaa konetta aidan takaa, ei edes ATR mahdu kokonaan ruutuun :P

Ainoa miinus on tietenkin että ei taida 10x "putki" enään mennä sujuvasti verkon välistä

Ei se noissa pokkarityyppisissä zoomeissa tuo 10X sitä meinaa, ettei mahtuisi objektiivi normaalin verkkoaidan silmistä läpi. Se ei ole loppuseltaan juurikaan vaikka jotain 3X zoomin objektiivikokoa suurempi läpimitaltaan, jos ollenkaan. Polttovälihän siinä vain kasvaa, eli pituussuunnassa se on pidempi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu tietty kentästä. EFJO:lla jos kuvaa täydellä 8X zoomilla 28:lle laskevaa konetta aidan takaa, ei edes ATR mahdu kokonaan ruutuun :P

No uskaitaisitko arvailla mikä zoomi riittäisi eftp:llä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se ei ole loppuseltaan juurikaan vaikka jotain 3X zoomin objektiivikokoa suurempi läpimitaltaan, jos ollenkaan. Polttovälihän siinä vain kasvaa, eli pituussuunnassa se on pidempi...

Kylläpä se nuissa laadukkaammissa suuren zoomin omaavissa kameroissa objektiivin kokokin kasvaa. Ja pakkohan se on että saadaan isommalla zoom-arvolla edes jonkinlainen valovoima aikaiseksi.

Tosin, matkaa on edelleen järkkärien optiikoiden kokoon. Aika paljonkin.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään