Hanna Räihä

Suomalainen sauna

48 viestiä aiheessa

Saunon taloyhtiön sähkösaunassa kerran viikossa. Mökillä on sitten puukiuas (siis puulämmitteinen...). Erikoisin saunamuistoni on Espanjasta jossa saunoin isäni ystävän saunassa Malagan ja Torremolinoksen välissä vuoren rinteellä olevassa huvilassa. Saunan isosta ikkunasta oli suora näkyvyys Malagan lentokentälle. Lauteilla istuessa oli mukava katsella koneiden nousuja ja laskuja :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

milloin ja kuinka usein te saunotte vai saunotteko koskaan?

Joka toinen päivä pyritään saunomaan... joskus ei vaan ehdi

onko oma vai taloyhtiön sauna?

Oma

sähkö vai puukiuas?

Kotona sähkö, mökillä puu.

Sähköä vastaan oli hirveät antipatiat, mutta edellisessä saunarempassa oli pakko vaihtaa sähkökiuas... kunnollisen kiukaan ja oikein rakennetun saunan myötä ovat antipatiat kadonneet.

mökillä vai kotona?

Sekä että... mökillä liian harvoin kun mökkinmatkaa tulee n. 1200 km suuntaansa

saunaan liittyviä tapoja, perinteitä?

Eipä mitään kummempia rituaaleja. Saunaolut maistuu hyvälle.

mikä kuuluu asiaan ja mikä ei missään tapauksessa saunassa tehdä?

Saunassa ei meluta eikä melskata (asia josta meidän pojat juuri puolituntia sitten saivat punaisen kortin). Piereskellä ja röyhtäillä ei saa tai menee lauluääni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

milloin ja kuinka usein te saunotte vai saunotteko koskaan? Talvisin pari-kolme kertaa viikossa. Loma-aikoina ja joulun pyhinä saattaa päivä alkaa saunalla, ja päättyä saunaan.

onko oma vai taloyhtiön sauna? Oma, tai no, vielä aika monta vuotta pankin oma.

sähkö vai puukiuas? Hetivalmis, eli sähkö. Upeaa noustä sängystä, mennä saunaan ja sen jälkeen aamupalalle

mökillä vai kotona? Sekä että, ja hirvikämpällä.

saunaan liittyviä tapoja, perinteitä? Talon miehet pesee saunan aina jouluksi tiptop-kuntoon, talvella lumessa kieriskely, kesällä välivilvoittelut terassilla ehkä makkarat paistaen, ehdottoman hyvä välipala pitkään saunomiseen silakkapihvit voidellun näkkileivän päällä, tai savulammaspalat sellaisenaan. Saunan jälkeen saunomisen ajan pakastimessa jäähtynyt Pramian Hunaja-terva-snapsi on asiaa..

mikä kuuluu asiaan ja mikä ei missään tapauksessa saunassa tehdä? Reipas jutustelu saunaseuran kanssa, nestetasapainon ylläpito, olut, hyvä seura. Ei kuulu: Piereskely (sauna on pyhä paikka), örveltäminen, viini. Jokaisen oma asia: Löylytuoksut

Millaisia tapoja olette muualta kuulleet?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri käy kiksauttamassa sun eukkoa. Et kuitenkaan pistä häntäheikkiä pihalle, koska paksuna se akka on nyt kuitenkin?  ;D

Hieman - tai sanoisinko melkoisen -  ala-arvoinen kommentointi. Eikä tuo hymiö nyt pelasta.  :thmbdn:

Hei haloo moderaattorit!  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman - tai sanoisinko melkoisen -  ala-arvoinen kommentointi. Eikä tuo hymiö nyt pelasta.  :thmbdn:

Hei haloo moderaattorit!  >:(

Siellä on Ilmoita valvojalle linkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jari, toi kirjavampi istuu kyllä löylyssäkin, eikä ees suostu väistämään kun sinne menee. Tosin se varmaan tulis suihkuunkin mukana. eihän se juo vettäkään ku suoraan hanasta :D

Siskokset tunnetaan meillä monella nimellä, nyt on eniten käytössä tosiaan dorka ja dille, mutta myös "läski ja epäsosiaalinen" sekä "rukkanen ja kinnas".

anyway, oudot elukat.

ja lakatkaa ny isot miehet, Mikon viesti saatto mennä vyön alle mutta niin ne menee ne jutut mullakin helposti. Joten lepo vaan. Täähän on tää vapaan keskustelun alue...  ;)

Muoks: niin ja kiva kuulla, aika samantyyliset tavat tuntuu kaikilla olevan. Ei oo puulämmitteisen rantasaunan voittanutta mutta maistuu se olut kerrostalon sähkösaunassakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, aina roiskuu kun heitetään löylyä kiukaalle. No, mitäs siitä. Hyviä joululöylyjä vaan kaikille. Oli kissoja tai mirrejä lauteilla. Väistelköön tai olkoon väistelemättä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus toiveet täyttyvät! Kieli pitkällään tietenkin odotin jotain mirrikuvia ja tulihan niitä, mutta turhan monijalkaisia... :(

Meillä juhlapäivä on lauantaisin 18:00, jolloin ehtoisa emäntä tulee vapaaehtoisesti alasti viereeni kerrostalon sähkösaunaan. Mökkiä ei ole ja ehkä kerran tai pari pääsee jonkun tutun mökille kunnon puulämmitteiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maliniemen kommentti ei kyllä yllätä. Tämä on ainoa seuraamani foorumi jossa moderaattori on pahin häirikkö ja vittuilija.

Mutta asiaan:

Kerran pari kuussa. Työn takia ei oikein onnistu useammin.

Taloyhtiön, ikävä kyllä.

sähkö vai puukiuas?

Sähkö, ikävä kyllä.

mökillä vai kotona?

Pääasiallisesti kotona, juhannus + pari kertaa kesässä mökillä (ei omalla, sellaista ei ole).

Eipä mitään erityistä.

Saunaolut on ok, kiukaalle ei missään nimessä pidä kaataa olutta. Musiikin kuuntelu ei myöskään kuulu saunaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maliniemen kommentti ei kyllä yllätä. Tämä on ainoa seuraamani foorumi jossa moderaattori on pahin häirikkö ja vittuilija.

Mitkä ihmeen moderaattorin lynkkaystalkoot täällä on menossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sitä mäkin aloin ihmettelemään. Mä aloitin ketjun, saadakseni keskustelua aikaiseksi suomalaisesta, ikiaikaisesta perinteestä ja - näköjään hyvin monelle meistä - tärkeästä ja perinteikkäästä asiasta. Mua itseä ei ainakaan Mikon kommentti hetkauta, mutta jos se nyt muita häiritsee niin voi voi. Melkoinen hyökkäys silti moderaattoria kohtaan - muistakaa että sekin on ihminen, yksi foorumin kirjoittajista. Ja tuo ehkä edusti OMAA mielipidettä, eikä moderaattorin työtä. Ne on kumminkin kaksi eri asiaa...

nimim. moderaattorina toisaalla... ja teit sitten sitä tai tätä aina on se tuuletin ja ulosteet samassa lauseessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäi se saunakysely vastaamatta, mutta tässä

Aika harvoin kun ei ole omaa saunaa  :(

Taloyhtiön, eikä se sauna juuri houkuttele saunomaan.

sähkö vai puukiuas?

Joskus omassa saunassa ehdottomasti puukiuas.

mökillä vai kotona?

Nyt menee mökkisaunomiseksi.

Saunaolut lienee ainoa, siitäkin voidaan joustaa tarpeen niin vaatiessa.

Aika vapaamielinen olen saunatekemisten suhteen. Toki toisten (silloin kun joku muu uskaltautuu mun kanssa saunomaan) viihtyvyys pitää ottaa huomioon.

Kaikenlaista merkillistä sitä metsäkansa on saunomisen yhteyteen keksinyt. Eräs kamalimmista on ehdottomasti avanto.

Onks mulla kyselyikä?eiku...  :)

Kyselyikä on hyvä ikä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sitä mäkin aloin ihmettelemään. Mä aloitin ketjun, saadakseni keskustelua aikaiseksi suomalaisesta, ikiaikaisesta perinteestä ja - näköjään hyvin monelle meistä - tärkeästä ja perinteikkäästä asiasta. Mua itseä ei ainakaan Mikon kommentti hetkauta, mutta jos se nyt muita häiritsee niin voi voi. Melkoinen hyökkäys silti moderaattoria kohtaan - muistakaa että sekin on ihminen, yksi foorumin kirjoittajista. Ja tuo ehkä edusti OMAA mielipidettä, eikä moderaattorin työtä. Ne on kumminkin kaksi eri asiaa...

nimim. moderaattorina toisaalla... ja teit sitten sitä tai tätä aina on se tuuletin ja ulosteet samassa lauseessa...

Ai, se kirjoittaja olikin MODERAATTORI maliniemi  :o. Vedän sanani takaisin, luulin että kyseessä oli jokin muu henkilö  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäi se saunakysely vastaamatta, mutta tässä

sähkö vai puukiuas?

Joskus omassa saunassa ehdottomasti puukiuas.

Ei se nyt ole niin olennaista millä ne kivet lämpiävät, kunhan niitä on riittävästi. Suurin osa sähkösaunoista on ryssitty pienillä kiukailla, joissa on vähän pirun kuumia kiviä. Tuloksena kuivat ja tympeät löylyt. Omassa on 100kg (5X peruskiukaan kivimäärä) sopivan lämpöisiä kiviä. Tuloksena pehmeän lämpimät löylyt. Ei häviä keskiverto puukiukalle, paitsi mahdollisesta lasiluukusta kajastavalle tulen loimotukselle ja lattialta puuttuvalle tuhka- & puuroskalle.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurin osa sähkösaunoista on ryssitty pienillä kiukailla, joissa on vähän pirun kuumia kiviä. Tuloksena kuivat ja tympeät löylyt.

Janne

Tuolla pikkukivikiukaalla saa mahtavan höyrysauna efektin  :thmbup::laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt ole niin olennaista millä ne kivet lämpiävät, kunhan niitä on riittävästi. Suurin osa sähkösaunoista on ryssitty pienillä kiukailla, joissa on vähän pirun kuumia kiviä. Tuloksena kuivat ja tympeät löylyt. Omassa on 100kg (5X peruskiukaan kivimäärä) sopivan lämpöisiä kiviä. Tuloksena pehmeän lämpimät löylyt. Ei häviä keskiverto puukiukalle, paitsi mahdollisesta lasiluukusta kajastavalle tulen loimotukselle ja lattialta puuttuvalle tuhka- & puuroskalle.

Totta, mut mulle se touhuaminen sen kiukaan kanssa on osa saunaelämystä. Eli käydään sytyttelemässä kiuasta (olut) ja sitten lisätään puita (toinen olut), jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta, mut mulle se touhuaminen sen kiukaan kanssa on osa saunaelämystä. Eli käydään sytyttelemässä kiuasta (olut) ja sitten lisätään puita (toinen olut), jne...

Ei kuiva suu kun lisää klapin kerrallaan.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä pääsen paljon harvemmin saunaa kuin haluaisin. Onhan tuossa lähellä tuo kansanedustajan sauna mutta sinnekään en ole päässyt kuin kaksi kertaa ja nekin kerrat talkkarin perheen kanssa salaa. Siellä on sähkökiuas, Harvia, ja viiden hengen löylyhuone. Kiukaan päällä on makkaranpaistopannu eikä kiukaalle saa missään nimessä kaataa olutta tai lorauttaa pissaa. Haju käräyttää ja loppuu saunominen. Onneksi on iso uima-allas joka lämpiää aurinkopaneeleista ja näköala on yli Fuengirolan, merelle. Yöllä ihan loistava näkymä.

Ja minulle sauna on edelleen se paikka johon mennään mieli rauhallisena ja saunaan ei kuulu härskit jutut. Ja tämä on minun mielipiteeni, eikä muutu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

milloin ja kuinka usein te saunotte vai saunotteko koskaan? - Joka viikko väh. kerran

onko oma vai taloyhtiön sauna? - Oma

sähkö vai puukiuas? - sähkö

mökillä vai kotona? - Molemmissa, talvella kotona, kesällä mökissä!

saunaan liittyviä tapoja, perinteitä? - Inkivääriolut

mikä kuuluu asiaan ja mikä ei missään tapauksessa saunassa tehdä? - Piereskeleminen

Millaisia tapoja olette muualta kuulleet? - Venäläiset saunoo kultasaunoissa?

Onks mulla kyselyikä? - Kyllä on, näköjään ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2-3 kertaa / viikko

Taloyhtiö

sähkö vai puukiuas?

Sähkö

mökillä vai kotona?

Kotona, uimahalli ja loma aika isän luona puusauna ja savusauna.

Mieto lämpö (Max 80c) Sähkösauna aina pieni määrä vettä usea kerta (saada pehmeä lämpö ;)) ja savusauna lukea kirja  :P

Puusauna pitää olla vihta ja saunassa ei saada olla "Sika".

Suomalainen haluta aina liika voimakkaat löylyä  :(

Onks mulla kyselyikä?

Kyllä ja tämä olla normaalia  ;D

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Mieto lämpö (Max 80c) Sähkösauna aina pieni määrä vettä usea kerta (saada pehmeä lämpö ;)) ja savusauna lukea kirja  :P

...

Häh?  :o Miten ihmeessä sinä voit lukea kirjaa savusaunassa? Taskulampun vai kynttilän valossa? Oikeassa savusaunassa ei kuulu olla sähköjä eikä panoraamaikkunaa. Korkeintaan siinä on yksi pieni "luukku alakerrassa" peseytymistä varten ja seinät ovat noen takia mattamustat (absorboi valoa). Ei siellä näe lukea kirjaa edes kesän valossa - ainakaan ylhäällä lauteilla. Savusaunan löylyt tuntuvat jostain syystä pehmeiltä ja miellyttäviltä vaikka lämpöä olisi enemmänkin. Tämä "kaikkien saunojen äiti" on kyllä minun mielestäni ykkönen mitä saunomisen laatuun tulee.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Häh?  :o Miten ihmeessä sinä voit lukea kirjaa savusaunassa? Taskulampun vai kynttilän valossa?

Sama tapa kun sänky ja käyttää sukellus taskulamppu   http://www.starlex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=56

;D

Oikeassa savusaunassa ei kuulu olla sähköjä eikä panoraamaikkunaa.

Savusauna olla pieni ovi, pieni ikkuna ja savuluukku. (Mikäli minä muistaa, tämä rakentaa vuosi 1934)

Korkeintaan siinä on yksi pieni "luukku alakerrassa" peseytymistä varten ja seinät ovat noen takia mattamustat (absorboi valoa).

Pesu tapahtua saunatila lattia (Olla aito maa aines) tai järvi. Seinät ei saada koskea ja laude peittää iso pyyhe.

Savusaunan löylyt tuntuvat jostain syystä pehmeiltä ja miellyttäviltä vaikka lämpöä olisi enemmänkin. Tämä "kaikkien saunojen äiti" on kyllä minun mielestäni ykkönen mitä saunomisen laatuun tulee.

Kyllä :thmbup:. Savusauna ei olla sopiva kiireinen ihminen kun 8 tuntia odottaa valmistuminen :P

Cathy 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole kovin kova saunoja.

Lapsuudessa oli savusauna ja sen lämmitys oli jo itsessään "rituaali".

Koko päivä tietty oltiin meressä ja löylyjä piisas, vielä seuraavana aamunakin.

Paras sauna ehdottomasti, vaikka "häkälöylyjen" jälkeen silmät vähän kirvelikin.

Paloturvallisuus syistä tuo muutettiin sähkösaunaksi.

Tälläistä olin pari vuotta sitten rakentamassa.

[ attachment removed / expired ]

Maakellari/savusauna, sama rakenne.

Ei palovaaraa...

Hyvät löylyt kuulemma on, kehui omistaja.

Itse en ole vielä käynyt testaamassa, vaikka kutsuttu on.

Näistä kerrostalosaunoista en kovasti paljon pidä. Itsellänikin sellainen tässä huushollissa. Joulusaunat siinä saunon, enpä paljon muuten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään