Jukka Takamaa

IKV-3 KOTKA

11 viestiä aiheessa

Tietääkseni Vasama-kerhon 50 v. historiikki on Pentti Lehdolla työnalla?  Saattaa olla, että Penalla on myös kuvallista materiaalia kerhon taipaleelta ja täten myös Kotkan rakentamisesta? Samaten kuvia olettaisin löytyvän myös Juhani Maliselta ja Seppo Hämäläiseltä, jotka niinikään olivat konetta rakentamassa?

 

Eki Lehtonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IKV-3 Kotkan siipiprofiilit ovat lähellä ?

 

Tai kaukana. Kotkan profiilit yleisesti tunnettuja purjekoneprofiileita. HPA (lihasvoimalla lentävät) siipiprofiilit ovat eri käyttötakoitukseen suunniteltuja.Toimivat eri Reynoldsinlukualueella. Näitä profiilijuttuja ei tarvitse arvailla silmämääräisesti.Täsmätietoa kun on tyrkyllä riittävästi. FX 62-K tyviprofiili, FX60-kärkiprofiili, FX76- on HPA profiili  ::)

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Jussi ..se järjestysnumero oli HPA:n vieressä ei muuta.

 

Tuo FX-62K153/20 on L/D 147 ! melko hjuva toki 278 L/D löytyy myös FX60-100.

 

IKV-3 on tolkuttoman hyvä glaideri ainakin paperilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen juuri pyytänyt Pentti Lehdolta kuvia tämän IKV-3 Kotkan työvaiheista. Kinnostaa tuo vaneri/puutyöt siinä. Sytkystä meinasin säädä sätkyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Jussi ..se järjestysnumero oli HPA:n vieressä ei muuta.

 

Tuo FX-62K153/20 on L/D 147 ! melko hjuva toki 278 L/D löytyy myös FX60-100.

 

IKV-3 on tolkuttoman hyvä glaideri ainakin paperilla.

 

Jukka,

 

Franz Xavier Wortmannin suunnittelemista siipiprofiileista löytyy tietoa opuksesta: Althaus, Dieter; and Wortmann, Franz Xaver: Stuttgarter Profilkatalog I. (Stuttgart Profile Catalog I.) Friedr. Vieweg & Sohn (Braunschweig), 1981.

 

Teoksessa selitetään myös profiilien merkintää. Muistaakseni ensimmäiset kaksi numeroa ilmoittavat profiilin suunnitteluvuoden ja kolme seuraavaa profiilin paksuussuhteen.

 

Kannattaa ehkä myös huomioida, että 60-luvulla suunnitellut FX-profiilit ovat ns. one design point -profiileja. Niiden teoreettisen suunnittelun lähtökohtana on siis usein ollut vain yksi annettu kohtauskulma-Reynoldsin luku -kombinaatio. Edellisestä johtuen niiden off design point -ominaisuudet eivät vedä vertoja uudemmille, sofistikoidummilla menetelmillä suunnitelluille siipiprofiileille.  Ja kuten Jussi toteaa, nämä one design point-profiilit reagoivat usein herkästi myös virtauksen Reynoldsin luvun muutoksiin, vaikka virtauksen kohtauskulma pysyisi vakiona. Ja myös siiven epäpuhtaudet vaikuttavat näiden profiilien ominaisuuksiin vahvasti...

 

IKV Kotkan suunnittelijat olivat epäilemättä kaikista edelläolevista seikoista hyvin perillä ja valitsivat parhaat mahdolliset profiilit, joista tuolloin oli (mittaus-)tietoa saatavilla. Hehän eivät olleet tuossa vaiheessa enää missään mielessä "eilisen teeren poikia" suorutuskykyisen kilpapurjekoneen suunnittelijoina...Takana oli mm. PIK 3 C Kajavan, PIK 16 Vasaman, Havukan ym. suunnittelutalkoissa saatu kokemus.

 

t. eki   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

Kannattaa ehkä myös huomioida, että 60-luvulla suunnitellut FX-profiilit ovat ns. one design point -profiileja. Niiden teoreettisen suunnittelun lähtökohtana on siis usein ollut vain yksi annettu kohtauskulma-Reynoldsin luku -kombinaatio. Edellisestä johtuen niiden off design point -ominaisuudet eivät vedä vertoja uudemmille, sofistikoidummilla menetelmillä suunnitelluille siipiprofiileille.  Ja kuten Jussi toteaa, nämä one design point-profiilit reagoivat usein herkästi myös virtauksen Reynoldsin luvun muutoksiin, vaikka virtauksen kohtauskulma pysyisi vakiona. Ja myös siiven epäpuhtaudet vaikuttavat näiden profiilien ominaisuuksiin vahvasti...

 

 

Oikessahan sinä olet..tuossa pudonneessa ASW-22:ssa oli/on tämä HQ17 josta enemmän kokeiluja ja lisätietoa mm. tässä; http://www.scielo.org.ar/pdf/laar/v38n3/v38n3a01.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään