Orvo Välilä

KDFW hukkakauraa

14 viestiä aiheessa

No kuten tuli Eliakselle tuolla toisaalla luvattua....

 

Tuossa vähän reilu viikko takaperin oli tarkoitus napsia muutama lentävästä Chuckiesta. Museolta olin kuullut että Chuckie olisi tulossa jonkin sortin työpaikkamessuille KDFW;lle ja näin ollen oivallinen tilaisuus kuville. Tuuli oli tasan 180 astetta, puuskat 31 kts joten pidin aivan selvänä että laskuun tultaisiin jollekin pääkiitoradoista, todennäköisimmin 18R joka noissa oloissa on käytössä kentän länsipuoleisena laskeutuvana kiitoratana. 13R olisi tarjonnut jotakuinkin 15kts sivutuulikomponentin(?) jota pidin B-17 alastulolle jos nyt ei mahdottomana, niin ainakin hyvin hankalana. Varmemmaksi vakuudeksi törmäsin Founder's Plazalla pariin naisihmiseen jotka kertoivat saaneensa koneen miehistöltä tekstiviestillä tiedotteen että Chuckie oli tosiaankin holdingissa Grapevinen ympärillä odottamassa slotia laskeutuakseen 18R:lle. Kaikki hyvin siis?

 

..... kunnes noin kolmen vartin odottelun jälkeen tuttu keltainen pyrstö alkoi näkyä. 13R finaalissa  :(

 

Oheisesta kartasta käynee ilmi miksi kuvauksesta Founders Plazalta käsin ei tosiaankaan sitten tullut mitään....

 

DFWmap.jpg

 

 

....ja tuota parempaa ei sitten olisi saanut millään ilveellä.....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Noh joka tapauksessa odotellessa kun paikalla kerran oltiin ja aikaa oli niin pitihän sitä jotain räpsiä. Tosin kuten kaikki varmaan arvaakin niin valtaosa liikenteestä koostuu yleensä vanhahkoista MD-80  sarjalaisista joita tässä edustaa -82 N478AA

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä "Pitkä Putte" 737-800 sarjalaisista. N849NN

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tytäryhtiö American Eagle syöttää paikallisliikennettä KDFW hubille ATR räpistimillä. Joku vuosi takaperin vielä näki Saab-Fairchild 340 koneitakin tässä roolissa, mutta nyttemmin näkyvät makaavan paketoituna Abilenessä

 

N550LL

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mutta jotain uutta sentään. Joku aika sitten Virgin America avasi muutaman reitin KDFW:lla. Sir Richard Branson itse asiassa piipahti omassa persoonassaan avajaisissa, sekä aamu-TV:ssä esittämässä hienovaraista whittuilua Americanin koneiden iästä sekä yleisestä palvelutasosta. Aloin pitää Sir Richardista välittömästi  ::)

 

Kalustona näkyy olevan A320, tässä siis N624VA

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vieraileviakin tähtiä piipahtelee näköjään silloin tällöin, kuten tämä Midwestin EMB 190 N174HQ

 

[ attachment removed / expired ]

 

...sekä Sun Countryn 738 N809SY. Sangen värikäs maalauskaavio mielenstäni....

 

[ attachment removed / expired ]

 

747:ja näkee KDFW:lla itse asiassa yllättävän harvoin. Vaki reittejä Junpoilla lentävät tietääkseni vain KAL Cargo, Air China ja EVA Cargo.

 

EVA sattuikin sopivasti paikalle siinä aikaa tappaessa 747-400F:llä B-16482

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laitetaan nyt toinenkin vielä sille

 

[ attachment removed / expired ]

 

iEVA:n rullaillessa tekniikan hangaareille, Founders Plazan vieressä nököttävän UPS:n platta sai yhtäkkiä eloa kun iltapäivän koneet tuuppasivat maailmalle.

 

MD-11F N256UP

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hei alkoiko täällä yhtäkkiä tuulla....??

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sillä aikaa kun MD punnersi taivaalle jostain 17R tienoilta, millien tavoittamattomista......

 

[ attachment removed / expired ]

 

767-300:t seurasivat perässä. N317UP

 

[ attachment removed / expired ]

 

N341UP

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä A300 N153UP. Olenko muuten ainoa jonka mielestä on ihan prkeleellisen vaikeaa erottaa lentävät samanväriset 767 ja A300 toisistaan?  :-[

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja vielä kun saatiin plakkariin Omni Air Internationalin DC-10-30 N720AX niin päivä alkoikin olla jo pulkassa. Hukkareissu mutta tulipahan tehtyä  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vaihteeksi tällaista preerialta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut mikään hukkareissu!

 

Mä olisin mennyt kuvaamaan jo pelkän Omnin Kympin takia.  :)

 

Noh, piti vähän edes koettaa pelastaa mitä pelastettavissa oli  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista. AA:n MD80-kuva on upea!

 

Eikös muuten Singapore Airlines enää lennä Cargo B747:lla Dallasiin?

 

Arvelinkin että -80 faneja löytyy vielä paljon joten en kehdannut vielä ihan romuraudasta ruveta puhumaan......  ;)

 

Nyt muuten kun sanoit niin kyllähän niitä muuten näkyy toisinaan, en tiedä vaan että kuinka vakituisesti. Samaten kun eilissä iltapäivällä haahuilin takapihalla, näin jokseenkin kokovalkoisen 747-200:n hilaavan itteänsä 18R suuntaan ( sen verta kaukana että ei ihan nähnyt lukea nimeä kyljestä hämärissä ) joten taitaa niitä kuitenkin olla muutama operaattori enemmän kuin mainitsemani......  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt päästiin asiaan! Hienoja Bojoja ja Mädäreitä kyllä, eli ei mikään hukkareissu ollenkaan 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten oikeasti hankala erottaa UPSin väreissä oleva 767 A300:sesta. Mutta hienoja kuvia ja ei varmastikkaan ollut hukkareishu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No vaki forumilaiset tietää tän mun Warbird pakkomielteen niin sillä vitsin tynkää koitin vääntää hukkareissusta.... sitä paisti tuosta peruskaurasta tuli kuin itsestään hukkakauraa niin pakkohan sillä oli sit jatkaa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,,,

 

Lueskelin tätä ensin kännyllä kun ei juri sillä hetkellä (zhengzhoussa) sattunut olemaan parempaa välinettä käytettävissä. Ja ihmettelin että ompas Orvolla ollut sihti aivan totaalisesti hukassa, mikä se sinällään olisi ollut suurikaan yllätys, kun kuvissa näkyi vain puolikkaita koneita.

 

Joka tapauksessa ihan ok pläjäyksen olet taas saanut aikaiseksi, varsinkin toi ensimmäinen näyttää jopa lentolaitteelta noihin uudempiin verrattuna!

 

Hyviä jouluja sulle ja sille naiselle joka asuu teillä - muista asukeista et ole vielä raportoinut, mutta jos niitäkin on niin samalla niille kans!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,,,

 

Lueskelin tätä ensin kännyllä kun ei juri sillä hetkellä (zhengzhoussa) sattunut olemaan parempaa välinettä käytettävissä. Ja ihmettelin että ompas Orvolla ollut sihti aivan totaalisesti hukassa, mikä se sinällään olisi ollut suurikaan yllätys, kun kuvissa näkyi vain puolikkaita koneita.

 

Joka tapauksessa ihan ok pläjäyksen olet taas saanut aikaiseksi, varsinkin toi ensimmäinen näyttää jopa lentolaitteelta noihin uudempiin verrattuna!

 

Hyviä jouluja sulle ja sille naiselle joka asuu teillä - muista asukeista et ole vielä raportoinut, mutta jos niitäkin on niin samalla niille kans!

 

Zhengzhoussa  :o

 

Jo oot paikkaan ittesi änkenyt..... vieläkin puistattaa kaupungin etäinen muistokin. Vieläkö Huang He hotelli on pystyssä?

 

Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti ja Yan Mei:lle erityisesti  8)

Juu ja kertoilen kotonakin.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zhengzhoussa  :o

 

Jo oot paikkaan ittesi änkenyt..... vieläkin puistattaa kaupungin etäinen muistokin. Vieläkö Huang He hotelli on pystyssä?

 

Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti ja Yan Mei:lle erityisesti  8)

Juu ja kertoilen kotonakin.....

 

 

Piti käydä taas pelastamassa firman mainetta :-)

Minulla ei ole muistikuvia ko. hotellista - olen aina asustellut Holiday Inn:ssä, siis Zhengzhoussa ollessani!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti käydä taas pelastamassa firman mainetta :-)

Minulla ei ole muistikuvia ko. hotellista - olen aina asustellut Holiday Inn:ssä, siis Zhengzhoussa ollessani!

 

Siellähän se on ZhongYuan DongLu:n varressa yliopiston vieressä.... ainakin Google Mapsin mukaan vieläkin. Holiday Inniä silloin ennenmuinoin vielä ollut koko kylässä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon koneita  ;D

Hienoja kuvia  :thmbup:

 

Kehtaako kysyy aivan tyhmiä, nainen ku olen niin enhän voi ymmärtää  ;) Tuossa yhessä koneessa kun jotensakin näyttää olevan nuo siivet enempi tuolla peräpäässä niin miten se pysyy suorassa ettei nenu tipahda alaspäin ilmassa  ;D:-[:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon koneita  ;D

Hienoja kuvia  :thmbup:

 

Kehtaako kysyy aivan tyhmiä, nainen ku olen niin enhän voi ymmärtää  ;) Tuossa yhessä koneessa kun jotensakin näyttää olevan nuo siivet enempi tuolla peräpäässä niin miten se pysyy suorassa ettei nenu tipahda alaspäin ilmassa  ;D:-[:P

 

Kiitosta  :)

 

Lisätään ymmärtämystä. Oletan että MD-80:tä on kysymys?  Joskus pienenä poikana ihmettelin ittekin kovasti samaa asiaa. Vaan nyt  jos kattot tarkkaan niin huomaat että moottoritkin on siellä ihan takana. Eli ei niinkään kyse ole siitä että kuinka pitkä se nenu on, vaan että paino on tasan siiven molemmin puolin. Tuo nenu kun on suurelta osin "tyhjää täynnä" niin sitä on varaa venyttää kauemmaksi kun siellä takaosassa on ne painavat moottorit yms.

 

Usko pois, tän on lentokoneinsinörtit laskeskelleet aikanaan  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla