Juha Paulavuo

Finnair lopettaa Istanbulin reitin

46 viestiä aiheessa

Kaikki Sepon mainitsemat asiat ovat varmasti totta. AY:llä on hyvä historia, vankka pohja, enimmäkseen ammattitaitoinen henkilökunta ja yhtiön kontribuutio koko alalle on huomattava.

 

Samalla kun tiedostan kaikki nämä asiat, olen se "säälimätön kuluttaja". Haluan halvan, mutta myös hinta-laatusuhteeltaan hyvän tuotteen jollaista Finnairilla ei ole minulle yksinkertaisesti tarjota. Usein vertaillessani lippuja eri yhtiöiltä, huomaan Finnairin lippujen olevan hinnoiltaan moninkertaisia kilpailijoiden nähden. En ole valmis maksamaan periaatteiden takia kolminkertaista hintaa samanlaisesta, tai jopa huonommasta tuotteesta.

 

Oikeastaan tilanne on nykyään aika päinvastainen. Vaikka mm. Sepon mainitsemat asiat Finnairista ovat edelleen totta, asenteeni yhtiötä kohtaan on kallistunut enemmänkin myötähäpeän puolelle. Valitsen mieluummin ulkomaalaisen kilpailijan, vaikka hinta olisikin kalliimpi ja aikataulut huonommat. Syitä suhtautumiseeni on monia. Muun muassa viime vuosien työtaistelut, ulkoistamiset, henkilöstöpolitiikka ylipäätään, käsittämättömät arvot ym. mediadiipadaapa (esim. "Departure 2093" ja "Quality Hunters") ja väkisin väännetty uusi imago hehkutuksineen ovat viimeistään hävittäneet sen ylpeydentunteen, joka minulla joskus oli kansallista lentoyhtiötämme kohtaan.

 

Antilta todella hyvä analyysi!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitsen mieluummin ulkomaalaisen kilpailijan, vaikka hinta olisikin kalliimpi ja aikataulut huonommat. Syitä suhtautumiseeni on monia. Muun muassa viime vuosien työtaistelut, ulkoistamiset, henkilöstöpolitiikka ylipäätään, käsittämättömät arvot ym. mediadiipadaapa (esim. "Departure 2093" ja "Quality Hunters") ja väkisin väännetty uusi imago hehkutuksineen ovat viimeistään hävittäneet sen ylpeydentunteen, joka minulla joskus oli kansallista lentoyhtiötämme kohtaan.

 

Minkälaisen analyysin ja millaisin tiedoin teet yritysten henkilöstöpolitiikasta ja ulkoistuksista kun alat varaamaan lippuja? Mitkä kaikki yhtiöt otat vertailuusi mukaan ja miten pisteytät ne?

 

Kaltaisiasi varmasti löytyy jotka työtaistelujen takia ovat vaihtaneet kuljettajaa, naurettiihan Suomessa ennen SAS:llekin kun joka toinen päivä joku siellä istui jonkinlaisessa lakossa mutta nyt osat ovat vaihtuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla kun tiedostan kaikki nämä asiat, olen se "säälimätön kuluttaja". Haluan halvan, mutta myös hinta-laatusuhteeltaan hyvän tuotteen jollaista Finnairilla ei ole minulle yksinkertaisesti tarjota. Usein vertaillessani lippuja eri yhtiöiltä, huomaan Finnairin lippujen olevan hinnoiltaan moninkertaisia kilpailijoiden nähden. En ole valmis maksamaan periaatteiden takia kolminkertaista hintaa samanlaisesta, tai jopa huonommasta tuotteesta.

Täällä aikasemmin ketjussa joku valitsi turkishin 50e halvempien lippujen myötä. Tämä siis hinta-ero kotimaisen työn ja vajaa 50v historiaa ilman kuolemaan johtaineita onnettomuuksia. Ulkomaalaisella yhtiöllä on tässä tapauksessa alle kaksi vuotta edelliseen 737-800:n tonttiin lentämisestä. Lyhyt on kuluttajan muisti. Todennäköisesti silti itsekkin lentäisin Turkishilla siinä vaiheessa kun hinta-alennus on 25% luokkaa, ellei sitten vaihtoajat veny turhan pitkiksi.

Valitsen mieluummin ulkomaalaisen kilpailijan, vaikka hinta olisikin kalliimpi ja  aikataulut huonommat. Syitä suhtautumiseeni on monia. Muun muassa viime vuosien työtaistelut, ulkoistamiset, henkilöstöpolitiikka ylipäätään

Eli sinulla on lista lentoyhtiöistä joissa on parempi henkilöstöpolitiikka, ei ulkoistuksia, lakkoja jne ja lennät vain niillä yhtiöillä? Lufhansallakin oli lakko viime vuonna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä aikasemmin ketjussa joku valitsi turkishin 50e halvempien lippujen myötä. Tämä siis hinta-ero kotimaisen työn ja vajaa 50v historiaa ilman kuolemaan johtaineita onnettomuuksia. Ulkomaalaisella yhtiöllä on tässä tapauksessa alle kaksi vuotta edelliseen 737-800:n tonttiin lentämisestä. Lyhyt on kuluttajan muisti. Todennäköisesti silti itsekkin lentäisin Turkishilla siinä vaiheessa kun hinta-alennus on 25% luokkaa, ellei sitten vaihtoajat veny turhan pitkiksi. Eli sinulla on lista lentoyhtiöistä joissa on parempi henkilöstöpolitiikka, ei ulkoistuksia, lakkoja jne ja lennät vain niillä yhtiöillä? Lufhansallakin oli lakko viime vuonna...

 

Air Chinat, Vietnam Airlinesit, Cubanat sun muut tuskin lakkoilevat. Turkish Airlinesia en nimenomaan valitsisi ensimmaisena sen huonon turvallisuushistorian takia, vaikka olisihan se hieno kokeilla heidankin 777-300ER-koneensa. Ryanairia en taas valitsisi heidan asiakasta halveksivan yrityskulttuurinsa takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehee.

 

Yritän selittää pointtini uudestaan siten, että kaikki ymmärtävät mitä tarkoitan.

 

En pidä mitään henkiökohtaista tilastoa siitä, miten kullakin yhtiöllä menee sisäisesti - En kuitenkaan ihan joka viikko lennä, joten en jaksa tehdä lentoyhtiön valitsemisesta liian vaikeaa. Ostaessani lentolippua, ostopäätökseeni vaikuttavat lähinnä lipun hinta, aikataulut ja mielipiteeni lentoyhtiöstä. Ensimmäiset kaksi ovat kohtalaisen selviä, mutta jälkimmäinen ei ole yhtä mustavalkoinen. Keskivertokuluttajan tavoin en muodosta mielipidettäni yhtiöistä Excel-taulukon avulla, vaan "perstuntumalta" kaiken sen tiedon pohjalta, mitä yhtiöstä tiedän. Aiemmassa viestissäni manitsemieni asioiden lisäksi näitä voivat olla juurikin muiden manitsemat turvallisuushistoria ja suhtautuminen asiakkaaseen tai esim. FF-ohjelma, catering, IFE, emojen kuppikoko, muilta kuulemani kokemukset tai mikä tahansa monista muista asioista, mitä lentoyhtiöstä tiedän. Valitettavasti Finnairilla on entistä useampi näistä asioista vain viime aikoina mennyt omissa silmissäni pieleen, mikä on taas heikentänyt rankasti omaa kokonaiskuvaani ko. yhtiöstä.

 

Tämä on vain minun mielipiteeni. Joku muu saattaa olla eri mieltä. Jonkun muun mielestä AY on edelleen paras yhtiö maailmassa ja sillä lennetään aina, hintaan katsomatta... Enkä minä sitä paheksu! Hyvä että on eri mielipiteitä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

emojen kuppikoko

 

Myös hyvä 1.0 Kähmykerroin on tärkeä onnistuneen lentomatkan edellytys (Finnairilla vain hyvin harvoin kyseistä 1.0 kerrointa tulee vastaan).  8)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Usein vertaillessani lippuja eri yhtiöiltä, huomaan Finnairin lippujen olevan hinnoiltaan moninkertaisia kilpailijoiden nähden. En ole valmis maksamaan periaatteiden takia kolminkertaista hintaa samanlaisesta, tai jopa huonommasta tuotteesta.

 

 

 

Ihan mielenkiinnosta kysyisin esimerkkiä tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisena esimerkkinä vaikka HEL-ARN-HEL 13.1

 

DY antaa kokonaishinnaksi 87,50€

AY antaa kokonaishinnaksi 300,49€

 

Tai vaikka 20.1 HEL-CPH

 

BT antaa kokonaishinnaksi 92€

DY antaa kokonaishinnaksi 94€

KF antaa kokonashinnaksi 120€

AY antaa kokonaishinnaksi 672,28€

 

Kaukolennoissa saa tietysti hakemalla hakea mitään triplahintoja, mutta kyllä valitettavan usein AY on se huomattavasti kallein vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutaman yhtiön best pricet kaukolennoista ei se AY aina kallein ole

 

HEL-HKG 1.2-6.1.2011

Finnair 677.28 euroa. Matkustusaika 9 t 35 min

Lufthansa 749 euroa. Matkustusaika 20 t 30 min

KLM 1,235.98 euroa. Matkustusaika 16 t 10 min

BA 798 euroa. Matkustuaika 24 t 30 min

 

Joten, miksi matkustaa kalliimmalla ja kauemmin?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta kysyisin esimerkkiä tästä.

 

Tuota Antti Salon kirjoittamaa kommenttia sivuten esimerkkinä huonosta tuotteesta voisin mainita nämä Finnairin erikoiset oikut joista ei ole tarvinnut kärsiä sen jälkeen kun kertakaikkiaan aloin käyttämään muita yhtiöitä! Kokemusta on :)

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Antti Salon kirjoittamaa kommenttia sivuten esimerkkinä huonosta tuotteesta voisin mainita nämä Finnairin erikoiset oikut joista ei ole tarvinnut kärsiä sen jälkeen kun kertakaikkiaan aloin käyttämään muita yhtiöitä! Kokemusta on :)

 

   8)

 

Ehkä kaikille muillekaan lukijoille "Finnairin erikoiset oikut" eivät ole tuttu käsite, joten voisitko hiukan täsmentää  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä kaikille muillekaan lukijoille "Finnairin erikoiset oikut" eivät ole tuttu käsite, joten voisitko hiukan täsmentää  :-[

 

Niin oikku on sellainen epäkiitollinen tapahtuma jota ei voi ennustaa. Erikoisia niistä tekee se että pääosa tapahtuu Finnairin johdon käskystä. 

 

Kaikki alkoi (pari vuotta sitten) viimeisen työpäivän iltana ennen kesäloman alkua kun myöhään illalla työpaikalta kentälle ajettuani hyppäsin Finnairin koneeseen ja torkahdin penkkiini pariksi tunniksi heti koneen noustua. Kun heräsin ja tilasin lasin punaviiniä niin Finnairin lentoemäntä kertoi että loppu lennon (eli koko yön) aikana ei tarjoilla alkoholia kenellekkään.

 

Tämän jälkeen niitä oikkuja on ollut paljon. Henkilökunnan töykeys toistuvasti (etenkin Checkkaukset jos on jatkolentoja muilla yhtiöillä), vaihtorahat on meinannut unohtua, matkalaukkujen reititys jatkolennoille, ruoka&juomat lennoilla, tosi monet bussikyyditykset euroopan kentillä, ulkomailla lähtöaulat kentän kaukaisimmissa osissa, Emppu kyydit kun on hienojakin lentsikoita. Tuossa muutamia mitä nyt nopeasti tulee mieleen.

 

Viimeisimmällä "testi"-lennollani nuori lentoemäntä yritti jopa estää katsomasta ikkunasta ulos kun pakolla kävi sulkemassa sen ikkunaläpän 3 kertaa lyhyen ajan sisällä. Ulkona oli pimeää, matkustamossa oli valot ja istuin yksin penkkirivilläni. Tämä loppui vasta kun pyysin purserin paikalle joka pahoitteli asiaa. Tämän kyseisen lennon pisteistäkin Finnair antoi vain alle puolet luvatuista vaikka ilmoitin puuttuvista pojoista.

 

Tuollaisilta oikuilta on välttynyt ihan kokonaan kun olen lennellyt muilla lentsikkayhtiöillä. Kukaan ei selittele eikä kitise ja lentoliput ovat halvempia.  :)

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

HEL-HKG 1.2-6.1.2011

Finnair 677.28 euroa. Matkustusaika 9 t 35 min

Lufthansa 749 euroa. Matkustusaika 20 t 30 min

KLM 1,235.98 euroa. Matkustusaika 16 t 10 min

BA 798 euroa. Matkustuaika 24 t 30 min

 

 

Ei oo muuten pahat hinnat aikakoneeseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutaman yhtiön best pricet kaukolennoista ei se AY aina kallein ole

 

HEL-HKG 1.2-6.1.2011

Finnair 677.28 euroa. Matkustusaika 9 t 35 min

Lufthansa 749 euroa. Matkustusaika 20 t 30 min

KLM 1,235.98 euroa. Matkustusaika 16 t 10 min

BA 798 euroa. Matkustuaika 24 t 30 min

 

Joten, miksi matkustaa kalliimmalla ja kauemmin?  ???

 

Valitsemasi lento on Helsingistä joten muilla yhtiöillä hinnassa 2 lentoa ja kokonaismatka paljon pidempi koska välilasku on jossain keskieuroopassa. Muutama esimerkki. Ei saisi Finnair minun rahojani... Se tosin on sanottava että ainakin näihin Finski on hienosti saanut yhdistettyä nuo Euroopanlennot ja kaukolennot, ajoissa aivan kärjen tuntumassa jokaisilla lennoilla.

 

Frankfurt-Hong Kong 20.1.2011

 

Air China     588,19€     14h5min     1 välilasku

Qatar Airways     598,40€     16h10min     1 välilasku

Emirates     703,02€     17h50min     1 välilasku

Vietnam Airlines     995,22€     16h35min     1 välilasku

Finnair     996,32€     12h45min     1 välilasku

 

 

Lontoo-Soul 17.1.2011

 

Emirates     551,89€     17h50min     1 välilasku

Lufthansa     579,29€     13h20min     1 välilasku

Etihad Airways     596,39€     17h45min     1 välilasku

Air China     654,43€     19h5min     1 välilasku

Qatar Airways     709,36€     17h20min     1 välilasku

Aeroflot Russian Airlines     837,27€     27h20min     1 välilasku

Air France     867,59€     13h5min     1 välilasku

Finnair     1190,50€     12h55min     1 välilasku (Lontoo-Helsinki Britishin operoimana mutta Finnairin codeshare-lennonnumerolla, Finskin lentämänä sama hinta mutta aikaa kuluu tunti enemmän (13h55min)).

 

 

Madrid-Tokio 15.1.2011

 

Alitalia     544,87€     15h55min     1 välilasku (Madrid-Rooma Air Europan operoimana Alitalian codeshare-lennonnumerolla, Alitalian operoimana sama hinta mutta tunti 5min enemmän lentoaikaa (17h))

Qatar Airways     552,97€     20h     2 välilaskua joista toisella ei vaihdeta konetta

Swiss     633,06€     15h15min     1 välilasku

Emirates     656,59€     18h55min     1 välilasku

Aeroflot Russian Airlines     1134,59€     16h     1 välilasku

British Airways     1254,93€     16h25min     1 välilasku (Madrid-Lontoo Iberian operoimana BA:n codesahre-lennonnumerolla, Britishin operoimana sama hinta mutta 1h20min enemmän lentoaikaa (17h55min))

Finnair     1319,43€     16h     1 välilasku

 

 

Pariisi-Peking 12.1.2011

 

Aeroflot Russian Airlines     398,66€     13h10min     1 välilasku

Qatar Airways     430,04€     16h35min     1 välilasku

Emirates     576,66€     17h15min     1 välilasku

El Al Israel Airlines     697,64€     15h45min     1 välilasku

Etihad Airways     737,16€     14h50min     1 välilasku

Turkish Airlines     777,66€     14h30min     1 välilasku

China Southern Airlines     787,61€     12h     1 välilasku (Pariisi-Amsterdam KLM:n operoimana China Southernin codeshare-lennonnumerolla)

Malev Hungarian Airlines     914,60€     12h30min     1 välilasku (Pariisi-Budapest Air Francen operoimana Malevin codeshare-lennonnumerolla, ei pelkkää Malevia tarjolla)

SAS Scandinavian Airlines     969,20€     12h5min     1 välilasku

China Southern Airlines     1027,21€     16h55min     1 välilasku

Austrian Airlines     1124,44€     13h5min     1 välilasku

Finnair     1218,37€     12h35min     1 välilasku

 

Hinnat ovat pelkkiä menolentoja yhdelle aikuiselle. Tiedot ovat ebookersista. Lähtöpaikkojen ja määränpäiden kombinaatiot on valittu ihan randomilla, samoin lähtöpäivät. Yhden lennon kohdalla jouduin tosin vaihtamaan lähtöpäivää koska alkuperäisenä päivänä ebookers ei tarjonnut Finnairia. Finnair ei ole missään kallein, katkaisin vaan tuohon kohtaan eli lueteltuna on kaikki yksittäisen yhtiön tarjoamat lennot (codesharet kuitenkin sisällytettyinä) halvimmasta Finnairiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös Antin lentojen lähtöpaikka ollut Helsinki? Jolloin oletan, että hän lähtee myös kaukolennoille Helsingistä, eikä Madridista tai Pariisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös Antin lentojen lähtöpaikka ollut Helsinki? Jolloin oletan, että hän lähtee myös kaukolennoille Helsingistä, eikä Madridista tai Pariisista.

 

Tuo nyt oli vaan sitä että jos otetaan tasapuoliset lennot niin se Finski ei tosiaankaan ole halvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nyt oli vaan sitä että jos otetaan tasapuoliset lennot niin se Finski ei tosiaankaan ole halvin.

Ei.

Noita aikoja katsellessa, Finnairilla on kyllä mainos "Fastest airline between Europe and Asia" totta. Tarjoaa melkein joka reitillä yhden nopeimmista yhteyksistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin oikku on sellainen epäkiitollinen tapahtuma jota ei voi ennustaa. Erikoisia niistä tekee se että pääosa tapahtuu Finnairin johdon käskystä. 

 

Kaikki alkoi (pari vuotta sitten) viimeisen työpäivän iltana ennen kesäloman alkua kun myöhään illalla työpaikalta kentälle ajettuani hyppäsin Finnairin koneeseen ja torkahdin penkkiini pariksi tunniksi heti koneen noustua. Kun heräsin ja tilasin lasin punaviiniä niin Finnairin lentoemäntä kertoi että loppu lennon (eli koko yön) aikana ei tarjoilla alkoholia kenellekkään.

 

Tämän jälkeen niitä oikkuja on ollut paljon. Henkilökunnan töykeys toistuvasti (etenkin Checkkaukset jos on jatkolentoja muilla yhtiöillä), vaihtorahat on meinannut unohtua, matkalaukkujen reititys jatkolennoille, ruoka&juomat lennoilla, tosi monet bussikyyditykset euroopan kentillä, ulkomailla lähtöaulat kentän kaukaisimmissa osissa, Emppu kyydit kun on hienojakin lentsikoita. Tuossa muutamia mitä nyt nopeasti tulee mieleen.

 

Viimeisimmällä "testi"-lennollani nuori lentoemäntä yritti jopa estää katsomasta ikkunasta ulos kun pakolla kävi sulkemassa sen ikkunaläpän 3 kertaa lyhyen ajan sisällä. Ulkona oli pimeää, matkustamossa oli valot ja istuin yksin penkkirivilläni. Tämä loppui vasta kun pyysin purserin paikalle joka pahoitteli asiaa. Tämän kyseisen lennon pisteistäkin Finnair antoi vain alle puolet luvatuista vaikka ilmoitin puuttuvista pojoista.

 

Tuollaisilta oikuilta on välttynyt ihan kokonaan kun olen lennellyt muilla lentsikkayhtiöillä. Kukaan ei selittele eikä kitise ja lentoliput ovat halvempia.  :)

 

   8)

Tämän ikkunansulkemis episodin olen itsekin kokenut 2 kertaa. New york-Helsinki välillä. Lentoemo kävi heti sulkemassa ikkunaläpän rullalle käärimällään aikakauslehdellä, kun avansin ikkunan ottaakseni muutaman kuvan, hän hyökkäsi paikalle ja sulki läpän uudelleen ja ilmoitti ettei enää saa avata sitä. Jessus mitä pelleilyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi, että Finnairin henkilökunta pääsisi vähemmällä jos yölennon penkeille jaettaisiin valmiiksi korvatulpat ja silmälaput, tai niitä myytäisiin/annettaisiin niitä tarvitseville. Silloin vältyttäisiin myös tällaiselta nysväämiseltä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnat ovat pelkkiä menolentoja yhdelle aikuiselle. Tiedot ovat ebookersista. Lähtöpaikkojen ja määränpäiden kombinaatiot on valittu ihan randomilla, samoin lähtöpäivät.

 

Vertailusi ei kerro yhtään mitään lentoyhtiöiden hintatasosta. Ensinnäkin käytännössä tuskin juuri kukaan ostaa mannertenväliselle lennolle turistiluokkaan pelkkää menolentoa. Toiseksi vertailet kaukolentojen hintoja muutamien päivien päästä lipun ostohetkestä. Silloinhan vertaat kalleimpien lippujen hintoja etkä halvimpien lippujen hintoja, koska hinnat nousevat sitä mukaa kun lähtöpäivä lähenee ja kone täyttyy.

 

Realistisemman kuvan kaukolentojen hintatasosta saisit vertaamalla meno-paluulippujen hintoja ja valitsemalla lähtöpäivän satunnaisesti vähintään parin-kolmen kuukauden päähän ostopäivästä. Tuolla tavallahan kaukolennot tyypillisesti ostetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kertooko tuollainen randomi hintojen vertailu markkinoista paljoakaan, hinnat elävät markkinatilanteen mukaan ja muuttuvat koko ajan joka tapauksessa... Kaikki yhtiöt etsivät sitä samaa kipurajaa hinnoittelussa, kalleinta hintaa millä ollaan valmiita lippu ostamaan. Yleensä non stop kaukolento on halutumpi tuote kuin vaihtoa vaativa ja siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän, pätee niin Finnairiin kuin muihinkin. Hollannissa kaveri jupisee kuinka KLM on usein Amsterdamista kalliimpi vaihtoehto Aasiaan kuin vaikka Hgistä, samahan se monasti Finnairilla toisin päin.

 

Jos AY on kallis Hgistä Bangkokiin tietyille päiville, niin todennäköisesti Euroopassa on kauppa käynyt ja joku Suomessa taas on valmis maksamaan pari sataa enemmän suorasta lennosta. Ei kai siihen sen kummoisempaa syytä tarvita. Sama kai se Finnairillekin mistä ne eurot loppujen lopuksi tulevat, kansainvälisillä markkinoillahan se toimii ja kilpailee. Vieläkin välillä odotetaan, että Finnairin pitäis olla hinnoissaan jotenkin Suomi-ystävällinen...

 

Yhdensuuntaisten kaukolentojen hintavertailussa ei kyllä hirveästi tolkkua, aika marginaalinen tuote, ei edes kaikkien firmojen varsinaisissa valikoimissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään