Guest arzzi

Helikopteri taas maahan Lapissa

30 viestiä aiheessa

Enivei, mä oon aina elänyt käsityksessä, että jos jollain saa mäntämoottorin rikki, niin kierroksilla, eikä niinkään ulos otettavalla kokonaisteholla.

 

Ylikierrostapauksissa on kysymys nimenomaan venttiileistä. Ainakin ennen vanhaan ylikierrostarkastuksessa mittailtiin työntötankojen suoruutta mikä indikoi sitä, onko ventiilit jääneet jälkeen ja osuneet ylöspäin liikkeellä olevaan mäntään. Venttiilien jouset on mitoitettu jotain maksimikierroslukua ajatellen kun vaakakupissa toisella puolen on nokka-akselin kestävyys. Eli vaurio on välitön.

Sen sijaan ylitehoa (siis vääntömomenttia) noista saa niin vähän (kiintopotkurilla ei ollenkaan), että se vaikuttaa vaurioina pitkällä aikavälillä ja ne havaitaan yleensä huoltojen yhteydessä tehtävissä tarkastuksissa (kräkkejä indikoivat öljyvuodot, merkit ylikuumenemisesta jne.)

Ropparissa havaitsin aikoinaan sellaisen, että kuumalla ilmalla korkealla (Rovaniemi on peräti 600 ft merenpinnasta) käyrästössä (on ohjaussauvassa näkyvillä) sallitulla maksimi ahtopaineella kiertokaasu oli "tapissa". Toisin sanoen, sieltä ei olisi ollut otettavissakaan enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan hyvä, ettei tarvitse tuollaisia asioita työkseen miettiä. Ei sitä oo varmaan kenenkään tarkoitus ylirundeilla käytellä. Nykyisin kyseisessä laitteessa vieläpä kuvernööri hoitaa sen puolen tosi mallikkaasti.

 

Ei oo Markku ropparin sauvassa yhtään mitään taulukoita, ne on kaikki siellä pleksin yläreunassa. Ja jos toi kuvailemasi tilanne Rovikselta on totta, niin sulla on kyllä ollut oikein reippaamminkin dereitattu malli. Tai sitten lämpötila on kyllä vastannut keskilämmintä saunaa. Tuskin edes Alpha tai Hp noin "huonoja" oli...... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei oo Markku ropparin sauvassa yhtään mitään taulukoita, ne on kaikki siellä pleksin yläreunassa. Ja jos toi kuvailemasi tilanne Rovikselta on totta, niin sulla on kyllä ollut oikein reippaamminkin dereitattu malli. Tai sitten lämpötila on kyllä vastannut keskilämmintä saunaa. Tuskin edes Alpha tai Hp noin "huonoja" oli...... :o

 

Kyllä se vain silloin oli sauvan vaakaputkessa heti tangenttien vasemmalla puolella. Harmi kun en löytänyt yhtään valokuvia noilta ajoilta. Onhan siihen Roppariin muutoksia tullut aikojen kuluessa, ei OH-HAI:ssa ollut esim. poikittaista trimmiä eikä roottorijarrua "kuvernööristä" puhumattakaan. Tehoakin on ainakin kertaalleen lisätty (siis pata on sama, viritystä parannettu). Kyllä se maksimi painoilla oli aika nuhapumppu.

 

Tein muuten juuri tuohon OH-HAI:n yhden muutoksenkin (rikos lienee jo vanhentunut). Nimittäin lämppäri puhalsi alunperin suoraan kuskin kantapäihin ja keväällä, kun lämppäriä joutui välillä käyttämään paljon, aiheutti se tukalia tuntemuksia. Tein semmosen ilmanohjaimen, joka kierrätti puhallusilmaa jalkojen ohi ja yllättävää kyllä, pleksikin pysyi paremmin auki. Muutos oli niin hyvä, että se tehtiin muihinkin (siihen aikaan 4 konetta) yksilöihin. Ja sen verran "tehtaassa tehdyn" näköinen oli, että edes katsastuksissa ei pois määrätty ottamaan. Sitten kun kävivät tehtaalla peruskorjauksissa oli tuo viritys hävinnyt. Tähänkin on sittemmin tullut tehtaan toimesta parannus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vain silloin oli sauvan vaakaputkessa heti tangenttien vasemmalla puolella. Harmi kun en löytänyt yhtään valokuvia noilta ajoilta. Onhan siihen Roppariin muutoksia tullut aikojen kuluessa, ei OH-HAI:ssa ollut esim. poikittaista trimmiä eikä roottorijarrua "kuvernööristä" puhumattakaan. Tehoakin on ainakin kertaalleen lisätty (siis pata on sama, viritystä parannettu). Kyllä se maksimi painoilla oli aika nuhapumppu.

No siitä taitaa sitten olla vähän aikaa, nykyisin siinä lukee että "Low-G pushovers prohibited" (jota kannattaa sitäkin noudattaa jos meinaa pysyä hengissä). Trimmi on ajoittain jopa hyödyllinen varuste, roottorijarrua oikeasti tarvii harvemmin. Kuvernööri tuli pakolliseksi joskus 90-luvun puolivälin tietämillä kun alikierroksista johtuneita onnettomuuksia alkoi tapahtua maailmalla vähän liian paljon. Lämppäri sensijaan on kyllä Betassakin vielä vähän ongelmallinen, kuskilla paistuu edelleen jalat samalla kun kaverin varpaat on jäätyny kuolion partaalle. Vasta uusimmassa Beta2:ssa lämppärissä on kanavat molempiin jalkatiloihin.

 

Moottoriin ei paljon muutoksia ole tehty ennenkuin B2:ssa, jossa on O-360, mutta niitä ei ainakaan vielä oo tänne Suomeen eksynyt. Eli O-320:nen vähän eri versioina oli kaikissa sitä ennen. Kaikissa se oli myöskin dereitattu. Sensijaan max. lentoonlähtötehoa taidettiin muutamalla hepalla nostaa beta-malliin. Max. jatkuva teho säilyi ihan samana.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tästä aiheesta on nyt valmistunut ihan virallinen tutkintaraporttikin. Voipi olla, että se on ollut valmiina jo jonkin aikaa kun en ole noilla sivuilla vähään aikaan vieraillut. PDF file:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/mqesvxqsa40.pdf

 

Onneksi henkilövahingot jäivät henkisten vaurioiden tasolle ja ne lienevät korjattavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään