Antti Laukkanen

Pilkunviilausta

467 viestiä aiheessa

Kun foorumeilla ei ole soveliasta puuttua oikeakielisyysseikkoihin, pannaankin pystyyn tällainen aiheelle pyhitetty ketju. Kielen raiskaaminen erityisesti internetin keskustelupalstoilla on kiistämätön tosiseikka. Tekstiviestikieli on vielä aivan oma juttunsa. Molemmista tämä tahtoo levitä niin lehtiin kuin muihinkin teksteihin. Ajattelinpa, että tähän sopii kirjoittaa, mikä kielenkäytössä ärsyttää. Kysymyksiäkin voi kenties esittää. Ehkäpä me jokainen opimme jotakin pientä - tai sitten emme.

Alkuun muutama perusesimerkki:

- Kaikkien perusmokien äiti: enään. Muistakaamme siis, että jos vielä sanot enään, vedän sua nenään.

- Uusi kumma ilmiö on harjoittaa tupla-ällän käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Vai kuulluvatko ne viellä jonakin päivänä?

- Itse-sanan käyttö persoonapronominina. Tämähän on yleistynyt aivan järkyttävässä määrin aivan kaikkialla. Siis tyyliin: Itse olen sitä mieltä, että...

- Ä:n ja E:n sekakäyttö ruotsityyliin: Seitsämän ja kyynerpää...

- Vanha kumma ilmiö on harjoittaa tupla-koon käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Itsekkin olen sitä mieltä, että ollakko tässä nyt vai ei...

- Vanha kumma ilmiö on harjoittaa tupla-peen käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Otappa ja haeppa kahvia.

- Lähes enäänin laajuinen perusmokien äiti ja isäpuoli: Nyt on pakko alkaa tekemään asiat toisin.

Näillä pääsee alkuun. Lisää saa keksiä. Tarkoitus ei olekaan nettikeskustelun muuttaminen täydellisen virheettömäksi, vaan lähinnä pohtia miten oppia säännöt, ennen kuin niitä voi rikkoa  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä idea :)

Minua ei haittaa jos mukaan eksyy muutamia kirjoitusvirheitä tai pronomineilla ei viitata oikein tms. Mikä ehkä tosiaan on hieman sitä pilkunviilausta, mutta sen verran tosiaan saa ja voi keskittyä, että tekstissä olisi ne pisteet ja isot alkukirjaimet jne.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. Tarkoitin tuolla itse-sanan käytöllä asiaa hieman laajemmin tyyliin: Itse syön puuroa aamuisin, Itse matkustan bussilla, Itse viilaan pilkkua internetissä... Mihin unohtui "minä" tästä kielestä?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja asiahan on muuten niin, että koska tekijän persoona paljastuu jo verbin taivutusmuodosta, niin sanan "minä" voi jopa jättää kokonaan pois. Syön puuroa, jne.

Tämähän ei suinkaan kaikissa kielissä onnistu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. Tarkoitin tuolla itse-sanan käytöllä asiaa hieman laajemmin tyyliin: Itse syön puuroa aamuisin, Itse matkustan bussilla, Itse viilaan pilkkua internetissä... Mihin unohtui "minä" tästä kielestä?  :o

Itselläni on se käsitys, että suomalaiselle kansanluonteelle on syntiä korostaa omaa itseään vielä sanomalla "minä". "Minä" on oikeasti aika vahva sana. Enkä minäkään tajunnut ennen, että sanaa "itse" ei voisi tai saisi em. tavalla käyttää. Liekö niin paljon yleistynyt, että ilmaisua pidetään aivan normaalina.

Tulen usein kiinnittäneeksi huomiota toistenkin oikeinkirjoitukseen (näppäilyvirheet sallittakoot, teen niitä itsekin runsaasti), mutta liian tiukkapipoinen ei aina pidä olla. Samalla, kun tässä luetteloidaan virheitä, voisiko ketjuun myös laittaa ne oikeat muodot? Siltä varalta, jos ei joku oikeasti tiedä.  :-\

Liian usein näkee kirjoitettavan: "Alkaa tapahtumaan" po. "alkaa tapahtua". Samoin "Rupeaa tapahtua" po. "rupeaa tapahtumaan".

Samoin ärsyttää se, kun "joku koittaa tehdä" jotain. Siis aamu koittaa. Minä koetan.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta jää Antin mainitsemat asiat pääosin huomaamatta, mutta yhdyssanavirheet yleensä ponnahtavat silmille. Onko jokin nykyisessä koulusysteemissä muuttunut, kun varsinkaan nuorempi polvi ei ole kunnolla omaksunut yksinkertaisiakaan yhdyssanasääntöjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli lisäänpä tähän muutaman oman esimerkin. Ärsyttävää on såtkea sanojen sekaan å-kirjain åikean o-kirjaimen tilalle, sillä lukeminen hankaloituu ja hidastuu huomattavasti. Myös tietyissä sanoissa c-kirjaimen käyttö nostaa niskavilloja pystyyn, sillä se on aika karC (karSEE) juttu ja perCstä.

Lisäksi lauseen aloittaminen eli-sanalla (kuten piruuttani nyt tein) on mielestäni kummallinen tapa. "Eli tuli käytyä vähän ulkoiluttamassa kameraa Lemminkäisen kalliolla..."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta jää Antin mainitsemat asiat pääosin huomaamatta, mutta yhdyssanavirheet yleensä ponnahtavat silmille. Onko jokin nykyisessä koulusysteemissä muuttunut, kun varsinkaan nuorempi polvi ei ole kunnolla omaksunut yksinkertaisiakaan yhdyssanasääntöjä.

mä en ole koskaan niinq huomannu minkään laisia ongelmia yhdys sana opissa.

;D

Ei mutta oikeasti hyvä, että kielestämme pidetään huolta. :) Yhdyssanavirheet kuten "heli kopteri" saavat vereni kiehumaan. :P Myös nettislangin, kuten esim. ZOMG, OMG, WTF, LOL, jne. yletön viljely ei tunnu mukavalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myöskin ärsyttävä ilmaisu on nykyisin, varsinkin nuorten puhekielessään viljelemä ilmaisu " Salee "

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari eniten ärsyttävää: yhdys sanat, joita ei nyky nuorisolle opeteta ilmeisesti edes ylä asteella, sekä pitkän tekstin suoltaminen tajunnanvirtatekniikalla pötkönä ilman kappalejakoa tai jopa lausejakoa. :thmbdn:

Ilmeisesti ikä suojelee noilta muilta, ei tule eksyttyä pahimman nettislangin maailmaan.

Jotkut menevät uimaan Saimaahan.  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus näkee näinkin lahjakasta tekstiä: "Niimpä, empäs ollutkaan Lenminkäisellä."

Siis nuo m ja n kirjaimet menevät sekaisin, niimpä kirjoitetaan ännällä vaikka ämmänä lausutaakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös nettislangin, kuten esim. ZOMG, OMG, WTF, LOL, jne. yletön viljely ei tunnu mukavalta.

Lollero 

Hyi hemmetti. Tuollaiset väännökset ne vasta saakin karvat nousemaan pystyyn. Voiko homompaa sanaa olla kuin esimerkiksi tuo? Melkein yhtä hombre, kuin tämä hymiö :D

Myös kaiken maailman "coolit" versiot vaikkapa terve-sanasta aiheuttaa meikäläisellä puistatuksia. Terppa! Joo, tervicko vaan sullekin!... Aargh  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös kaiken maailman "coolit" versiot vaikkapa terve-sanasta aiheuttaa meikäläisellä puistatuksia. Terppa! Joo, tervicko vaan sullekin!... Aargh  :'(

Osui ja uppos, samaa mieltä! :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heivicko!

Mikko, mikäs Tervickossa ärsyttää??  ;D

HEHE, ei pysty erittelemään syitä. Kuulostaa vaan jotenkin niin... oudolta, tai jotain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erinomainen aihe  :thmbup:

Olen itsekin (!!) huolestuneena seurannut, kuinka yläaste- ja lukioiässä olevat kaverit kirjoittavat suomea ihan miten sattuu. Yhdyssanoista ei mitään hajua, liekö edes tietävät niiden olemassaolosta ja siksi kirjoittavat kaikki eri sanoina. Lappeen rannan sana kirjastakin sen luulisi löytyvän.

Yksi monista kielen nykyilmiöistä, joka koskee omaan korvaani, on ketä.

Ketä sen teki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhdyssanoista ei mitään hajua, liekö edes tietävät niiden olemassaolosta ja siksi kirjoittavat kaikki eri sanoina. Lappeen rannan sana kirjastakin sen luulisi löytyvän.

Ennenkuin tulet moralisoimaan, kannattaisi itse opetella kirjoittamaan oikein. Se on lappeen Ranta!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta tai ei.. Kaikkein pahin virhe, minkä voi ikinä tehdä, ja joka on kammoksuttava, niin hirveä ja..

On kirjoittaa sana: NIINKU ;D

Jepjep. Se pitääkin olla niinQ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai tyyliin ihq niinq  :laugh:

Mutta ihan asiaa, kielenhuolto on ihan hyvä asia, mutta pitää muistaa myös se, että ihmiset kirjoittaa ihan eri tavalla riippuen siitä onko se viesti virallinen, joku foorumiviesti tai tekstari. Itsekin (minäkin) huomaan kirjoittavani eri tavalla riippuen minne kirjoitan, Messengerissä ja tejstareissa en välitä tippakaan mistään kieliopista ja kirjaimiakin jää pois, joillakin foorumeilla kirjoitan paljon huolettomampaa kieltä kuin esim. täällä, mutta virallisessa viestinnässä käytän oikeaa kirjakieltä ja kielioppia. Monta roolia, monia eri tapoja kirjoittaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari eniten ärsyttävää: yhdys sanat, joita ei nyky nuorisolle opeteta ilmeisesti edes ylä asteella, sekä pitkän tekstin suoltaminen tajunnanvirtatekniikalla pötkönä ilman kappalejakoa tai jopa lausejakoa. :thmbdn:

Usein tähän tajunnanvirtatekniikalla suollettuun tekstiin sisältyy vielä välimerkkien huolimaton käyttö. Jos niitä yleensä käytetään, niin ainakaan ei tiedetä, milloin tulee välilyönti ja milloin ei. Nykyään on yleistynyt tapa laittaa välilyönti ennen huuto- tai kysymysmerkkiä, mutta samaa käytäntöä näkee myös pilkkujen ja pisteiden kohdalla, ja vielä pahemmalta näyttää, jos pilkun tai pisteen jälkeinen lause alkaa suoraan ilman välilyöntiä. Tai sitten niin, ettei kummallakaan puolella ole niitä välilyöntejä, vaan edellisen lauseen viimeinen sana, seuraavan lauseen ensimmäinen sana ja siinä välissä oleva piste, pilkku, kysymysmerkki tms. ovat kaikki yhtä ja samaa merkkijonoa. Kysymys on toki pienistä yksityiskohdista, mutta ne pistävät tekstistä helposti silmään ja synnyttävät vaikutelman, ettei kirjoittaja ole viitsinyt lukea tekstiään läpi ennen lähetä-painikkeen painamista. Jos ei kirjoittaja itsekään vaivaudu lukemaan tuotoksiaan, miksi minun pitäisi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[glow=blue,5,530]Myöskin liiallinen foorumin tarjoamien muotoilujen käyttö on todella ärsyttävää. Samaan kategoriaan voidaan lukea myös ns. joulukuusi-ilmiö. (Esitetty alla liian muotoiltuna)[/glow]

[move]Hieno juttu, kerro lisää! :thmbup: :thmbup: :P;D:D;):P:-[:laugh:[/move]

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanaa "niinku" ei pidä käyttää yksinään vaan ainoastaan idiomaattisessa ilmauksessa "niinku tota".

Tämäkin toimii hyvin: oletteks te niinku sellainen Tuukka Ilomäki?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään