Lauri Räsänen

Pallon alle ja takaisin - matkaStoori

16 viestiä aiheessa

Ehdinpäs vielä vanhan vuoden puolella. Australiassa tuli käytyä ja vähän siellä seikkailtua, joten nyt on selkeesti raportin paikka. :laugh: Kuvia on aika paljon, mutta niin oli matkakin pitkä. Lentotiimaa tuli näin harrastelijaksi aika mukavasti. Lentoreitti kokonaisuudessaan HEL-LHR-SIN-SYD-CNS-SYD-SIN-LHR-HEL-OUL

 

Ennusmerkit olivat vähän huonot matkaan lähdettäessä. Ensin oli melkoinen sotku maksamisen kanssa, mistä voi halutessaan lukea täältä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,96030.0.html, sitten paukkui Trent 900 Singaporessa ja valaita maadotettiin, juuri kun sillä piti lentää. Lisäksi viimeisenä päivänä Suomessa kun olin menossa pankkiin rahaa vaihtamaan hajosi auto... Lentopelkoinen olisi varmaan jäänyt kotiin. ;)

 

Halu saada tietyt yhtiöt ja konetyypit ja vieläpä kohtuulliseen hintaan oli niin kova, että päädyin varaamaan lentoja hieman eri lipuille. Muutaman foorumilaisen vinkistä viisastuneena kuitenkin varasin Lontooseen yli vuorokauden vaihdon mennessä.

 

Kuvat on otettu vastikään hankitulla järkkärillä, joten opetteluvaihe on vielä menossa. Kaiken palautteen ja vinkit kuulen mielelläni. Muokkasin kuvat eri näytöllä, kuin millä laitan niitä nyt nettiin ja ne näyttävät tällä näytöllä paljon rakeisemmilta. Ei nyt mahda mitään. :-\

 

1. Alkuun perus ykköskuva koneesta Helsinki-Vantaan ikkunan läpi. ;D Tuolloin taisi olla viimeisimpänä tullut pulun Boeing OH-BLG. Eletään siis päivää 10.11.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Ihmeen hitaasti tuli foorumille sisäkuvia näistä värikkäistä 717:sta, mutta tässä nyt ainakin yksi. Tuttua skandinaavista sinistä. Itse en kokenut konetta erityisen ahtaaksi, kuten joku muu foorumilla kertoi. En tosin olekaan kuin 180cm pitkä.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Laadultaan vähän kyseenalainen kuva, mutta välittäköön se tunnelmaa kun Lontoon päällä pyörittiin cavokissa useammat ympyrät.

[ attachment removed / expired ]

 

4. London-City -kenttä ja sen ympäristöä.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Lontoolaiset valmistautuivat Harry Potterin uusimman leffan maailman ensi-iltaan.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Heathrowlta yksi satunnaisbongaus. Aika karmea kenttä pääosin. Ainakin valokuvaajan kannalta.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Illan kyyti SIA321 super, 9V-SKB, josta ei tämän parempaa kuvaa saanut... Onni jokatapauksessa, että lento moottorikeissistä huolimatta operoitiin 380:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Tiedän, että mm. työkseen matkustavien on saatava yöunensa, mutta pakko myöntää, että harmitti istua ikkunapaikalla pääosin valoisalla lennetyllä lennolla, kun ikkunaläpät piti pitää kiinni lähes laskeutumiseen asti. Ainut poikkeus oli tämä hetki, kun kapteeni yllättäen kertoi Himalajan vuoriston siintävän vasemman puolen horisontissa. Hyvin läpsähti luukut auki. Kohta emot tosin käskivät taas sulkemaan. Eikä kukaan enää edes nukkunut. :(

[ attachment removed / expired ]

 

9. Singaporeen laskeutuessa alkoi jo ilta hämärtää. Tuo 380:n siipi on muuten valtava, puhumattakaan kun se on laskuasussa. Kone oli miellyttävän hiljainen muuten, mutta laskusiivekkeiden moottori piti yllättävän rumaa ääntä.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Parin tunnin jaloittelun jälkeen jatkettiin kohti Sydneytä. Lento 221 piti olla myös valas, mutta portilla seisoi 9V-SPO. Kaamea kuva, mutta se on ainut jonka sain... Antoivat muuten boardatessa pahoittelukirjeen koneenvaihdosta. Minua ei kyllä yhtään haitannut päästä alle 10v. vanhan 747:n kyytiin.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Itse tykkään aina nähdä myös sisäkuvia, joten laitetaanpa nekin. Tässä economyn etuosaa. Seinä käryää aika lailla, mutta en viitsinyt jäädä hirveästi säätelemään siinä vessajonossa, ettei tulisi emoilta sanomista. Ilmeisesti eivät tuolla kauheasti tykkää valokuvailusta lennolla?

[ attachment removed / expired ]

 

Singaporesta aina Australian keskiosiin oli säännöllisesti kohtalaista turbulenssia ja aktiivisesti kierreltiin pahimpia monttuja ja etsittiin korkeutta. Jäätymistäköhän tsekkailivat siivistä, kun välillä sytyttivät siipeä valaisevan valon? Hämärässä matkustamossa välkkyi ja autothrottle ujelsi. Tuli ihan elokuvafiilis. ::)

 

12. Aamukin joskus koitti, tässä ollaan jo laskussa Kingsford Smithin kentälle. Isommassa kuvassa kenttäkin näkyisi tuolla taustalla.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Melkein Australiassa. Ylösvetoa ei valitettavasti tullut, pieni scenic flight jumbolla Sydneyn yllä olisi voinut olla hieno. ;)

[ attachment removed / expired ]

 

14. Sydneyn kaupunki ympäristöineen oli mielestäni kaunis ja sinne lähdetään uudestaankin.

[ attachment removed / expired ]

 

15. Totuttuamme aikaeroon suuntasimme nyt tulvista kärsivään, silloin jo sateiseen, Queenslandiin ja Cairnsin kaupunkiin. Tässä rullaillaan Jetstarin 332:n kyydissä kuuluisaa alphaa pitkin kohti 34 leftiä. Tästä kuvasta se ajatus muuten lähti, tiedossa oli muutama spottauspäivä kuvan maisemissa. Siitä sitten oma ketjunsa.

[ attachment removed / expired ]

 

16. VH-EBK:n perä-osastoa. Lento oli muuten JQ15, eli Sydneystä Cairnsin kautta Osakaan. Oli paljon japskeja.

[ attachment removed / expired ]

 

17. Finaalissa Cairnsin pohjoispuolella.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Sainpas kuvankin koneesta. Jonkun vihreän lasin läpi tosin, mutta ajanee asian.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Laitetaan muutama bongaus tiivistämään Cairnsin kentän liikennettä. Tämä oli ehkä mielenkiintoisin, tuntui lentelevän aika vilkkaasti jonnekin ja takaisin.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Qantaslink B717 VH-NXE. Ei muuten ollut helppo kenttä kuvata tuo Cairns. Yhden ikkunan löysin yläkerrasta jostain Qantasin loungen oven vierestä.

[ attachment removed / expired ]

 

21. Alliance -tekstiä kantava Fokkeri VH-FWH.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Toinenkin fokkeri, Air Niugini P2-ANQ.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Näitä oli paljon ja jokapaikassa. Jää nyt testattavaksi ensi kerralla. B737 VH-VBD. Jos värityksessä on haettu erottuvuutta, niin kyllä toimii! :thmbup: Samaa ei voi sanoa kaikista... nojoo. ( ;))

[ attachment removed / expired ]

 

24. Jostain tuli aurinko ja poltti paluukyytimme selän. Vuosimallin -91 B763 VH-OGL.

[ attachment removed / expired ]

 

25. Tämän ja edellisen kuvan välillä taivas satoi taas kerran alas, ja tässä kohtaa alkoi ikkuna olla kuiva taas. Takana metkat tiukka vasen, jonka jälkeen tiukka oikea, kun noustiin etelän suuntaan. Yrittääkö ne vähentää keskustan lentomelua vai mitä? Jokainen nouseva kone kuului kaupunkiin kyllä oikein hyvin tästä huolimatta.

[ attachment removed / expired ]

 

26. Vähän sisäkuvamatskua tähän väliin. Ihan ok lento kolmen tunnin kotimaan legiksi. Valkokankaalla näytettiin tuore elokuva (teknisistä syistä tosin lähes mustavalkoinen ;D) ja lounaankin sai valita kahdesta vaihtoehdosta.

[ attachment removed / expired ]

 

27. Perillä Sydneyssä kunnon crosswind laskeutumisen jälkeen. Cathay polkee kohti honkkaria yläkulmassa.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Noin kuukauden australialaiselon jälkeen lähdettiin kotimatkalle. Tässä odotellaan boardausta 9V-SQJ triplaan 22.12. Heathrow ollut juuri kiinni ja lennot euroopassa muutenkin sekaisin, joten vähän jännitti pääseekö sitä jouluksi Suomeen. Lontoossa olisi tiedossa 5,5h vaihto eri lipulla olevalle Helsingin lennolle...

[ attachment removed / expired ]

 

29. Vastikään uusitut verhoilut ja joulukoristeet toivottivat tervetulleeksi.

[ attachment removed / expired ]

 

30. Nousua 16R:ltä.

[ attachment removed / expired ]

 

31. Australia tosiaan on punainen. Reitti kulki melko tarkkaan halki koko Australian ja punaista maisemaa riitti. Uluru jäi hieman liian kauas vasemmalle.

[ attachment removed / expired ]

 

32. Sumatran taivaalla lenneltiin ehkä tunnin verran pilvessä lähes 12km korkeudessa. Tässä jarrutellaan kohti Singaporea.

[ attachment removed / expired ]

 

33. Singaporen keskusta näkyisi isommassa versiossa. Laivoja oli paljon.

[ attachment removed / expired ]

 

34. Singaporelaisten variaatio joulupuusta. Ei silti oikein tuntunut joululta :-\

[ attachment removed / expired ]

 

35. 5h vaihto Singaporessa antoi aikaa istuskeluun. Mikäs siinä istuessa kun löysi näköalapaikan. 8) Singaporen kenttä oli muuten toimiva, suosittelen!

[ attachment removed / expired ]

 

36. Melkoisia virityksiä sai käyttää, jotta sai edes pahimmat ikkunaheijastukset kitkettyä pois kuvista. 9V-SRN hinauksessa jonnekin

[ attachment removed / expired ]

 

37. Tuona iltana SQ221 lennettiin taas normaalisti kauttaaltaan kaksikerroksisena. 9V-SKC valmistautumassa.

[ attachment removed / expired ]

 

38. Tällä kuitenkin lähdettiin 13,5h yölennolle kohti nolla-aikavyöhykettä. 9V-SKI, hieman aiemmin Pariisista saapuneena.

[ attachment removed / expired ]

 

39. Alakerran etummaista turistia. Valitettavasti säännöllisistä yrityksistä huolimatta en saanut varattua kahta vierekkäistä reunapaikkaa yläkerrasta, joten upper deck jäi kokematta ja näkemättä. :-[ Ikkunaluukut sai muuten pitää auki, joskaan sieltä ei paljon mitään näkynyt. Ikkunoiden poikkeuksellinen suunnittelu ei liene mikään uusi juttu enää, joten ei siitä sen enempää. Pimeäkuvia turha yrittää läpi jokatapauksessa, sen verran on heijastuksia...

[ attachment removed / expired ]

 

40. Käytiin vähän hakemassa vauhtia Kaspianmerestä... ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Lontooseen saavuttiin ajallaan, joten mitään kiirettä ei ollut. Rauhassa haettiin laukut alakerrasta ja käytiin tsekkaamassa Finnairin lennoille. Pilattuaan jouluni uudella low-cost värityksellä Finnair vähän lohdutti tarjoamalla A321 lennolle paikkaa 27L, hmm... ::)

 

41. Pieni kävelykierros Heathrown kolmosterminaalissa tuotti tämän verran tulosta: Americanin B772 lähdössä Dallasiin. Näitä koneita oli Lontoon aamussa useita.

[ attachment removed / expired ]

 

42. Valo oli vähän vaikea, mutta kai tästä selvän saa. Emirates B773.

[ attachment removed / expired ]

 

43. 50-vuotis juhlavuottaan viettävän Thain jumbo.

[ attachment removed / expired ]

 

44. Oman Air A332 lähdössä kohta Muscatiin. Kaunis väritys.

[ attachment removed / expired ]

 

45. Vähän päässyt 321 lihomaan, mutta sitä sattuu. :P Sanoiko joku, että finskin 340:n eka visiitti LHR:llä?

[ attachment removed / expired ]

 

46. Tuttua kotoista.

[ attachment removed / expired ]

 

47. Suomessa taas. Jääköön tämä viimeiseksi kuvaksi. Matka jatkui vielä juoksemalla LXE:n kyytiin ja kohti Oulua sukulaisiin joulua viettämään. Laukut jäivät Helsinkiin, mutta tulivat perille jouluaattoaamuna.

[ attachment removed / expired ]

 

Sydneyn kentän liikennettä tulossa sitten eri ketjuun jossain vaiheessa ja ruokakuvat MSL-topiciin. ;)

Toivottavasti nämä tuovat hieman lämpöä tänne lumenpaisumukseen. Näiden myötä hyvää uutta vuotta kaikille! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita kuvia ja tarina oli todella mukavaa luettavaa! Singaporen kentän mukavuudesta mainitsit ja olen itse kyllä täysin samaa mieltä, kun siellä useampaakin otteeseen on tultu tepasteltua - jos en väärin muista niin on nimetty joskus maailman siisteimmäksi lentokentäksi ( voi juontaa esimerkiksi siitä, että purkka on Singaporessa ankarasti kielletty  ;D ) Kiitos tarinasta ja hyvää uutta vuotta sinulle!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi kivoja nää matkakertomukset, upeita kuvia, todella mukava tarina, ja ennenkaikkea tuli tosi hyvä fiilis näitä katsellessa!  :thmbup:    Hyvää uutta vuotta kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan odotti aina seuraavaa kuvaa kun luki yllä olevat tekstit. Hyvin uppoava tarina siis. Turha rekisteritiedoilla elvisteleminen jätetty pois :thmbup: Ymmärtää jokainen lukija:) Ehdottomasti tämän palstan 3v ajalta parhain matkastoori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille palautteesta! Kiva kun maistuu. :)

 

Miten sait luvat nousu/laskukuviin?

 

En mitään erityislupaa kysynyt. Emot näki, että on kamera sylissä, eivätkä kuvaamisesta mitään valittaneet. Pakko myöntää, että olen kyllä lähestulkoon aina ottanut lennoilla nousu- ja laskukuvia. Onneksi en tosiaan ole ainut. ;)

 

Ehdottomasti tämän palstan 3v ajalta parhain matkastoori.

 

Tämä on paljon sanottu, kiitän!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla