Juha Klemettinen

Kiinnostusta DC-9-simulaattorilentämiseen?

333 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailumuseo selvittää kiinnostusta Douglas DC-9 FFS (Full Flight Simulator) lentoihin.

Koska lennetään?  :thmbup:

Oma vaatimaton mielipiteeni on, että museo kaipaa juuri tällaista tarjontaa. Lentokoneet ovat toki hienoja, mutta jos ne ovat paikallaan hallissa, ne ovat "vain" esineitä. Nämä esineet heräävät eloon vasta silloin, kun ne liikkuvat tai pitävät ääntä. Näin ollen toimiva simu tai käyntikuntoinen lentokonemoottori vievät museokokemuksen aivan uudelle tasolle.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisitko kiinnostunut lentämään oikealla full motion simulaattorilla?

Hep. Ehdottomasti. Hinnasta sen verran, että tietenkään en *halua* maksaa lystistä mitään, mutta ymmärrän kyllä että kuluja on jotenkin peitettävä. Kipuraja menisi ehkä jossain 200 euron luokassa - mutta luultavasti olisin ilmoittautumassa mukaan vaikka hintaa olisi vähän päällekin. Tietääkseni vastaavia mahdollisuuksia ei ihan hirveästi muualla aukea, joten kyllä siitä jonkin verran olisi valmis maksamaan.

Toki mielelläni kuulen vinkkejä jos jossain muuallakin pääsisi "oikealla" simulaattorilla kokeilemaan.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niih

Siin olis nyt näille "osaan tuoda matkustajakoneen hallitusti laskuun" näytön paikka 8)

Museo varmaan antaa sertifikaatin onnistuneelle suoritukselle.

Sen vähän mitä olen päässyt ko. simua kokeilemaan, vaatii se paljon muuta kuin kotisimu.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki mielelläni kuulen vinkkejä jos jossain muuallakin pääsisi "oikealla" simulaattorilla kokeilemaan.--

Lauri

Moi

Kerroppa tuo kipuraja kahdeksalla, pääset asab :)

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta, siinäpä sanoista tekoihin. Ja ekalla yittämällä, koska todellisessakin tilanteessa eka yritys ratkaisee. :)

Nostalginen ja hieno simu on kyseessä!

JR

Niih

Siin olis nyt näille "osaan tuoda matkustajakoneen hallitusti laskuun" näytön paikka 8)

Sen vähän mitä olen päässyt ko. simua kokeilemaan, vaatii se paljon muuta kuin kotisimu.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ehdottomasti !!!

vähänkö tää olis siistiä!

Tuostahan museo pystyy tuotteistamaan vaikka mitä paketteja yritys- ja yksityisasiakkaillekin... polttareihin porukalla, yritysten virkistyspäivää jne. 4 tuntia aikaa ja safkat päälle. Sopiva hintalappu kylkeen ja eikun mainostamaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bisneksen lisäksi siitä olisi kiva ostaa "HC-lentoaikaa" jonkun ysi-eläkeläisen toimiessa opettajana. Silloin kun aikaa olisi riittävästi ja opettaja pätevä (ja innostunut), tuollainen 400€ ei ole paha.

Polttaripiloteille 200€ ja IMY-jäsenlentoihin joka alempi hintalappu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niih

HS

Juu - tässä olisi varmasti pienen idean paikka! Tällähän voisi tulla harjoittelemaan vaikka kerran kuussa ihan niinkuin harrastuksena  :) Kerran olen MD11 simua päässyt testaamaan, ja siinä kohtaa voi sen koti PC:n vetää oikeesti hanuriin. Ei sitä oikean simun fiilistä pysty missään himan sohvalla jäljittelemään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerroppa tuo kipuraja kahdeksalla, pääset asab :)

Epäilemättä. Kyllähän noita simulaattorikoulutuksia varmasti voi rahalla ostaa. Olisi toki pitänyt pistää lisämäärettä tyyliin 'siedettävällä hinnalla'.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällähän voisi tulla harjoittelemaan vaikka kerran kuussa ihan niinkuin harrastuksena  :)

Kyllä, kyllä... Tuohon simupakettiin kannattaisi tehdä kunnon materiaalit niille, jotka haluavat tutustua lentokäsikirjaan yms. jo etukäteen, jotta saisivat irti mahdollisimman paljon itse simuharjoittelusta. "Tyyppikurssi" voisi olla kanssa ihan mielenkiintoinen lisä asiaan vakavasti suhtautuville.

Sitten kannattaa myös printata jo valmiiksi sertifikaatteja onnistuneiden vajaamoottori IFR -lähestymisten ja laskujen varalle.

;D

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bisneksen lisäksi siitä olisi kiva ostaa "HC-lentoaikaa" jonkun ysi-eläkeläisen toimiessa opettajana. Silloin kun aikaa olisi riittävästi ja opettaja pätevä (ja innostunut), tuollainen 400€ ei ole paha. Polttaripiloteille 200€ ja IMY-jäsenlentoihin joka alempi hintalappu.

Tässä vaiheessa tosiaan selvitetään millä tavalla  ja millä kustannuksella lentoja voisi toteuttaa. Joka tapauksessa kouluttajat tulisivat olemaan kokeneita liikennelentäjiä. Todennäköisesti myös tuota esimerkkitilaisuutta pidempiä lentoaikoja tulisi tarjolle.

Tässä vaiheessa onkin tärkeää, että kaikki kiinnostuneet kertovat mielipiteensä, ja sen millaiset lennot kiinnostaisivat.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kyllä... Tuohon simupakettiin kannattaisi tehdä kunnon materiaalit niille, jotka haluavat tutustua lentokäsikirjaan yms. jo etukäteen, jotta saisivat irti mahdollisimman paljon itse simuharjoittelusta. "Tyyppikurssi" voisi olla kanssa ihan mielenkiintoinen lisä asiaan vakavasti suhtautuville.

Kunnolliset briefing-materiaalit kuuluvat suunnitelmiin. Mahdollisesti myös itseopiskelumateriaalit.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä olisi kyllä kova juttu!

Muutama kuva antamaan virikkeitä keskusteluun.

[ attachment removed / expired ]

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä vaiheessa onkin tärkeää, että kaikki kiinnostuneet kertovat mielipiteensä, ja sen millaiset lennot kiinnostaisivat.

Itsellä kun ei ole lentokokemusta kuin joistain ei-niin-realistisista peleistä on vähän vaikea edes arvioida mikä olisi järkevää. Veikkaisin että lähes millainen vain simukeikka olisi unohtumaton elämys. Vaikkapa niin, että homma alkaisi ja päättyisi ilmassa - ihan vaan kaartelua, tuntuman hakua ja [jotain mitä en edes keksi].

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta on varmasti, ainakin itsellä.

Hintalappu monelle varmaan turhan kallis jatkuvaan käyttöön jos nousee yli 100€ kerta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta löytyy täältäkin. Itse asiassa kirjoitin viime lokakuussa Ilmailumuseolle ehdotuksen aidon simun hankkimisesta museoon. Ohessa lyhennelmä:

"Voisiko Suomen Ilmailumuseoon rakentaa lentosimulaattorin, jossa kävijät voisivat lennellä vaikkapa pientä maksua vastaan?

Ruotsissa on tuollainen toteutettu hienosti. Ohessa linkki:http://www.youtube.com/watch?v=xNfiNkYqePg

Ehdotan tätä siksi, että ilmailu tuntuu kiinnostavan aika suurta ihmismäärää Suomessa. Esimerkiksi Airbus 380:n vierailua Helsinki-Vantaalla oli katsomassa varmaan tuhansia ellei kymmeniä tuhansia ihmisiä - itsekin olin siellä.

Kotitietokoneella lentosimulaatoria harrastaa aktiivisti ainakin 4500 ihmistä (FSNordicin jäsenet), ehkä kymmenenkin tuhatta kaikkiaan:http://www.fsnordic.net/.

Itse olen harrastanut simulentelyä kotitietokoneilla 30 vuoden ajan. Vuodeta 2005 alkaen olen lentämisen ohella erikoistunut tekemään simulaattoriin freewaremaisemia mm. 13 photosceneryä Suomen eri kaupunkialueista ml. Espoon, Helsingin ja Vantaan alueet.  Nämä lisäosat toimivat Microsoftin FS 2004- simulaattorissa ja osin myös uusimmassa FSX-versiossa. Maisema- ja muut simulaattorin lisäosat ovat kenen tahansa ladattavissa FSNordicista. Lisäosat parantavat simun vakiomaaston mallinnusta todella paljon. Olen myös kirjoittanut simuharrastuksesta muutamia juttua mm. Ilmailu-lehteen. Yhden jutun tein siitä, kun pääsin kokeilemaan Finnairin A320-simua - fantastinen kokemus!"

Simulentämisen hinta ei saisi olla kovin suuri. Minusta 50 eurolla pitäisi saada lentää tunnin ajan.

yES ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simulentämisen hinta ei saisi olla kovin suuri. Minusta 50 eurolla pitäisi saada lentää tunnin ajan.

yES ;D

50 euroa tunnilta on liian vähän pelkästä simulaattoristakin, ja tappiollisen vähän jos siinä joku neuvoisi vieressä koko ajan. Ihan kiva jos tuohon hintaan onnistuisi, mutta ollaanpa nyt realistisempia ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään