Jarmo Lumiaho

Lentokapteeni kaatoi kahvit ohjaamoon - kone joutui palaamaan kentälle (MTV3)

69 viestiä aiheessa

Happinaamarikotelo on tosiaan kotelo eli ei ihan suoraan valu sisälle ja joystick ainakin oman käsityksen mukaan edempänä kahvikupin liikeradasta/kupinpidikkeistä ja kyseessähän pienempi paha kuitenkin kuin keskikonsoli jossa kaikki radioista autopilottiin.

 

Niinpä...mutta ainakin autopilottia on käytetty jo kymmeniä vuosia linnunpaskalaudalta useimmissa isoissa koneissa. Olen myös sitä mieltä, että jos jotain pitää menettää, niin joystick ja happi ovat kuitenkin sieltä tärkeimmästä päästä säilyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä sitten oikeasti on joka määrää siellä keulalla, siis jota lentokapteeniksi sanotaan, onko lento vai kapteeni, peräti pelkästään lentokoneen kuljettajan esimies?Vaiko vain lentokonekuski?

Niin siis tuli vain mieleen kunitse itseään lentokapteeneiksi sanovat, jopa käyntikorteissaan tätä nimitystä käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä sitten oikeasti on joka määrää siellä keulalla, siis jota lentokapteeniksi sanotaan, onko lento vai kapteeni, peräti pelkästään lentokoneen kuljettajan esimies?Vaiko vain lentokonekuski?

 

Juu,flygkapten och styrman sillä kärjessä kukkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset lentokapteenit ovat herrasmiehiä.

 

Ettei olisi ollut emo joka kaatoi,kippari herrasmiehenä otti tililleen.

 

Tasa-arvon nimissä: Ei emo, ei stuju, vaan...matkustamopalveluhenkilö, kenties. Sitäpaitsi, voihan se kuppi kaatua kipparinkin kädessä, kun sopivasti tinttiin osuu... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasa-arvon nimissä: Ei emo, ei stuju, vaan...matkustamopalveluhenkilö, kenties. Sitäpaitsi, voihan se kuppi kaatua kipparinkin kädessä, kun sopivasti tinttiin osuu... 8)

 

Vaikea muistaa näitä uusia ammattinimityksiä,tasa-arvo ja kuinnioitus kyllä tulee kaikille.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa tätä tarkoitan, näin itse itseään nimittävät, tuttavani vastasi aina eläkkeelle siirtymisensä aikoihin astikka, siis työpuhelimeen vastatessaan lentokapteeni TN.Valehteliko tuo, samaten toinen joka jopa MD 11 koneita ajeli?Elämä on pelkkiä kysymysmerkkejä?Onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija, mutta itselläni on tällainen käsitys: Lentokoneen kapteenina (päällikkönä) toimii liikennelentäjä. Perämiehenä on ansiolentäjä, tai poikkeustapauksessa toinen liikennelentäjä.  Lentokapteeni on, kuten jo aiemmin mainittuna, arvonimi. Niinkuin laivassakin, aluksen päällikkönä toimii aluksen kapteeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija, mutta itselläni on tällainen käsitys: Lentokoneen kapteenina (päällikkönä) toimii liikennelentäjä. Perämiehenä on ansiolentäjä, tai poikkeustapauksessa toinen liikennelentäjä.  Lentokapteeni on, kuten jo aiemmin mainittuna, arvonimi. Niinkuin laivassakin, aluksen päällikkönä toimii aluksen kapteeni.

 

Hmmm,mutta jos otsikossa sanotaan että lentokapteeni kaatoi,niin kysymyksessä oli/on lentokapteeni. 

 

Oletus ei ainakaan ole perätön,keksitty.  :)

 

Sana lentokapteeni on kaiketi menettänyt merkityksensä.

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=121&t=977&a=4912

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kuten Olavi sanoi, kahvit kaatoi aluksen kapteeni, ei sitten ehkä lentokapteeni.Tekevätkö nuo aluksen kapteenit itse nuo käyntikorttinsa joissa mainitaan virka tai ammattiko tuo on, lentokapteeni?Eräs näistä huomasi aina sanoa jos oli yleisön kuultavissa soittaessaan, lentokapteeni NN täällä terve.Ei ole vieläkään tuota arvonimeä saannut.Mitä nuo MD tai vilkkaasti kulkevien kauniitten ranskalaiskoneitten päällikköasemassa olevien lentohenkilökuntaan kuuluvien ammattinimike on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kuten Olavi sanoi, kahvit kaatoi aluksen kapteeni, ei sitten ehkä lentokapteeni.Tekevätkö nuo aluksen kapteenit itse nuo käyntikorttinsa joissa mainitaan virka tai ammattiko tuo on, lentokapteeni?Eräs näistä huomasi aina sanoa jos oli yleisön kuultavissa soittaessaan, lentokapteeni NN täällä terve.Ei ole vieläkään tuota arvonimeä saannut.Mitä nuo MD tai vilkkaasti kulkevien kauniitten ranskalaiskoneitten päällikköasemassa olevien lentohenkilökuntaan kuuluvien ammattinimike on?

 

Tässä lisää vakavasta aiheesta.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lent%C3%A4j%C3%A4

 

lainaus/"Koneen päällikköä voi kutsua kapteeniksi, mutta ei lentokapteeniksi ilman kyseistä arvonimeä, vaikka yleiskielessä niin tehdäänkin."

 

Siis yleiskielessa voi kutsua lentokapteeniksi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jessus

Huomenna Timppa muuten kaataa kahvit syliinsä kun minä soitan. ::)

 

Mulla kaatu jo.  :laugh: ,onneksi ei kaatunut näppäimille.

 

Pahoitteluni että en tarkastanut otsikon todenmukaisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tässä lisää vakavasta aiheesta.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lent%C3%A4j%C3%A4

 

lainaus/"Koneen päällikköä voi kutsua kapteeniksi, mutta ei lentokapteeniksi ilman kyseistä arvonimeä, vaikka yleiskielessä niin tehdäänkin."

 

Siis yleiskielessa voi kutsua lentokapteeniksi.

 

Eikä nyt unohdeta kuitenkaan sitä, että kyseessä olevat lentäjät eivät ole suomalaisia, joten spekulointi heidän mahdollisesta lentokapteeniudesta arvonimen ansainneina henkilöinä on aika kaukaa haettua. Ellei sitten muuallakin maailmassa anneta "lentokapteeni"-arvonimiä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä nyt unohdeta kuitenkaan sitä, että kyseessä olevat lentäjät eivät ole suomalaisia, joten spekulointi heidän mahdollisesta lentokapteeniudesta arvonimen ansainneina henkilöinä on aika kaukaa haettua. Ellei sitten muuallakin maailmassa anneta "lentokapteeni"-arvonimiä. ::)

 

Ei unohdeta,flygkapten on flygkapten.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahvinjuonti on lentäjän ammatissa vähän kaksipiippuinen juttu. Ainakin aikuisikään ehtineillä lentäjillä ei aamulennon alkaessa yhden kupillisen jälkeen tapahdu vielä mitään. Toinen kupillinen herättää taiteilija-aivopuoliskon, jota tarvitaan valitettavasti vähemmän lentäjän ammatissa. Vasta kolmas kupillinen herättää insinööriaivopuoliskon ja työpäivä pääsee kunnolla alkamaan. Eli älkää kieltäkö kahvinjuontia lentoturvallisuuden nimissä.  ;D

 

Seppo   

Leikki leikkinä ,seuraava letkautukseni Sepon sanomaan viitaten;

Pelikaanikapteeni kaataa ekan kupin rinnuksilleen, toinen kuppi menee kravatilla vivuten  huulille ja kolmas kupillinen kaatuu suuhun.

 

Tämän viisastelee  ihan oikea Lentokapteeni JK.

Kotamäen Mikko sanookin mua aina  "arvokapteeniksi"  :o  ( saakelin nulikka, ei arvosta vanhempia ;)  )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä todettakoon että on myös käsittämätön perisynti kutsua lääkäriä tohtoriksi, mikäli tutkinto on ainoastaan lääketieteen lisensiaatti.

 

..eiksni?

 

Vai olisikohan tämä ikuinen vääntö siitä lentokapteeni-nimityksen käytöstä yleiskielessä jo aika väsynyttä? Se on siellä yleiskielessä ja pysyy, eikä taatusti loukkaa yhtäkään lentokapteenia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä todettakoon että on myös käsittämätön perisynti kutsua lääkäriä tohtoriksi, mikäli tutkinto on ainoastaan lääketieteen lisensiaatti.

 

..eiksni?

 

Vai olisikohan tämä ikuinen vääntö siitä lentokapteeni-nimityksen käytöstä yleiskielessä jo aika väsynyttä? Se on siellä yleiskielessä ja pysyy, eikä taatusti loukkaa yhtäkään lentokapteenia.

 

älä kimmo väsy ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija, mutta itselläni on tällainen käsitys: Lentokoneen kapteenina (päällikkönä) toimii liikennelentäjä. Perämiehenä on ansiolentäjä, tai poikkeustapauksessa toinen liikennelentäjä. 

Oman käsitykseni mukaan perämies voi olla kaksi tai kolme raitainen esimerkiksi Finnairilla ja tuo raitojen määrä riippuu siitä onko kyseinen henkilö lentänyt ATPL eli liikennelentäjän lupakirjaan vaaditut 1500h. Mikäli takana vain teoriat tuosta lupakirjasta, kyseessä ansiolentäjä, muuten liikennelentäjä lupakirja on takataskussa. Näin tilanne on useimmilla yhtiöillä jotka vaativat jo palkkaus vaiheessa tuon lentotuntimäärän.

Mutta tämähän offtopic, aiheeseen liittyen: vahinkoja sattuu, suosittelisin lämpimästi edes laittamaan kannen kahvimukiin kuten kahviloissa niin vähentäisi läikkymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä ikkunanpuolellakin ole jotain tärkeää; joystick ja happinaamari kait ainakin :o

 

Riippuu tietenkin myös siitä, että onko liikenteessä Airbusin vai Boeingin kalustolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo ei vastannu tänään puhelimeen, oliko tämän lueskellu vai joku kertonu.Saattoi toki muutoinkin olla muualla.Tuo tohtorille meno on ikävä tartunta ruotsinkielestä, elikot vietiin till veterinäären, ihmiset menivät till doktorn, aikanaan oli monikin lueskellut lääketieteen tohtoriksi ja hoitivat sitten kunnan sairaat.Meillä Sipoossa oli professoriksi ehtinyt kunnanlääkäri, oli tohtorina  ja lähti sitten professoriksi tuo riistanhoitoseuran puheenjohtaja.Westerholmin Nisse oli sekä lääketieteen että hammaslääkäripuolen tohtori oppiarvoltaan.Täällä mentiin siis tohtorille, toinen vaihtoehto oli hullujen helsinkiläisten lääkäri Lenck joka myöskin oli tohtori, esimerkiksi minä pikkupoikana laittelin sormet lihamyllyyn kun äitiä auttelin, tohtorisetä ompeli sunnuntaina 1953 sormet kasaan ja kyllä noilla olen pärjänny vaihtelevalla menestyksellä-

Kapteeni ja merikapteenikin saattaa olla kaksi eri virkaa, ruotsiksi sanotaan "full som en kapten" eli kännissä kun kippari.En tiedä mistä tuo on lähtöisin sanonta, arvata toki voin, sekä ilmailu että meripuolelta.Joku sanoi aikoinaan että kallein kuorma minkä Aeron koneet kuljetti oli sodanaikaiset kipparit, en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman käsitykseni mukaan perämies voi olla kaksi tai kolme raitainen esimerkiksi Finnairilla ja tuo raitojen määrä riippuu siitä onko kyseinen henkilö lentänyt ATPL eli liikennelentäjän lupakirjaan vaaditut 1500h.

 

Finnairilla perämies voi ompeluttaa hihoihinsa kolmannen nauhan, kun on lentänyt yhtiössä 2400 h. Ei väliä, onko CPL vai ATPL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla perämies voi ompeluttaa hihoihinsa kolmannen nauhan, kun on lentänyt yhtiössä 2400 h. Ei väliä, onko CPL vai ATPL.

 

Yhtiössä vai ylipäätään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla perämies voi ompeluttaa hihoihinsa kolmannen nauhan, kun on lentänyt yhtiössä 2400 h. Ei väliä, onko CPL vai ATPL.

Oho, no aina oppii uutta  :). Olin vaan lukenut että monet yhtiöt, jotka eivät vaatineet tiettyä määrää lentokokemusta vaativat frozen ATPL:n (esim. http://www.easyjet.com/EN/Jobs/Pilot/pilotrecruitment_ourcurrentrequirements.html ) ja en tajunnut että eivät he välttämättä hommaa tuota täyttä lupakirjaa heti kun tunnit antaa myötä. Onko tuolla 2400h joku lisä merkitys vai onko se vaan siihen tuntimäärään asetettu raja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään