Jarmo Lumiaho

Lentokapteeni kaatoi kahvit ohjaamoon - kone joutui palaamaan kentälle (MTV3)

69 viestiä aiheessa

Oho, no aina oppii uutta  :). Olin vaan lukenut että monet yhtiöt, jotka eivät vaatineet tiettyä määrää lentokokemusta vaativat frozen ATPL:n (esim. http://www.easyjet.com/EN/Jobs/Pilot/pilotrecruitment_ourcurrentrequirements.html ) ja en tajunnut että eivät he välttämättä hommaa tuota täyttä lupakirjaa heti kun tunnit antaa myötä. Onko tuolla 2400h joku lisä merkitys vai onko se vaan siihen tuntimäärään asetettu raja?

 

Se on jäänne ajalta, jolloin Finnairissa oli perämiehillä käytössä 1 raita alle 300h yhtiössä; 2 raitaa 300-1200h; 3 raitaa, joista keskimmäinen kapea, 1200-2400h ja sitten 3 leveää raitaa 2400+ . Nämä raidoitukset sitten kertoi kapteenille, mitä ko. kaverilla sai teettää, esim. 1-raitainen sai tehdä lentoonlähdön ja laskun vain kouluttajakipparin valvonnassa jne...Nykyään se vain tarkoittaa kokenutta. toi sitominen ATPL:ään olisi mielestäni informatiivisempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on jäänne ajalta, jolloin Finnairissa oli perämiehillä käytössä 1 raita alle 300h yhtiössä; 2 raitaa 300-1200h; 3 raitaa, joista keskimmäinen kapea, 1200-2400h ja sitten 3 leveää raitaa 2400+ . Nämä raidoitukset sitten kertoi kapteenille, mitä ko. kaverilla sai teettää, esim. 1-raitainen sai tehdä lentoonlähdön ja laskun vain kouluttajakipparin valvonnassa jne...Nykyään se vain tarkoittaa kokenutta. toi sitominen ATPL:ään olisi mielestäni informatiivisempää.

 

Non nii, kahvit on siivottu, konekin on rivissä. Vaihtakaas sitten otsikkoa. Nää raidoitukset tuskin liittyy mitenkään kahvejen kippaamisiin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä todettakoon että on myös käsittämätön perisynti kutsua lääkäriä tohtoriksi, mikäli tutkinto on ainoastaan lääketieteen lisensiaatti.

 

Menen vähän asian sivuun, mutta menköön.  ;)

Tuo taitaa olla aika vanha tapa kutsua lääkäreitä tohtoreiksi. Osa lääkäreistä tietysti oli tohtoreita ja

ehkä se myöskin kuulosti hienommalta. Isoisäni oli lääkäri ja lisensiaatti ja kyllä häntäkin

"tohtori Elomaa"ksi tituleerattiin.

 

Minusta paljon hämäävämpää on se, että Suomessa on sellaisia arvonimiä kuin ministeri ja professori.

Varsinkin tuota jälkimmäistä on usein mahdoton erottaa oikeasta professorista.

 

Tuo tohtorille meno on ikävä tartunta ruotsinkielestä, elikot vietiin till veterinäären, ihmiset menivät till doktorn

 

Voi tuo tohtoriksi nimittäminen tulla tuosta, mutta onhan toisaalta esimerkiksi englanniksi lääkäri nimenomaan doctor.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menen vähän asian sivuun, mutta menköön.  ;)

Tuo taitaa olla aika vanha tapa kutsua lääkäreitä tohtoreiksi. Osa lääkäreistä tietysti oli tohtoreita ja

ehkä se myöskin kuulosti hienommalta. Isoisäni oli lääkäri ja lisensiaatti ja kyllä häntäkin

"tohtori Elomaa"ksi tituleerattiin.

 

Kyllä. Sarkasmia tuo kommenttini olikin, melko samantekevästä jutusta kuitenkin on kysymys, kuten lentokapteeniasiassakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voe, voe, onpa täällä piukkapipoista porukkaa, kun Uusmaan Jannen hieno kommenttikin on pitänyt poistaa :(, ihan asiaa aiheestakin vielä oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset ovat paskantärkeitä titteleillään. Jannelta oli teksti ihan asiaa.  :thmbup:

 

On aika ottaa taas se sama vanha "Ignore" toiminto käyttöön. Eli pysyä pois keskusteluista ja vain lukea että kommentoida naamakirjassa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voe, voe, onpa täällä piukkapipoista porukkaa, kun Uusmaan Jannen hieno kommenttikin on pitänyt poistaa :(, ihan asiaa aiheestakin vielä oli.

 

Ihan itse kyllä on poistanut tuon Kylen viestiä seuraavana olleen (asiallisen) kirjoituksensa. (vai mistä viestistä tässä nyt onkaan puhe)

 

Ja minä taas siivosin Tatun ja Jannen turhanpäiväiset keskinäiset kinastelut aamulla. (ja siitäkin tuli taas hienot itkupotkuraivarit yksityisviestinä .. ::) )

 

 

Mutta josko takaisin aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ääähh... Seppo teki jälleen kepposen. Kommentit ovat aina hyvin negatiivisia asiaan kuin asiaan.  Jannen viesti oli asiaa. Minun mielestäni. Peace brothers peace! Asia on selvitetty tolvanoille (itse mukaan lukien) ;)

 

T: Päätolvana  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa nyt viisaammat minullekin, että mitä ihmeen elvistelyä tuossa viestissä on? Nousisiko täällä samanlainen kohu, jos poliisi kertoisi kirjoittavansa "ylikonstaapeli" Kelan kaavakkeisiin? Faktahan on, että isojen koneiden päälliköitä on kautta aikojen kutsuttu lentokapteeneiksi. Uskoisin myös arvonimen "lentokapteeni" tulleen alunperin tätä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkihan alkoi Elinan (Lindholm) kirjoituksesta 17.01.2011. Uskon, että Elina sisimmässään tarkoitti pelkkää hyvää pyrkiessään "oikaisemaan" sellaisen pinttyneen globaalin käsityksen, ettei lentokapteeni olekaan lentokapteeni. Kaikki kunnia Elinalle ja hänen näkemyksilleen, mutta voi käydä ylivoimaiseksi lähteä muuttamaan maailmaa ja maailmalla vakiintuneita tapoja ja käytäntöjä. Suomi kun ei vieläkään ole se maailman napa missä näistä asioista päätetään. Mikäli kuitenkin tukisimme Elinan näkemystä, voisimme alkaa myös väittämään, ettei yliopiston professori olekaan professori, koska on sellainen arvonimi. Eikä hallituksen ministeri ei olekaan ministeri, koska on sellainen arvonimi.

 

Nöyrä toiveeni on, että eiköhän anneta lentokapteenien olla edelleen lentokapteeneja, professoreiden professoreita ja ministerien ministereitä. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos täällä neljän nauhan ukot alkaa elvistelemään arvonimistään, ollaan vähän väärillä vesillä Ei laita luotettavaa kuvaa koneen päällikön tittelistä?? Olkoonkin vaikka kyse rahtipäällliköstä, ehkä matkustaja puolelle onkin jo stopit.??

 

Uuh... Suoraan sanottuna ainakin itse luen noin sata kertaa mieluummin professional Uusmaan heittoja kuin lainaamani pätkän kaltaista parkumista :D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sitten kabiinin puolelle kuuluu? Itse muistan kahdenlaisia kuulutuksia ohjaamosta: "Arvoisat matkustajat, täällä koneen kapteeni" (tai perämies). Toinen vaihtoehto oli "Hyvät matkustajat, täällä kapteeni xx" (tai perämies yy).  Nämä siis mieleenpainuneina Finnairin ja ex-Kar-Airin aloituksina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkihan alkoi Elinan (Lindholm) kirjoituksesta 17.01.2011. Uskon, että Elina sisimmässään tarkoitti pelkkää hyvää pyrkiessään "oikaisemaan" sellaisen pinttyneen globaalin käsityksen, ettei lentokapteeni olekaan lentokapteeni. Kaikki kunnia Elinalle ja hänen näkemyksilleen, mutta voi käydä ylivoimaiseksi lähteä muuttamaan maailmaa ja maailmalla vakiintuneita tapoja ja käytäntöjä. Suomi kun ei vieläkään ole se maailman napa missä näistä asioista päätetään. Mikäli kuitenkin tukisimme Elinan näkemystä, voisimme alkaa myös väittämään, ettei yliopiston professori olekaan professori, koska on sellainen arvonimi. Eikä hallituksen ministeri ei olekaan ministeri, koska on sellainen arvonimi.

 

Nöyrä toiveeni on, että eiköhän anneta lentokapteenien olla edelleen lentokapteeneja, professoreiden professoreita ja ministerien ministereitä. 

 

Seppo

 

Toiveesi toteutukoon...

 

Näin käsitin minäkin Elinan,en pahalla.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juomista sen verran että ilman nesteitä ei pitkää päivää tai lentoa pärjää. Wizzillä lennettäessä päivän pituudeksi tulee työaikalaskelman mukaan noin 8-10 tuntia mutta todellisuudessa noin 12-13 kotiovelta takaisin. Rahtia tai Saudian lentoja kun lentää tulee pisimmäksi väliksi Jeddah-Surabaya 11 tuntia + muu duuniaika.

 

Se miten noita juo on ihan oma asia. Kuten sanoin (Poistin oman viestini itse, juomien osalta, jos se ei alkuperäisessä muodossaan kelvannut niin ei sitten tarvinnut loppujenkaan olla täällä) vältän hiilihapotettuja juomia ja kofeiinia. Kofeiini on diureetti ja hiilihappo pierettää. Vettä menee suoraan pullosta 12 tunnin päivän aikana vähintään 3 litraa joskus enemmän. Siihen sitten yrttiteetä mukaan 10 kuppia ja 4-4.5 litraa on keskikulutus. Vessassa joka legillä tai parin tunnin välein.

 

Nesteet eivät ole hyvä laitteilla. On nyt kuitenkin hyvä huomata että esim B727, B737 ikkunat eivät ole tiiviimmät mahdolliset ja jostain syystä nestettä aina kerääntyi noiden koneiden rakenteisiin sillä tavalla että aloittaessa descentin alkoi myös vesisade. Jumbossa oli samaa vikaa ja joissain vanhemissa A320 rakkineissa samaa.

 

Mitä postien ilmoitteluun moderaattoreille tulee, en usko ilmoituskulttuuriin, liikaa Gestapomaisuutta minulle. Löytyyhän noita ilmiantajia joka paikasta ja aivan varma on että joku tähän keskusteluun osallistunut on minun varsin saastaisen viestin modeille ilmoittanut. Voi minua tuhmaa setää kun olen paha suustani. Anteeksi nyt Seppo Kyllönen ja kaikki muut joita olen suorasukaisuudellani niin verisesti loukannut. Häpeän, pukeudun juuttisäkkiin, tuhkaakin olen kaatanut päähäni ja lupaan ruoskia itseni illalla kunnolla.

 

Minun puolestani asia on täällä loppuun käsitelty.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nesteet eivät ole hyvä laitteilla. On nyt kuitenkin hyvä huomata että esim B727, B737 ikkunat eivät ole tiiviimmät mahdolliset ja jostain syystä nestettä aina kerääntyi noiden koneiden rakenteisiin sillä tavalla että aloittaessa descentin alkoi myös vesisade. Jumbossa oli samaa vikaa ja joissain vanhemissa A320 rakkineissa samaa.

 

Olisiko kuitenkin niin, että kosteus tulee tuloilman mukana ja maassa avoimista ovista ja ehkä rahdin mukana; ei kai paineistetun koneen ikkunat voi falskata? Ehkä uudemmissä koneissa on vain parempi ilmastointi, joka pystyy kuivaamaan ilman paremmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maassa se vesi tuli ihan avattavista ikkunoista niiden ollessa kiinni ja valumalla, ei mikään tiputtelu vaan kunnon joki.  Yleensä tämä alkoi siinä pinnan 100 tienoilla. Muistan 727 förstinä kun kirjat ja laukku kastui jakkaran oikealla puolella. Paperipyyhkeitä meni muutama.

 

Ilmassa lähinnä kondensaatiota mutta myös muuta runkoon kertynyttä vettä. Jumbon kokoisessa koneessa saatta punnituksien ero olla useita satoja kiloja ja tämä on nimenomaan rakenteisiin kerääntynyttä vettä että muita nesteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ehkä uudemmissä koneissa on vain parempi ilmastointi, joka pystyy kuivaamaan ilman paremmin?

 

Ihan äkkiseltään en löytänyt kyllä tukea tälle, enkä usko, että mitään erityisiä pyrkimyksiäkään tähän olisi. "Ongelma" koneessa olevien ihmisten kannalta on enemmänkin se, että tuloilma on liian kuivaa, vaikka tietyissä olosuhteissa ilmastoinnista voidaan saada lumisadekin aikaiseksi. Tyypillisessä ilmastointiratkaisussa ahtimelta (moottorin tai apun) vuodatetaan ilmaa joka jäähdytetään ACM:llä, tuloilman lämpötila säädetään muuttamalla ACM:n läpi kulkevan ilman ja suoraa (no on siinäkin joku yksinkertainen lämmönvaihdin välissä) moottorin vuodatukselta tulevan ilman suhdetta. Tilanteesta ja koneesta riippuen se jäähdytetystä ilmasta erotettu vesi (ACM:n jälkeen on separaattori) käytetään kyllä uudelleen - mutta ei tuloilmaan sekoittamalla, vaan ACM:n lämmönvaihdinta (välijäähdytintä) jäähdyttämällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näyttää tapahtuneen muuallakin:  :P

 

A plane was taking off from the Winnipeg airport. After it reached a comfortable cruising altitude, the captain made an announcement over the intercom, “Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. Welcome to Flight Number 293, nonstop from Winnipeg to Montreal. The weather ahead is good and, therefore, we should have a smooth and uneventful flight. Now sit back and relax.. OH, MY GOD!”

 

Silence followed, and after a few minutes, the captain came back on the intercom and said, “Ladies and Gentlemen, I am so sorry if I scared you earlier. While I was talking to you, the flight attendant accidentally spilled a cup of hot coffee on my lap. You should see the front of my pants!” A passenger yelled: “That’s nothing. You should see the back of mine!”

 

Lähde: http://sneezl.com/west-jet-airplane-jokes/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään