Tatu Koiranen

Verkostoperiaatteen toteutuminen Finavian lentoasemaverkostossa?

11 viestiä aiheessa

ref: http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/1215576

 

Liikenne- ja viestintäministeriö tietää kertoa (ja Finaviakin tekstin meni jo kopioimaan) seuraavaa:

 

Suomessa lentoasemamaksuissa on käytössä niin sanottu verkostoperiaate. Sen piirissä olevilla eri lentoasemilla sovelletaan yhtenäistä hinnoittelua siten, että samasta palvelusta peritään samanlaista palvelutasoon perustuvaa maksua yksittäisen lentoaseman kannattavuudesta riippumatta.

 

Voimassa olevassa lainsäädännössä ei ole lentoasemaverkkoa koskevia säännöksiä. Sääntelytarve tuli ajankohtaiseksi kun Ilmailulaitos yhtiöitettiin vuoden 2010 alussa Finavia Oyj:ksi.

 

Yllätys yllätys, haen tällä kirjoituksella takaa sitä, miksi Helsinki-Malmin suhteellisen onnettomalla palvelutasolla kenttä on silti hinnoiteltu niin kalliiksi kevyelle liikenteelle. Hinta kausikortille on 2,5-kertainen, jos haluaa Malmille, vrt kaikki muut Suomen lentoasemat (efhk jää pois laskuista). Helsinki-Malmilla ei ole mitään sellaista palvelua, joka menisi esimerkiksi Jyväskylän tai Pirkkalan edelle ja silti se maksaa moninkertaisesti. Malmi kuuluu Finavian mukaan ATS3-lentoasemaluokkaan yhdessä mm. ivalon, joensuun ja lappeenrannan kanssa. Tiedote edelleen korostaa, että maksu on sama yksittäisen lentoaseman kannattavuudesta riippumatta.

 

TN-maksun osalta mennään oikein, Malmi on vähäisillä palveluillaan muiden ATS3-asemien joukossa listan halvimpia (AFIS-asemat on vielä tämän alapuolella). Miksi tämä samanarvoisuus ei toteudu enää Finavian palveluehtojen kohdassa 7.3, jossa kausikortit määritellään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kysellä, niin jospa ne saataisiin vähän nopeammin muutkin lentoasemat 2,5-kertaisiksi hinnoiltaan. Vaikka sitten edes vähän nopeutetulla aikataululla  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kysellä, niin jospa ne saataisiin vähän nopeammin muutkin lentoasemat 2,5-kertaisiksi hinnoiltaan. Vaikka sitten edes vähän nopeutetulla aikataululla  :laugh:

 

Olenko jälleen aistivinani "ollaan hiljaa vaan, niin ehkä ne ei huomaa" -asenteen? ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko jälleen aistivinani "ollaan hiljaa vaan, niin ehkä ne ei huomaa" -asenteen? ;)

 

-A-

 

No ei tietenkään. Mutta pessimisti kun ei pety, niin... En yhtään ihmettelisi, vaikka tuo oikeasti olisikin ratkaisu epätasa-arvoiseen tilanteeseen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oishan se kyllä aika tyypillinen kotimainen tapa hoitaa asioita. Mutta ei noille Malmin maksuille oikeasti ole perusteita. Siinä taas kertaalleen voisi miettiä, kuinka paljon enemmän kausikortteja menisi kaupaksi, jos hinnat olisivat samat. No, en tiedä, meniskö montakaan. Muutama etelä-suomalainen korpikenttäkoneellinen nyt ehkä kuitenkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä taas kertaalleen voisi miettiä, kuinka paljon enemmän kausikortteja menisi kaupaksi, jos hinnat olisivat samat.

 

Tai pikemminkin, että miksi Malmi nyt ylipäätään on missään erikoisasemassa, että sille pitää ensinnäkään olla oma kausikortti? Saman läpyskän alle vaan muiden kenttien kanssa, poislukien se EFHK, jonka statuksen nyt jokainen toki ymmärtää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan erinomainen edunvalvonnan kohde harraste- ja yleisilmailukoalitioille olisi kieltämättä julkisen keskustelun herättely sen osalta miten suojellaan ilmailevan kansalaisen oikeus julkisin varoin rakennettuun lentoasemaverkostoon. On muuten melkeinpä silmiinpistävää, että esim. Malmin osalta ei ole saatu aikaan keskustelua siitä, että onko ko. lentoaseman operointi oikeastaan edes kiinnostavaa Finavian Oyj:lle? Olisiko Finavia kenties kiinnostunut luopumaan Malmista jos Joku Muu ryhtyisi kenttää pyörittämään - jotenkin kun vaikuttaa siltä, että Malmi osuu huonosti sille alueelle jolle Finavia on liiketaloudelliset ja toiminnalliset kiinnostuksensa määritellyt? Millaisessa muodossa Helsinki-Malmin lentoaseman toiminta olisi mahdollista esim. yksityisesti operoituna?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Mutta ei noille Malmin maksuille oikeasti ole perusteita. ...

 

No onhan niille perusteet, saadaan Malmilta liikenne pois ja voidaan käyttää yhtenä osasyynä kentän sulkemiseen  :(

Tilanne on kuitenkin se että kaikki yleisilmailu pitäis saada Finavian kentiltä loppumaan, eli hinnoitelkoon kausikortin kaikille kentille vaikka aluksi 4000 euroa/päivä, jos koneita vielä näkyy sen jälkeen kentillä niin joka viikko tuplataan maksu  >:(

 

No sen jälkeen yleisilmailijat liittyvät Sanginjoen kerhoon, ei makseta kellekään mitään, ei pidetä virallista lentokelpoisuutta yllä, tankataan halvinta, transponderit myydään ebay:ssä ulkomaille, radioihin ei koodata tornien taajuuksia, ei lueta notameita, lennetään missä huvittaa.

 

Kun muutaman vuoden jälkeen joku vahingossa erehtyisi tornin jaksolle niin fraseologiaa ei enää osattaisi käyttää, mutta eipä kukaan muistaisi edes lentosääntöjäkään ja karttoinakin on autonavigaattorit. Jossain vaiheessa Finavia alkaa maksamaan yleisilmailijoiden koulutusta ja pyytää heitä käymään myös valvotuilla kentillä, koska yleisilmailukansa on menettänyt taitonsa toimia yhteisessä ilmatilassa. Pyynnöstä huolimatta yleisilmailijat kuitenkin veistelevät uusia potkureita varastettujen tilalle ja viis veisaavat järjestyksestä sekä yhteisistä säännöistä ja taidoista.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... radioihin ei koodata tornien taajuuksia, ei lueta notameita, lennetään missä huvittaa.

 

Kun muutaman vuoden jälkeen joku vahingossa erehtyisi tornin jaksolle niin fraseologiaa ei enää osattaisi käyttää, mutta eipä kukaan muistaisi edes lentosääntöjäkään...

 

...Pyynnöstä huolimatta yleisilmailijat kuitenkin veistelevät uusia potkureita varastettujen tilalle ja viis veisaavat järjestyksestä sekä yhteisistä säännöistä ja taidoista.

 

 

ja miten tämä eroaa nykyisestä meinigistä?  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös muuten joku, kysyttiinkö ilmailuliitolta mitään tuota lakia valmistellessa ja jos kysyttiin, niin vastattiinko sinne mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään