Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Mutta tietysti pitää sen verta luottoa olla, että ainakin kuvittelisi pystyvänsä oikealla koneella hengissä alas pääsemään. Sinuna pitäisin itseluottamuksen, koska kokemuksesi isoissa simuissa ja pienemmillä koneilla lentämisessä on ihan ylivertaista. Toisin sanoen, jos joku muu kuin konetyyppiin oikeasti koulutettu laskeutuu isolla liikennejetillä, se olet sinä. Jos tämä epätodennäköinen tilanne joskus tulee, itseluottamus on uskoakseni äärettömän hyvä auttaja itsensä pitämisessä rauhallisena ja asioiden prosessoinnissa tehokkaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Kyllä onnistuu. 90-luvun puolivälin tienoilla ajelin Finskin MD-11 simulla Laineen Jerryn opastuksella aluksi. Myöhemmin mukaan tuli Viljasen Anssi, jonka kanssa vuorottelimme perämies/kippari rooleissa ja hallitusti alas päästiin jopa mukavissa sivutuuliolosuhteissa. MD:tä ennen kokemukseni oli ainoastaan lentelyä C-185: puikoissa. P.S. Kaikkiaan tuli tuota simua ajettua n. 11 h. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Olen minäkin tuonut DC9, MD-80, MD-11, B757 ja A320 simut (oikeat, koulutskäyttösimut) alas huonoissa keleissä, moottorivikaisina, lyhyille baanoille (mm. A320 malmin 18:lle menee kevyenä kevyesti ), ja ties mitä.... useita kertoja, ja ehjänä. Jopa aika usein kohtuu hienosti. Mutta juuri eilen kaveri, joka lentää A320 työkseen, niin tuumasi, että sitten kuitenkin koulutussimusta loikka oikeaan on sen verta kova, että niitä simujuttuja ei voi oikeen pitää oikean vastineena. Että ikäänkuin sen perusteella voisi joka tilanteessa samalla tavalla hanskata oikeaa konetta kuin simua. Ja tottahan se on, että simu ei ole oikea. Mutta tietysti pitää sen verta luottoa olla, että ainakin kuvittelisi pystyvänsä oikealla koneella hengissä alas pääsemään. . Tero A320 kevyenä kevyesti Malmin 18:lle...hmm, joopa joo. Simun toiminto 'ignore crash' varmaankin auttaa. Oleellisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 A320 kevyenä kevyesti Malmin 18:lle...hmm, joopa joo. Simun toiminto 'ignore crash' varmaankin auttaa. Oleellisesti. Tällä foorumilla on parikin tyyppiä, jotka oli simussa silloin kun tuo tapahtui. Ja krässit oli kyllä päällä, se todettiin kun eräs herrasmies hipaisi siivellä kiitotiehen, oliko 1-motti-laskussa. Brake tempit oli kyllä punaisella. Maksimi jalkajarrutus ja reverssi lähes pysähdyksiin saakka. Lisätään vielä vettä myllyyn: kone oli pysähdyksissä ennen kiitoteiden risteystä! Ja kosketus oli tasan kynnyksellä (ei pomppa). Lähetä valitus CAE:lle, jos tuo ei ole mahdollista . Joopa joo. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Tällä foorumilla on parikin tyyppiä, jotka oli simussa silloin kun tuo tapahtui. Ja krässit oli kyllä päällä, se todettiin kun eräs herrasmies hipaisi siivellä kiitotiehen, oliko 1-motti-laskussa. Eiku sen vaan koitti laskea sen bussin kuten kessnan ja tuli vähän korkeammalta ja kovaa tonttiin miten minä muistan asian. Mut oli krässit erittäin päällä joo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Tällä foorumilla on parikin tyyppiä, jotka oli simussa silloin kun tuo tapahtui. Ja krässit oli kyllä päällä, se todettiin kun eräs herrasmies hipaisi siivellä kiitotiehen, oliko 1-motti-laskussa. Brake tempit oli kyllä punaisella. Maksimi jalkajarrutus ja reverssi lähes pysähdyksiin saakka. Lisätään vielä vettä myllyyn: kone oli pysähdyksissä ennen kiitoteiden risteystä! Ja kosketus oli tasan kynnyksellä (ei pomppa). Lähetä valitus CAE:lle, jos tuo ei ole mahdollista . Joopa joo. Tero Suhteellisen loivalla liukukulmalla saa tulla jos onnistuu syöksymään kosketuksen on tasan 18:n kynnykselle. Se, että kone pysähtyy alle kilometrin matkalle ei tarkoita sitä, että kone pysähtyisi Malmille. Oikeasti. Eli ei siis tarvitse valittaa simulaattorin valmistajalle. Toisaalta, eihän tässä oikeasta lentämisestä puhutakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Niin, en tiiä nyt että mikä ongelma sulla tuossa on. Mulla on kuvasarjakin tapahtuneesta tässä koneella. Miksi se pitäisi syöksyä? Tulet normaalia 600-700 FPM alas, ja siten, että tähdätty kosketuskohta on kynnys. Eli flaren aloitus on silloin ennen kiitotietä, ja kone istuu kynnykselle. Olikohan Vapp jotain 130kts luokkaa, vai jopa alle. Ei voi muistaa kun tuosta tulee kohta kolme vuotta. Hyvin se siihen istui ja pysähtyi. Ja ehjänä. Mutta enhän väittänytkään, että oikealla koneella lensin oikealle malmille . Edelleen, jos simu on tuossa kohtaa epätarkka, niin sitten on. Totesin vain, että tuommonenkin on tullut kokeiltua. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Tällaisella CAE:n simullako sitä tultiin Malmin 18:lle? http://www.cae.com/www2004/Products_and_Services/Civil_Simulation_and_Training/Simulation_Equipment/Simfinity/vsim.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Niin, en tiiä nyt että mikä ongelma sulla tuossa on. Mulla on kuvasarjakin tapahtuneesta tässä koneella. Miksi se pitäisi syöksyä? Tulet normaalia 600-700 FPM alas, ja siten, että tähdätty kosketuskohta on kynnys. Eli flaren aloitus on silloin ennen kiitotietä, ja kone istuu kynnykselle. Olikohan Vapp jotain 130kts luokkaa, vai jopa alle. Ei voi muistaa kun tuosta tulee kohta kolme vuotta. Hyvin se siihen istui ja pysähtyi. Ja ehjänä. Mutta enhän väittänytkään, että oikealla koneella lensin oikealle malmille . Edelleen, jos simu on tuossa kohtaa epätarkka, niin sitten on. Totesin vain, että tuommonenkin on tullut kokeiltua. Tero No sellainen sivuhuomio tähän väliin, että jos tähtäät kosketuksen nyt vaikka tuolla A320-kokoluokan koneella tasan Malmin 18:n kynnykselle niin laskutelineenne jäävät todennäköisesti lähestymislinjavaloihin tai NDB-majakan antenniin. Lisää hieman pehmeän laskun vaikeusastetta. Tämä siis, jos koko kone ei ole sitä ennen kajahtanut vaikkapa nyt Puistolan kirkon torniin, kiitotie 18:n finaalilinjan koivuihin tai lentokentän aitaan. Simuissa nuo terrain-tiedot ovat aina vähän niin ja näin. Eikä aina edes sinnepäin... Eli tämä tästä tähän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Juu kyllä se malli oli Ilkka "pikkasen" isompi. Mutta ottamatta kantaa minkä kirkon tai nakkikioskin antenniin siinä oikeassa elämässä olis pääteline törmännyt, niin simulaattorissa tuo oli varsin hauska rasti. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2007 Kunhan nyt vitsailin. Mutta se, että CAE tekee paitsi 8 miljoonan dollarin 6-degree-of-freedom-simuja niin myöskin läppärisimuja osoittaa vain sen, että pientietokonesimulaatiotouhu on yleistymässä ammatti-ilmailussakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2007 Luulisin että pysytyisin mutta pakkolaskulla vaan. Alas päin ja sitten oikaisu nii siinähän se melkein on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2007 Olen minäkin tuonut DC9, MD-80, MD-11, B757 ja A320 simut (oikeat, koulutskäyttösimut) alas huonoissa keleissä, moottorivikaisina, lyhyille baanoille (mm. A320 malmin 18:lle menee kevyenä kevyesti ), ja ties mitä.... useita kertoja, ja ehjänä. Jopa aika usein kohtuu hienosti. Tero Haaa Lasku on jo postissa, tuli Tero kallis retostelu Meeppä koittaan tällä [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2007 Siinä on ainakin kipparilla hätäpäissään mennyt kuppi nurin. 8) vai liekkö vain innostuksissaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2007 Haaa Lasku on jo postissa, tuli Tero kallis retostelu Meeppä koittaan tällä Oonki ihmetelly, kun ei laskua kuulu ? Ja menisin heti, jos pääsisin... biffaatko? Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Siinä on ainakin kipparilla hätäpäissään mennyt kuppi nurin. 8) vai liekkö vain innostuksissaan. Kupin pystyssä pitämiseen tarvittava sisältö käytettiin kipparin rohkaisuun 8) HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Luulisin että pysytyisin mutta pakkolaskulla vaan. Alas päin ja sitten oikaisu nii siinähän se melkein on. Tuskimpa se ihan noin helppoa on, nopeudet jne. pitää saada oikein... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 No jos kyseessä olisi airbus 320, niin autoländillä voisin saada koneen alas ihan hyvinkin, jos kaikki menisi nappiin. Käsin laskeutumisesta ei varmaankaan tulisi mitään. Tai en tiedä, miten helppoa se on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Se oh ny sitten kokeiltu... Otin kaverin mukaan Jumbon simuun. Ei ole sitten lentanyt muuta kuin PC simuja ja PPL. Nousin pinnalle 150 ilman etta AP oli paalla ja sanoin HoPo = Hoida Potti. Vie kone takas, ja ei tuu sitten mitaan apua mun suunnasta. Mielenkiintoinen performanssi. Janne No miten siinä kävi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 Se oh ny sitten kokeiltu... Otin kaverin mukaan Jumbon simuun. Ei ole sitten lentanyt muuta kuin PC simuja ja PPL. Nousin pinnalle 150 ilman etta AP oli paalla ja sanoin HoPo = Hoida Potti. Vie kone takas, ja ei tuu sitten mitaan apua mun suunnasta. Mielenkiintoinen performanssi. Janne Alas tuli komeasti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 Otin kaverin mukaan Jumbon simuun. Ei ole sitten lentanyt muuta kuin PC simuja ja PPL. Okej.. PC-simujen, GPL:n ja lyhyiden Cessna 206- ja Grob G109-keikkojen jälkeen Avro taipui kohtalaisesti muutamaan otteeseen alas. Kovasta sivutuulesta ei tuolloin voinut puhua, mutta esim. lähestyminen Kai Takille oli jopa simussa mieleenpainuva . Muutenkin unohtumaton kokemus. EDIT: Mutta lisätään nyt vielä tähän se, että IRL en halua edes moista ajatella kokeilevani, ennen kuin tarvittavat lupakirjat on taskussa ja tyyppikoulutus suoritettu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2007 Olen minäkin tuonut DC9, MD-80, MD-11, B757 ja A320 simut (oikeat, koulutskäyttösimut) alas huonoissa keleissä, moottorivikaisina, lyhyille baanoille (mm. A320 malmin 18:lle menee kevyenä kevyesti ), ja ties mitä.... useita kertoja, ja ehjänä. Jopa aika usein kohtuu hienosti. Mutta juuri eilen kaveri, joka lentää A320 työkseen, niin tuumasi, että sitten kuitenkin koulutussimusta loikka oikeaan on sen verta kova, että niitä simujuttuja ei voi oikeen pitää oikean vastineena. Että ikäänkuin sen perusteella voisi joka tilanteessa samalla tavalla hanskata oikeaa konetta kuin simua. Ja tottahan se on, että simu ei ole oikea. Mutta tietysti pitää sen verta luottoa olla, että ainakin kuvittelisi pystyvänsä oikealla koneella hengissä alas pääsemään. . Tero Mutta huom! mulla oikeaa apua vieressä ja silti teki tiukaa yksin tuskin kaikke muistaisin ehkä ehkä en. Ps ja sain hoitaa oikella puolella olevalla istuimella ja jokella oikealla kädellä, vasemmalla puolella tuskin olis onnistunu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2007 Totta ihmeessä, jos saan ensin sammuttaa moottorit. Noin 1200 onnistunutta laskua ilman moottoria, niin luulisin, että yksi lisää menee heittämällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2007 hieman offtopic, mutta heitetäämpä tähän väliin yksi tälläinen retorinen kysymys: Jos nyt sattuisi niin, että vaikkapa 767 menettää molemmat pilottinsa. Kumpi toisi koneen varmemmin alas? 2-3 vuotta simulaattoria tahkonnut (siis lentäen 767:aa) vai ammattilaiscessnailija joka on lentänyt vaikka kymmenen vuotta? Ei noita voi yleistää noin. 2-3 vuotta simulaattoria tahkonneissa varmaan on sellaisia jotka sen saattaisivat hyvässä lykyssä saada alas ehjänäkin, mutta ihan samoin joku harrasteilmailijakin voisi onnistua. Toisaalta kummassakin ryhmässä varmaan on myös niitä jotka saisivat peltiä ruttuun urakalla. Ja kuten tässä on todettu moneen kertaan, esim. säätila ym voi vaikuttaa hirveän paljon tuohon. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2007 hieman offtopic, mutta heitetäämpä tähän väliin yksi tälläinen retorinen kysymys: Jos nyt sattuisi niin, että vaikkapa 767 menettää molemmat pilottinsa. Kumpi toisi koneen varmemmin alas? 2-3 vuotta simulaattoria tahkonnut (siis lentäen 767:aa) vai ammattilaiscessnailija joka on lentänyt vaikka kymmenen vuotta? Noiden yhdistelmä? Kokenut PPL:n omistava kaveri joka on kotona (vielä parempi jos kotiohjaamossa) LDS:ää tahkonut monta vuotta niin nappienpainamistaidoilla _EHKÄ_ tulisi turvallisesti maahan. CAVOK, tuulet nolla, jne. jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla