Guest PekkaK

Lihaskramppi: Kotilääkäreitä?

13 viestiä aiheessa

Täällä oli joskus ketju lääkinnästä, kotihoidosta ja sen sellaisesta, mutten nyt pitkän poissaolon jälkeen löytänyt sitä.

Kaipaisin vähän neuvoa, kun välillä minua vaivaa töissä kramppi tai suonenveto, yleensä oikeassa jalassa, mikä tuntuu etenkin varpaissa asti, ja haittaa liikkumista. Teen ruumiillista työtä muuttofirmassa, ja kramppi esiintyy usein tilanteissa, missä tarvitsee laskea tai nostaa painavaa tavaraa hankalassa asennossa kumarassa. Usein kramppi tulee yllättäen, riippumatta siitä, olenko verrytellyt, lihakset lämmenneet tms. 

Työkaveri neuvoi ottamaan enemmän nestettä, toinen enemmän suolaa. Olen yrittänyt pitää huolta neste- ja suolatasapainostani, mutta kramppi yllättää edelleen, satunnaisesti mutta haitallisesti. Mikä neuvoksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pika-apu on tilkka suolaa kielelle ja kulaus vettä kun kipu iskee.

Magnesium on se sana.

Eki ottaa nesteenä

, tabut toimii myös, apteekista saa. Mainoksessa on joskus osa tottakin.

Jos teet kovaa ruumiillista työtä saattaa pelkkä veden juonnin lisääminenkin auttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä oli joskus ketju lääkinnästä, kotihoidosta ja sen sellaisesta, mutten nyt pitkän poissaolon jälkeen löytänyt sitä.

Kaipaisin vähän neuvoa, kun välillä minua vaivaa töissä kramppi tai suonenveto, yleensä oikeassa jalassa, mikä tuntuu etenkin varpaissa asti, ja haittaa liikkumista. Teen ruumiillista työtä muuttofirmassa, ja kramppi esiintyy usein tilanteissa, missä tarvitsee laskea tai nostaa painavaa tavaraa hankalassa asennossa kumarassa. Usein kramppi tulee yllättäen, riippumatta siitä, olenko verrytellyt, lihakset lämmenneet tms. 

Työkaveri neuvoi ottamaan enemmän nestettä, toinen enemmän suolaa. Olen yrittänyt pitää huolta neste- ja suolatasapainostani, mutta kramppi yllättää edelleen, satunnaisesti mutta haitallisesti. Mikä neuvoksi?

Mä yritän aina googlella, lihaskrammpi hakusana antoi aikapaljon vihjeitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Forumin "nettipoli" oli täällä. Mutta Tri Arttu lopetti postailut ja tämäkin keskustelu hiipui historiaan :-\

Komppaan Tarmon reseptejä; joskus tosiaan huhkiessa tulee hikoilleeksi liikaa vettä, jolloin solut kramppaavat ylenmääräisissä suoloissaan. Silloin silkka vesi helpottaa. Vaarana on toki kitata liikaa vettä, jolloin tulee tooooosi ällö olo liian laimennuksen myötä. Kokemusta on siitäkin... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

magnesiumia mäkin suosittelen, lisäksi pari kikkaretta merisuolaa voi auttaa hetkellisesti, mutta parempi vaihtoehto on tuo magnesium. Ja banaanista mm. saa "luonnollisesti", purkista helpoiten.

Ruumiillisen työn lisänä pitää tosiaan muistaa pitää huoli nesteytyksestä, mutta jos hikoilee runsaasti (esim kesällä) poistuu just noita suoloja ja pelkän veden juominen ei riitä, silloin esim kivennäisvesi (ei mikään vichy novelle, josta on suolat pois), tai muuta suolaista (ja jotain hiilihydraattia vähän kans) veden lisäksi, hikoillessa opistuu suolat niinkuin joku tuolla jo mainitsikin.

Selässä olevaan kramppiin mulla on toiminut yllättävän hyvin piikkimatolla pötköttely, yllätti ihan minut itsenikin, ei vaan taida toimia kuvaamassasi vaivassa :/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nestehukka aiheuttaa myös tollasta suonenvetoa ::)

(Mä liukastuin ja kaaduin  selälleni, nyt on ristiselkä hellänä ja kipeenä.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen oikea kramppien keräilijä. Ja siksi joudun ottamaan joka aamu 300 mg magnesiumía+B-vitamiini sekoituksen. Esim Beroccan. Täällä etelässä on muutenkin tärkeää tuo nestetasapainon ylläpitäminen Minimi 2,5 litraa aquaa päivässä.

PS. Myöskin oikea venäläinen suolakurkku on hyvä apu. Täällä on onneksi ihan lähellä venäläinen kauppa josta voi ostaa oikeita suolakurkkuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen oikea kramppien keräilijä. Ja siksi joudun ottamaan joka aamu 300 mg magnesiumía+B-vitamiini sekoituksen. Esim Beroccan. Täällä etelässä on muutenkin tärkeää tuo nestetasapainon ylläpitäminen Minimi 2,5 litraa aquaa päivässä.

PS. Myöskin oikea venäläinen suolakurkku on hyvä apu. Täällä on onneksi ihan lähellä venäläinen kauppa josta voi ostaa oikeita suolakurkkuja.

mä syön iltaisin yhden Magnex 300 mg ja B6 Poreen

Ohjeen mukaan tuo magnesium vaikuttaa parhaiten nukkuessa ja B6 vitamiini auttaa imeytymisessä.

Nautittava iltaisin koska lihakset ovat yöllä  levossa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksistanne. Olen nyt ottanut magnesium-tabletteja päivittäin, mutta joiden tehosta en ole ihan vakuuttunut. Pidän nyt töissä taskussani filmipurkillinen suolaa aina, kun tiedän joutuvani hikoilemaan. Päivän aikana otan aina tilkkasen suolaa kun siltä tuntuu, mikä vaikuttaa tehoavan hyvin. Käytän sekä meri- että vuorisuolaa (aka ruususuola), en sekaisin mutta vaihdellen, ja suola on nyt pitänyt suonenvedot poissa. Kiitos kaikille vastaajille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... ja terveysviranomaiset neuvovat välttämään suolaa; muistan hyvin omalta kouluajaltanikin, kuinka suolan käyttöä mainostettiin pahana.  ??? Tuli nähtyä konkretiassa, että ihmisen keho oikeasti tarvitsee suolaa!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... ja terveysviranomaiset neuvovat välttämään suolaa; muistan hyvin omalta kouluajaltanikin, kuinka suolan käyttöä mainostettiin pahana.  ??? Tuli nähtyä konkretiassa, että ihmisen keho oikeasti tarvitsee suolaa!  :thmbup:

Nämä vain on taas niitä juttuja, jotka on ymmärretty väärin. Suolan käytöllä ja liiallisella suolan käytöllä on vissi ero. Normaalisti syövä ihminen saa kyllä tarvitsemansa suolat normaalista ruoasta. Jos ei saa, ei syö tarpeeksi monipuolista evästä ja silloin sitä suolaa pitää lisätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään