Jukka Takamaa

Koska tulee eka sähköllä käyvä matkustajakone markkinoille ?


132 viestiä aiheessa

No piti sitten kuitenkin tehdä se äänestys?

 

Sorry nyt vaan Jukka, mutta ihan oikeasti jossain tuollaisessa äänestyksessä ei ole mitään järkeä. Mitä ihmeen tolkkua sulla on ensinnäkään noissa vaihtoehdoissa? Mitä järkeä on pistää jotain idioottimaisia 2011 ja 2012 vaihtoehdoiksi? Olisit nyt samantien pistänyt kaikki vuosiluvut vähintään tuonne 2100-vuoteen asti... Ja kyllä, kun kerran on jo jopa kolme(!) sähköllä toimivaa Cri-Cri:tä, niin sehän on selvä merkki siitä, että sähkö-Jumbo lentää parin vuoden päästä!

 

Onko järkee vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit nyt samantien pistänyt kaikki vuosiluvut vähintään tuonne 2100-vuoteen asti...

 

Älä pelkää Mikko, nämä vaihtoehdot kyllä ilmestyvät epämääräisessä järjestyksessä äänestykseen seuraavan viikon aikana.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkääs nyt ?

 

Jos ei muut, minä ainakin voin äänestää. Tulee torstaina. Vuoden kerron joskus myöhemmin. Kunhan ensin saavat polttokennotekniikan valmiimmaksi.  Voimalaitekokonaisuudessa potkuria pyöriittävä värkki on vain yksi yksityiskohta. Sähkömoottori on toimiva vaihtoehto. Tosin Jukan valitsema lekovaihtoehto on hankalimmasta päästä toteuttaa. Jos rahat riittää ? Suunnittelun voisi aloittaa vaikka huomenna.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kyllä, kun kerran on jo jopa kolme(!) sähköllä toimivaa Cri-Cri:tä, niin sehän on selvä merkki siitä, että sähkö-Jumbo lentää parin vuoden päästä!

 

Onko järkee vai ei?

 

Tuskin ne Jumbosta aloittaa..joku Do-228 tms voi olla ihan muutaman vuoden kuluttua sähköllä;

 

http://www.ruag.com/de/Aviation/Products_Solutions/Customer_Support/Copy_of_P_Dornier_228_New_Generation.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen että Do-228 muuttaminen sähkölle on huokeampaa kuin Jumbon ( joka on väistyvä malli ). Mihin luulet Maliniemen perustavan omansa ?

 

Boeing on tutkinut asiaa ja leko lensi jo 2008..tosin ei iso matkustajakone.

 

http://www.boeing.com/news/releases/2008/q2/080403a_nr.html

 

http://www.mahalo.com/answers/will-electric-planes-be-capable-of-transporting-large-passenger-counts-thousands-of-miles

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Arvoisat matkustajat, täällä puhuu koneen kapteeni Tötterström. Valitettavasti joudumme odottamaan hetken kunnes perämies Nönnönnöö on katkaissut sähkön itähelsingistä ja voimme aloittaa akkujen latauksen. Matkaan pääsemme n. 15minuuttia aikataulusta myöhässä, kiitos"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Arvoisat matkustajat, täällä puhuu koneen kapteeni Tötterström. Valitettavasti joudumme odottamaan hetken kunnes perämies Nönnönnöö on katkaissut sähkön itähelsingistä ja voimme aloittaa akkujen latauksen. Matkaan pääsemme n. 15minuuttia aikataulusta myöhässä, kiitos"

 

Sähkön käytössä ilmailussa ollaan kutakuinkin samassa tilanteessa kuin polttomoottorin käytössä n. 1904-1905. Joku oli jo muutama vuosi sitten lentänyt ja asiaa kohti oli kova kiinnostus ja suuri epäluulo.

 

 

Toki tietty sähköä on ollut ilmassa jo 1883 lähtien ( Gaston Tissandier ): http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_aircraft

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös äänestyksen alussa pitäisi ensin määritellä:

 

- mikä on matkustajakone ? Montako istuinpaikkaa ?

 

- mikä on sähköleko ? Onko esim. polttokennokone sähköleko, vai joku muu ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös äänestyksen alussa pitäisi ensin määritellä:

 

- mikä on matkustajakone ? Montako istuinpaikkaa ?

 

- mikä on sähköleko ? Onko esim. polttokennokone sähköleko, vai joku muu ?

 

 

Ei tarvi koska kyseessä ei ole tieteellinen koe vaan lonkalta heitetty äänestys.

 

Matkustajakone on kone jota käytetään säännölliseen matkustajien kuljetukseen...eli pilotin lisäksi täytyy olla ainakin yksi matkustajapaikka ( ei aina täytetty ).

 

Silloin kun sähkö pyörittää potkuria tai fania on kyseessä sähköleko.

 

Täällä yksi pienimmistä; http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_F.13

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajakone on kone jota käytetään säännölliseen matkustajien kuljetukseen...eli pilotin lisäksi täytyy olla ainakin yksi matkustajapaikka ( ei aina täytetty ).

 

Todettakoon tämän määritelmän luovan aika paljon uusia mahdollisuuksia äänestykseen. Jos jokainen C152 tai G109 voidaan vastedes määritellä matkustajalentokoneeksi, ollaankin ihan eri lähteillä, kuin otsikon herättämä alkuperäinen mielikuva sellaisista lentolaitteista, joita noin yleisesti ottaen käytetään kaupalliseen matkustajalentoliikenteeseen. Varsinaisesti määritelmän löytäminen ei taida ollakaan ihan yksiselitteinen juttu.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todettakoon tämän määritelmän luovan aika paljon uusia mahdollisuuksia äänestykseen. Jos jokainen C152 tai G109 voidaan vastedes määritellä matkustajalentokoneeksi, ollaankin ihan eri lähteillä, kuin otsikon herättämä alkuperäinen mielikuva sellaisista lentolaitteista, joita noin yleisesti ottaen käytetään kaupalliseen matkustajalentoliikenteeseen. Varsinaisesti määritelmän löytäminen ei taida ollakaan ihan yksiselitteinen juttu.

 

-A-

 

No jos Ju F.13 oli 5 paikkainen ( 4 matkustajaa ) niin eikö aika yksiselitteistä ole silloin määritellä matkustajalentoliikenne säännölliseksi lentokoneella ilmateitse tapahtuvaksi matkustajaliikenteeksi jossa ainakin yksi matkustaja ( paikka täytetty tai ei ).

 

Kannattava matkustajaliikenne sitten tarvinnee ainakin ne 4 matkustajaa ja hyvin kannattava 300 jne. Kannattavuuskaan ei ole yksiselitteistä kuten Kalevasta tänä aamuna luin ( Norwegian vs. Finnair ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos Ju F.13 oli 5 paikkainen ( 4 matkustajaa ) niin eikö aika yksiselitteistä ole silloin määritellä matkustajalentoliikenne säännölliseksi lentokoneella ilmateitse tapahtuvaksi matkustajaliikenteeksi jossa ainakin yksi matkustaja ( paikka täytetty tai ei ).

 

Kannattaa huomioida, että liikennelentokoneen määritelmät ja vaatimukset ovat 2000-luvulla erilaiset kuin 1920-luvulla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että liikennelentokoneen määritelmät ja vaatimukset ovat 2000-luvulla erilaiset kuin 1920-luvulla.

Juha

 

Joo tottakai. Ei kai ole järkeä Ju F.13:sia alkaa uudelleen rakentamaan. Mutta kyllä uudentyyppinen lainsäädäntökin tulee jos asiakkaat alkaa vaatia 20 paikkaisia sähkökoneita jotka laitetaan yöksi töpseliin tms.

 

Vieläkin hurjempi visio olisi maasta katapultilla laukaistavat sähkökoneet jotka sitten nippa nappa moottoreillaan liitelisivät "parannellulla liitosuhteella" laskuun kohteisiinsa ( tai vastaava hybridiratkaisu ). Tuossa sähkössä kun tuntuu olevan vielä aika rajallista tuo tehontuotto tavalla tai toisella ....kääntöpuolena edelleen akkujen paino.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tottakai. Ei kai ole järkeä Ju F.13:sia alkaa uudelleen rakentamaan. Mutta kyllä uudentyyppinen lainsäädäntökin tulee jos asiakkaat alkaa vaatia 20 paikkaisia sähkökoneita jotka laitetaan yöksi töpseliin tms.

 

Kuka tässä ehdotti F.13 Junkersin uudelleeen valmistusta? Tässä on yritetty kertoa sinulle, että ennen kun laitetaan äänestys pystyyn kannattaisi aluksi määritellä se mistä äänestetään. Tietysti epämääräinen kysymyksen asettelu antaa sinulle täysin vapaat kädet keksiä uusia asioita ja linkkejä ilman, että niiden tarvitsee liittyä mitenkään alkuperäiseen äänestykseen.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee kyllä ehkä hieman liikaa lokaa Jukan niskaan, vaikka yleensä siihen on aihetta. Eihän tämä sähkökäyttöisyys matkustajakoneessa ole ollenkaan hullumpi ajatus jos vaikka vertaa autojen kehitykseen.

 

Tästä vetäisinkin pohdintaa että ehkä ensimmäinen askel olisi jonkunasteinen hybridi / KERS (Kinetic Energy Recovery System) tyyppinen ratkaisu. Näen ihan järkevänä että laskuliu'ssa kerättäisiin energiaa tuulimylly-periaatteella. Se mihin sitä sitten voisi käyttää on eri asia ja on tietysti pohdinnan arvoinen kysymys, että saadaanko siitä mitään etua että ajetaan pinnoilla pidemmälle tietty käyttäen enemmän poltsikkaa vain sitten saadaksemme energiaa varastoon laskun aikana?

 

Voisiko tällaisella ratkaisulla korvata APUn?

 

-tuomo

 

PS. Sitäpaitsi on tämä nyt parempi ketju kuin lukuisat mini-leko-linkki-yksi käyttäjä postaa linkkejä -keskustelu :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee kyllä ehkä hiemna liikaa lokaa Jukan niskaan, vaikka yleensä siihen on aihetta. Eihän tämä sähkökäyttöisyys matkustajakoneessa ole ollenkaan hullumpi ajatus jos vaikka vertaa autojen kehitykseen. Sitäpaitsi on tämä nyt parempi ketju kuin lukuisat mini-leko-linkki-yksi käyttäjä postaa linkkejä -keskustelu :P.

 

Tästä vetäisinkin pohdintaa että ehkä ensimmäinen askel olisi jonkunasteinen hybridi / KERS (Kinetic Energy Recovery System) tyyppinen ratkaisu. Näen ihan järkevänä että laskuliu'ssa kerättäisiin energiaa tuulimylly-periaatteella. Se mihin sitä sitten voisi käyttää on eri asia ja on tietysti pohdinnan arvoinen kysymys että saadaanko siitä mitään etua että ajetaan pinnoilla pidemmälle tietty käyttäen enemmän poltsikkaa vain sitten saadaksemme energiaa varastoon laskun aikana?

 

Voisiko tällaisella ratkaisulla korvata APUn?

 

-tuomo

 

PS. En äänestä - se ei ole relevanttia.

 

 

Joo kiitos Tuomo myötätunnosta. Kieltämättä itse kun suunnittelen OTOna konetta jolla nämä ongelmat mahdollisesti ratkaistaisiin joskus tuntuu kohtuuttomalta loka jota ilmaisen työn tekijä saa niskaansa.

 

Juurikin tuollaista KERSiä olen myös miettinyt. Varsinkin jossakin maasta ammuttavassa ( katapultti tai raketti ) koneessa olis mahdollisuus re-entry vaiheessa käyttää järjestelmiinsä tuota ilmaista energiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... joskus tuntuu kohtuuttomalta loka jota ilmaisen työn tekijä saa niskaansa.

 

OT: Ehkä en ole ainoa jonka mielestä näitä erikois-leko juttuja olisi mukavampi lukea jos vaivautuisit postamaan jotain muutakin kuin linkin. Aivan kuten 'Ilmailun uutiset -osiossa´ toimitaan, postataan linkki mutta myös kohtuullinen selvitys siitä mitä linkin takaa nimenomaisesti löytyy ja mitä pointteja siellä on. Ei vain copy/paste periaatteella vaan ihan ajatuksella, suomeksi kirjoitettuna.

 

[esim.]

Tyyliin: linkki

 

Yllämainitun linkin takaa löytyy mielenkiintoista tutkimustietoa Boeingin tutkimuksesta tuoda sähkökäyttöisyys matkustajakoneeseen. Boeingin tutkimusten perusteella polttoaineensäästöä saadaan aikaan jopa 10% ja päästöjä vähennettynä. Tutkimuksessa kuitenkin mainitaan että edessä on vielä monia ongelmia, lähinnä sopivien tekniikoiden käytön kannalta.

[/esim]

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Ehkä en ole ainoa jonka mielestä näitä erikois-leko juttuja olisi mukavampi lukea jos vaivautuisit postamaan jotain muutakin kuin linkin. Aivan kuten 'Ilmailun uutiset -osiossa´ toimitaan, postataan linkki mutta myös kohtuullinen selvitys siitä mitä linkin takaa nimenomaisesti löytyy ja mitä pointteja siellä on. Ei vain copy/paste periaatteella vaan ihan ajatuksella, suomeksi kirjoitettuna.

 

[esim.]

Tyyliin: linkki

 

Yllämainitun linkin takaa löytyy mielenkiintoista tutkimustietoa Boeingin tutkimuksesta tuoda sähkökäyttöisyys matkustajakoneeseen. Boeingin tutkimusten perusteella polttoaineensäästöä saadaan aikaan jopa 10% ja päästöjä vähennettynä. Tutkimuksessa kuitenkin mainitaan että edessä on vielä monia ongelmia, lähinnä sopivien tekniikoiden käytön kannalta.

[/esim]

 

-tuomo

 

Joo kiitos..täytyypä keskittyä tuohon. Tulee postattua niin monella mantereella useisiin vastaviin keskusteluihin ettei aina huomaa.

 

Nyt on 41,9 % enää sitä mieltä, että 2050 jälkeen vasta ( tai ei koskaan ) olisi eka sähkömatkis markkinoilla. Iso prosentti on myös sitä mieltä että jopa 2020 mennessä. Tämä on melkeinpä yllättävää. Suuri nopeutuminenkin tuossa voi tulla tapahtumaan ( siis siirtymisessä esim. sähköön ), jos fossiilisten poikkeuksellinen hinnankehitys jatkuu ja sähköä alkaa saada uusista "Olkiluodoista" huokealla. Vai mitä ?

 

Kokonaan toinen kysymys sitten olisi että koska ekosähköllä lentävä matkis lentää..sillähän ei ole taas sitten koneen kannalta väliä mistä se sähkö sinne töpseliin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.