Guest Oravius

G: Pystyisitkö tuomaan matkustajakoneen hallitusti alas?


431 viestiä aiheessa

Jos simulaattorilentämiseen on uskominen niin osaisin jopa lentää koneen USAsta Suomeen.

Sitten osaisin myös juosta äkkiä laskun jälkeen Helsingin rautatieasemalle ja ajaa jollain niistä sähkövetureista kotiin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka kerta Airbussi-simussa ... laskussa tailstrike.. Tämä pienellä kokemuksella oikeasta Cessnasta.. että silleen.  :P

 

Varmasti onnistuu keskiverto simuhörhöltä jos on opettaja puhumassa vieressä, mutta kun putkessa on 150 oikeaa ihmistä, ja olet ainoa joka "osaa" lentää, niin paine on sellainen että tuskin edes nimeäsi enää muistat..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varmasti onnistuu keskiverto simuhörhöltä jos on opettaja puhumassa vieressä, mutta kun putkessa on 150 oikeaa ihmistä, ja olet ainoa joka "osaa" lentää, niin paine on sellainen että tuskin edes nimeäsi enää muistat..  ;)

 

Samaa olen ajatellut... Jos saisi radioyhteyden konetyyppiä tuntevaan lentäjään, ja viereen saisi kylmähermoisen kaverin avustamaan kertomalla heti kun nopeus tai korkeus alkavat mennä pieleen, niin saattaisi onnistua.... kunnes tekee jonkun nappulaerehdyksen ja kaiken maailman varoitusvalot ja summerit menevät päälle, niin voipi mennä ajatustoiminta aika tukkoon. Koneesta kun ei tahdo löytyä  Pause-nappulaa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Saanen vielä muistuttaa, että jos ei ole koskaan lentänyt oikeaa konetta ja vastuulla on monta ihmishenkeä, niin....ah yes, kuinkas tämä paineen hallinta? Aivan, voit osata simulaattorilla, mutta tositilanteessa paniikki saattaa tulla vastaan. Huom, VOI tulla eli hyvin proseduurit hallitseva yksilö saa kyllä koneen autolandinlla alas hienosti niin kauan, kun handut eivät tärise liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos bensaa on tarpeeksi ni kylhän se autolandilla onnistuu minulla ei ainakaan kädet tärisisi. Mutta kun en osaa laskeutua autolandilla edes simussa :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä varmaan osaisi ja vaikka simukokemusta on jonkin verran, niin varmaan tulisi rytinällä tonttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa videolla muuten näkyy mahtavasti, miten hyvin tuo turbulenssi ja ylipäänsä "seat of the pants" tunne voidaan vangita noilla level-D simulaattoreilla. Se muuten tuntuu todella autenttiselta ...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n henkilökunnan lentokerhon (!) päälennonopettaja sanoo:

 

"You really need more than one person on the flight deck of an airliner".

 

Puhuu siis kahdesta KOULUTETUSTA ATPL-pilotista ja on ihan maan p-keleen oikeassa.

 

Aikoinaan, kun oli suhteita ja asiaa katsottiin läpi sormien, istuin jump seatilla Caravellen ohjaamossa laskeuduttaessa kovaa ja korkealta Göteborgiin. Baana oli ilmasta katsottuna niin lyhyt, että itse en olisi saanut sitä Caravellea lähellekään oikeita korkeuksia, ennenkuin olisi ollut liian myöhäistä.

 

Samoin istuin ohjaamossa yhden yssykkä-laskun aikana...vaikka homma näytti helpolta ja lopussa lueteltiin radiokorkeusmittarin lukemia viidestä alaspäin nollaan, niin se vain NÄYTTI helpolta.

 

Samoin 707-laskussa Vantaan 22:lle vuonna 1971 ukoilla oli töitä, mutta se vain näytti helpolta. Se on helppoa, kun sen OSAA.

 

Omassa tosielämän lentämisessä C152 ja C172 alkoivat pysyä kunnolla näpeissä vasta kun omaa tiimaa oli yli 300 tuntia. Siis siten, että oli sivutuuli mikä tahansa ja puuskat millaiset tahansa ja muu liikenne ja käytettävän kiitotien vaihtuminen kesken kaiken ei haitannut, eli oli ns. perstuntuma tarvittaviin nopeuden- ja tehonmuutoksiin, ylösvetoihin jne...ei siihen simuruudulla harjoittelu riitä edes pikkukonetyypeillä, saati sitten isommilla. Kuvitellahan voi vapaasti, muttei se todellisuudessa niin mene, vaikka lentämisen perusteet oppiikin PPL-kurssilla 10 tunnissa.

 

2-moottorikoneilla IRL oli enemmän massaa, jolloin sivutuuli yms ei haitannut läheskään niin paljoa, mutta proseduureja oli kolminverroin enemmän.

 

Kumma juttu muuten, että kun konetyyppien perstuntumani oli hankittu vasemmalta penkiltä (100%), niin kun yhden kerran jouduin oikealta penkiltä auttamaan laskuun  yhtäkkiä psyykkisesti lukkoon menneen vasemmalla penkillä istuneen PPL-kipparin, tuli hahmotusongelmia. Jo se, että istuinkin yllättäen oikealla penkillä, eikä referenssi koneesta ulos ollut sama kuin tavallisesti, oli pistää laskun pitkäksi...Tämä pikku juttu, yllättävä ennenkokematon tilanne, pisti aivot koetukselle, vaikka tosielämän lentokokemusta oli jo 700 tuntia. Siis tietokoneen ruudulta itse yksin suoraan liikennekoneen ohjaamoon täysin uuteen tilanteeseen? Forget it.

 

1.10.2005 on a.netissä alkanut vastaava keskustelu, jossa on 86 vastausta ja linkkejä...

 

http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/129326/

 

jossa taidetaan kinastella samasta asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin istuin ohjaamossa yhden yssykkä-laskun aikana...vaikka homma näytti helpolta ja lopussa lueteltiin radiokorkeusmittarin lukemia viidestä alaspäin nollaan, niin se vain NÄYTTI helpolta.

 

Totta. Mut onneks liikennelentäjille on opetettu numerot nollasta ainakin kymmeneen... ;) (olenpa itseasiassa tavannut lentäjiä, jotka osaavat laskea jopa kahteen sataan!!!  :o )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.10.2005 on a.netissä alkanut vastaava keskustelu, jossa on 86 vastausta ja linkkejä...

 

No jatketaan samaa tahtia ettei ne aja ohi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka kerta Airbussi-simussa ... laskussa tailstrike.. Tämä pienellä kokemuksella oikeasta Cessnasta.. että silleen.  :P

 

Mutta kun putkessa on 150 oikeaa ihmistä, ja olet ainoa joka "osaa" lentää, niin paine on sellainen että tuskin edes nimeäsi enää muistat..  ;)

 

Niin ja ihan oma henkikulta, alat varmaan nipistelemään itseäsi hereille pahasta painajaisesta :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiintoisaa luettavaa tällä threadilla, heh ...

 

Ainahan ihmisellä saa unelmia olla. Totuus lienee tarua ihmeellisempi tässä(kin) lajissa.  Valitettavasti kun tietokonepelin pelaamisella ja oikean lentokoneen ohjaamisella ei ole kovin paljon yhteistä tosi elämässä. 

 

Haluamatta mitenkään latistaa poikamaista sankarirooli-unelmointia voin kertoa kuinka viimeisen 25 vuoden aikana on ohjaamoon kanssani tullut hyvinkin monia innokkaita simu- ym. harrastajia joilla on ollut suunnaton into ja usko omiin kykyihin; "olenhan minä lentänyt simulla jo niin ja niin monta sataa tuntia".

 

Kukaan heistä ei olisi saanut edes yksimoottorista konetta ehjänä radalle.  Ilmeisestikin siis leikki ja tosi ovat kaukana toisistaan.

 

Toisaalta, mieleeni muistuu myös eräs MU-2 siirtolento Brommasta Skavstaan, kun kyydissä oli Pilot Factoryn kurssilta juuri valmistunut pilotti (vaativin kone siihen menessä 2-moottorinen Piper Seneca ja taskussa CPL, MEP ja IR(A)).

 

Hän kysyi, voisiko hän "vaikka edes lukea listoja siinä minun avukseni?". No, mikäpäs siinä.  Tosin minulla oli sama lista iselläni siinä vasemman polven päällä varmuuden vuoksi.

 

Kyseessä oli aika lyhyt legi, alle 15 min. jolloin noustiin FL 70 josta parin minuutin vaakalennon jälkeen tuli TOD ja ILS-lähestyminen.

 

Kun kone oli lopulta mäöäräkentän kynnyksellä, oli listaa tavaava ystävä hyvässä hiessä aloittamassa Descent Checkiä eikä ollut vielä ehtinyt lainkaan sellaisiin asioihin kuin Approach Check tai Before Landing Check lainkaan.

 

Kun sammutin moottorit hän kysyi silmät pyöreänä, "Tällaistako tämä lentäminen OIKEASTI on ?".

 

Sanoin, että ei suinkaan aina.  Että joskus voi olla myös kiire.

 

:)

 

 

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter,

 

Eiköhän tuo esimerkki ole vähän yliampuva. Jos väität, että PF:stä valmistunut kaveri lukee kiitotien kynnyksellä descent-listaa, eikä muka ole tajunnut hommien etenemisestä yhtään mitään, niin minä väitän että tuo ei ole totta.

 

Tämän tredin kysymykseen ei ole olemassa mitään valmista vastausta, mutta vaihtoehtoja pohtiessa täytyy myös muistaa se, että konetyyppi vaikuttaa varmaan simuilijan mahdollisuuksiin todella paljon. MU-2:n ajaisin varmaan itse mäkeen komiasti, kun en koneesta mitään tiedä, mutta kyllä 757 tai bussi autopilotilla alas tulisi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisin saada aikaan epäonnistuneen pakkolaskun.. Aina kun ei ole vähään aikaan päässyt oikealla koneella lentämään niin alkaa luuloja kehittyä, sitten ku pääsee taas kokeilemaan Piperia/muuta pientä härpäkettä ja vertaa sitä simun Piperiin, on ero niin suuri että ei ole yhtään semmoinen olo että voisi saada satoja matkustajia alas niin kun luulisi.. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ja rytinällä!  :laugh: :laugh: :laugh:

 

Jep, no joku 35-40h level-C simussa ei varmaankaan vaikuta asiaan sitten yhtään. Mutta ollaan me simuilijat vaan hiljaa, ettei kenenkään lentäjän ego haalistu näiden naurettavien väitösten vuoksi ;).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, no joku 35-40h level-C simussa ei varmaankaan vaikuta asiaan sitten yhtään. Mutta ollaan me simuilijat vaan hiljaa, ettei kenenkään lentäjän ego haalistu näiden naurettavien väitösten vuoksi ;).

 

Tero

 

Ejejei. Älä itseesi ota, arvioni vain perustuu reaaliteetteihin joita itse olen kokenut. Lentäminen/laskeutuminen mopokoneilla on mielestäni haastavaa, ja itse uskoisin tuovani Jumbon vain rytinällä alas..  :-\ 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter,

 

Eiköhän tuo esimerkki ole vähän yliampuva. Jos väität, että PF:stä valmistunut kaveri lukee kiitotien kynnyksellä descent-listaa, eikä muka ole tajunnut hommien etenemisestä yhtään mitään, niin minä väitän että tuo ei ole totta.

 

Tämän tredin kysymykseen ei ole olemassa mitään valmista vastausta, mutta vaihtoehtoja pohtiessa täytyy myös muistaa se, että konetyyppi vaikuttaa varmaan simuilijan mahdollisuuksiin todella paljon. MU-2:n ajaisin varmaan itse mäkeen komiasti, kun en koneesta mitään tiedä, mutta kyllä 757 tai bussi autopilotilla alas tulisi.

 

Tero

 

 

Tero hyvä,

 

täsmennetäänpäs:

 

Tilanne tuossa esimerkkitilanteessa eteni ripeästi eteenpäin, radioliikenne oli varsin vilkasta ja perämiehen ongelma oli se että hän ei tiennyt mitä odottaa.  Tilanne ei varmastikaan antanut mahdollisuutta "plan ahead" -toimintaan vaan hän tuli koko ajan "koneen perässä" ja outo lista ja ennestään vieraat käsitteet varmaan menivät ylitse nuoren pilotin kapasiteetin.  Siitäkin huolimatta, että hänellä oli varmasti selkäytimessä se, mitä IFR-lennolla tapahtuu.

 

Tässä siis oli IFR-koulutettu lentäjä, mutta  vieraassa konetyypissä joka lensi aivan toisenlaisella profiililla ja nopeusalueella kuin hänelle ennestään tuttu Seneca.  Simultaanikapasiteetti ei vaan riittänyt IRL.

 

Koska en ole lentänyt B757:aa sen paremmin leikkisimulaattorilla kuin IRL en osaa sanoa enempää siitä, miten hyvin sinulta asia onnistuisi.  En tosin haluaisi olla kabiinin puolella sitä jännittämässäkään, kaikella kunnioituksella ja kaikella ystävyydellä.

 

Mutta unelmiahan ihmisillä pitää olla.

 

Eräs jo eläkkeelle siirtynyt 747-400 kapteeni kertoi, kuinka lähes joka lennolla (ennen 9/11) ohjaamoon tuli käymään Microsoftin simulla jumboa kuulemma PALJON lentänyt nuori nörtti, joka aikansa kummasteltuaan AINA esitti sen kuuluisan kysymyksen.  "Miten on... tuota ... jos teille sattuisi jotain, luuletteko että minä osaisin laskeutua tällä koneella?"

 

Vastaus oli myös aina sama:

 

"Kyllä varmasti.  Kunhan et koske mihinkään".

 

Blue skies.

 

Peter

(ja hänen egonsa)

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on aihe, jonka keskustelunkulku on oikeastaan nähtävissä joka kerta samanlaisena paikasta riippumatta.

 

Lentävät ammattilaiset (ja harrastajatkin) ovat aina sitä yhtä mieltä, ja usein simuilijoistakin löytyy niitä, jotka ovat sitä toista mieltä.

 

Oikeastaan mitään perusteluita suuntaan tai toiseen on aika paha antaa, siis vedenpitäviä sellaisia. MuTu on asia erikseen.

 

Omalta osaltani ei ole enää mitään uutta sanottavaa (kun videoita ei saa näyttää, eikä sellaisista asioista voi puhua, mitkä on "epäsopivia" tässä tilanteessa), joten siirryn katsomon puolelle tämän tiimoilta :).

 

myöskin ystävyydellä  :laugh:,

 

Tero, egoineen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne oli 1999 tämä: Hawker 125:llä (?) istuin oikealle penkille USAssa ja kippari sanoi, että kajautapa kone KSMO:n (?) kentälle laskuun, hän hoitaa radiot. Samalla tyylillä se istui kuin Navajo, vaikka painoeron tunsi persiissään selvästi. Tuohon kun pannaan HIEMAN lisää toimintatonneja (kuollutta painoa, Hawkerin matkustamossa oli 3 hlöä), voisi tulos olla kaikkea muuta kuin kaunis... Sen sijaan G550 pysyy ihan hanskassa kaikissa sallituissa maöövereissä, mutta laskua en edes pyytänyt Savannahin pitkälle baanalle. Ja oli muuten kypärätkin päässä. Kone oli Experimental Gulfstream G550!

 

Hawker onkin pikkukone pyörreävanaluokka Heavyyn verrattuna (niin kai 757:aa kohdellaan tutkalla ja lentoonlähdöissä sekä laskuissa). Pikkukippo versus iso kone on aikamoinen pomppaus.

 

Tämä pienellä kaksimoottori- ja suihkarikokemuksella. Kyllä pitäisi olla adrenaliinia veressä. Pelottaisi varmasti sen verran silti, etten muistaisi nimeäni. Ja jos vielä vieressä ei olisi ammattikipparia...

 

HUHHUH!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentävät ammattilaiset (ja harrastajatkin) ovat aina sitä yhtä mieltä, ja usein simuilijoistakin löytyy niitä, jotka ovat sitä toista mieltä.

Omalta osaltani ei ole enää mitään uutta sanottavaa (kun videoita ei saa näyttää, eikä sellaisista asioista voi puhua, mitkä on "epäsopivia" tässä tilanteessa), joten siirryn katsomon puolelle tämän tiimoilta :).

Tero, egoineen

 

Tere Tero

Tiijäkkö Tero, kyllä me yx 757 alas tuotais. Cockpitistä kun vaan löyrettäis nuo kaks elintärkeää kalikkaa.

Flight Freeze (pause) ja T/O-reset (reset flight) ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere Tero

Tiijäkkö Tero, kyllä me yx 757 alas tuotais. Cockpitistä kun vaan löyrettäis nuo kaks elintärkeää kalikkaa.

Flight Freeze (pause) ja T/O-reset (reset flight) ;)

HS

 

Itse kaipaisin vielä "no panic" ja "be cool" namiskoita  jotta säilyis toimintakyky ;D

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään