Juha Klemettinen

Malmilla alkaa tandemlaskuvarjohyppytoiminta

10 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote

 

Helsingin Malmin lentoasemalla alkaa jälleen maailmalla valtavaa suosiota saavuttanut tandemlaskuvarjohyppytoiminta. Toiminnan käynnistää 4K Skyexperience. Tandemhypyssä asiakas hyppää laskuvarjolla 3-4 kilometrin korkeudesta kokeneen hyppymestarin kanssa samoissa valjaissa ja laskeutuu turvallisesti maan pinnalle hyppymestarin ohjatessa laskuvarjoa. Asiakas pääsee siis kokemaan vapaan pudotuksen tuoman huuman vain puolen tunnin koulutuksen jälkeen. Vauhtia hypyn aikana riittää, sillä maa lähestyy n. 200 km/h vauhdilla. Hypyn suorittamiseen riittää normali terveys ja into kokea jotain ainutlaatuista.

 

Laskuvarjohyppääjä ja Skyexperience Senior Instructor Teemu Järvelä on hypännyt toimivasta lentokoneesta lähes 5000 kertaa, joista lähes kuusi sataa kertaa tandemasiakkaan kanssa. Teemu toteaa, että hypyt ovat tarkasti suuniteltujaja mm. välineiden huollolle on tarkat vaatimukset. Tandemhyppy on perin turvallinen tapa tutustua hyppäämiseen ja on nykyaikana tilastojen mukaan turvallisempaa kuin moottoripyöräily.

 

Toiminnan pyörittäjä ja alkuunpanija Pasi Siimes on seurannut laskuvarjourheilua Suomessa jo vuosia. Ajatus kaupallisen toiminnan käynnistämisestä kypsyi vähitellen. Lopulta sopiva lentokone, varjokalusto ja tekijät löytyivät ja oli aika muuttaa suunnitelma todeksi. "Kevättä odotellaan jo kuumeisesti ja projektin eteen on tehty valtavasti taustatyötä. Talven aikana hiomme rutiinit yhteistyökumppaneiden kanssa kuntoon ja keväällä keskitytään hyppäämiseen".

 

Suomen ensimmäinen kaupallinen tandemhyppy hypätään Vappuaattona 2011 Helsingin Malmilla. Kuka onkaan ensimmäinen matkustaja?

 

www.4k.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomen ensimmäinen kaupallinen tandemhyppy hypätään Vappuaattona 2011 Helsingin Malmilla. Kuka onkaan ensimmäinen matkustaja?

 

Ovat muuten jänniä nämä tähän asti hypätyt tandemit, joita on saanu kerhoilta ihan lahjakorttimuodossakin ostaa. Epäkaupallisiako, muka? Osalla kerhoista on ALV:kin jo hinnoissa mukana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat muuten jänniä nämä tähän asti hypätyt tandemit, joita on saanu kerhoilta ihan lahjakorttimuodossakin ostaa. Epäkaupallisiako, muka? Osalla kerhoista on ALV:kin jo hinnoissa mukana...

Joo, ne ovat toki kovasti jänniä. Luulen, että syyt ja seuraukset johtavat lähinnä viranomaisen aikaisempaan tulkintaan, jossa nimenomaan vakavasti kehotettiin kerhoa tuottamaan kursseja, ei hyppyjä. Tandemit siis myytiin pitkään Tandem-kursseina, kunnes verottaja keksi kurssin olevan kalliimpaa alv:tä. Oli syytä muuttaa käytäntöä.

 

Oikeasti tandmhypyssä on kysymys urheilullisen elämyksen tuottamisesta ja se soveltuu edelleen erinoamisesti myös laskuvarjokerhojen aatteelisen toiminnan tueksi. Tandemhyppy on monelle ensi kosketus lajiin, jonka jälkeen usein osteaan kokonainen kurssi ja edetään itsenäisiksi hyppääjiksi. Ainakin tandemhyppy on tapa kokeilla miltä siitä toimivasta koneesta poistuminen kesken lennon tuntuu.

 

Kuitenkin elämyshakuiselle toiminnalle tuntuisi olevan myös kaupallisia perusteita, joita lähdimme organisaatiomme kautta kartoittamaan. Tavoitteemme on paukauttaa ensi kesänä 1000 tandemhyppyä, joka suunnillen tuplaa nykyisen hyppymäärän. En millään usko, että meidän tonni on kerhoilta pois - päinvastoin. Mitä näkyvämmin marginaalilaji on esillä, sitä paremmin se saa jalansijaa ja tuo lisä harrastajia. Kyllä tässä ollaan käynnistämässä postiivisten asioiden kierrettä ja pöks vaan ottamassa uutta askelta kotimaisessa laskuvarjoskenessä.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä firman kannattaisi hankkia koneeksi Technoavia Turbo Finist  :P

 

Vai onko isompi kone tulossa käyttöön?

Finist olisi tosi, tosi mielenkiintoinen kapine. Tietojeni mukaan koneella ei vaan vieläkään ole EASA tyyppihyväksyntää. OPS M1-23 kohta 3.2 toteaa mielestäni aika selvästi lentotyössä käytettävistä lentolaitteista, että lentokelpoisuustodistus on oltava. Laskuvarjohyppylennot ovat Suomessa lentotyötä (Aerial Work).

 

Toinen ongelma on koneiden saatavuus. Käytettyjä ja lähes uusia Caravaaneja on järkevin hinnoin ja ehdoin saatavana vuokralle pitkin Eurooppaa, mutta Finistejä on tehty sen verran vähän, etten usko tarjonnan olevan samaa luokkaa.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finist olisi tosi, tosi mielenkiintoinen kapine. Tietojeni mukaan koneella ei vaan vieläkään ole EASA tyyppihyväksyntää. OPS M1-23 kohta 3.2 toteaa mielestäni aika selvästi lentotyössä käytettävistä lentolaitteista, että lentokelpoisuustodistus on oltava. Laskuvarjohyppylennot ovat Suomessa lentotyötä (Aerial Work).

Toinen ongelma on koneiden saatavuus. Käytettyjä ja lähes uusia Caravaaneja on järkevin hinnoin ja ehdoin saatavana vuokralle pitkin Eurooppaa, mutta Finistejä on tehty sen verran vähän, etten usko tarjonnan olevan samaa luokkaa.

 

P

 

kenen nimissä on nyt mahdollisesti myönnetty Aerail Work ? tuohon hommaan, vaiko on vain idealistin viritelmä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetty? Lentotyö, joka ei edellytä ilmailumääräyksistä (vaikkapa lentosääntöjen minimilentokorkeuksista) poikkeamista, on pääsääntöisesti lupavapaata.

 

 

jk. tosin olen kuullut ihan viranomaistasolta löytyvän tulkinnan, jonka perusteella ilman erityislupaa voidaan lupavapaata lentotyötä tehdä muustakin ilma-aluksesta, kuin tyyppihyväksytystä, jolla on lentokelpoisuustodistus... edelleen huhu kertoo, että asiallisia perusteluja ei tosin olisi kukaan esittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetty? Lentotyö, joka ei edellytä ilmailumääräyksistä (vaikkapa lentosääntöjen minimilentokorkeuksista) poikkeamista, on pääsääntöisesti lupavapaata.

 

 

jk. tosin olen kuullut ihan viranomaistasolta löytyvän tulkinnan, jonka perusteella ilman erityislupaa voidaan lupavapaata lentotyötä tehdä muustakin ilma-aluksesta, kuin tyyppihyväksytystä, jolla on lentokelpoisuustodistus... edelleen huhu kertoo, että asiallisia perusteluja ei tosin olisi kukaan esittänyt.

 

OPS M1-23: "Kun lupaa lentotyön harjoittamiseen ei vaadita, on kuitenkin noudatettava, paitsi ilmailulain 76 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa, seuraavia ehtoja:

 

...

 

a) Ilma-aluksella on oltava lentokelpoisuustodistus (katso myös kohta 3.3). Valtion ilma-aluksen osalta riittävänä pidetään myös rajoitettua lentokelpoisuustodis- tusta, jos rajoitus perustuu ilmailulain 5 §:n 3 momenttiin.

Huom. Vain tyyppihyväksytty ilma-alus voi saada lentokelpoisuustodistuksen. Ilma-alukset, joilla on lentokelpoisuustodistuksen sijasta vain lupa ilmailuun (tai aiemman käytännön mukainen rajoitettu lentokelpoisuustodistus), eivät täytä kohdan 3.2.2 a) vaatimusta."

 

(Jo kumotun 1242/2004, sama sisältöhän tosin taitaa löytyä nykyisestäkin ilmailulaista) ilmailulain76 §:n 2 momentissahan sanottiin: "Lentotyölupaa ei vaadita Ilmailuhallinnon määräysten mukaisesti tapahtuviin:

 

1) purjelentokoneiden hinauslentoihin;

 

2) laskuvarjohyppylentoihin;

 

3) metsäpalovalvontalentoihin;

 

4) satunnaisesti viranomaisen pyynnöstä suoritettaviin 119 §:n 4 momentissa tarkoitettuihin etsintä- ja pelastuslentoihin.

 

Ilmailuhallinto voi sallia, että muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua lentotyötä saa harjoittaa ilman lupaa, jos luvan hankkiminen ei turvallisuuden varmistamiseksi ole tarpeen."

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OPS M1-23: "Kun lupaa lentotyön harjoittamiseen ei vaadita, on kuitenkin noudatettava, paitsi ilmailulain 76 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa, seuraavia ehtoja:

 

...

 

Lentotyölupaa ei vaadita Ilmailuhallinnon määräysten mukaisesti

 

Aivan... Ja muistanpa Ilmailuhallinnon suunnalta sähköpostin (julkinen viranomaisen asiakirja), jossa kerrotaan, kuinka tämä onnistuu ilman lentokelpoisuustodistusta, kun kyse on "ilmailutoimintaa harjoittavan yhdistyksen sisäisestä toiminnasta". Onko toiminta sitten tosiasiallisesti sisäistä silloin, kun markkinoidaan tandemhyppyä, jossa jopa hintaan saattaa suoraa sisältyä ko. vuoden jäsenmaksu tai sitten samassa yhteydessä on maininta, että on liityttävä myös yhdistyksen jäseneksi vähintään hypyn suorittamisen ajaksi... Ja mitkä on tosiasiassa sen tandemhyppymarkkinointiin tarttuneen henkilön kyvyt arvioida toiminnan laatua ja riskejä, varsinkin, kun tämä ei tosiasiassa mitenkään osallistu siihen yhdistystoimintaan eikä luultavasti edes tiedä, mitä se, ettei lentokelpoisuustodistusta ole, tarkoittaa?

 

Asia olisi muuten moninkertaisesti selkeämpi, jos jossain olisi kootusti se, mitä tämä "ilmailuhallinnon määräysten mukaisesti" tarkoittaa.

 

 

jk. Ettei kenellekään nyt jäisi epäselväksi tai ettei tätäkin tulkittaisi väärin, niin allekirjoittanut suhtautuu positiivisin mielin tälläisen lehdistötiedotteessa mainitun yritystoiminnan käynnistämiseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään