Timo Kauppinen

sanahirviö from Finland

55 viestiä aiheessa

Löytyy sitä kyllä saksankielestäkin : Gesundheitswiederherstellungsmittelzusammenmischungsverhältniskundiger = Terveydenpalauttamisaineidensekoittamissuhteidentaitaja = apteekkari  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo kehittelyesimerkkisi nyt ei ihan istu esim. Ollin maailmaan. Hänellä oli homma mestarillisesti hallussa – monella tasolla. Kielellistä leikittelyä, paikoin ihan ilotulitusta. Ellette ole tutustuneet, etsikää esim. kokoelma "Hyviä tuloksia vähällä vaivalla". Kysymys kun on hieman muustakin kuin siitä, että pannaan mitä tahansa sanoja peräkkäin yhdeksi litaniaksi vailla välimerkkejä. 

En tunne Ollia, mutta eipä tässä olla istumassakaan hänen maailmaansa. Jos laittaa vertauksia, niin voisi ainakin sitten kertoa, kenestä on kysymys. Ehkä tässä kuitenkin liikutaan hiukan eri maailmoissa...;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tunne Ollia, mutta eipä tässä olla istumassakaan hänen maailmaansa. Jos laittaa vertauksia, niin voisi ainakin sitten kertoa, kenestä on kysymys. Ehkä tässä kuitenkin liikutaan hiukan eri maailmoissa...;)

Sama Googlen hakukone meillä vissiin on käytössä kaikilla. No, katso vaikkapa tuolta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olli_%28pakinoitsija%29

Hieman hämmentävää, että olet ilmeisesti vain muutaman vuoden vanhempi kuin minä, muttet ole kuullut pakinoitsijanimimerkki Ollista tai hänen luomastaan Mustapartaisesta miehestä? En tarkoita mitenkään loukkaavasti. Kummastuttaa vain, koska kyllä olen kokenut, että esim. mun ´66 syntyneellä ikäluokalla nuo kuuluivat asiaan jo koulussa ihan täysin. On siis sikäli ihan sama missä maailmassa mennään - mutta Ollin pakinoissa on vain tästä maailmastamme erilainen ja itseäni aina riemastuttanut näkemys ja lähestymistapa.

Hänen pakinoissaan oli usein hämmästyttävänkin kovaa ajanhenkistä kritiikkiä vallinneita oloja vastaan. Suosittelen vilkaistavaksi esim. tarinaa, jossa veli venäläiset järjestävät junan vihdoinkin saapuvaksi Nononovkasta Novovodkaan. Olen monesti miettinyt, miten hra Nuorteva ylipäätään uskalsi tuohon aikaan kirjoittaa, niin kuin kirjoitti. Ja ylipäätään kannatan vilpittömästi tällaista absurdin humoristista maailmankäsitystä (á la Monty Python ja tuoreempi The Fast Show), ja vielä erityisen paljon kaikenlaista kielellistä leikittelyä. No, olkoon se minun vikani.

Mustapartainen mies -pakinat ovat luku ihan sinänsä. Hillitöntä kielellistä ja muussakin mielessä syväluotaavaa ilotulitusta. Esimerkiksi kehittelyt: "Uusi nimeni on Hra Samba Josafat Pirandello Honolulusta". Tai vaikkapa väärin tulkittu sähkösanoma joka johti taidesuuntaukseen nimeltä "Essiesitismillismi".

Kysymys siis ei ollut siitä, että kenenkään pitäisi istua kenenkään maailmaan. Vaan siitä, että jos tutustut yhtään lähemmin vaikkapa juuri nimimerkki Ollin laajaan tuotantoon, niin huomaat helposti, että aiemmin tänne laittamasi ns. sanahirviötyylinen väsäys siitä paikkakunnasta meni ikään kuin "vähän ohi" käsitteestä. Elä nyt hyvä mies suutu, mut näin sen näin.  :) Min mielest. Olkka muut muut mielt. :)

Sanahirviöilt sanahirviö maistuva.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman hämmentävää, että olet ilmeisesti vain muutaman vuoden vanhempi kuin minä, muttet ole kuullut pakinoitsijanimimerkki Ollista tai hänen luomastaan Mustapartaisesta miehestä?

Ei meillä ollut koulussa mitään puhetta Ollista, meillä urheiltiin. Enimmäkseen. Enkä minä suutu, en sitten mistään. Paitsi jos aletaan vertailemaan jotain maailmakuulua kirj... pakinoitsijaa ja minua. En oikein ymmärtänyt.  :thmbdn:

Et vain ehkä, Pekka, huomannut sen ekan viestini lopussa ollutta hymiötä? Sen piti olla merkki siitä, että ei nyt otettaisi ihan tuhtivakavissaan viestiä. Jaa, mutta mitäs minä tähän laittaisin lopuksi...  :-\:-[;D :'(

Ai niin, tämä ketju on ehkä ajautunut syrjään alkuperäisestä, joka tosin sekin aika löyhästi liittyi ilmailupuolelle. Olisiko aihetta siirtää, tiijä häntä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään