Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Tässä olisi tällainen gallup Veli-Matti Edit: tuli hipaistua entteriä liian aikaisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Ei ainakaan ablodeja tulisi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 No ei tosiaankaan tulis, tai kyllä se tulis alas mutta romua riittäis. Lentosimu ja oikea kone on kuitenkin sen verran eri planeetalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Pakkolasku voisi onnistua amerikan malliin... 8) Simulaattorissahan sen näkee, miten voi tuoda koneen alas! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Oon tuonutkin (Finnairin bussin ja kympin). 8) Tosin tarviin Håkun kaveriksi painelemaan nappeja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Oon tuonutkin (Finnairin bussin ja kympin). 8) Tosin tarviin Håkun kaveriksi painelemaan nappeja. Joo, oikeat ja tietokonesimut on aivan eriasia. (Kyllä se bussin ja 757:n tuonti alas onnistu ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Ainakin minulle oli yllätys kuinka suuri ero on oikean lentämisen ja simuilun välillä. Kun lyödään jätkä taivaalle ja sanotaan, että siitäpä sitten alas niin on jo pelkkä radioon puhuminenkin semmoinen asia, että pitää miettiä. Ihan turha luulla, että kylmiltään joku Md-11 tulis alas tuosta noin vain ehjänä simukokemuksella 8) (Ainakaan mulla ei tulis, välttämättä) T. GPL Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Ihan turha luulla, että kylmiltään joku Md-11 tulis alas tuosta noin vain ehjänä simukokemuksella 8) (Ainakaan mulla ei tulis, välttämättä) T. GPL Jos nyt oikeen alkaa asiaa miettimään että jos on 3000 tuntia hakannut sitä yhtä ainoaa konettyyppiä joka on ilman ihmisohjausta laskeutumassa konetyypille hyvin pitkälle radalle ja pystyy vaan pitämään pään tarpeeksi kylmänä sitten kun alkaa sitä aitoa force feedbäkkiä tulemaan niin ei kai se välttämättä täysin soosiksi menisi. Jos siihen päälle osaa vielä checklistit väärinpäin unissaan päällään seisten ulkoa niin kyllä se saattaisi tulla ehjänä alas. Nimenomaan saattaisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 pystyisin I bet you do. 8) Paha mennä sanomaan kyllä, uskoisin että ainakin B757/B767 tulis button pushing skilleillä mille baanalle vaan missä on ILS. Käsin lasku niin ja näin, paha sanoa kun ei oikeaa konetta ole lentänyt... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Pitää muuten myös muistaa mitkä paineet siihen tulee mukaan. Eli oletetaan ettet ole aikaisemmin laskeutunut millään koneella ja nyt koko kone sinun vastuulla. Siinä voi vähän ehkä tietyillä ihmisillä mennä hermostuneeksi olo, mutta jos on tarpeeksi paljon hakannut simua niin mikä ettei onnistuisi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Paha mennä sanomaan kyllä, uskoisin että ainakin B757/B767 tulis button pushing skilleillä mille baanalle vaan missä on ILS. Lakkasin lentämästä FS:llä jo aikoja sitten, mutta minäkin väittäisin, että saisin hyvällä tuurilla minkä tahansa tietokoneohjatun koneen alas ehjänä, kunhan ei tulisi lisäongelmia. Pitäisi vain toivoa ettei polttoaine lopu ennen kuin joku saa radion kautta selitettyä, miten koneelle annetaan laskeutumisohjeet. Edit: älkää nyt ymmärtäkö tätä sillä tavalla, että pidän itseäni jotenkin mahtavana. Kyllähän kuka tahansa osaa painaa nappeja kun ammattilainen pitää kädestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Jos nyt oikeen alkaa asiaa miettimään että jos on 3000 tuntia hakannut sitä yhtä ainoaa konettyyppiä joka on ilman ihmisohjausta laskeutumassa konetyypille hyvin pitkälle radalle ja pystyy vaan pitämään pään tarpeeksi kylmänä sitten kun alkaa sitä aitoa force feedbäkkiä tulemaan niin ei kai se välttämättä täysin soosiksi menisi. Jos siihen päälle osaa vielä checklistit väärinpäin unissaan päällään seisten ulkoa niin kyllä se saattaisi tulla ehjänä alas. Nimenomaan saattaisi. Tietysti siitä on todella paljon etua jos tietää periaatteessa mitä siellä pitäisi tehdä...mutta kyllä siinä kaiken kiireen keskellä aika kova jätkä saa olla joka löytää joka namikan heti sieltä ohjaamosta (ainakaan mulla ei ole kummempaa kotona kuin Joystick ja näppis). Sinänsä ihan mielenkiitoinen kysymys kylläkin tämä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Ainakin LH Citylinen Avro RJ-simu tuli kahteenkin kertaan (vieläpä kahdesta yrityksestä) . Eli kai se voisi onnistua IRL:kin (ja paino sanalla VOISI). Simuilun lisäksi myös GPL. Auttaa varmasti myös tuntuman saannissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Luulisin että voisi onnistua jollain md80 tai 757-767 koneella, ehkä myös A320 sarjan koneella, ei muilla, ainakaan systeemien tuntemuksen avulla. Samalla kokemuksen syvällä rintaäänellä kuin Huvilinnan Juhakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Siinäpä vasta olisikin Iltalehdelle otsikko! "Simuharrastaja toi koneen turvallisesti maahan" 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Sanon suoraan, että tuuuskinpa... Cessnan ehkä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Täällähän on pojilla itsetunto kohdillaan... Mä olen ajatellut osallistua ensi kaudella DTM-sarjaan. Sujuu toi Gran Turismo sen verran mallikkaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Sanon suoraan, että tuuuskinpa... Cessnan ehkä... Ehkä ? Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Luulenpa että tulis meikäläiselle niin kovat paineet etten kestäisi. Autolandilla tietysti voisi onnistua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Täällähän on pojilla itsetunto kohdillaan... Mä olen ajatellut osallistua ensi kaudella DTM-sarjaan. Sujuu toi Gran Turismo sen verran mallikkaasti. Hahaha, hyvin sanottu, todella hyvin! Toivotaan, että pääset hyvään talliin, no tietty pääset kun näytät vaan Gran Turismo statsis Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Kysymys, joka varmasti mietityttää joskus jokaista simupilottia ja lentämisestä yleensäkkin kiinnostunutta. Itse en lähde arvailemaan omaa kapasiteettia/taitoa saada minkäänlaista konetta turvallisesti maan pinnalle. Lähtökohtaisesti se on kuitenkin varmasti huono. Äskettäin vierailin Vantaan ilmailumuseossa ja sinne oli viime käynnin jälkeen ilmestynyt entinen Finskin kympin ohjaamon identtinen kopio, silloista kylmäharjoittelua varten. Toki jakkaralle piti istahtaa, kun en ole ikinä ollut isomman koneen kabiinissa, tai simussa, kuin kuvaputken tai lehtikuvien välityksellä. Aikanaan tuli enemmän harrastettua FS-lentelyä ja Staffanin kympin paneeli oli yksi suosikkini. Eli se ohjaamo oli heti tutun näköinen museossakin, tunsi jo ns. kaukaa. Mutta kun kiipesi sisään ja väänsi pepun siihen förstin jakkaralle, niin jo pelkässä "kylmässä simussa" oli olo aivan erilainen, kun kaikki vivut, mittarit olivat oikeasti edessä. Tunnelma eli "tuntuma" oli aivan erilainen aidossa ohjaamossa. Mitä se sitten olisi, jos istuisi taivaalla yhtäkkiä oikeassa koneessa ja selän takana olisi vaikkapa parisen sataa ihmishenkeä, jotka pitäisi tuoda alas, pelkäsllä kotisimukokemuksella. Tai vaikka pelkkä tyhjä konekkin? Kun ekan kerran pääsin pienen cessnan kyytiin, niin sekin kokemus oli aivan muuta kuin osasi odottaa, vaikka tiesi että se on aivan toista kuin kotipöydällä lentäminen. Kojetaulu oli tuttu näöltä, ja samoin mittarit ja namiskat, mutta kaikki muu olikin aivan erilaista. Eli se tärkein, eli lentäminen. Kun itse vielä sain koittaa ohjaamista, niin ero oli yllättävän suuri, vaikka sitä osasin odottaa jo kun olin kyytiläisen asemassakin. Epäilen, että vaikka kuinka olisi sydeemit ja manuskat luettuja, niin tositilanteessa olisi kyse myös paljon muusta. Siitä, ettei olla enään kotisimussa vaan todella IRL-paikassa. Ja sitä en osaa arvata, en ainakaan omalta osaltani, toisiko se ylitsepääsemättömiä vaikeuksia toimia? Miten kapsiteetti riitäisi hallita konetta ja itseään ja kuinka paljon simulla lentämisestä olisi ollut hyötyä? Siinä ainakin, että tietäisi pääpiirteittäin, mitä mistäkin tehdään. Itsensä kontrollointi "tosipaikassa" yleensä olisi siis varmasti yksi iso osa, jota ei osaa kotisimussa harjotella, eikä testata. Siinäpä sitä olisi sarkaa, enkä uskalla tosiaan lähteä arvailemaan. Ainakaan mitään myönteistä Olisi kyllä erittäin mielenkiintoista, jos joskus elämässä olisi mahdollisuus saada näihin(kin) kysymyksiin vastauksia. Ei tietenkään todellisessa koneessa, mutta todellisessa simulaattorissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Sanon suoraan, että tuuuskinpa... Cessnan ehkä... Äläpäs Mikko, taas liioittele! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2005 Pakkolasku voisi onnistua siten, että kaikki matkustajat ja miehistön jäsenet pääsisivät ulos juuri jajuuri ennen, kuin kone räjähtäisi tuusan pas---s Nimimäerki: egsperti lenthjä... tosi on Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla