Guest Oravius

G: Pystyisitkö tuomaan matkustajakoneen hallitusti alas?


431 viestiä aiheessa

Itse kaipaisin vielä "no panic" ja "be cool" namiskoita  jotta säilyis toimintakyky ;D

 

J

 

Joo mulle kelpais vielä toi "slew mode" ja "save flight"

 

:P

 

Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antakaa kone niin kokeilen. 8)

 

sasu

 

 

Siellähän niitä on platta täynnä. Omatoimisuutta.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere taas

Tosi tapaus kertoo purserin tiedustelleen matkustajilta ihan sinvalkoisilla siivilla lentävässä koneessa, onko täällä joukossa lentäjää? Tosin koneessa oli sairaus tapaus ja tarvittiin lääkäriä. Purserilta menivät vain "sinat sakaisin "  

Nyt kaikki vimpan päälle simupilotit tulevat odottaamaan tuota dramaattista kuulutusta matkustaen vain sitä varten. Muut odottavat lottovoittoa=paljon todennäköisempi. Kun tuo "voitto" vihdoin osuu kohdalleen, suosittelen koneen vessaa ennen siirtymistä ohjaamon puolelle. Jos kantti riittää voitte kurkistaa ohjaamoon ennen vessaan menoa ;D ;D ;D

Turvalista matkaa

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kellään hajua, että montako onnettomuutta on tapahtunut sen takia, että kumpikin pilotti on ollut toimintakyvyttömänä? Montako kertaa on tarvittu sitä simupilottia (Tai miksei oikeaakin) sieltä matkustamosta? Ja montako kertaa simupilotti on tuonut oikean koneen kentälle? Edes paskana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kellään hajua, että montako onnettomuutta on tapahtunut sen takia, että kumpikin pilotti on ollut toimintakyvyttömänä? Montako kertaa on tarvittu sitä simupilottia (Tai miksei oikeaakin) sieltä matkustamosta? Ja montako kertaa simupilotti on tuonut oikean koneen kentälle? Edes paskana?

 

Ainakin tämä tuli tonttiin pilotin sairauskohtauksen takia, eipä osannu edes försti ottaa konetta haltuun....

http://en.wikipedia.org/wiki/Staines_air_disaster

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tämä tuli tonttiin pilotin sairauskohtauksen takia, eipä osannu edes försti ottaa konetta haltuun....

http://en.wikipedia.org/wiki/Staines_air_disaster

 

Vai eikös perimmäinen syy ollut, että slatit otettiin sisään liian aikaisin ja kone sakkasi. Slattien sisäänotto ilmeisesti johtui kapteenin epäselvästä käskystä (juuri kohtaus ja perämies tulkitsi väärin) .. ja lisäksi miehistöllä oli ollut jotain sanailua keskenään. ..Tästähän oli siinä Lentokoneen Musta laatikko -telkkaohjelmassa joskus.

 

(jaa ... tuollahan se lukikin aikalailla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tämä tuli tonttiin pilotin sairauskohtauksen takia, eipä osannu edes försti ottaa konetta haltuun....

 

Jos försti ei saa konetta ehjänä maahan, niin ei varmaan sitten simupilotinkaan tartte...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko väärin, jos väitän että vinnairilla on ollut tilanne, missä copilotti on ajanut koneen yksinään alas? Oli kipparilla jonkinmoinen "inkapasitaatiotila", ei kyennyt tajunnan menetyksen rajamailla mihinkään. Täytyy siirtyä tuonne onnettomuustutkinnan puolelle, josko sieltä löytyisi faktaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko väärin, jos väitän että vinnairilla on ollut tilanne, missä copilotti on ajanut koneen yksinään alas? Oli kipparilla jonkinmoinen "inkapasitaatiotila", ei kyennyt tajunnan menetyksen rajamailla mihinkään. Täytyy siirtyä tuonne onnettomuustutkinnan puolelle, josko sieltä löytyisi faktaa.

Onhan nuita useampiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko väärin, jos väitän että vinnairilla on ollut tilanne, missä copilotti on ajanut koneen yksinään alas? Oli kipparilla jonkinmoinen "inkapasitaatiotila", ei kyennyt tajunnan menetyksen rajamailla mihinkään. Täytyy siirtyä tuonne onnettomuustutkinnan puolelle, josko sieltä löytyisi faktaa.

 

Täs o ainaki yks keissi: "Ohjaajan inkapasitaatio lennolla Helsingistä Osloon 27.11.2000"

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/7368.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas auttaa ASN:n onnettomuussyylistaus. Siis erilaisia miehistön toimintaan liittyneitä onnettomuuksia todennäköisen syyn perusteella.

 

Inkapasitaatio, 14 listattua tapausta:

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=FCI

 

Mental condition, 3 tapausta:

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=FCE

 

Muuta epäilyttävää, mukaanlukien edelliset:

 

http://aviation-safety.net/database/events/event.php?code=FC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://news.yahoo.com/s/ap/20051012/ap_on_re_us/stolen_airplane

 

Kaipa sitä ihan hyvät mahdollisuudet olisi, jos perusteet tuntee...

Tuskinpa hiukan isompi kone suurempaa eroa tekee Citationiin, aikas pitkälle samankaltaisia systeemeitä kuitenkin.

"cockpit orientation" taitaakin jäädä isoimmaksi kysymykseksi, mutta jos ei samantien olla menossa alas niin kaipa siinä ehtii nopeasti tutustumaan niihin laitteisiin, joita tarvitsee yhtenä palasena alastuloon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, epävarmaa olisi lasku, kertoo tässä nimim. Simukokemusta + ruostunut pursilentotaito. Toki jos tällainen äärimmäisen hypoteettinen tilanne sattuisi eikä koneessa olisi ketään lentotaitoista, tarjoutuisin pilotiksi, koska edes jokin haju asiasta olisi verrattuna esim. johonkin itseään täynnä olevaan ja omaan erinomaisuuteensa kyrdellä uskovaan timoteeaamikkostyyppiin - eli ei sankaruutta vaan oman nahkan pelastamista ensi sijassa.

 

Mäkeen se silti kai menisi mutta ehkä hieman tyylikkäämmin kuin täysin maallikolta...  ;D

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyisikö tavis löytämään radion, kääntämään oikean kanavan auki ja radion kautta avustettuna saamaan konetta ehjänä alas? Mikä tarkalleen ottaen olisi kaikkein vaikeinta ehjänä alassaamisprosessissa eli mikä olisi todennäköisin, lopullinen syy joka aiheuttaisi taviksen ohjaaman koneen tuhoutumisen (nopeuden säätö, jonkin laippojen oikeat asetukset, atk-pohjaisen mittariston+kaikkien tarvittavien namiskoiden hallinta)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyisikö tavis löytämään radion, kääntämään oikean kanavan auki ja radion kautta avustettuna saamaan konetta ehjänä alas? Mikä tarkalleen ottaen olisi kaikkein vaikeinta ehjänä alassaamisprosessissa eli mikä olisi todennäköisin, lopullinen syy joka aiheuttaisi taviksen ohjaaman koneen tuhoutumisen (nopeuden säätö, jonkin laippojen oikeat asetukset, atk-pohjaisen mittariston+kaikkien tarvittavien namiskoiden hallinta)?

 

Tuo kaikki yhdessä. Eli se, että kokonaisuus ei vain pysy kasassa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa

 

Anteeks, että nostan tän taas ylöspäin, mutta kun tähän just selvis absoluuttinen totuus. Eli katsoin leffan Pelkoa ilmassa (orig: Turbulence) ja siinähän se sitten selvis. Eli kyllä jokainen simulaattorijannu sen tuubin alas saa kun sen kerta saa alas täysin mistään tietämätön lentoemäntäkin. Eikä siitä kannata sen kummempia ressejä ottaa kun ei siinä laskussa paineta ku nappuloita ja otetaan laskutelineet alas.

 

Ton täytyy olla leffahistorian yks huonoimpia leffoja.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko että kukaan sellainen joka oikealla koneella ei ole lentänyt tuo sen alas...ennen luulin että eihän se mikään iso homma ole..mutta nyt on jo tultu huomattua että kun alussa mopo-cessnakin on aika veikeä pitää halussa aivan alku metreillä en todellakaan usko että iso mtkustajakone joka on nopea ja raskas antaisi yhtä helposti virheet anteeksi ym.

 

Kyllähän simussa LDS:ää helpostikin lentää..mutta ne ovat todellisuudessa kaksi todella eri asiaa..

 

Psyykkinen paine yksi näistä suurimmista tekijöistä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pystyisikö tavis löytämään radion, kääntämään oikean kanavan auki ja radion kautta avustettuna saamaan konetta ehjänä alas? Mikä tarkalleen ottaen olisi kaikkein vaikeinta ehjänä alassaamisprosessissa eli mikä olisi todennäköisin, lopullinen syy joka aiheuttaisi taviksen ohjaaman koneen tuhoutumisen (nopeuden säätö, jonkin laippojen oikeat asetukset, atk-pohjaisen mittariston+kaikkien tarvittavien namiskoiden hallinta)?

 

Tuo kaikki yhdessä. Eli se, että kokonaisuus ei vain pysy kasassa.

 

//Tuomas

 

 

Aivan. Englanniksi sanotaan "getting behind the airplane" eli "jäädään koneesta jälkeen" koska aivot eivät kykene enää järkevästi prosessoimaan tilannetta, kun aisteilta tulvii aivoihin informaatiota jonka oikea käsittely ei ole selkäytimessä. Tilanteen tuoma psyykkinen paine vielä huonontaa toimintakykyä.

 

Itse huomasin lento-opetuksen alussa usein olevani pari sekuntia "koneen jäljessä" nimenomaan laskun loppuvaiheessa. Opettajan kanssa laskuja harjoitellen sain vähitellen "kiinni" tilanteesta, ja siinä vaiheessa kun osasin jo ennakoida ja hallita useimmat tavallisimmat häiriötapahtumat (esim. sivutuuli, tuulipyörteet, auringon häikäisyt, radiokeskustelut) alkoi jo lupakirjakin häämöttää.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse huomasin lento-opetuksen alussa usein olevani pari sekuntia "koneen jäljessä" nimenomaan laskun loppuvaiheessa. Opettajan kanssa laskuja harjoitellen sain vähitellen "kiinni" tilanteesta, ja siinä vaiheessa kun osasin jo ennakoida ja hallita useimmat tavallisimmat häiriötapahtumat (esim. sivutuuli, tuulipyörteet, auringon häikäisyt, radiokeskustelut) alkoi jo lupakirjakin häämöttää.

 

Jep. Sama juttu. Ja toinen tapaus tuli sitten kun lensin pari koululentoa "mutkikkaammalla" ja nopeammalla koneella - alkaa tajuta miksi asiat taotaan selkäytimeen.. engine check, airspeed, rotate, positive rate, gear up, speed check - flaps up, climb power, prop... siinä on aavistus enemmän tekemistä kuin mopocessnalla. Mutta siihenkin kyllä tottuu sitten. Siksi suhtaudun aika epäilevästi kykyyni tuoda joku tämmöinen härveli täysin ehjänä alas. Uskoisin kyllä että jotain osaisin tehdä, koska samojen fysiikan lakien mukaan nuokin lentävät, mutta mistään ei voi tietää riittääkö se loppupeleissä. Toivotaan ettei tarvitse yrittää.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko vaikka näin että 100 %:lla varmuudella saisin koneen tuota ennemmin tai myöhemmin alas. Hallitusti? Tuskinpa vain..

 

Kuten vanha viidakon sanonta kuuluu: jokainen nousu on vapaaehtoinen, laskeutuminen on pakollista.

 

Nikke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ihan vahingossa - vissiin eilen - nähtyä loppupätkä sarjasta Charlien enkelit, jossa 707:n miehistö oli myrkytetty tiedottomiksi tms. ja lennonjohtaja puhui yhden enkelin tuomaan alas kyseisen koneen. Oli aika kökön näköiset lennonjohtotornikulissit (mm. tosi kökön näköinen tutkakuva primääritutkasta) ja koneessa tosi kökön näköinen "autopilotti", jossa ei ollut mitään näyttöruutua, jaksonvalitsimia tms. vaan vain pari nappia ja punainen merkkivalo.

 

"Autopilotti" oli ohjelmoitu on-nappia painamalla tuomaan koneen jostain huitsin Nevadasta kaarron kautta takaisin LAX:ään, tietysti oikealle kiitotielle ja oikealla menetelmällä ja kytkeytyisi itse irti 50 feetissä, jonka jälkeen kone piti tuoda alas käsin lennonjohtajan opastuksella.

 

Lennonjohtaja opasti tytteliä, että säilytä 100 KTS vauhti ja jos vauhti hidastuu, työnnä ohjaimista ja jos vauhti kasvaa, vedä taaksepäin. Ja siitä vaan "autopilotti" otti itse telineet ulos, laski laipat jne. Kosketus tietysti oikeassa asennossa suoraan kiitotien keskilinjalle ja senjälkeen käsky "vedä kaasuvivut reverse-asentoon ja paina jalkajarruja", minkä enkeli osasi tehdä tuosta vaan, mm. spoilerit tulivat itsestään ulos ja taas oli maailma pelastettu  ;) ilman mitään kokemusta edes simuohjelman ääressä. Eikä edes luureja päässä tai käsimikkiä käytetty, radioyhteys hoitui ilmankin  ;D

 

Kiitokseksi koneen pelastamisesta Charlie tarjosi Kelly-tyttelille lento-oppitunteja. Hauskaa Hollywood-tuotantoa. Siellähän lähes kaikki on mahdollista. Ja se, mikä tulee TV:stä, on totta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kaikkihan koneen alas saa, mutta kuinka ehjänä, se on taas eri laulu.(körttilääsittäin venyttäen; on suoooooo pitkospuuuuut)

Todays pilot-lehti testasi taannoin C-172 simulla lentävää kaveria laittamalla hänet oikeaan koneeseen opettajan kanssa...

Kaveri selvisi kohtuu hyvin!

 

Voisin vaikka vähän maksaa siitä että pääsisin kokeilemaan jollain """"oikealla"""" simulaattorilla(ts. joku Finnairin koulutus simulaattori style DC-9) miltä tuntuu tuoda alas joku DC-3 tai ME-109... Kotona simulaattorissa se on AH, niin helppoa ;)

 

sitten tulee samaan kategoriaan ne henkilöt jotka vuosien radio-ohjattavien kokemuksen omaavina kirkkain silmin väittävät että saavat koneen kuin koneen ehjänä alas...hohhhoijjaa.

Jos se olisi niin helppoa niin kai ammattilentäjiä koulutettaisiin ammatillisissa kurssikeskuksissa yhdessä rekka- ja bussikuskien kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään