Olli Hänninen

Ruotsalainen lentokone joutui vaaratilanteeseen

72 viestiä aiheessa

Ruotsissa matkustajakone on joutunut vaaratilanteeseen sisäisellä lennolla. Koneen korkeus laski 11 000 metristä 2 000 metriin kahdessa ja puolessa minuutissa.

 

Matkustamossa syntyi paniikki. Monilla oli korvakipuja, ja joidenkin nenästä vuosi verta. City Airline -yhtiön koneessa oli 18 matkustajaa.

 

Kone oli matkalla Göteborgista Uumajaan. Vaaratilanteen syyksi epäillään vikaa koneen ilmanpainejärjestelmässä.

 

Tästä kertoi: http://plaza.fi/ulkomaat/ruotsalainen-lentokone-joutui-vaaratilanteeseen

 

Ilmeisesti kyseessä oli ERJ-145.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D @ Iltalehden / STT uutisointi

 

Matkustamossa täysi paniikki

Lentokone vaarassa pudota Ruotsissa

 

Maanantai 3.1.2011 klo 14.15

 

Ruotsissa matkustajakone on joutunut vaaratilanteeseen sisäisellä lennolla. Koneen korkeus laski 11 000 metristä 2 000 metriin kahdessa ja puolessa minuutissa.

 

Matkustamossa syntyi paniikki. Monilla oli korvakipuja, ja joidenkin nenästä vuosi verta. City Airlines -yhtiön koneessa oli 18 matkustajaa.

 

Kone oli matkalla Göteborgista Uumajaan. Vaaratilanteen syyksi epäillään vikaa koneen ilmanpainejärjestelmässä.

 

STT-TT

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisisten lehtien sekavista ja osittain sensaatiohakuisista jutuista on vaikeata saada selvää, mitä oikein tapahtui. Tässä Aviation Heraldin ensiraportti incidentistä:

 

Incident: City Airline E145 near Umea on Jan 3rd 2011, rapid loss of cabin pressure

 

 

By Simon Hradecky, created Monday, Jan 3rd 2011 10:18Z, last updated Monday, Jan 3rd 2011 10:34Z

 

A City Airline Embraer ERJ-145, flight CF-92 from Gothenburg to Umea (Sweden) with 18 passengers and 3 crew, was enroute at FL330 near the top of descent when the airplane suffered a rapid loss of cabin pressure, the passenger oxygen masks were released. The crew initiated an emergency descent to 10000 feet and continued to Umea for a safe landing.

 

The airline said, the cause of the depressurization is under investigation, mechanics suspect a control malfunctioned.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh huh taas. Ainoastaan Yle osaa kertoa mistä oikeasti on kyse, muut uutisoivat "vaarallisesta syöksystä", ilmeisesti STT:tä seuraten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllätys yllätys, että missään ei mainita sitä, että lentäjät toimivat juuri niinkuin pitikin. Matkustajien luulisi olevan lopulta suhteellisen tyytyväisiä, että kone syöksyi hallitusti......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitsisikö joku työkseen isoa lentävä valaista, mikä näissä on proseduuri kokonaisuudessaan kun nopea paineenmenetys iskee. Ymmärtääkseni matkustamon paineen nopea menetys jonnekin FL300:lla vallitsevan paineen tasolle on vaarallinen vaikka mentäisiin naamareilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllätys yllätys, että missään ei mainita sitä, että lentäjät toimivat juuri niinkuin pitikin. Matkustajien luulisi olevan lopulta suhteellisen tyytyväisiä, että kone syöksyi hallitusti......

 

Kyllähän tuo Ylen uutisessa on ainakin rivien välistä luettavissa. Tai ainakin se, että korkeuden pudotus oli täysin tarkoituksellinen. Muilla se kävi ilmi matkustajan haastattelusta, mutta uutisten kokonaissävy oli sellainen, että tuskin kovin moni tuota oikein ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo Ylen uutisessa on ainakin rivien välistä luettavissa. Tai ainakin se, että korkeuden pudotus oli täysin tarkoituksellinen. Muilla se kävi ilmi matkustajan haastattelusta, mutta uutisten kokonaissävy oli sellainen, että tuskin kovin moni tuota oikein ymmärtää.

 

Juu, siis unohtui mainita, että nimenomaan iltapäivälehdet pitävät oman linjansa tapahtui mitä hyvänsä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siis unohtui mainita, että nimenomaan iltapäivälehdet pitävät oman linjansa tapahtui mitä hyvänsä  :)

 

Meinasin kitistä tässä jotain Hesarista, mutta ovat sentään korjailleet uutista vähän oikeampaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikä näissä on proseduuri kokonaisuudessaan kun nopea paineenmenetys iskee. Ymmärtääkseni matkustamon paineen nopea menetys jonnekin FL300:lla vallitsevan paineen tasolle on vaarallinen vaikka mentäisiin naamareilla.

 

Happinaamari päähän nokalla ja pirun nopeasti alas, siinä se noin lyhyesti. :P

 

Jos koneesta katoaa koko paineistus silmänräpäyksessä kymmenessä kilometrissä, niin toiminta-aikaa (kunnes pitää saada happea) on 10-20 sec ennen tajuttomuutta. Tosiaan ei tässä tapauksessa varmaan mistään äkkinäisestä ja arvaamattomasta (kontrolloimattomasta) syöksystä ole kyse, vaan ohjaamossa on toimittu kuten pitääkin. Jos uutisista nyt mitään tolkkua saa.

 

 

pari sekalaista googlelinkkiä:

http://thegirlswithwingsblog.blogspot.com/2009/02/time-of-useful-consciousness.html

http://www.pprune.org/tech-log/254587-effectiveness-100-oxygen.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kenenkään ole pakko niitä Ilta-Roskien satuja lukea. En minä ainakaan uhraa sekunttiakaan niille. Täällä kuitenkin aina kun jotain sattuu on ensimmäinen linkki (lähes aina) juuri jonkin sensaatio lehden sivuille.

 

Koittakaa päättä pidättekö vai ettekö pidä heidän "uutisista". Jos ette pidä niin älkää linkittäkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kenenkään ole pakko niitä Ilta-Roskien satuja lukea. En minä ainakaan uhraa sekunttiakaan niille. Täällä kuitenkin aina kun jotain sattuu on ensimmäinen linkki (lähes aina) juuri jonkin sensaatio lehden sivuille.

 

Koittakaa päättä pidättekö vai ettekö pidä heidän "uutisista". Jos ette pidä niin älkää linkittäkö.

 

Minä en suuremmin hätkähtäisi jos pelkästään sensaatiolehdet kirjoittaisivat tuollaista, mutta kun juttu oli täsmälleen samassa muodossa kaikissa medioissa Yleä lukuun ottamatta. Ja kyllä sensaatiolehtien toimintaa saa minusta silti päivitellä vaikkei niistä pitäisikään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki muut paitsi YLE saavat uutisensa STT:ltä. Siksi usein* ainoastaan YLE uutisoi asioista niinkuin ne ovat. YLE:llä on ollut oma uutistoimisto jo vuosia eivätkä he osta uutisia ulkopuolisilta. 

 

Jos haluaa tasokasta uutisointia niin YLE kyllä sitä tarjoaa. Minun mielepiteenhän tämä vain on. Joku voi ja saa suosia jotakin muuta tahoa.

 

*Sana lisätty jälkikäteen, jottei kukaan saisi väärä käsitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki muut paitsi YLE saavat uutisensa STT:ltä. Siksi ainoastaan YLE uutisoi asioista niinkuin ne ovat. YLE:llä on ollut oma uutistoimisto jo vuosia eivätkä he osta uutisia ulkopuolisilta. 

 

Jos haluaa tasokasta uutisointia niin YLE kyllä sitä tarjoaa. Minun mielepiteenhän tämä vain on. Joku voi ja saa suosia jotakin muuta tahoa.

 

En tiennytkään, että monessa YLEn julkaisemassa uutisessa lähteeksi ilmoitettu AFP on osa Yleisradiota. Ei ollut vielä viime vuonna. Otetaan esimerkiksi uutinen parin tunnin takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähde Wikipedia  ::)

 

"YLE Uutiset kuuluu samaan YLE:n ohjelmistoalueeseen YLE Urheilun ja YLE Alueiden kanssa. YLE Uutiset, YLE Urheilu ja YLE Alueet toimivat tiiviissä yhteistyössä ja niillä on yhteinen uutishankintaverkosto, jonka ytimessä on ympärivuorokautinen YLE:n oma sisäinen uutistoimisto. Sen käynnistyttyä vuoden 2007 alussa YLE luopui Suomen Tietotoimiston asiakkuudesta.."

YLE Alueet tuottaa Radio Suomen maakuntaradioiden alueelliset uutislähetykset ja alueelliset TV-uutiset TV2:een kello 19 arkisin

 

Yleisradion sivuilta:

 

Oman uutistoimiston perustaminen vuonna 2007 mahdollisti YLEn tarjonnan laajentamisen internetissä. Jääskeläisen mukaan uutistoimiston perustaminen oli YLEn oman sisäisen uutisyhteistyön kehittämisen merkkipaalu. Seuraava suuri kehityskohde on yhteistyön laajentaminen yhtiön ulkopuolelle, myös kansalaisten suuntaan. ”Tulevaisuudessa jokaisella voi olla rooli sekä tiedon kertojana että näkökulmien avartajana”, hän arvioi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palautetta yhdeltä käyttäjältä:

 

Ketjussa 19 viestiä, joista 13 keskittyy enemmän tai vähemmän kommentoimaan "iltapulujen" uutisointia. Ja tämä joka kerta, kun jotain tapahtuu...

 

Täytyy yhtyä palautteeseen. Alkaa kieltämättä maistumaan jo puulta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden korjattu (?) artikkeli kelvannee jo Iltapulukriitikoillekin?

 

Göteborgista lähtenyt kone oli aloittamassa laskeutumista Uumajaan, kun ilmanpaine koneessa laski äkisti. Sen vuoksi lentäjien piti pudottaa lentokorkeutta erittäin nopeasti, jotta happivajeelta olisi vältytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuluisu on sitten myös "syöksy" hehe

 

mutta tuskin kovin suositeltava tapa matkustajakoneessa, jos nettiin on uskomista.

 

- matkustajille kovin epämiellyttävää, jo muuten oudon tilanteen lisäksi

- moottorit pysyvät varmemmin käynnissä jos lennetään suoraan, isolla luisukulmalla ilmansaanti voi häiriintyä

 

Lentojarrut auki ja Vmo:lla alas. Laskutelineiden ulosottoa voi joissakin koneissa/tilanteissa harkita.

 

Ammattilentäjät korjatkoot / täydentäkööt  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari on jo julkaissut vähän lisätietoa tästä vaaratilanteesta. Syyksi epäillään vikaa matkustamon ilmanpainetta säätelevässä venttiilissä: http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Matkustajat+s%C3%A4ik%C3%A4htiv%C3%A4t+lentokoneen+hurjaa+laskua+Ruotsissa/1135262791292

 

HS:n mukaan maanantain vaaratilanne oli jo toinen vajaan viikon sisällä yhtiön koneilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hänen tyttöystävänsä Matilda Bertilsson kärsi jo entuudestaan lentopelosta.

 

"Tämä taisi kyllä olla minun viimeinen lentoni", hän sanoi kyynelehtien

 

Aina ihminen käsittelee tän näin päin, vaikka todellisuus on se, että on käytännössä tilastollisesti mahdotonta joutua toiseen vaaratilanteeseen normaali lentämisellä.

 

Ihme juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ihminen käsittelee tän näin päin, vaikka todellisuus on se, että on käytännössä tilastollisesti mahdotonta joutua toiseen vaaratilanteeseen normaali lentämisellä.

 

Ihme juttu.

 

Eipä mahdollisen toisen vaaratilanteen todennäköisyys heilahda suuntaan tai toiseen siitä, että sattui olemaan tässä mukana. Todennäköisyys tällaisille tilanteille on vaan ylipäänsä melkoisen pieni. Mutta kun puhutaan peloista niin ihmisiltä on vähän vaikea odottaa rationaalista käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään