Heikki Sten

Euroopan reissu Grobilla osa III

17 viestiä aiheessa

Päivä oli jo pitkällä kun lähdimme kentälle. Tankkasimme koneen ja saimme Lj.ltä briefausapua kun valmistauduimme legille kohti Altdorf-Hagenaun purjelentokenttää. Lj kertoi meille ihmetelleensä että mikä on Oscar Hotel? "Say again your callsign" kuului radiosta kun lähestyimme. :D Mukava kaveri oli.

Sormi kartalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Matka 360km, lentoaika 2h 20´ Määränpää on etelään menevän viivan alamutkan tienoilla Nro 4 alla. Dessaun jälkeinen koukkaus on Wittenberg.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä on ratkaisu Hyvinkään kentälle: Kyllä ruohon saa kasvamaan kun ensin hankitaan lammaslauma kentälle. Kuvattu kiitotien päässä koneen ikkunasta kun valmistaudutaan lähtöön.

[ attachment removed / expired ]

 

Lensimme ensin Wittenbergin ylle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuulimyllyjä oli Saksassa paljon.

[ attachment removed / expired ]

 

Schloss Reinhart. Tämän kuvan laitoin Google Earthiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Zwickau. Näillä tienoin kuulimme radiosta erään koneen raportoivan: "Erzgebirgessä rakeita ja sadetta" Erzgebirgen ylänkö näkyy horisontissa. Emme tienneet lainkaan että meidän reitti meni juuri sen nimiselle ylängölle. Väistelimme pilviä ja sateita mutta matka eteni kuitenkin aika helposti.

[ attachment removed / expired ]

 

Pilvet ja maa eivät olleet enää kaukana toisistaan. Anttikin jopa epäili että pääsemmekö perille. Gps näytti 5km kentälle , yhden töppyrän ylitys vielä ja siinä se oli. Antille seutu oli tuttua kun hän oli lentänyt siellä purjekoneella. Kiitotie näkyvissä. Tämä on kuvattu eri lennolla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saavuimme klo19.40 Miksi juuri tänne? Antilla oli täällä kaveri jonka kanssa oli tarkoitus lähteä kahdella Grobilla Itävaltaan Alpeille.

[ attachment removed / expired ]

Jatkuu joku päivä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan..

27.4 2006. Päivän sää: Pilvistä, sumua. Majoitus Gasthaus "Pension Poppel" 25€ / yö. Aamiainen sis. hintaan.

 

[ attachment removed ]

 

Kylän maisemaa.

[ attachment removed ]

 

Lähikulmilta

[ attachment removed ]

 

Antti ja Ed. Ilmeet ovat vakavat. Itävallan lennosta täytyy luopua, sää on sellainen.

[ attachment removed ]

 

Menimme porukalla syömään. Krouvin omistaja oikealla.

[ attachment removed ]

 

Jonka jälkeen meille esiteltiin Turbo Grob 130 hv.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Turbo Grobin potkurin mittarit ja vermeet.

[ attachment removed ]

 

Muutama purjekone ja 2 Turbo Grobia.

[ attachment removed ]

 

28.4 Matalapaine jatkuu. Päivän ohjelmaksi muotoutui käynti Ilmailumuseossa.

Deutsches Museum. Flugwerft Schleißheim. Fieseler Storch. Olemme kumpikin, Antti ja minä saaneet olla tällaisen kyydissä Suomessa.

[ attachment removed ]

 

Kaunis Cessna 195

[ attachment removed ]

 

Lancair IV jolla on käyty etelämantereella v. 1995

[ attachment removed ]

 

Yksityiskohta Phantomin korkeusperäsimestä.

[ attachment removed ]

 

Starfighterin näin ensi kertaa. Kaksipaikkainen. Siiven etureuna on niin terävä, että se on varustettu suojalla.

[ attachment removed ]

 

CASA 2.111B/Heinkel He111 H-16 kunnostettavana. Lentänyt viimeksi v.1970

[ attachment removed ]

 

Fieseler Storch toiselta puolelta.

[ attachment removed ]

 

Mü 10 "Milan" -kaksipaikkainen. Opettajalle ovi!

[ attachment removed ]

 

Selostus koneesta

[ attachment removed ]

 

28.4. Pitotputki irroitettiin ja kuivattiin paineilmalla. Vettä tuli sumuna!

[ attachment removed ]

 

Saimme lennot turbolla! Oma kone näkyy karmin takana.

[ attachment removed ]

 

Nousee hyvin.

[ attachment removed ]

 

Lähimaisemaa

[ attachment removed ]

 

Mittarit livenä.

[ attachment removed ]

 

Päivän sää näkyy tästä. Kohta lähdemme.

[ attachment removed ]

 

Finaalissa. Lähestyminen hieman sivusta voimalinjan takia.

[ attachment removed ]

 

Hän lennätti Grobillaan sekä kuljetti meidät museolle autollaan. Motarilla 200km/h vesisateella! Silloin pelotti.

[ attachment removed ]

Jatkuu...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio matkakertomus!

 

Tuosta krouvikuvasta, kuka mahtaa olla tuo toinen herra vasemmalta? Niin hassulta kun kuulostaa, on jotenkin tutun näköinen. Oisko hänellä jotain yhteyttä taitolentoon tai kemian analytiikkaan?

 

Otto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio matkakertomus!

 

Tuosta krouvikuvasta, kuka mahtaa olla tuo toinen herra vasemmalta? Niin hassulta kun kuulostaa, on jotenkin tutun näköinen. Oisko hänellä jotain yhteyttä taitolentoon tai kemian analytiikkaan?

 

Otto

En tiedä kertoa muuta kuin että hän on purjelentäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio matkakertomus!

 

Tuosta krouvikuvasta, kuka mahtaa olla tuo toinen herra vasemmalta? Niin hassulta kun kuulostaa, on jotenkin tutun näköinen. Oisko hänellä jotain yhteyttä taitolentoon tai kemian analytiikkaan?

 

Otto

 

 

Jos olet katsellut aikanaan televisiosta tullutta Bergerac etsiväsarjaa, mies joka huristeli vanhalla Triumphilla, John Nettles.Sieltä se tuttavuus tulee. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkuu. 29.4.2006 iltapäivällä lähdimme Altdorfista. Tuo kynällä merkattu on seuraava kenttä.

Legi Altdorf - Bad Dürkheim EDRF 268 km 1h50´ länteen.

[ attachment removed ]

 

Amerikkalaisten helikopterikenttä Ansbachin lähellä

[ attachment removed ]

 

Ansbach

[ attachment removed ]

 

Tämä sää on nyt kelvattava meille.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja kelpasihan se. Tuulesta viis.

[ attachment removed ]

 

Linna. Asuuko siellä kukkulan kuningas?

[ attachment removed ]

 

Heidelbergin tienoilta.

[ attachment removed ]

 

Hockenheim ring.

[ attachment removed ]

 

Bad Dürkheim EDRF

[ attachment removed ]

 

Pouserilla. Tuulipussi sojottaa ja näyttää tuulen suunnan ja voiman. Onneksi tuuli oli radan suuntainen.

[ attachment removed ]

 

Kuva kentästä Neue suche , laita avautuvaan sivuun EDRF

Kuten kerrottu alussa, niin kuvaussuunnitelmaa ei oltu ajateltu. Kortitkin oli aikamoisen täynnä eikä tästäkään laskukierroksesta ole yhtään kuvaa. Jälkeenpäin harmitti. Siksi seassa on myös puhelimen kameralla otettuja kuvia. Sorry.

jatkuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bad Dürkheim EDRF - Marle Loemühle EDLM

 

[ attachment removed ]

Heikki:

Bad Dürkheimistä oli helppo startata kun tuuli oli radan suuntainen. Kuitenkin aloimme ihmetellä sitä vaikka korkeutta tuli lisää mittariin, niin maa vaan alkoikin tulla lähemmäs. Siinä oli niin jyrkkä rinne että olikin pakko kurvata oikealle 90°.  Tässä on tilanne jo ohi ja korkeutta on riittävästi ja sää vaikuttaa hyvältä.

Antti:

Bad Dürkheimista lähtö oli hyvä opetus rinnetuulesta, tällä kertaa laskevasta. Kovassa vastatuulessahan kone lähti ensin vauhdilla ylöspäin. Mutta stten tuli alle viinitarhojen peittämä mäenrinne. Oikealla puolella oli melurajoitusalue, jonne ei saanut mennä. Mäenrinnettä alaspäin puhaltava tuuli teki aikamoisen laskevan ja jossain vaiheessa tajusimme viinitarhojen olevan huomattavasti lähempänä. Siinä vaiheessa tuli kiire kääntyä oikealle melusuoja-alueista välittämättä ja kai me vissiin oltiinkin tultu jo sen ohi. Kun mäki oli vain kiitotien jatkeen kohdalla, laskeva rinnetuuli lakkasi heti vaikuttamasta. Nämä asiat selvisivät tosin vasta vuosi jälkeenpäin. Silloin vain ihmeteltiin kun kone nousi huonommin kuin edessä oleva mäki.

[ attachment removed ]

 

Rüdesheim am Rhein. Ylitimme juuri Langlosheimin kentän

[ attachment removed ]

 

Kyllä tuo Rhein on mahtava

[ attachment removed ]

 

Tästä alkoikin sitten legin mieleenpainuvimmat hetket. Vähitellen huomasimme pilvien ja maan välisen raon pienenevän ja sitten täytyikin jo suunnitella että mistä kolosta mennään eteenpäin. Jouduimme kaartamaan vasemmalle pois reitiltä. Tutka kutsui meitä kun suunta alkoi olla kohti Köln-Bonn sekä DüsseldorfinTMA:ta  Karttakuvassa näkyvät kiemurat kertovat lennon kuviot. EDKF kohti meni tie tukkoon. Niinkuin teatterissa esirippu laskeutuu niin samoin pilvet poissulkivat meiltä reittivalintoja. Tutka kutsui taas. Antti vastasi  ja kertoivat että "Radar contact lost" Olimme katveessa. Onneksi Garmin pelitti. "Nearest" valikosta löytyi tuo EDKI ja kerroimme menevämme siihen. Vasta aivan lähellä  huomasin kiitoradan ja kurvattiin kentän päällä muutama kierros. 500m baana riitti hyvin. Taas jäi ne parhat kuvat ottamatta.

Laskeuduttuamme saimme paikalliselta ilmailijalta kyydin hotelliin läheiseen kaupunkiin. Tarjosimme leivoskahvit kiitokseksi. Piti meitä varmaankin vähän arkajalkoina (niinkuin olimmekin) kun kertoi lentäneensä tällaisella säällä samaa reittiä pohjoiseen 50m korkeudella maasta. :-

[ attachment removed ]

 

Seuraavana aamuna hotellin ikkunasta.

[ attachment removed ]

 

Hotelli

[ attachment removed ]

 

Katzenvinkkel on kylän nimi. Kissakulma!

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Voi ei, mutta nythän aurinko alkaa taas pilkistelemään. :thmbup:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Heikki:

Tähän loppuu baana. Jyrkänteeseen. Kuulemma joka kesä joku lipsauttaa pitkäksi. Molemmat päät samankaltaiset. Antti sanoi että kenttä kuin lentotukialus.  Tutkittuamme kiitotien, joka oli kovapintainen, totesimme että kyllä lähtee Grob taivaalle. Kylmä ilmakin on puolellamme. Ja niinhän sitten tapahtuikin.

 

Antti:

Tuo kuva on muuten siitä kohdasta mihin Grobi pysähtyi. Oli hyvä, että katsottiin paikka vasta seuraava päivänä, niin ei mennyt yöunet. Kun olisi tiennyt, että märkä ruohikko ei juuri jarruttanut vaikka painoi jarrut lukkoon, niin olisi ottanut alkukosketuksen vähän aikaisemmaksi. Toisaalta ilmasta ei nähnyt, että kiitotien ensimmäiset sata metriä olivat aika jyrkkää ylämäkeä, niin ehkä se aikainen kosketus ei silti olisi ollut kovin onnistunut idea. Osansa saattoi vaikuttaa jännitys siitä, kun ehdittiin lentää melko pitkään matalissa, uhkakuvina oli yllättäen eteentuleva kännykkkämasto tai tuulimylly. Muistan edelleenkin Heikin kommentin, että on pienempi paha törmätä pilveen kuin maahan. Lennonjohtaja oli avuliaasti pelissä mukana, kun huomasi ettei veikoilla ollut ihan helppoa. Siinä vaiheessa, kun kadottiin tutkasta, yhteydenottojen väli lyheni puoleen minuuttiin. Kaveri kuulosti aidosti helpottuneelta, kun kerroimme kentän olevan alla ja pyysimme lupaa vaihtaa jaksoa.  Onneksi meillä oli mukana myös Saksan Jeppesen sivusto. Huomattavanpaksu A5 kokoinen rengaskansio jonka olimme saaneet lainaksi Mäkisen Ilkalta. Kiitos vielä kerran. Siitä oli helppo löytää kenttien tiedot.

[ attachment removed ]

 

Ripustuksia

[ attachment removed ]

 

Legi Bezdorf Kirchen EDKI - Marle Loemühle EDLM.

Ei ainoatakaan kuvaa ole tuolta legiltä. ??? kuitenkin pääsimme pilvisessä säässä perille. Odotin näkeväni Ruhrin teollisuusseudun mustana likaisena tehtaita täynnä. Todellisuus on kaunista maaseutua kylien ja kaupunkien näkyessä siellä täällä. Sateitakin oli, viimeinen juuri Marleen saapuessamme niin että emme nähneet kenttää. Antti ilmoitti lennonjohdolle että täytyy vielä tehdä kierros kentän ympäri koska emme näe kenttää. ( Garminit kyllä tiesi hyvin että olimme kentän lähellä.) Lennonjohtaja sanoi rennosti että, -(menimme oikean peruksen pitkäksi) - "Ei tarvitse kiertää, tee vain 180° käännös ja sitten vasemmalle." Sytyttivät kiitotievalotkin meille. Löytyihän se sitten näin hyvillä neuvoilla.

Tässä kone ankkuroituna. Reissun painavimmat puntit oli täällä.

[ attachment removed ]

 

 

Vierailimme Münsterin kaupungissa. Esi-isäin sotilaspukumuotia.

[ attachment removed ]

 

Nämä ne on loukkuja. Joku onneton pantiin tuonne häkkiin virumaan eikä otettu pois ennen kuin oli pelkät luut jäljellä.

[ attachment removed ]

 

Westfalenin rauhakin saatiin aikaiseksi täällä. Se 30vuotinen sota.

[ attachment removed ]

 

Tämähän on melkein kuin Hyvinkäällä. Osaa ne Saksalaisetkin :thmbup: Eikun oikeesti, meillä olisi opittavaa tästä miten kentille saadaan ihmisiä. Tässä tosin arkipäivä kyseessä.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämähän on melkein kuin Hyvinkäällä. Osaa ne Saksalaisetkin :thmbup: Eikun oikeesti, meillä olisi opittavaa tästä miten kentille saadaan ihmisiä. Tässä tosin arkipäivä kyseessä.

 

 

Kiitos Heikki !

 

Parasta antia pitkästä aikaa foorumilla, ainakin minusta  8)

 

Tuosta kentälle ihmisten saamisesta olen aivan samaa mieltä, häiriköin edelleen sinun hienoa juttua ja laitan oman kuvan oheen. Kentän nimeä en suoraan muista, pitäisi luntata mutta idea tuosta tulee varmaan selväksi. Paikka on aivan pieni, mitään muuta ei ole lähettyvillä, ei edes kylää, mutta kahvila josta saa hyvää ruokaa ja voi katsella koneita löytyy.

 

[ attachment removed ]

 

Toivottavasti loppumatkan jutut tulevat myös kohta. Tätä on ilo seurata.

 

S

 

ps. Ehkä minäkin laitan meidän matkoista kertomusta, samallaisella tahdilla (+ 5 v matkasta)  ;D

 

pps. Tarkastin kentän, Oehna Airport (EDBO)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos olet katsellut aikanaan televisiosta tullutta Bergerac etsiväsarjaa, mies joka huristeli vanhalla Triumphilla, John Nettles.Sieltä se tuttavuus tulee. ;)

 

Olisko Nettles? Auto ainakin oli Morgan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Uhallakin että sekoitetaan Heikin hieno matkakertomus, tuo auto oli Triumph Rodster -47 vuosimallia, ei varmaankaan ole Nettles mutta tuli heti kasvoista ensimmäisenä mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi pirhana, kun tämmöiset kuvat ja kertomukset alkaa poltella mieltä lentämään!! Itsehän olen käynyt OH-740:lla ihan Tampereella asti ja nälkä kasvaa syödessä!!!  ;D

 

Onkos kellään muistikuvaa kuinka kaukana "meidän" Grobi on kotoa käynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi pirhana, kun tämmöiset kuvat ja kertomukset alkaa poltella mieltä lentämään!! Itsehän olen käynyt OH-740:lla ihan Tampereella asti ja nälkä kasvaa syödessä!!!  ;D

 

Onkos kellään muistikuvaa kuinka kaukana "meidän" Grobi on kotoa käynyt?

Oliko niin että OH-740 hankittiin tehdasuutena Räyskälään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi pirhana, kun tämmöiset kuvat ja kertomukset alkaa poltella mieltä lentämään!! Itsehän olen käynyt OH-740:lla ihan Tampereella asti ja nälkä kasvaa syödessä!!!  ;D

 

Onkos kellään muistikuvaa kuinka kaukana "meidän" Grobi on kotoa käynyt?

Kyllä täällä on ihan hiljaista. Ei taida enää ketään vanhoista piloteista kiinnostaa nämä palstat. Konehan on ollut sekä Räyskälässä että Vesivehmaalla ennen kuin HyIk sen osti. En voi vastata kuin omasta puolestani että tämä reissu on minun kaikkein kauimmaksi suuntautunut lento. Virossa olen käynyt Pärnussa ja Kuressaaressa. Håkan on lentänyt Lapin reissun. Tietenkin koneen lentopäiväkirjoista voisi penkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia Heikki ja varmaan oli hieno reissu. Kyllä tuossa on ollut juttua, että Grobi käynyt euroopassa ja en tiennytkään sitä, kuka sillä kävi :)

 

Tulis tuo kesä jo  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla