Kirjoitettu Marraskuu 21, 2005 sitten tulee samaan kategoriaan ne henkilöt jotka vuosien radio-ohjattavien kokemuksen omaavina kirkkain silmin väittävät että saavat koneen kuin koneen Kyllä ne varmaan saiskin, mutta silloin pitäisi seisoa koneen ulkopuolella ohjaamassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 21, 2005 sitten tulee samaan kategoriaan ne henkilöt jotka vuosien radio-ohjattavien kokemuksen omaavina kirkkain silmin väittävät että saavat koneen kuin koneen ehjänä alas...hohhhoijjaa. Jos se olisi niin helppoa niin kai ammattilentäjiä koulutettaisiin ammatillisissa kurssikeskuksissa yhdessä rekka- ja bussikuskien kanssa... Sama pätee hauskasti myös toisinpäin, harva "real life" lentäjä kykenisi tuomaan kylmiltään RC lennokin ehjänä alas Esimerkkejä kuulemma on olemassa mm. Helsingin seudulta, jossa tarinan mukaan kotimaisessa lentoyhtiössä työskentelevä kippari halusi paikallisella lennokkikentällä näyttää kaverinsa RC-lennokilla kuinka sitä oikein kepitetään. Alashan se tuli, sen tuhannen päreinä. Asiasta enemmän tietävät varmistakoon jutun todenperäisyyden ??? -Mika- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2006 Tänään oli Tieteen Kuvalehdessä (nro 7/2006 3.5.06) "Kysy meiltä"-palstalla artikkeli jossa lukija kysyi, että voiko normaali lentomatkustaja ohjata lentokoneen turvallisesti alas kentälle. Toimitus vastasi, että toistaiseksi ei tiedetä yhtään tapausta jossa lentokokemusta vailla oleva henkilö olisi ohjannut suuren matkusajakoneen onnistuneesti alas maahan. Airbusin kouluttajan Niels Peder Ternvigin mukaan se olisi periaatteessa mahdollista; Tarvitaan hyvät hermot ja ohjeistus henkilöltä, joka tuntee kyseisen konetyypin. Neuvojana voisi toimia lentokentällä oleva asiantuntija tai lähistöllä lentävä samantyyppisen lentokoneen ohjaaja. Näin siis Tieteen Kuvalehdessä tänään. Koko artikkelin voi lukea osoitteessa http://www.tieteenkuvalehti.com/Crosslink.jsp?d=156&a=1219&id=9379_6 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Jep. Sama juttu. Ja toinen tapaus tuli sitten kun lensin pari koululentoa "mutkikkaammalla" ja nopeammalla koneella - alkaa tajuta miksi asiat taotaan selkäytimeen.. engine check, airspeed, rotate, positive rate, gear up, speed check - flaps up, climb power, prop... siinä on aavistus enemmän tekemistä kuin mopocessnalla. Mutta siihenkin kyllä tottuu sitten. Siksi suhtaudun aika epäilevästi kykyyni tuoda joku tämmöinen härveli täysin ehjänä alas. Uskoisin kyllä että jotain osaisin tehdä, koska samojen fysiikan lakien mukaan nuokin lentävät, mutta mistään ei voi tietää riittääkö se loppupeleissä. Toivotaan ettei tarvitse yrittää. //Tuomas Jep,,, kyllä se kone tulee alas aivan varmasti, ennemmin tai myöhemmin... En ole vielä 172:sta 'rajummalla' koneella lentänyt, ja siinäkin on tällä kokemuksella tekemistä ihan tarpeeksi kun tekee kovassa sivutuulessa laskua kohtuullisen lyhyelle ja kapealle (640x16m) baanalle. Vielä kun samaan aikaan laskukierroksessa pörrää neljä tai viisi konetta, muutama odottaa lähtövuoroaan ja annetaan ATC selvitystä muutamalle isommalle lentovärkille. Ja sitten kun vielä joku on käynyt pystyttämässä nosturin juuri lähestymislinjalle, joka pitää finaalissa kiertää 150m ennen kosketuskohtaa. Täytyy keskittyä ihan kunnolla siihen mitä on tekemässä. Nuo asiat pitää olla kyllä selkäytimessä, kuten Tuomas tuossa jo mainitsikin. Ei siinä laskun aikana ole aikaa tavata manuaaleja ja muistella mitä pitäisi tehdä. Ja se ei sitten tule muuten kuin harjoittelemalla. Joskus simullakin lentäneenä, voin ainoastaan todeta että tilanne on aivan toinen kun lennetään oikealla koneella. Kyllähän FS:llä voi proseduurit jne. opiskella, mutta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 En ole vielä 172:sta 'rajummalla' koneella lentänyt, ja siinäkin on tällä kokemuksella tekemistä ihan tarpeeksi kun tekee kovassa sivutuulessa laskua kohtuullisen lyhyelle ja kapealle (640x16m) baanalle. Vielä kun samaan aikaan laskukierroksessa pörrää neljä tai viisi konetta, muutama odottaa lähtövuoroaan ja annetaan ATC selvitystä muutamalle isommalle lentovärkille. Ja sitten kun vielä joku on käynyt pystyttämässä nosturin juuri lähestymislinjalle, joka pitää finaalissa kiertää 150m ennen kosketuskohtaa. Täytyy keskittyä ihan kunnolla siihen mitä on tekemässä. Mutta... Jos matkustaja jostain syystä joutuu koneen alas tuomaan, niin sitä ei todennäköisesti kukaan lennonjohtaja ohjaa 640x16 nosturilla varustetulle baanalle sivutuuleen yhtaikaa viiden muun koneen kanssa Ei edes nämä meidän lennonjohtajat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Täähän olis aivan saletisti ratkaisu silleen, että joku iso lehti tai tutkimus ottais asiakseen lavastaa tämmösen tilanteen oikealla koneella (ei siis simussa, vaikkei sillä olis tuon taivaallista merkitystä mikäli laskeutuminen tehtäis puhtaasti autolandina), jossa vaikka PNF:n paikalta "kokelas" voisi kokeilla konfiguroida koneen hyvässä visuaalikelissä autoländiin oikean lentäjän seuratessa vasemmalta haukkana ja virallisen PNF:n valvoessa myös jumpparilta toimintaa, ollen kokoajan valmiina puuttumaan peliin. Loppuis tämä jossittelu. Mutta toki se loppuisi vain sen yhden kokelaan ja konetyypin osalta. Mitään universaalia vastausta tähän kysymykseen ei ole. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Joo, täällä ollaan käsi pystyssä valmiina oikeaan D-simuun katsomaan, miten laitisen pojan kalsarit kastuu! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Simulaattori on todennäköisesti ainoa mahdollinen paikka testata moista asiaa. Luulenpa että minkään "oikean" koneen vakuutusehdot eivät salli kenenkään muun kuin riittävästi koulutetun ammattilaisen oleskelua ohjainten takana, silloin kun kone liikkuu omien voimanlähteidensä avulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 No isot simut on testattu jo sataan kertaan, muttako se ei kuulemma ole mitään, niin sitten tarvitaan oikea lentokone! Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 No isot simut on testattu jo sataan kertaan, muttako se ei kuulemma ole mitään, niin sitten tarvitaan oikea lentokone! Tero Nojoo, tää nyt on niin tyypistä kiinni. Palstaa ja muutakin menoa ainakin osittain seuranneena en epäile yhtään ettei Tero yhtä konetta alas toisi . Mutta on varsin ymmärrettävää, ettei porukka sitä hyväksy/usko, kun on sitten myös näitä ketkä on lennellyt simuilla vähemmissä määrin ja asenne on se, että "totta vi***sa mä tuon koneen ku koneen alas" . Alusta asti ollu mun mielestä ihan järjetön gallup tän kokosella foorumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Kokeiltiin Finnairin Kokessa simulaattoria. Lenneltiin n. 3h. Helpostihan sen ilmaan saa ja kurvailu ilmassakin oli suht helppoa. Mutta alas tuonti. Samantien kun kenttä tuli näköpiiriin, niin (kahvanlämmittimet meni päälle) . Ja se ilma ennen kentän pintaa on "liukas" ku luistinrata. No eka pomppu nurtsille, toinen osu jo radalla ja kolmannella se tilttas. Joten ei se helppoa ollu, vaikka opettaja oli seläntakan neuvomassa kokoajan. Vastaus en saisi ehjänä alas. ps.simu oli kasikymppisen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 Sä et vaan maukka yrittänyt tarpeeksi lujasti........ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2006 Sä et vaan maukka yrittänyt tarpeeksi lujasti........ No joo Sampo, jäi kertomatta et mulla oli silmät kiinni 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2006 No itse olen kerran lentänyt Tre-HKi 757-simulla ja Teropa kai voi todistaa että kivasti se alas tuli keskelle kiitorataa, eikä siinä lähestymisessäkään ollut paljon natinoita (ja onhan se videollakin todisteena). Niin ja tietenkin koko lähetystyminen ja lasku käsin ilman autopilottia. Ysin simulla on sitten ajettu jo enemmänkin ja siinä oli aluksi ongelmia, koska siinä pitää käyttää kohtuu paljon voimaa tuohon ohjaamiseen. Ihan totta hauberissa kyllä tuntui kun veti 3-4 läpäriä. Mutta alkoi sekin asettumaan kohtuu hyvin, meinasi hieman pitkäksi mennä kosketus tosin. Massan hitaus hämäsi siinä jopa enemmän kuin 57:ssa. Oikeassa tilanteessa asia onkin ihan toinen. Jollain piperillä tuli ajettua piilaaksossa läpäreitä (tosin ajoin vain lähestymiseen asti) ja kyllä siinä sormet hikosi ja puntti tutisi. Ja koko ajan koneesta "jäljessä". Tosin outo kone ja koko ajan piti hakea oikeita mittareita joten siihen meni paljon aikaa. Isoilla simuilla oli se etu, että tiesi koko ajan mistä mikäkin juttu löytyi, ei tarvinnut arpoa ja pystyi keskittymään siihen lentämiseen. Veikkaisin, että jos autopilottia saisi käyttää lähestymiseen, ei se ainakaan kovin kauas radalta menisi. -Kähmy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2006 Mutta... Jos matkustaja jostain syystä joutuu koneen alas tuomaan, niin sitä ei todennäköisesti kukaan lennonjohtaja ohjaa 640x16 nosturilla varustetulle baanalle sivutuuleen yhtaikaa viiden muun koneen kanssa Ei edes nämä meidän lennonjohtajat... Eihän toi ollutkaan pointti... Vaan se että noi hommat pitää olla selkäytimessä. Nopeudet jne. ovat aivan toistaluokkaa ==> aikaa ei ole kovin paljoa virheiden korjaamiseen. Tietenkin tollaisessa tilanteessa joku opastaa, tavalla tai toisella, kuinka autoland konffataan tuomaan se rakkine alas. Tarkoitushan on saada ne muutama sata matkustajaa ehjänä alas, vai kuinka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2006 Veikkaisin, että jos autopilottia saisi käyttää lähestymiseen, ei se ainakaan kovin kauas radalta menisi. -Kähmy No kuinka kauas ajattelit radalta mennä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2006 vois aika tiukkaa vielä näillä gpl pahveilla tehdä mutta seuraavat pari vuottahan tuota ois tarkotus opiskella 8) eiköhän se bussi sitten sinne kiitotielle taivu Hornetin sain tuotua kyllä kenttään tosin ils:in avulla ja ohjaaja oli vieressä neuvomassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2006 Kyllä se alas tulisi...eihän yksikään ole vielä ilmaan jäänyt...mutta en usko että se olisi mikään hallittu lasku Joillain messuilla on ollut ilmavoimat esitelemässä toimintaansa oikein simulaattorin kanssa, silloin on mukava räimiä hornetilla ja istua hawkin penkillä Semmoisen jakkaran haluaisin tietokoneen eteen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2007 Mahtava aihe... Saisin ehkä juuri ja juuri 767 tai 777 alas ehjänä. Skimulaattorissa siis.. Todellisuudessa en lähtisi edes yrittämään. Muttä näin kovalla itsetunnolla ja varmuudella, kuin aikaisemmista kirjoituksista on saattanut aistia voisi EHKÄ joku osata laittaa edes kuulokkeet oikeinpäin päähän siinä paniikissa ja hässäkässä. Mielisairauttahan se olisi jos olisi niin rautaiset hermot tositilanteessa jollakin simupilotilla että pystyis oikeesti kaikesta huolimatta "keskittyä". Ps. toivotaan parempia hiihtosäitä ja sitä ettei Cpt ja First Officer saa infarktia samaan aikaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2007 Alashan tuo tulisi,ei ehjänä,enkä minäkään.Jos homma olisi noin helppoa,eihän yhtiöitten kannattaisi koulutta lentäjiä. Ennen lentoa tai laskua kuulutettaisiin vaan"kuka haluaa tänään kokeilla" ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2007 Alashan tuo tulisi,ei ehjänä,enkä minäkään.Jos homma olisi noin helppoa,eihän yhtiöitten kannattaisi koulutta lentäjiä. Ennen lentoa tai laskua kuulutettaisiin vaan"kuka haluaa tänään kokeilla" ;D Joo, ja sitten ryntää joukko pikkulapsia ohjaamoon. "Minä ensin, eikun minäpäs" Sori offtopic Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2007 tuskimpa Cessnan kyllä luultavasti onnistuisin tuomaan alas, korkeintaan laskutelineet irtoais kun on ATR:kin tuotu simussa täysin realistisilla asetuksilla... mites on, jos osaa koneen tuda simussa täysin realistisilla asetuksilla, osaako tuoda myös irl? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2007 mites on, jos osaa koneen tuda simussa täysin realistisilla asetuksilla, osaako tuoda myös irl? Ei... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Oli tässä messuilla se Lufthansan simulaattori oliko vielä 319 tai 320 niin onnistuin sen kiitoradalle tuomaan olihan siinä kyllä apua vieressä kertoi kuinka paljon laippoja jne.. Oli kyllä mahtava kokemus toleen yhtääkkiä ja vielä monta kaveria ja muuta silmäparia seläntakana paineita luomassa. Ps. ei siinä paljon jännitää ehdi mietii vain, koska ja mitä seuraavaksi ja missä se kiitorata p..rrrrrr ja papivalot on. Tulihan vielä 2 sekkaa ennen laskua tarkistettu että olihan ne telineet alhaala jolloin olis kyllä ollut myöhäistä niitä enään laskea. Ps Muistoissa aina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Olen minäkin tuonut DC9, MD-80, MD-11, B757 ja A320 simut (oikeat, koulutskäyttösimut) alas huonoissa keleissä, moottorivikaisina, lyhyille baanoille (mm. A320 malmin 18:lle menee kevyenä kevyesti ), ja ties mitä.... useita kertoja, ja ehjänä. Jopa aika usein kohtuu hienosti. Mutta juuri eilen kaveri, joka lentää A320 työkseen, niin tuumasi, että sitten kuitenkin koulutussimusta loikka oikeaan on sen verta kova, että niitä simujuttuja ei voi oikeen pitää oikean vastineena. Että ikäänkuin sen perusteella voisi joka tilanteessa samalla tavalla hanskata oikeaa konetta kuin simua. Ja tottahan se on, että simu ei ole oikea. Mutta tietysti pitää sen verta luottoa olla, että ainakin kuvittelisi pystyvänsä oikealla koneella hengissä alas pääsemään. . Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla