Guest niXon1x

Järkevin tapa liikennelentäjäksi? (PPL)

26 viestiä aiheessa

Tervehdys kaikille foorumilaisille!

 

Olen uusi foorumilla ja päätin vihdoin uskaltautua kirjoittaa tänne minua askarruttavista asioista.

Olen lukenut paljon juttuja foorumilla ja ottanut selvää, mutta kaikkeen en ole saanut vastausta.

 

Vastauksia toivon erityisesti jo lentäjänä työskenteleviltä tai jotka aijotte haketua, miksi ei myös muiltakin.

 

Eli siis mikä on mielestänne järkevin tie liikennelentäjäksi ja avatkaa asiaa(perustelut)?

 

- Onko esim. PPL koulutuksella hyvä aloittaa kouluttautuminen kohti liikennelentäjän uraa?

 

- Jos suoritan PPL:n  saako opiskelu aikana lennetyistä tunneista kerättyä jo tiimaa vai onko ne lennettävä erikseen?

 

- Katsotaanko alustava PPL koulutus hyväksi hakeutuessa liikennelentäjäkoulutukseen? Eli saako siitä ns. mitään hyötyä irti integroidussa liikennelentäjä ohjelmassa?

 

- Saako PPL lennoista kerättyä tiimaa joka katsotaan siis kokemuksena haettaessa liikennelentäjäksi? Eli siis esim. jos työnantaja vaatii vaikka 500h tiimaa, niin voiko se olla lennetty ihan perus cessnalla?

 

- Entä ulkomaiset koulut mitä suosittelisitte ja mistä olisi hyviä kokemuksia?

 

 

 

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista! :)

 

 

PS: mikäli joku tietää minkä linkin takaa löytyy kaverin tarina, joka opiskeli itsensä lentäjäksi uudessa-seelannissa olisin kiinnostunut lukemaan sen uudelleen, en vain itse löydä sitä enään?

 

 

Kaikkiin näihin varmasti löytyy vastaus jo foorumilta mutta en jaksaisi millään alkaa lukea vm-06 postauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Niko!

 

Vastaan sinulle vain sen verran että ei siitä PPL:stä ainakaan haittaa ole, ja kyllä se tiima alkaa kertyä jo koululennoista.

Muilta saat varmaan tarkempaa tietoa kun maltat hetken odotella.

 

Kaikkea hyvää sinulle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskelmia ei minulla ole mutta ennen vanhaan opeteltiin ns. pitkänlinjan kautta ammattiin. Silloin PPL:n/CPL:n jälkeen pyrittiin lentokouluun opeksi. Opena lennetyt  tiimat ja ennen kaikkea kokemuksen saa laskea hyödykseen ponnistaessa eteenpäin koulutusportaita.

 

Yhdeksi tieksi ammattiin tullut rinnalle integroitu koulutus jossa opetellaan käsittääkseni suoraan koko teoriapaketti melkeinpä ATPL:ään asti ja ensimmäinen lupakirja joka myönnetään taitaa olla tuo CPL. Käsittääkseni integroitu koulutusputki on nopeampi mutta kalliimpi vaihtoehto. Sitä kuinka paljon on hintaero ja mikä on aikaero nollasta ATPL:ään eri vaihtoehdoilla en valitettavasti tiedä.

 

Omana mielipiteenäni kysymykseesi kumpi on järkevämpi vastaisin pitkälinja. Silloin saatu kokemus monipuolisempaa ja laajempaa. Koulutus on saatu mahdollisesti useasta eri koulutusorganisaatiossa joissa on ollut eri painotus ammatin eri osa-alueisiin.

 

Tietysti täytyy onnistua välttämään ne huonot opinahjot !

 

Niin sanottu pitkätie usein vaatii tosin toisen ammatin opiskelun ajaksi mutta samalla saattaa säästyä suurelta opintolainalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Onko esim. PPL koulutuksella hyvä aloittaa kouluttautuminen kohti liikennelentäjän uraa?

 

Se riippu tapauksesta mutta kyllähän se kuvastaa motivaatiota. Kaikkein eniten se antaa perspektiiviä sinulle itsellesi. Lentokoulutukseen voi olla joskus haasteellista päästä ja se on kallista. Sijoittaminen PPLään antaa sinulle kuvaa lentämisestä ja siitä pidätkö siitä. Jos hakeudut PPL:n kanssa integroituun ohjelmaan et saa koko PPL:n hintaa välttämättä takaisin.

 

- Jos suoritan PPL:n  saako opiskelu aikana lennetyistä tunneista kerättyä jo tiimaa vai onko ne lennettävä erikseen?

 

Kaikki lentäminen lasketaan kokonaistiimaan eli kyllä. PPL:n aikana tiimaa tulee vähintään 50h (laillinen minimi 45h) mutta useimmiten 55 - 65h. Minä selvisin 50,5h kokonais-tiimalla josta 2,5h tuli tarkkarista.

 

- Saako PPL lennoista kerättyä tiimaa joka katsotaan siis kokemuksena haettaessa liikennelentäjäksi? Eli siis esim. jos työnantaja vaatii vaikka 500h tiimaa, niin voiko se olla lennetty ihan perus cessnalla?

 

Yleensä työnantajan tiimavaatimukset jakautuvat kokonais-tiimaan sekä kokemukseen monen ohjaajan koneessa tai tiimaan jollakin tyypillä. Kuten yllä sanoin, kaikki tiima lasketaan, mutta jos lennät vaikka 1000 tuntia Cessnalla, se ei välttämättä ole mikään erityinen plussa. Yleensä tiimarajat asetetaan monen ohjaajan koneelle tai tietyn kokoluokan koneelle tyyliin:

 

- 500h total time

- 300h multicrew experience in jet or turboprop aircraft (ie. 737 / ATR)

 

tai

 

- 500h total time

- 300h on type (jos kyseessä on työpaikka jonne haetaan tyypitettyjä ukkoja tai akkoja)

 

Tässä on huomioitava että liikennelentäjän koulutuksessa kertyy tiimaa sen 230h - 260h, joten tuntivaatimukset perämiehen hommiin ovat usein sellaiset että tietty määrä tiimaa tyypillä + 200h joka pitäisi jokaisella olla kuitenkin kokonais-tiimana.

 

- Entä ulkomaiset koulut mitä suosittelisitte ja mistä olisi hyviä kokemuksia?

 

Minä suoritin JAA-PPLn USAssa. Koulu on Orlando Flight Training www.flyoft.com. Koulu antaa JAR-koulutusta ja saat sieltä Brittiläisen pahvin joka myös allekirjoittaneella on. Jenkeissä on paljon lentokouluja ja yhä enemmän myös JAR-kouluja. Jenkeissä on mukava lentää.

 

ATPL-teoriat suoritin distance-learningina Oxford Aviation Academyssä www.oaa.com. Erinomainen koulu, mutta eivät tarjoa tietääkseni pelkkää PPLää.

 

Suosittelen pläräilemään kaikkia pprune.org kaltaisia nettisivuja josta voi tulla vastaan vaikka minkälaisia vinkkejä.

 

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista! :)

 

Ole hyvä. Toivottavasti auttaa. :thmbup:

 

-tuomo

 

PS. Kirjotetaanko total time, kokonaistiima vai kokonais-tiima? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon! Tuli taas paljon hyödyllistä tietoa! :thmbup:

 

 

Eli siis kun on saavuttanu X määrän PPL-luvan alaisena tunteja esim toiminut lennonopettajan, niin mitä kautta sitten kannattaisi siis lähteä metsästämään näitä muita Multi Engine, Multicrew tunteja?

 

hakemalla sitten CPL/ATPL-koulutukseen?

 

 

 

Tuo Oxford aviation oli kyllä mahtava löyty ja vaikuttaa lupaavalta lukemieni perusteella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kun on saavuttanu X määrän PPL-luvan alaisena tunteja esim toiminut lennonopettajan, niin mitä kautta sitten kannattaisi siis lähteä metsästämään näitä muita Multi Engine, Multicrew tunteja?

 

Tuo Oxford aviation oli kyllä mahtava löyty ja vaikuttaa lupaavalta lukemieni perusteella :)

 

Suosittelisin lämpimästi lukemaan alla olevan dokumentin. Se kertoo melko laajasti lentäjien koulutuksesta ja urasta, oli kiinnostuksesi toimia sitten lennonopettajana tai liikennelentäjänä.

 

The Guild of Air Pilots and Air Navigators: So you want to be a pilot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten nämä Finnairin perämies poikaset joita näkee lennoilla?

 

Ikää näyttäisi hädin tuskin olevan 25.v?

 

Ovatko nämä taas sitten SIO:n kautta kulkevia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten nämä Finnairin perämies poikaset joita näkee lennoilla? Ikää näyttäisi hädin tuskin olevan 25.v?

 

Siinä ei urasuunnittelu ole sitten mennyt aivan putkeen. Eikös nyt periaatteessa lukio sekä armeija pitäisi olla suoritettuna. ATPL:n "lukee" varmaan 2,5 vuodessa, jos oikein olen ymmärtänyt. Nykyaikaisen lukion terävä kaveri suorittaa parissa vuodessa, siihen 6 kk armeija, niin eiköhän sitä peruskoulun penkiltä perämiehen paikalle suht' realistinen arvio ole viisi vuotta täällä Suomessa?

 

En tiedä, miten SIO tähän suoranaisesti liittyy, koska kyllä sen koulutuksen voi mistä tahansa hankkia. Tosiaalta ATPL:ään näyttäisi pääsevän opiskelemaan heti 17-vuotiaana, joten aikaa voisi alkaa ehkä laskemaan siitäkin. En tiedä, onko lentoyhtiöllä jotain vaatimuksia ns. koulun suhteen oikeasti eli jos asiat osaa, niin tarvitaanko edes peruskoulun päättötodistusta?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis SIO:lla tässä kohtaa tarkoitin sitä että ovatko nämä nuoret kaverit työllistyneet finnairin puikkoihin sen avulla vai onko heillä ollut minkälainen polku Finnairille perämieheksi?

 

Sikäli kun olen lukenut näittä juttuja, että Patrialta ja salpauslennolta on tullut työttömiä, niin onko SIO siis muka ainut minkä kautta lentäjät työllistyvät paremmin ja jo nuoremmalla iällä?

 

Kiinnostaisi vaan saada lisää vinkkiä mikä reitti olisi koettu hyväksi jos tavoitteena on liikennelentäjän ura? ???

 

 

 

*viestin ei ole tarkoitus loukata ketään*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis SIO:lla tässä kohtaa tarkoitin sitä että ovatko nämä nuoret kaverit työllistyneet finnairin puikkoihin sen avulla vai onko heillä ollut minkälainen polku Finnairille perämieheksi?

 

...

 

Ymmärtääkseni tie perämieheksi Finnairille kulkee _tyypillisesti_ juuri SIO:n kautta. Jos yllämainittu "urasuunnittelu" menee putkeen, niin silloin miespuolinen hakija pääsee SIO:n kurssille lukion/ammattikoulun ja asevelvollisuuden jälkeen. Tällöin kai ns. frozen ATPL voisi olla kätösessä esim tyypillisesti 23 vuotiaana. Sitten ollaankin jonossa odottamassa paikkaa perämies & tyyppikurssille, siinä suhteessa onkin viimeaikoina ollut hiljaisempaa...

 

Mutta tuon pohjalta varmaankin on ainakin muutama vuosi sitten voinut olla alle 25v perämiehiä puikoissa.

 

hth

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kun on saavuttanu X määrän PPL-luvan alaisena tunteja esim toiminut lennonopettajan.......

hakemalla sitten CPL/ATPL-koulutukseen?

 

Lennonopettajakelpparin voi periaatteessa saada ilman CPL:ää, niin aika harvassa ovat nykyään uudet opekelpparit PPL-lupakirjoihin, johtuen erinäisistä syistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis SIO:lla tässä kohtaa tarkoitin sitä että ovatko nämä nuoret kaverit työllistyneet finnairin puikkoihin sen avulla vai onko heillä ollut minkälainen polku Finnairille perämieheksi?

 

Sikäli kun olen lukenut näittä juttuja, että Patrialta ja salpauslennolta on tullut työttömiä, niin onko SIO siis muka ainut minkä kautta lentäjät työllistyvät paremmin ja jo nuoremmalla iällä?

 

Kiinnostaisi vaan saada lisää vinkkiä mikä reitti olisi koettu hyväksi jos tavoitteena on liikennelentäjän ura? ???

 

 

 

*viestin ei ole tarkoitus loukata ketään*

Kyllä sinne Finnairille on tietääkseni mahdollista päästä muutenkin kuin SIO:n kautta. Olen kuullut kavereista jotka ovat päässeet finnairille myös kaupallisten koulujen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisä tietoa otetaan innokkaasti vastaan.

 

Mutta mikä on sitten esim. Salpauslennon Ammattilentäjän Opintolinja ja Patrian-linjan suurin ero? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinne Finnairille on tietääkseni mahdollista päästä muutenkin kuin SIO:n kautta. Olen kuullut kavereista jotka ovat päässeet finnairille myös kaupallisten koulujen kautta.

 

Kyllähän niitä sinne aina pääsee, mutta SIOlaiset kuitenkin etusijalla. Ei sillä, sieltä ilmailuopistostakin valmistutaan tällä hetkellä työttömäksi. Tiedä sitten kuinka pitkäksi aikaa..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt niitä kertomuksia ja kokemuksia joilla olette päässeet liikenne lentäjiksi  :)

 

Niin voi sitten vertailla itse hieman vaihtoehtoja kuinka sitä kannattaisi edetä?  :thmbup:

 

Kiitoksia kaikille jotka olette nähneet vaivaa ja olette vastanneet :)

 

 

Ja jos sen kaverin tarina löytys täältä jonkun linkin kautta, joka oli suorittamassa opiskelut Uudessa-seelannissa, niin olisi hienoa jos joku asiasta tietävä laittaisi linkkiä, ite en löydä mistään  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta ja vastaesimerkkinä tänne vois kertoilla myös, mikä on Järkyttävin tapa liikennelentäjäksi.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

suorita ensin  PPL  ja jatkat siitä, jos vielä kiehtoo tuo pilotin ura. :thmbup:

Kaikki tekemisesi lasketaan plussaksi, jatkokoulutuksessasi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta ja vastaesimerkkinä tänne vois kertoilla myös, mikä on Järkyttävin tapa liikennelentäjäksi.  8)

 

Mitähän tuokin kysymys tahtoo kertoa?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille pienen tauon jälkeen! Ja hyvää uutta vuotta!

 

Tuli oltua lomailemassa egyptissä 2viikkoa ja lennettiin Airfinlandin koneilla! Meno matkalla oli taas niin nuoren oloiset kapteeni ja perämies että ei voi kun nostaa hattua heille!

 

Kiitos kaikille vastauksista, toivottavasti uusi vuosi tuo mukanaan lisää kertomuksia ja näkemyksiä!

 

Mitä mieltä olette taistelulentäjän linjasta pohjana liikennelentäjälle?

 

Lisää vinkkejä ja koulutus kertomuksia otetaan vastaan. Haave elää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa mistä mahtaisi löytyä yhden kaverin tarina, joka suoritti lupakirjansa uudessa-seelannissa?

 

Olen lukenut sen joskus, mutta olisin mielenkiinnolla lukemassa uudelleen?

Jos joku tietää minkä linkin alta tämä löytyy, niin postaisitko tänne tai suoraan minulle?

 

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa mistä mahtaisi löytyä yhden kaverin tarina, joka suoritti lupakirjansa uudessa-seelannissa?

 

CPL Uudesta-Seelannista

 

Jos "down under" kiinnostaa niin Australiassa on yksi koulu joka antaa suoraan JAA-koulutusta. IR-kelpuutus tulee kuitenkin aina kääntää tai suorittaa Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään