Juha Klemettinen

Kiinnostusta DC-9-simulaattorilentämiseen?

333 viestiä aiheessa

Suuri illuusio

 

Sain lentää Finnairin DC-9 simulaattorilla heti, kun yömaisema oli saatu toimimaan. Siihen mennessä minulla oli kokemusta vain Link Trainerista. Lähtökiihdytyksessä olin ällikällä lyöty. Penkkiin todella painui. Unohdin olevani simussa. Pelkäsin rikkovani hienon lentokoneen. Onneksi pulkka pysyi hallinnassa. Oikean lentämisen illuusio oli täydellinen, vaikka yövisuaalista taisi alussa puuttua joku väri.

 

Myöhemmin olen lentänyt monenlaisia simuja. Suurin on MD-11 ja hurjin rynnäkköhävittäjä Tornado. Unohtumattomin on kuitenkin tuo ensikokemus ysisimulla.

 

Esa 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri illuusio

 

Sain lentää Finnairin DC-9 simulaattorilla heti, kun yömaisema oli saatu toimimaan. Siihen mennessä minulla oli kokemusta vain Link Trainerista. Lähtökiihdytyksessä olin ällikällä lyöty. Penkkiin todella painui. Unohdin olevani simussa. Pelkäsin rikkovani hienon lentokoneen. Onneksi pulkka pysyi hallinnassa. Oikean lentämisen illuusio oli täydellinen, vaikka yövisuaalista taisi alussa puuttua joku väri.

 

Esa 

 

 

Me Malmin opettajat kävimme myös siellä. Huovisen Topi tuuppas sillä tynnyrin. Minä starrttasin 22:lta ja käytiin koukaten kurkkaamassa miltä Malmin kenttä näyttää, siellä paloi vato vain kuppilassa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkoa edelliseen: Mäkelän Seppo lensi startissa pyllylleen, kun ei uskonut "istukaa komentoa". Simu nousi näes pystyyn startissa.

Laineen Svenan kanssa tehtiin lasku 04:lle nolla kelissä, eli näkyvyys n.150m. Naurahdimme kumpikin kun kynnysvalot vilahtivat yläkautta ohitsemme  :-[  Hetken päästä "nousimme" kiitoradalle, valojen väliin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me Malmin opettajat kävimme myös siellä. Huovisen Topi tuuppas sillä tynnyrin.

 

Hahaa, täytyykin kuittailla Topille tuosta (vilpittömästi kateellisena) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Kyllä tuossa ysissä jotain merkillistä on. Peltimittareiden ja namiskuukkeleiden paljous (minäkin tunnistin heti kellon) mitä ilmeisemmin luo aidon perinteisen lentämisen tunnelman. Sattumoisin eilen eräs Nintendoo lentävä pilotti teki ysille ns. preflight tsekin. Suureksi ongelmaksi muodostui saada hänet pois ohjaamosta :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli onni käydä lentämässä kyseisellä simulla tänään. Tässäpä tuntemuksia tuoreeltaan  :) Vastaanotto tapahtui varsin ammattimaisen rennosti, jonka jälkeen ryhmämme ohjattiin alakerrassa sijaitsevaan simulaattoriin. Olin yllättynyt simun tietokoneesta, joka täytti yhden huoneen kokonaan. Alussa oli noin puolen tunnin briiffaus lentokoneen toiminnasta, sekä mitä lennon aikana tulee tapahtumaan.

 

Suoritimme lennon kahdessa ryhmässä, ja kun vuoroni tuli oli jännitys käsin kosketeltava. Ohjaamo olikin yllättävän pieni - luulin sen olevan oikeasti isompi. Kaikki hallintalaitteet olivat kätevästi käsien ulottovilla. Säädin istuimen sopivaan asentoon ja kahvoista kiinni. Yllätyksekseni ohjaimien käyttö vaati hirveesti voimaa, varsinkin polkimet.

 

Lentoonlähtö oli hauskaa.. Ekaks spoolaus, jonka jälkeen hanat kaakkoon  ;D  V1... V2... Rotate! Kuului perämiehen paikalta. Ilmassa taas  :P 15 asteen nousukulmalla noustiin 3000 jalkaan, jonka jälkeen sai tehdä mitä itse halusin. Kokeilin jyrkkää kaartoa ja sivuluisua  :P varsin nopeasti meidät teleportattiin Korsoon, ja laskeutuminen alkoi.

 

Eka kerralla perämes hoiti kaasun ja nopeuden ja laskeutuminen oli ihan ookoo. Tänän jälkeen toinen startti ja sain hoitaa kaasun itse  :D olin luonnollisesti onneni kukkuloilla! Kaartelin sinne sun tänne ennen teleporttausta Korsoon. Nyt jo hieman jännitti kun piti hoitaa kaikki itse. Tosin perämiesn hoiti laipat ja spoilerit. Tehdäänkö läpäri? Kysyi perämies. Tottaka, huudahdin!! Perämies luki tsekkilistaa ja mää etsin liukupolkua.

 

Nokan pitäminen samalla tasolla oli vaikeaa, mutta onnistuin ihan välttävästi. Sain pidettyä nopeuden noin 140 solmussa ja lähestyin kenttää. Keli oli rauhallinen ja lasku oli tyydyttävä. Perämies sääti jotain ennenkuin sain säätää tehot täysille. Hanaa!! J taas mentiin. Aloin tottua ysin ohjaimiin joten rentoiduin hieman.

 

Toinen lasku oli myös tyydyttävä, ja sain ysin ehjänä maahan. Tämän jälkeen pidettiin loppubriefing, jossa kerrattiin tapahtumat. Kokonaisuus DC-9 -simusta on järisyttävä... Suosittelen lämpimästi kaikille! Juu, ja toukokuun jälkeen simu viedään läheiseen ilmailumuseoon ilman motionia, joten kannattaa kiirehtiä!

 

P.S saimme tutustua pikaisesti myös MD11 -simuun!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaisivat simutouhun jatkua niin kauan kuin paikat kestää. Edellyttäen tietenkin, että tulot kattavat menot ja jää vielä jotain.  :-\

 

No minä melkeinpä uskallan veikata, että näillä harrastelentelyillä ei paljon tuollaisen vekottimen kokonaismenoja kateta. Oikean kaupallisen käytön luulisi olevan varsin vähäistä siinä vaiheessa, kun aletaan laitteesta luopumaan. Ainakaan se ei enää siinä vaiheessa mitään rahoja tuo. Muutenhan se kannattaisi pitää pelissä mukana...

 

Luulen ma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaisivat simutouhun jatkua niin kauan kuin paikat kestää. Edellyttäen tietenkin, että tulot kattavat menot ja jää vielä jotain.  :-\

Moi

Varmaan moni muukin toivoo samaa, mutta niinkö Mikkokin mainitsi, käyttökustannukset ovat melkoiset. Esim pääsulakkeet ovat 3x500A. Siitä voi jo jotain päätellä pelkästään sähkölaskun suhteen. Vaikka pilotit ovat tehneet hyviä laskuja, kuitenkin joskus ryskyy ja paukkuu. Vanhat CRT tyyppiset monitorit ovat olleet aika kovilla ja vaatineet myös korjausta. Kevään korvilla myös lämpöjen vaihtelut tuovat lisähaasteita. Auringo lämmittää sopivasti tietokonehuonetta ja sen kellot pitää yleensä säätää lämpötilojen mukaiseksi, muuten asiakkaat saavat todentuntoisen upset recovery harjoituksen. 8)

Vaikka olen päässyt hiukan kokeilemaan myös uudempia simuja, DC9 on ehdoton suosikkini.

Ei muuta kuin porukkaa kerämään ja lentämään.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aikaisemmin taidettiin jo kysyä, onko simulaattorin seuraavasta sijoituspaikasta/toiminnasta mitään suunnitelmia. Museo olisi luonnollisesti erittäin hyvä paikka tälle, vaikka sitten ihan kylmiä tyyppejä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dc-9 Simulaattori siirtyy Ilmailumuseolle Kesäkuun alussa eli "Rautaysi" pääsee ainakin hetkeksi lepäämään,

museon uuden Helsinki-Vantaan lentoaseman kuudesta vuosikymmenestä kertovan erikoisnäyttelyn osana.

Tulevaisuuden suunnitelmissa on tehdä Ysistä jälleen toimiva simulaattori.

Ysilentoja tarjolla Motionin kera ja Finnair Flight Academyssä perjantaihin 25.5.2012 asti eli

eikun lentoa varaamaan.

simulaattorit@ilmailumuseo.fi tai 044 754 2930 Varaukset arkisin 9-17 ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentämässä käytiin. Perämiehenpaikan visuaali rikki :( No mittareita siinä pystyi kuitenkin lueskelemaan, poislukien nopeusmittari joka oli jumissa. Ensimmäinen lento keskeytui hydrauliikkavikaan, ohjaimet painuivat täysin eteen. Saatiin kuitenkin nopeasti korjattua ja lennot saatiin vietyä läpi vaikka aikataulu venähti tunnilla ylimääräisen puolelle. Kiitos siitä kuitenkin opettajallemme.

 

Kuvia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentämässä käytiin. Perämiehenpaikan visuaali rikki :( No mittareita siinä pystyi kuitenkin lueskelemaan, poislukien nopeusmittari joka oli jumissa. Ensimmäinen lento keskeytui hydrauliikkavikaan, ohjaimet painuivat täysin eteen. Saatiin kuitenkin nopeasti korjattua ja lennot saatiin vietyä läpi vaikka aikataulu venähti tunnilla ylimääräisen puolelle. Kiitos siitä kuitenkin opettajallemme.

Kuvia

Moi

Kuvat on molemmilla puolin hyvät. Kolmas kuvaputki menossa, onneksi löytyi vintiltä vielä yksi armeijan jäämistöistä.

Mutta loppu lähenee ja juhlat alkakoon tai jäähyväiset 74282 tuntia palvelleelle työjuhdalle 8)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varaukset ovat melkein täys, mutta aina kannattaa kysyä vieläkö pääsee kokeilemaan.

Päivät vähenee

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko simu tuon jälkeen lopullisesti pois käytöstä?

Tero

Moro

Juu ei, ajateltiin paketoida se rekkaan ja osoitteksi Oulu ;D

Mutta toiminta nykyisissä tiloissa loppuu 24.5. Siitä eteen päin varmaan museolla on varmaan omat suunnitelmat eli simu siirtyy museon hallintaan, jota se kyllä nytkin on.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Juu ei, ajateltiin paketoida se rekkaan ja osoitteksi Oulu ;D

Mutta toiminta nykyisissä tiloissa loppuu 24.5. Siitä eteen päin varmaan museolla on varmaan omat suunnitelmat eli simu siirtyy museon hallintaan, jota se kyllä nytkin on.

HS

 

Oliks se niin, että Museolla ei motionia pysty sitten käyttään? Jos/kun sen siellä käyttöön pistävät.

 

Saa pistää myös Ouluun tulemaan. Meillä on uudet hienot tilatkin jo valmiina.  ::)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliks se niin, että Museolla ei motionia pysty sitten käyttään? Jos/kun sen siellä käyttöön pistävät.

Saa pistää myös Ouluun tulemaan. Meillä on uudet hienot tilatkin jo valmiina.  ::)

Tero

Fixed base  ;)

Ja edelleen vähenee

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään