Timo Partanen

Planes of Fame Valle Arizona

11 viestiä aiheessa

Planes of Fame tapahtumaa Chinossa Kaliforniassa on puitu aiemmin tällä palstalla, mutta nyt puhutaan saman museoketjun toisesta toimipisteestä, Vallessa Arizonassa. Museoiden kokoelmissa on yhteensä 150 konetta, joista 50 on lentäviä.

 

Satuin tuohon Arizonan museoon keväällä 07 tavallaan kuin vahingossa. Matkalla Garnad Canyonille se tuli eteen, ja pakkohan siellä oli stten käväistä. Museon takapihalla on kasa romua, josta varmaan kehitetään herkullisia projekteja tulevaisuudessa, joten työnsarkaa kyllä riittää. Museon takana oli ainakin B17:n ja Connien raadot, sekä muita aihioita, näyttäisi ainakin olevan Northrop Scorpion.

 

Museon politiikkana tuntuu olevan kerätä lentokoneita ja yrittää saada niistä lentäviä, tai ainakin hyviä komistuksia static displayhin. Toisen Connien osat tuntuvat olevan likimain kasassa, mutta niistä koneen kokoaminen onkin sitten temppu…

 

Tuo merestä ongittu Yokosuka on mielenkiintoinen hanke, ja en ole sitten käynnin jälkeen seurannut sitä onko se edistynyt, työtä ainakin olisi. Lentävä pommi on myös mielenkiintoinen. Tuosta pommista on Udvar Hazyssä DC:n Dullesin kentällä toinen variantti, jossa on myös moottori, eli pieni mäntämoottori käyttämässä puhallinta joka tuo koneelle vähän operointimahdollisuuksia, eikä sen osuminen olut siis ihan vain painovoiman ja sattuman varassa.

 

Aero Delfin

[ attachment removed / expired ]

 

Connie

[ attachment removed / expired ]

 

Douglas Invader

[ attachment removed / expired ]

 

Etualalla P51 A Mustangin moottori

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman Tiger

[ attachment removed / expired ]

 

Mersu G2

[ attachment removed / expired ]

 

NA T6 Texan

[ attachment removed / expired ]

 

NA T28C Trojan

[ attachment removed / expired ]

 

Ohka lentävä kamikazepommi

[ attachment removed / expired ]

 

Republic F84 Thunderjet

[ attachment removed / expired ]

 

Shooting Star

[ attachment removed / expired ]

 

Siemens Shuckert

[ attachment removed / expired ]

 

Skyraider

[ attachment removed / expired ]

 

Vamppi

[ attachment removed / expired ]

 

Yokosuka D4Y Suiseu

[ attachment removed / expired ]

 

Elokuvatähti, eli konversio, jonka on thety näyttämään japsikoneelta

[ attachment removed / expired ]

 

Uusia projekteja, ilmeisesti ainakin Scorpion ja B17

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jessus sano nuorempi poika kun rattikelkalla tolppaan ajo aikanaan, tuota nuita mustangin pikkulohkoja nyt maailma väärällään mutta tuo Spirit of grand Canyon laite ja vieressä oleva keltainen, onko niistä tarkempaa tietoa?Ja kiitos kuvista.

Tietty tuo Vampire raato, siistimpi kun vesiksellä ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh, museokuvat kelpaa aina ja kaikenlaista mukavaahan tuolla on  :thmbup:

 

Sorppa kun sorrun taas kerran pilkun viilaukseen mutta toi Mersu on ex-Unkarilainen G-10 W.Nr 611943. Ihan heti en nyt tuosta nää että onko se G-10AS vai ihan "oikea" mutta -10 kumminkin. Samaten toi ulkona pötköttävä Pojoinki näyttäis ampumoista päätellen enempi B-29 rungolta.

 

Älä kuitenkaan anna pilkunviilauksen estää lähettämästä lisää kuvia jos vaan suinkin on. Esmes mielenkiintoisen näköisiä maalilennnokkeja tuolla  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kyllä, Orvo aika velho, vai oletko selvittänyt tuon mersun historiaa aiemmin???

 

Paikalla sitä ei nimetty kuin Gustaviksi, ja katsoin että tuohan on selvä G2 ilman että investoin siihen sen enempää ajatusta. Mistään ei tullut ilmi tuo Unkarin historia, ja olisikin siten mukava kuulla koneyksilöstälisää ja myös se mistä lähteestä tuo tieto on peräisin.

 

Laittelen lissä kuvia noista romuista ja muusta museon trajonnasta kun taas pääsen arkistojeni ääreen.

 

Tunnetko, Arne tuon Sprit of Grand Canyonin tarinaa???

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kyllä, Orvo aika velho, vai oletko selvittänyt tuon mersun historiaa aiemmin???

 

Paikalla sitä ei nimetty kuin Gustaviksi, ja katsoin että tuohan on selvä G2 ilman että investoin siihen sen enempää ajatusta. Mistään ei tullut ilmi tuo Unkarin historia, ja olisikin siten mukava kuulla koneyksilöstälisää ja myös se mistä lähteestä tuo tieto on peräisin.

 

Laittelen lissä kuvia noista romuista ja muusta museon trajonnasta kun taas pääsen arkistojeni ääreen.

 

Tunnetko, Arne tuon Sprit of Grand Canyonin tarinaa???

 

Timo

 

 

Terve

Joo en tunne, ajattelinkin että minkämoinen tuo mahtaa olla tuo tarina.Nopeasti kuukkeloin enkä sillä löytänyt kun helikopteriretkiä.Laittele lisäkuvia jos löytyy ja tietoakin.

T:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentävä pommi on myös mielenkiintoinen. Tuosta pommista on Udvar Hazyssä DC:n Dullesin kentällä toinen variantti, jossa on myös moottori, eli pieni mäntämoottori käyttämässä puhallinta joka tuo koneelle vähän operointimahdollisuuksia, eikä sen osuminen olut siis ihan vain painovoiman ja sattuman varassa.

 

Ei kai se ihan painovoimallakaan mennyt.  ;)

 

Mulla on ollut pikkupojasta asti P.Clostermannin kirja Taivaalla palaa. Siinä kerrotaan tästä Jinrai´sta (amerikkalaiset käyttivät nimitystä Jinrai Baka) teknisissä tiedoissa mm. seuraavaa:

 

- "Sekarakenteinen, alatasoinen, kaksieväinen kone... ...sylinterimäisen kuusi metriä pitkän rungon nokkaan oli sijoitettu tuhannen kilon trotyylipanos, jonka viisi sytytintä räjähdytti. Yksi sytyttimistä oli varustettu ilmassa auki kiertyvällä potkurivarmistimella, neljä muuta olivat iskusytyttimiä, joista ohjaaja poisti varmistuksen vasta emäkoneesta irrottuaan."

 

- "Jinrain rakettimoottorien lyhyt toiminta-aika ei sallinut koneen lentää omin neuvoin enempää kuin noin 70 kilometriä. Se oli sen takia kuljetettava maalialueelle kaksimoottorisen Bettyn rungon alle kiinnitettynä. Irrotus tapahtui tavallisesti 7000-8000 metrin korkeudessa. Sen jälkeen kun ohjaaja oli asettunut paikalleen, kuomu kiinnitetty ja kone nostettu puoliksi pommikuilun sisään, hänellä ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia poistua koneesta tai luopua tehtävästään."

 

- "Kolmea rakettia käyttäen kone saavutti 5 asteen liu´ussa tuhannen kilometrin tuntinopeuden. Ohjaamista varten oli käytettävissä vain neljä mittaria: nopeusmittari, korkeusmittari, keinohorisontti ja kompassi. Vaikka ohjainpinnat olivat pienet, ohjaajan oli käytettävä melkoisesti lihasvoimaa epävakaisen koneensa ohjaamisessa tällaisella nopeudella. Ja koska hänellä oli ainoastaan viitisen minuuttia aikaa saada kone hallintaansa ja tähdätyksi maaliin, tehtävään oli valittava siihen erikoistuneita ohjaajia. Viimeiset kymmenkunta kilometriä lennettiin äänennopeutta lähentelevällä nopeudella, jonka mukanaan tuomat kokoonpuristuvuusilmiöt vielä lisäsivät ohjausvaikeuksia."

 

- "Okinawan maanalaisista lentokonesuojista löydettiin kolmesataa Bakaa. Bakojen rakentamista jatkettiin Kyushulla, mutta aika riensi nopeasti, ja loppu lähestyi päivä päivältä. Kaiken kaikkiaan vain noin 150 Bakaa lähetettiin matkaan, ja tulos oli suhteellisen laiha - osumia oli tuskin kolmasosa."

 

- "Sodan päättyttyä löydettiin Yokysokan laivastovarikolta sellaisen Bakan prototyyppi, joka kahden Walter-rakettimoottorinsa ja viiden kiinteää polttoainetta käyttävän raketin avulla pystyi suorittamaan lentoonlähdön itsenäisesti."

 

Lähdeteos siis: Taivaalla palaa - Pierre Clostermann, ranskankielinen alkuteos Feux du Ciel, toinen painos, Otavan kirjapaino, Helsinki 1955.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja seuraava kysymys, kuka teistä tuulennopeista kipasee siellä kysymässä, tuo kun jäi vaivaamaan.Kyselkää sieltä kielitaitosemmat.

Hyvää tulevaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiiän joo, ettei kuvaa saisi lainata, mutta näähän on kuin kaksi marjaa. ;)

 

Ohka lentävä kamikazepommi

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oma kuvani syyskuulta 2005. Melko samassa paikassa on seisottu, sano!

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohkan ensimmäinen versio, versio 11 oli varustettu kolmella pienellä raketilla, jotka tarjosivat laitteelle 23 mailin toimintasäteen. Tämä tarkoitti myös sitä, että lentäviä pommeja kuljettaneiden Bettyjen piti päästä vähintään tuolle etäisyydelle voidakseen menestyksellisesti irrottaa Ohkan ja mahdollistaa siten  edes jonkinlaiset edellytykset osumalle. Ensimmäinen Ohka hyökkäys päätyi sien katastrofiin (japanilaisten kannalta) kun Hellcatit hyökkäsivät Bettyjen kimppuun ja pudottivat koko muodostelman.

 

Ohkan parannetun version, malli 22, jonka ainoa säilynyt yksilö on nähtävissä Uddvar Hazyssa, toimintasäde oli 130 km. Kone oli varustettu eräänlaisella hybridimoottotilla. Koneessa oli bensiinikäyttöinen 4-sylinterinen 100 hv moottori joka käytti kompressoria ja tuotti siis paineistettua ilmaa. Sen perässä oli eräänlainen jälkipoltin, jolla annettiin koneelle työntövoimaa.  Bensiinimoottori käynnistettiin ennen lennolle lähtöä ja ”jälkipoltin” irrotuksen jälkeen kun sitä tarvittiin.

 

Ohkasta enemmän tässä linkissä.

 

http://www.nasm.si.edu/collections/artifact.cfm?id=A19480180000

 

Tuo mersu todellakin on G10. Asiasta indikoi Galland-kuomu, mutta lisäksi se, että tuossa kyltissä koneen maksiminopeudeksi on ilmoitettu 429 Mph, kun G10:n tesitutlokset indikoivat 426 mph. G2:n maksiminopeus on 403 mph.

 

G10:n ominaisuuksista löyty tietoa mm Daytonin museon sivuilta:

 

http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=505

 

Tuon kuvakulman valinnassa on usein yksi ilmeinen kohta josta kuva kannattaa ottaa. Tässä me olemme näköjään näneet kohteen samalla tavalla. Joskus tosin rutinoituneet kuvaajat pystyvät näkemään sellaisne kulman, jossa aiheesta oystyy tuomaan jotain uutta esille. Siihen kun joskus pääsisi, elämä ja kuvaaminen on jatkuvaa oppimisporesessia…

 

Siitä Spirit of Grand Canyonista, siis tyypistä, ei yksilöstä löytyy tietoa täältä:

 

http://www.nasm.si.edu/collections/artifact.cfm?id=A19640620000

 

Timo

 

Mig 15

[ attachment removed / expired ]

 

Connie toisesta kulmasta

[ attachment removed / expired ]

 

Ohka ja ilmeisesti tähtäimenä käytetty järjestely. Huomaa takana se Bettyn kuva joka näkyi eri paikassa 05!!!

[ attachment removed / expired ]

 

Romuja / uutta materiaalia

[ attachment removed / expired ]

 

Ohkan mottorilla / jälkipolttimella varustetu versio NASM Uddvar Hazyssa

[ attachment removed / expired ]

 

Vamppi ja Connien varamoottoreita

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kyllä, Orvo aika velho, vai oletko selvittänyt tuon mersun historiaa aiemmin???

 

Paikalla sitä ei nimetty kuin Gustaviksi, ja katsoin että tuohan on selvä G2 ilman että investoin siihen sen enempää ajatusta. Mistään ei tullut ilmi tuo Unkarin historia, ja olisikin siten mukava kuulla koneyksilöstälisää ja myös se mistä lähteestä tuo tieto on peräisin.

 

Laittelen lissä kuvia noista romuista ja muusta museon trajonnasta kun taas pääsen arkistojeni ääreen.

 

Tunnetko, Arne tuon Sprit of Grand Canyonin tarinaa???

 

Timo

 

Kiitoksia lisäkuvista ja tiedoista, erityisest Ohkan osalta. Malli 22 kompressoreineen olikin ihan uutta kuultavaa meikäläiselle.

 

Noita jäljelläolevia Mersuja on joskus tullut smurffailtua pitkin Internjetiä ja Lynn Ritgerin 109lair.com on osoittautunut varsin tietorikkaaksi sivustoksi. Niinpä tuo Unkarilainenkin löytyi sieltä pienen pään raavinnan jälkeen. http://109lair.hobbyvista.com/walkaround/611943/611943.htm

 

G-10ssä oli tosiaan tuo "Galland" tai "Erla" kuomu kuten mainitsit. Erityisesti kympiksi sen tunnistaa noista ohjaamon edessä olevista pahkoista,  joita on muotoiltu aerodynaamisimmiksi Kurfürst mallien tapaan. Samaten siipien yläpinnalla olevat pahkat on venytetty koko siiven kaaren mittaisiksi. Myös korkea puinen sivuperäsin antaa osviittaa epäillä myöhemmän tuotannon konetta.  Mikä tuossa hämää, on matala kannus, joka oli ehkä hieman harvinaisempi G-10 malleissa. Rungot kun kumminkin olivat kaikki kierrätettyjä niin runsaati kaikenlaisia poikkeuksia ilmeni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla