Olli Hänninen

Ruotsalainen lentokone joutui vaaratilanteeseen

72 viestiä aiheessa

Jälleen tapaus josta mieleni tekisi tyynesti uutisoida että ohjaamomiehistön ammatitaitoinen toiminta esti mahdollisen vaaratilanteen syntymisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä mahdollisen toisen vaaratilanteen todennäköisyys heilahda suuntaan tai toiseen siitä, että sattui olemaan tässä mukana. Todennäköisyys tällaisille tilanteille on vaan ylipäänsä melkoisen pieni. Mutta kun puhutaan peloista niin ihmisiltä on vähän vaikea odottaa rationaalista käytöstä.

Tilastomatematiikka on kivaa. Joskus tuli mietittyä kannattaisi oman turvallisuuden kannalta viedä oma pommi matkustamoon mukaan. Kuinka äärimmäisen epätodennäköistä olisi että koneessa on KAKSI pommia?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se halkeaa kun oikein viilaa... siis se pilkku  :-[

 

Tässä on kyseessä ulkomailta tuleva uutinen. Aika suuri osa ylen ulkomaanuutisista tulee joltain toiselta uutistoimistolta, vaikka tällä kertaa AFP löytyikin vasta toisen klikkauksen jälkeen.

 

Jälleen tapaus josta mieleni tekisi tyynesti uutisoida että ohjaamomiehistön ammatitaitoinen toiminta esti mahdollisen vaaratilanteen syntymisen.

 

Ja täällä tiedetään jo, ettei ohjaamomiehistön toiminnassa ollut moitteen sijaa ja väitetään, että edes "mahdollista vaaratilannetta ei syntynyt".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eipä mahdollisen toisen vaaratilanteen todennäköisyys heilahda suuntaan tai toiseen siitä, että sattui olemaan tässä mukana.

 

Vaan kun tilastollisesti katsoen suurin osa ihmisistä ei ymmärrä edes perusteita todennäköisyyslaskennasta.

 

On tietysti tilastollisesti epätodennäköisempää joutua kahdesti samaan vaaratilanteeseen, mutta kun sillä tilastollisuudella ei ole mitään merkitystä kahden toisistaan riippumattoman yksittäisen (tietyllä todennäköisyydellä tapahtuvan) tapahtuman synnyssä eikä siis mitään merkitystä yksittäistapauksessa, vaan ainoastaan tilastollisena seikkana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen tapaus josta mieleni tekisi tyynesti uutisoida että ohjaamomiehistön ammatitaitoinen toiminta esti mahdollisen vaaratilanteen syntymisen.

 

Eiköhän se kuitenkin ollut vaatatilanne joka ei edennyt onnettomuudeksi. Tod näk ohjaamomiehistö vaikutti jotenkin jompaan kumpaan osaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen tapaus josta mieleni tekisi tyynesti uutisoida että ohjaamomiehistön ammatitaitoinen toiminta esti mahdollisen vaaratilanteen syntymisen.

 

Tässä onnionnettomuudessa näyttää käyneen juuri näin, naamarit kuonoon ja jatketaan hommia.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ne safety demossa kertovat ennen kiitotielle siirtymistä... "Ilmanpaineen laskiessa koneeessa äkillisesti happinaamarit tulevat esille päänne yläpuolella olevista paneeleista. Laita ensin happinaamari omille kasvoillesi ennenkuin avustat kanssamatkustajiasi." Niinpä niin... iltapulujen yms lukeminen vähemmälle, kun safety demo käydään läpi niin ei ole niin vaikea sitten toimia tällaisessa tilanteessa.

 

Rapid descent - silloin meinaan tullaan lujaa, mutta hallitusti alas.

 

Ohjaamojoukkueelle  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on kyseessä ulkomailta tuleva uutinen. Aika suuri osa ylen ulkomaanuutisista tulee joltain toiselta uutistoimistolta, vaikka tällä kertaa AFP löytyikin vasta toisen klikkauksen jälkeen.

 

 

Mutta kai se STT:kin käyttää lähteitä. AP tai AFP ovat varmasti lähteenä myös STT:n uutisissa. Vai pitäiskö heidän sinusta erikseen hankkia samaa tietoa joka on jo valmiiksi saatavilla. Eikö uutistoimisto saa sinusta käyttää lähteitä?

 

Alunperin kerroin vain että YLE:llä on oma uutistoimisto ja ehkä he siksi uutisoivat eri tavalla kuin toiset. Miksi pitää ruveta väittämään vastaan? En minä halua kinata mistään, mutta ilmeisesti tällä foorumilla ei siltä voi välttyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita ensin happinaamari omille kasvoillesi ennenkuin avustat kanssamatkustajiasi

 

Ja sama lontoonkiälellä "If you are travelling with more then one child, pick your favorite."  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilastomatematiikka on kivaa. Joskus tuli mietittyä kannattaisi oman turvallisuuden kannalta viedä oma pommi matkustamoon mukaan. Kuinka äärimmäisen epätodennäköistä olisi että koneessa on KAKSI pommia? 

 

Amerikassa suihkulentoliiknteessä tapahtuu yksi kuolemaan johtanut lento-onnettomuus neljää miljoonaa lentoonlähtöä kohti. Miten ne onnistuvat myymään sille lippuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palautetta yhdeltä käyttäjältä:

 

Ketjussa 19 viestiä, joista 13 keskittyy enemmän tai vähemmän kommentoimaan "iltapulujen" uutisointia. Ja tämä joka kerta, kun jotain tapahtuu...

 

Täytyy yhtyä palautteeseen. Alkaa kieltämättä maistumaan jo puulta...

 

No en ihmettele ja sama jauhanta jatkuu varmasti tulevaisuudessakin. Jos alkaa maistumaan puulta niin kannattaisiko muuttaa sitä moderointilinjaa? Tiputtakaa ne iltapulujen "shokkiuutisia" referoivat viestit pois tai antakaa niiden olla omassa ketjussaan.

 

Niillä ei ole kuin yksi tarkoitus ja se ei todellakaan ole tiedonvälitys. Se on fakta jonka keskivertoälylläkin varustetun luulisi tajuavan.

 

Minullakin alkaa maistua puulta kun se ei mene perille ja uskallan sanoa sen ihan julkisestikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ihmettele ja sama jauhanta jatkuu varmasti tulevaisuudessakin. Jos alkaa maistumaan puulta niin kannattaisiko muuttaa sitä moderointilinjaa? Tiputtakaa ne iltapulujen "shokkiuutisia" referoivat viestit pois tai antakaa niiden olla omassa ketjussaan.

 

Niillä ei ole kuin yksi tarkoitus ja se ei todellakaan ole tiedonvälitys. Se on fakta jonka keskivertoälylläkin varustetun luulisi tajuavan.

 

Minullakin alkaa maistua puulta kun se ei mene perille ja uskallan sanoa sen ihan julkisestikin.

 

Se on harmi vain turha rypistellä siinä vaiheessa, kun on tavara housussa. Tuossa vaiheessa, kun homma on jo päässyt karkaamaan käsistä, ei niitä enää hirveästi ruveta tiputtelemaan pois. Tarkoitan sitä, että kun te käyttäjät kirjoittelette sitten noihin viesteihin sekä itse asiasta, että asian vierestä (uutisoinnin laadusta) ja kaikki samaan viestiin, ei siinä ole enää paljon tehtävissä muuta, kuin yrittää tuollaisilla "huomautuksilla" saada jonkinlaista "kuria" aiheeseen.

 

PS. Tuo aikaisemmin postaamani palaute on ainoa aiheesta tullut ja siitä on luettavissa, missä vaiheessa se on tullut. Jos te näistä pistäisitte palautetta hieman aiemmin, niin ehkä asioille aina välillä ehtisi tekemäänkin jotain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitaisiin varmaan perustaa pysyväisroskakoriketju "iltaroskalehtien sensaatiouutiset" johon nämä uutiskommentit voisi aina saksia? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Alunperin kerroin vain että YLE:llä on oma uutistoimisto ja ehkä he siksi uutisoivat eri tavalla kuin toiset.

 

Ei. Alunperin kerroit, että "Kaikki muut paitsi YLE saavat uutisensa STT:ltä. Siksi usein* ainoastaan YLE uutisoi asioista niinkuin ne ovat", mutta et vieläkään ole perustellut, minkä takia ne tiedot juuri YLEn uutisissa pitäisivät paikkaansa ja kääntäen, että miksi ne tiedot sitten STT:n uutisissa eivät (ilmeisestikään usein) ole paikkaansapitäviä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista keskustelua käydään lennonjohdon kanssa ennenkuin matkustajakoneella Embraer 145 tullaan 8,5 km syöksyssä muita väistellen...onko se vaan " Roger over I am now at angels 6 000 ft and same heading roger roger over !! "

:-\:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista keskustelua käydään lennonjohdon kanssa ennenkuin matkustajakoneella Embraer 145 tullaan 8,5 km syöksyssä muita väistellen...onko se vaan " Roger over I am now at angels 6 000 ft and same heading roger roger over !! "

:-\:-[

 

Joo, varsinkin se over tonne loppuun pitää muistaa sanoa, varsinkin, jos tollei avaruusraketilla on matkassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista keskustelua käydään lennonjohdon kanssa ennenkuin matkustajakoneella Embraer 145 tullaan 8,5 km syöksyssä muita väistellen...onko se vaan " Roger over I am now at angels 6 000 ft and same heading roger roger over !! "

:-\:-[

 

Ainakin yhden kokeneen pilotin mukaan ei mitään:

 

A captain with a dire emergency, should not waste precious time seeking permission of ATC to take necessary emergency action.  He should immediately take whatever action is required, and then notify ATC as soon as he can, without compromising his attention being focused on saving the plane.

 

http://www.airlinesafety.com/editorials/737CrashInGreece.htm

 

Tässä jutussa oli nimenomaan kyse paineistuksen menetyksestä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, varsinkin se over tonne loppuun pitää muistaa sanoa, varsinkin, jos tollei avaruusraketilla on matkassa.

 

Joo angels 6 taitaa olla 6000 jalkaa ?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo angels 6 taitaa olla 6000 jalkaa ?!

 

Angels 6 on kuusi enkeliä, eikä sillä liene mitään tekemistä asian kanssa  :laugh: Eikä sen puoleen kyllä mitään "anglesejakaan" käytetä lentoliikenteen radiofraseologiassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin itse asiassa juuri muutama päivä sitten voiko koneella tulla hätätilassa alas lupia pyytelemättä. Kuulostaa sinänsä loogiselta, mutta eikö tuossa ole riskinsä vilkkaasti liikennöidyillä alueilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tuossa niin sanota.

 

Luitkohan kysymyksen:

 

Minkälaista keskustelua käydään lennonjohdon kanssa ennenkuin matkustajakoneella Embraer 145 tullaan 8,5 km syöksyssä muita väistellen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään