Jarmo Lumiaho

Lentokapteeni kaatoi kahvit ohjaamoon - kone joutui palaamaan kentälle (MTV3)

69 viestiä aiheessa

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011011012981989_ul.shtml

 

Nyt ilmeisesti uutta tietoa tapahtuneesta. Mielenkiintoista...

 

Nuo samat tiedot oli tuolla avheraldissa kyllä jo tuo rapia viikko sitten kun tuon 1. linkin silloin kävin lukemassa. Iltis vaan tapansa mukaan myöhässä.

 

Tosin kahvi tai limppari, sillä ei liene merkitystä, mutta kaappauskoodi kävi hetken koneessa päällä ja siitä em. sekaannus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän noihin tietolaitteisiin tällätä sellanen muovikelmujuttu mikä on näissä metsäkoneissakin näppiksellä..Niihin voi kuulemma kaataa kahviakin.Tietty muovihousut kuskeillekkin ettei polta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta tulee suosituksia että ohjaamossa saa nauttia ruokaa ja juomaa ainoastaan pillin kautta.  ;D

 

Juu,tai tuttipullosta.  :laugh:

 

Muovihousuja kannattaa käyttää varmuuden vuoksi silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai... ohjaamossa ei saa nauttia mistään muuta kuin työnteosta. Kahvit ym. muut pöpperöt kaadetaan lattialle vaikkapa jonkinlaisessa taukotilassa siinä heti ohjaamon ja matkustamon välissä. Eikös koneissa ole sellainen?  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..Kahvit ym. muut pöpperöt kaadetaan lattialle vaikkapa jonkinlaisessa taukotilassa siinä heti ohjaamon ja matkustamon välissä...

 

Ja sen alla on monessa koneessa avioniikkatila. Aviation Heraldista voi käydä tarkastamassa kuinka Qantasin Jumbon sähköt käyttäytyivät, kun keittiön pesuallas lorotteeli vettä generaattoreiden kontrollerien päälle. Kahvi ja cokis tekevät samoja ilmiöitä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On syytä ehdottomasti kieltää kaikkien nesteiden tuominen koneeseen. Tarjoiluksi matkan aikana sallittakoon ainoastaan kuiva korppu. Myös virtsaaminen lennon aikana tulee kriminalisoida.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahvinjuonti on lentäjän ammatissa vähän kaksipiippuinen juttu. Ainakin aikuisikään ehtineillä lentäjillä ei aamulennon alkaessa yhden kupillisen jälkeen tapahdu vielä mitään. Toinen kupillinen herättää taiteilija-aivopuoliskon, jota tarvitaan valitettavasti vähemmän lentäjän ammatissa. Vasta kolmas kupillinen herättää insinööriaivopuoliskon ja työpäivä pääsee kunnolla alkamaan. Eli älkää kieltäkö kahvinjuontia lentoturvallisuuden nimissä.  ;D

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Convairissa (340/440) oli "linnunpaskalaudalla" Cup Holder kahvikuppia varten. Se oli vähän etäällä kuitenkin. Silloiset kahvikupit olivat muodoltaan sellaisia, että ne olivat kuin kotonaan pedestalin takaosassa ADF-käyttölaitteiden asteikkoikkunan päällä. Siitä välillä aina lirahti kahvia sokereineen asteikkoikkunan reunojen kohdalta käyttölaitteen sisään. Taajuutta haettiin veivillä mekaanisen vaijerin välityksellä ADF-vastaanottimelta. Aikaa myöten, sokeriliemi aiheutti pahaa kitkaa vaijerilinjaan, joka piti lopulta puhdistaa kokonaan. Tällaista oli analogia-aikaan; mutta silloin  ei tarvinnut palata kentälle...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ysin kirjassa muinoin lukenut että ohjaamoon tulee kahvia - perämiehen selän takana oleva kehvinkeitin pulautti tavarat lattialle ja väliseinän raoista osa kahvista päätyi ohjaamon puolelle - tilaamatta.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-10:ssä oli alkuvaiheessa ongelmia nestevalumista keskigalleysta lattian alla olevaan keskilaitetilaan, jossa oli pienehkö määrä elektroniikkaa. Siellä sijaitsivat mm. autopilotin/automaattisen tehonsäätöjärjestelmän 4-kanavaiset kiihtyvyysanturit, jotka hörppivät erilaisia nesteitä sisäänsä, ja toiminta alkoi takkuilemaan. Parannusta piti löytää; näiden kiihtyvyysyksiköiden tiivistystä ei parannettu, vaan niiden yläpuolelle asennettiin rännit, jotka johdattivat nesteet pois.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ysin kirjassa muinoin lukenut että ohjaamoon tulee kahvia - perämiehen selän takana oleva kehvinkeitin pulautti tavarat lattialle ja väliseinän raoista osa kahvista päätyi ohjaamon puolelle - tilaamatta.

 

jk

 

Mahtoi olla veikeä näky, kun vapaavuorossa oleva pilotti nuoli kaffiaan lattialta :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sen alla on monessa koneessa avioniikkatila. Aviation Heraldista voi käydä tarkastamassa kuinka Qantasin Jumbon sähköt käyttäytyivät, kun keittiön pesuallas lorotteeli vettä generaattoreiden kontrollerien päälle. Kahvi ja cokis tekevät samoja ilmiöitä.

 

jk

 

Offtopiciksi menee mutta muistelisin että silloin kun -LGG remontoitiin Varigin jäljiltä niin takimmaisen galleyn lattia ja rakenteet olis jouduttu uusimaan kahvin ja cokiksen jäljiltä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopiciksi menee mutta muistelisin että silloin kun -LGG remontoitiin Varigin jäljiltä niin takimmaisen galleyn lattia ja rakenteet olis jouduttu uusimaan kahvin ja cokiksen jäljiltä ?

 

Ei varmaankaan koko lattiaa mutta osia rakenteista oli muuttunut saveksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ysin kirjassa muinoin lukenut että ohjaamoon tulee kahvia - perämiehen selän takana oleva kehvinkeitin pulautti tavarat lattialle ja väliseinän raoista osa kahvista päätyi ohjaamon puolelle - tilaamatta.

 

Itse olen ollut tilanteesssa missä kasikymppisen etutarjoomon keitin pulautti nesteet ohjaamon puolelle. Ohjaamon ovesta heti oikealla seinässä oli huoltoluukku jonka kautta pääsee liittämään kahvinkeittimien letkut ja plugit kiinni. Tästä luukusta valui kuumaa vettä iloisesti ohjaamon puolelle. Onneksi kyseessä ei ollut kahvi, vaan pelkkä vesi, olimme desinfioimassa raitisvesijärjestelmää. Tilanteesta selvittiin vippereillä ja parilla kastuneella käsikirjalla...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs koulutuksessa opittu asia oli, että keskikonsolin ylitse ei tarjota juomia ohjaamojoukkueelle vaan ikkunan puolelta olan ylitse. Tuntuu hankalalta, mutta huomattavasti mukavammalta kuin vaihtoehto nähdä kaffet konsolissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä ikkunanpuolellakin ole jotain tärkeää; joystick ja happinaamari kait ainakin :o

Happinaamarikotelo on tosiaan kotelo eli ei ihan suoraan valu sisälle ja joystick ainakin oman käsityksen mukaan edempänä kahvikupin liikeradasta/kupinpidikkeistä ja kyseessähän pienempi paha kuitenkin kuin keskikonsoli jossa kaikki radioista autopilottiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ettei olisi ollut emo joka kaatoi,kippari herrasmiehenä otti tililleen.

 

Toivottavasti tämä oli vitsi.

 

Ja edelleen, lentokapteeni on arvonimi. Se jamppa siellä koneen vasemmalla jakkaralla ei ole lentokapteeni. Ellei sitten ole ko. arvonimea saanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä oli vitsi.

 

Ja edelleen, lentokapteeni on arvonimi. Se jamppa siellä koneen vasemmalla jakkaralla ei ole lentokapteeni. Ellei sitten ole ko. arvonimea saanut.

 

Hymyä huuleen vain.  :)

 

Otsikossa mainitaan lentokapteeni,lentokapteenit ovat herrasmiehiä,muusta en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään