Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: kyllä maar pystyn ja niin maan perusteellisesti pystynkin, että varmasti maassa pysyy sen jäläkehen! 8) Sitten simukeskusteluun. Minua on aina viehättänyt tutkia ja "koelentää" lentosimujen ja lentopelien lentomallinnuksia. Hauskuus piilee juuri siinä, että tekijät ovat tarkoituksella tai tahattomasti muunnelleet todellisuutta, mistä usein seuraa fantasianomaisia lentokokemuksia. Milloin kohtauskulmaa ei ole mallinnettu juuri lainkaan, milloin kaasu säätääkin vain koneen nopeutta - joskus jopa aiheuttaen "käsijarruefektin" ilmassa. Koneet luistelevat, kelluvat, kulkevat kiskoilla ja ties mitä. Itse asiassa monet mallinnukset ovat olleet varsin haastavia hanskata - varsinkin kun usein on joutunut toimimaan alimittaisen raudan varassa, jolloin sen yhden surkean näkymän päivitysnopeus on pahimmillaan ollut muutama ruutu sekunnissa (esim. Birds of Prey -90) Simut eivät ehkä opeta lentämään, mutta ne kertovat meille tulkintoja lentämisestä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Nuista mallinnuksista tosiaan, että esim FS 2004:llä kun tekee tuttuakin tutumpaa lähestymistä C172:lla EFHV:lle niin eihän siitä meinaa tulla mitään simulla. Ei käyttäydy alkuunkaan niin kuin oikea kone, hyvä esimerkki on juuri tuo kaasu, ohjaimet ja trimmi. Mitenkäs lenskaria ajetaan loppuosalla? Olikos se niin, että ensin trimmataan kone oikealle nopeudelle ja jos mennään liian matalalla, laitetaan lisää kaasua ja jos liian korkealla niin toiste päin? TS. vajoamisnopeutta säädetään kaasulla. Simussa jos tuota yrittää niin aika nyökkiväksi muuttuu meno ja nopeudet on vähän sitä sun tätä. Tosielämässä en ole moista nyökkimistä onneksi tavannut, vaikka konetta on varmasti joskus tullut lennettyä aivan päin hemmettiä. Tai sitten en vaan osaa. Jotenkin tuntuu, etten taida vaivautua opettelemaan. Aika monta Cessnaa olen jo virtuaaliromuttanut. Simua lennetään niin kuin simua, konetta niin kuin konetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Joel, En tiiä millä olet lentänyt, mutta kyllä minun simussa käyttämä cessna lentää just samalla lailla kuin oikeakin kone. Ei kannata tehdä yleistyksiä "simu on aina jotain". Simu on vain platform. Jos kone jota käyttää simussa on huonosti mallinnettu, niin se on sitten vain sen kyseisen koneen "ongelma". Ei simun noin yleisesti. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Auttaisko tuohon paremman virtuaalicessnan hommaaminen? Kokeilin ihan sitä mikä FS 2004:ssä on vakiona ja mun mielestä se oli aika karmea. Oikeella lentäminen on puolet helpompaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Auttaisko tuohon paremman virtuaalicessnan hommaaminen? Kokeilin ihan sitä mikä FS 2004:ssä on vakiona ja mun mielestä se oli aika karmea. Oikeella lentäminen on puolet helpompaa Auttaa . Kokeileppa tätä, on paras ilmainen C172 FS2004:een, ja lentomalliltaan ehkä paras C172 overall: http://library.avsim.net/esearch.php?FileName=ras172_fs9.zip Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Sen vähän mitä olen tuota MIK:n simua tyypännyt, olen havainnut sillä lentämisen olennaisesti hankalammaksi kuin oikealla koneella. Sen pitäisi kuitenkin olla aika lähelle hyvä - ja onkin tietty. Se on vaan niin, että harrastelijasimusta puuttuu perstuntuma ja muistakin 360-asteinen visuaali, jonka näkymä vieläpä muuttuu katseluasennon ja -korkeuden mukaan. Oikeassa koneessa ne taas ovat. Toiseen tottuneelle toinen on outo, noin kylmiltään ainakin. Tietysti mitä lähempänä ollaan mittarilentämistä, sitä enemmän vermeet lähenevät toisiaan, mutta kiihtyvyysvoimat ovat aika jännä juttu. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Hah Simumiesten nöyryyttäjä, lähtee lapasesta ettei huomaakkaan [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Hah Simumiesten nöyryyttäjä, lähtee lapasesta ettei huomaakkaan [ attachment removed / expired ] Iiiik, onko tuo vispilä? Siis sellainen lentolaite, jossa 20 000 osaa kaikki pyörivät väärään suuntaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Sen vähän mitä olen tuota MIK:n simua tyypännyt, olen havainnut sillä lentämisen olennaisesti hankalammaksi kuin oikealla koneella. Sen pitäisi kuitenkin olla aika lähelle hyvä - ja onkin tietty. Se on vaan niin, että harrastelijasimusta puuttuu perstuntuma ja muistakin 360-asteinen visuaali, jonka näkymä vieläpä muuttuu katseluasennon ja -korkeuden mukaan. Oikeassa koneessa ne taas ovat. Toiseen tottuneelle toinen on outo, noin kylmiltään ainakin. Tietysti mitä lähempänä ollaan mittarilentämistä, sitä enemmän vermeet lähenevät toisiaan, mutta kiihtyvyysvoimat ovat aika jännä juttu. -A- Sehän noissa on, meidänkin simussa se visuaali, vaikka aika vakuuttava onkin, ei näytä maisemaa joka suuntaan. Silmien ääreisnäkö on kuitenkin melkoisen huima instrumentti tuottamaan tajua liikkeestä ja asennosta (ihan samoin kuin se huonossa näkyvyydessä saattaa alkaa sotkemaan kuvioita) Toinen juttu "simussa" on se, millaiset ohjaimet on käsillä. On kuitenkin aivan eri asia lentää tuota mainittuakin C172:n lentomallia oikean kokoisilla ja liikeradoiltaan ja ohjainvoimiltaan aitoa vastaavilla vehkeillä kuin tuollaisella normi PC-joystickillä. Ainakin oman kokemuksen mukaan joystick on aivan liian herkkä laite moiseen jotta konetta voi lentää riittävän rauhallisin ohjainliikkein. Nyökyttelyähän siitä tulee kun sauva on aivan liian herkkä - se ei sinänsä sano paljon itse siitä lentomallista. Mun kokemukseni mukaan me saatiin MIKin simusta varsin toimiva - kun sitä lentää kuin C172:sta, se käyttäytyy aika lailla kuin C172. Jos sillä yrittää kokeilla aerodynamiikan lakeja jossain eksoottisimmissa lentotiloissa, se ei varmastikaan käyttäydy kuin oikea C172, mutta eipä oikeakaan ole sellaiseen tarkoitettu. - T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Mun kokemukseni mukaan me saatiin MIKin simusta varsin toimiva - kun sitä lentää kuin C172:sta, se käyttäytyy aika lailla kuin C172. Jos sillä yrittää kokeilla aerodynamiikan lakeja jossain eksoottisimmissa lentotiloissa, se ei varmastikaan käyttäydy kuin oikea C172, mutta eipä oikeakaan ole sellaiseen tarkoitettu. - T Moro Tämä nyt poikkeaa vähän aiheesta, mutta kaiken maailman virtuaalikinnereillä lentäneenä yli 20v, voin vakuuttaa, että MIK:n simu ajaa todella asiaansa. Yleensä tämän tason simuissa aletaan kiinnittämään päähuomio siihen, kuinka hyvä lentomallinnus on. Silloin helposti unohdetaan se tosiasia eli kuinka hyvin tämä laite palvelee FNPT (Flight & Navigation Procedures Trainer) tarkoitusta. Kyllä tällä laitteeella voi lisätä huomattavasti lento ja suunnistuskokemusta (VFR/IFR ) turvallisesti maassa. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Hah Simumiesten nöyryyttäjä, lähtee lapasesta ettei huomaakkaan [ attachment removed / expired ] Ai lähtee vai? On se mainio simu ja kopteri varsin herkkä. Mutta kyllä sen öljynporauslautalle ja laivalle sai laskettua.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Mikä tuo vispiläsimu on? Missä sitä pääsee kokeilemaan . Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Ei sitä ihan silleen automatic taida pästä kokeilemaan. Se taitaapi olla aikalailla työkäyttöön tarkoitettu EC135. Sijainnista sellainen vinkki, että se on erään länsisuomalaisen kentän lähellä. Kentän läheltä mereltä löytyy tuo öljynporauslautta . Herkkä peli ja vaikka ei edes keiku, niin visuaali on sen verran tehokas, että laitteen takana seistessä ja kaverin lentäessä joutuu ihan oikeesti pitämään jostain kiinni, ettei kaadu. Asitiharhat ovat kovaa luokkaa etenkin lentokoneen liikehdintään tottuneelle. Voisinko kuvitella kopterin (IRL) laskeutuvani tuolla lennettyäni? En. Ai niin, yöllä tuon simun maisemissa liikkuu erikoisia autoja. Niissä on ajovalot ja perävalot, mutta itse auto puuttuu välistä, päivällä toki auto ajelevat koreineen kentän vieressä kulkevaa tietä kiltisti. -M- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2009 Ai lähtee vai? On se mainio simu ja kopteri varsin herkkä. Mutta kyllä sen öljynporauslautalle ja laivalle sai laskettua.. Juu Kun saa kaikki 20000 osaa pyörimään oikein päin, siinä meni n. 22min ja Siljalle kuppilaan no problem HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Kokeileppa tätä, on paras ilmainen C172 FS2004:een, ja lentomalliltaan ehkä paras C172 overall: http://library.avsim.net/esearch.php?FileName=ras172_fs9.zip Tero Kiitos Tero, mahtava vinkki. Olen itse enemmän PPL kuin simulentäjä ja FS2004 on tuntunut tosi hankalalta lentää. Asensin tuon suosittelemasi ja sehän tuntuu ihan aidolta 172 SP:ltä. Ensi lennolla heti tuli nätti ILS-lähestyminen, FS2004:n 172:lla maksimiyrityksestä huolimatta aina kamalaa kiemurtelua. Simulentäminen sai aivan uuden ulottuvuuden. Virtuaalinen kädenpuristus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Kiitos Tero, mahtava vinkki. Olen itse enemmän PPL kuin simulentäjä ja FS2004 on tuntunut tosi hankalalta lentää. Asensin tuon suosittelemasi ja sehän tuntuu ihan aidolta 172 SP:ltä. Ensi lennolla heti tuli nätti ILS-lähestyminen, FS2004:n 172:lla maksimiyrityksestä huolimatta aina kamalaa kiemurtelua. Simulentäminen sai aivan uuden ulottuvuuden. Virtuaalinen kädenpuristus No oleppa hyvä . Näinhän se homma toimii, että hyvillä lentomalleilla nuo koneet tosiaan tottelevat aivan samoja temppuja kuin oikeatkin koneet. Miten se meni... "vain pakki puuttuu" . Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Täytyy se kai minunkin jossan välissä yrittää kokeilla tuota. Jos vaikka pääsis tästä simukriittisyydestä Iso ongelma on silti tuo Tuomaksen mainitsema ohjaimien herkkyys, ei oikein edes säätämällä tahdo saada sopivaksi. Esim. jalan oikea annostelu on hiton paljon vaikeampaa kuin oikealla koneella, aina tulee tarjottua liikaa saapasta. Kohta noi modet käyttää saksiaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Täytyy se kai minunkin jossan välissä yrittää kokeilla tuota. Jos vaikka pääsis tästä simukriittisyydestä Iso ongelma on silti tuo Tuomaksen mainitsema ohjaimien herkkyys, ei oikein edes säätämällä tahdo saada sopivaksi. Esim. jalan oikea annostelu on hiton paljon vaikeampaa kuin oikealla koneella, aina tulee tarjottua liikaa saapasta. Kohta noi modet käyttää saksiaan... Kun otat semmosen lentomallin, joka ei ole hyperherkkä, vaan realistinen, niin noita ongelmia ei ole. Ja FSUIPC:lla pystyy myös säätämään rudderin responsekurvin epäherkäksi progressiivisesti, joten jos jokin malli tuntuu edelleen liian herkältä, niin tuolla sen saa vastaamaan paljon paremmin todellisuutta. Sama koskee tietysti myös elevator/aileron osastoa, mutta noihin tarvitsee vain aniharvoin koskea. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Ehkäpä pakkolasku voisi onnistua, sillä olen harjoitellut simulaattorilla aika paljon Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 Myytinmurtajat MTV3 Klo: 23.30 Pvm: 01.04.2009 Lentokonespesiaali. Adam ja Jamie selvittävät, pystyykö täysi ummikko laskeutumaan matkustajalentokoneella turvallisesti lennonjohdosta annetun opastuksen avulla. Tiimi tutkii kolmea laskuvarjohyppyihin liittyvää myyttiä elokuvasta Myrskyn ratsastajat. Vois melkeen kattoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 Ääh... noilla simututkimuksilla ei tee kyllä mitään. Simut kun ei lennä kuten oikea kone. Eiks se niin ollut. Ilmoittaudun tässä täten vapaaehtoiseksi ja halukkaaksi sellaiseen kokeeseen, että otetaan vaikkapa tuo 757, ja mennään opettajan kanssa lentämään muutama läpäri koeluontoisesti . Tai luodaan skenaario, jossa kone on jossain kentän lähistöllä vaikkapa 15,000 ft ja siitä sitten ohje "ajele kotia". Opettaja tietysti koko ajan valmiina tainnuttamaan huonon oppilaan kartulla ja ottamaan ohjaimet. . Tuollai sen sais oikeasti "kokeiltua". Sitten vaan pommittamaan maikkaria, nelosta ja ties mitä kanavia. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 Ääh... noilla simututkimuksilla ei tee kyllä mitään. Simut kun ei lennä kuten oikea kone. Eiks se niin ollut. Ilmoittaudun tässä täten vapaaehtoiseksi ja halukkaaksi sellaiseen kokeeseen, että otetaan vaikkapa tuo 757, ja mennään opettajan kanssa lentämään muutama läpäri koeluontoisesti . Tai luodaan skenaario, jossa kone on jossain kentän lähistöllä vaikkapa 15,000 ft ja siitä sitten ohje "ajele kotia". Opettaja tietysti koko ajan valmiina tainnuttamaan huonon oppilaan kartulla ja ottamaan ohjaimet. . Tuollai sen sais oikeasti "kokeiltua". Sitten vaan pommittamaan maikkaria, nelosta ja ties mitä kanavia. Tero No nyt on Oulun pojalla uho päällä HS http://www.youtube.com/watch?v=eM4w-8BgXQ4 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 No nyt on Oulun pojalla uho päällä HS http://www.youtube.com/watch?v=eM4w-8BgXQ4 Minähän vain puhuin "kokeesta". Lopputuloshan vois olla, että saisin kartusta hetipian Ois mullaki noita videoita vaikka kuinka, mutta ne on vain noista simuista... Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2009 Hei! Katselimme tässä viikolla tullutta myytinmurtajien ilmailuspesiaalia poikani kanssa. Siinä maallikot saivat koneen ehjänä kentälle lennonjohdon avustuksella. Tämä kaikki tietysti tapahtui simulaattorissa. Päätimme poikani kanssa kokeilla samaa. Itselläni on vuosikausien MS Flight Simulator kokemus takana, kun taas poikani ei ole ikinä lentosimua harrastanut. Koneena oli PMDG:n MD-11, jonka laitoin lentämään autopilotilla ennalta asetettua reittiä pitkin Tampereelta Helsinkiin. STAR oli myös asetettu. Noin puolivälissä lentoa astuin sivuun ja selin tietokoneeseen ja poikani astui tilalleni ohjaimiin. Aloitin neuvoa poikaani alusta pitäen tyyliin: "Siinä edessäsi on kolme isoa näyttöä. Katso sitä vasemmanpuoleista ja sen vasenta laitaa. Siinä näkyy kaksi lukua keskiosassa. Vasemmanpuoleinen näyttää nopeuden, kerro, mikä nyt on nopeus. Saman näytön oikeassa reunassa on vastaavalla kohtaa korkeus. Nämä kaksi ovat ne tärkeimmät lukemat. Katso keskimmäistä näyttöä. Kulkeeko kone pitkin punaista reittiä? Näkyykö reitin varrella pieni punainen nuoli, joka osoittaa laskeutumiskohdan. Katso paneelia ikkunan alapuolella. Mikä on sen oikeassa laidassa on lukema? Väännä se nyt hiirellä 2000:n. Lähtikö kone laskeutumaan ohitettuaan nuolen?" Näin jatkoin eteenpäin. Yhdessä vaiheessa meinasi tulla ongelma, kun poikani koski trimmivipuun vaikka piti armata spoilerit. Täten autopilotti meni pois päältä, mutta Autoflight-napilla saatiin tilanne hallintaan. Kyselin nopeuslukemia ja etäisyyttä kentälle ja sen mukaan käskin lisätä laippoja ja ottaa pyörät alas. Pilvessä lennettiin koko ajan. Kone tuli siististi finaaliin ja n. 600 jalassa kenttä tuli näkyviin. Autolandilla kone laskeutui hallitusti ja poikani jarrutti ohjeeni mukaan koneen pysähdyksiin. Kyllä näin siis maallikollakin on mahdollisuus saada kone hallitusti alas edellyttäen, että koko homma hoidetaan autopilotilla. Tällöinhän ei juuri muuta tarvitse tehdä kuin laskea laippoja alas ja ottaa pyörät alas sopivissa kohdissa. Tietysti oikeassa koneessa tilanne on täysin eri, koska kysymys on omasta ja satojen muiden ihmisten elämästä ja kuolemasta. Harva kestää sitä painetta ja osaa toimia oikein. Olisiko ehkä n. yksi kymmenestä simulaattorilla onnistujasta, joka onnistuisi myös oikeasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2009 Tietysti oikeassa koneessa tilanne on täysin eri, koska kysymys on omasta ja satojen muiden ihmisten elämästä ja kuolemasta. Harva kestää sitä painetta ja osaa toimia oikein. Olisiko ehkä n. yksi kymmenestä simulaattorilla onnistujasta, joka onnistuisi myös oikeasti. Tässä nimenomaan on pointti, joka kannattaa aina pitää mielessä, kun alkaa henkseleitään paukuttelemaan. Jos tosiaan joutuu tuollaiseen tilanteeseen, ja tietää, ettei ole olemassa "Reset Flight" -mahdollisuutta, niin osalla meistä toimintakyky lamaantuu. Itse olen tuonut puhtaalla PC-simukokemuksella erilaisia parempia simuvempaimia (DC9, B757, Hornet) suht onnistuneesti maahan, mutta silloin tosiaan on ollut olemassa tuollainen Reset Flight -mahdollisuus. Olen tosin onnistuneesti tuonut myös Vinkan laskuun IRL, mutta silloinkin vierestä löytyi niin paljon asiantuntemusta, ettei mahdottomasti jännittänyt. En silti muistanut tarkkailla nopeutta laskussa, ja vasta jälkeen päin tuo tuli mieleen. Minkäköhänlainen olisi ollut angstin aste, jos olisin ollut tuossa tilanteessa yksin ohjaamossa ja 200 matkustajaa takana... Virheiden määrä olisi ainakin ollut exponentiaalisesti suurempi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla