Guest Oravius

G: Pystyisitkö tuomaan matkustajakoneen hallitusti alas?

431 viestiä aiheessa

Tässä olisi tällainen gallup

:P

Veli-Matti

Edit: tuli hipaistua entteriä liian aikaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei tosiaankaan tulis, tai kyllä se tulis alas mutta romua riittäis. Lentosimu ja oikea kone on kuitenkin sen verran eri planeetalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku voisi onnistua amerikan malliin... 8) ;D Simulaattorissahan sen näkee, miten voi tuoda koneen alas!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon tuonutkin (Finnairin bussin ja kympin). 8)

Tosin tarviin Håkun kaveriksi painelemaan nappeja. ;D

Joo, oikeat ja tietokonesimut on aivan eriasia. ;)(Kyllä se bussin ja 757:n tuonti alas onnistu ;))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin minulle oli yllätys kuinka suuri ero on oikean lentämisen ja simuilun välillä. Kun lyödään jätkä taivaalle ja sanotaan, että siitäpä sitten alas niin on jo pelkkä radioon puhuminenkin semmoinen asia, että pitää miettiä. Ihan turha luulla, että kylmiltään joku Md-11 tulis alas tuosta noin vain ehjänä simukokemuksella  8) (Ainakaan mulla ei tulis, välttämättä)

T. GPL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan turha luulla, että kylmiltään joku Md-11 tulis alas tuosta noin vain ehjänä simukokemuksella 8) (Ainakaan mulla ei tulis, välttämättä)

T. GPL

Jos nyt oikeen alkaa asiaa miettimään että jos on 3000 tuntia hakannut sitä yhtä ainoaa konettyyppiä  joka on ilman ihmisohjausta laskeutumassa konetyypille hyvin pitkälle radalle ja pystyy vaan pitämään pään tarpeeksi kylmänä sitten kun alkaa sitä aitoa force feedbäkkiä tulemaan niin ei kai se välttämättä täysin soosiksi menisi. Jos siihen päälle osaa vielä checklistit väärinpäin unissaan päällään seisten ulkoa niin kyllä se saattaisi tulla ehjänä alas. Nimenomaan saattaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pystyisin ;)

I bet you do.  8)

Paha mennä sanomaan kyllä, uskoisin että ainakin B757/B767 tulis button pushing skilleillä mille baanalle vaan missä on ILS. Käsin lasku niin ja näin, paha sanoa kun ei oikeaa konetta ole lentänyt... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää muuten myös muistaa mitkä paineet siihen tulee mukaan. Eli oletetaan ettet ole aikaisemmin laskeutunut millään koneella ja nyt koko kone sinun vastuulla. Siinä voi vähän ehkä tietyillä  ihmisillä mennä hermostuneeksi olo, mutta jos on tarpeeksi paljon hakannut simua niin mikä ettei onnistuisi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paha mennä sanomaan kyllä, uskoisin että ainakin B757/B767 tulis button pushing skilleillä mille baanalle vaan missä on ILS.

Lakkasin lentämästä FS:llä jo aikoja sitten, mutta minäkin väittäisin, että saisin hyvällä tuurilla minkä tahansa tietokoneohjatun koneen alas ehjänä, kunhan ei tulisi lisäongelmia.  Pitäisi vain toivoa ettei polttoaine lopu ennen kuin joku saa radion kautta selitettyä, miten koneelle annetaan laskeutumisohjeet.

Edit: älkää nyt ymmärtäkö tätä sillä tavalla, että pidän itseäni jotenkin mahtavana.  Kyllähän kuka tahansa osaa painaa nappeja kun ammattilainen pitää kädestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikeen alkaa asiaa miettimään että jos on 3000 tuntia hakannut sitä yhtä ainoaa konettyyppiä  joka on ilman ihmisohjausta laskeutumassa konetyypille hyvin pitkälle radalle ja pystyy vaan pitämään pään tarpeeksi kylmänä sitten kun alkaa sitä aitoa force feedbäkkiä tulemaan niin ei kai se välttämättä täysin soosiksi menisi. Jos siihen päälle osaa vielä checklistit väärinpäin unissaan päällään seisten ulkoa niin kyllä se saattaisi tulla ehjänä alas. Nimenomaan saattaisi.

Tietysti siitä on todella paljon etua jos tietää periaatteessa mitä siellä pitäisi tehdä...mutta kyllä siinä kaiken kiireen keskellä aika  kova jätkä saa olla joka löytää joka namikan heti sieltä ohjaamosta (ainakaan mulla ei ole kummempaa kotona kuin Joystick ja näppis). :) Sinänsä ihan mielenkiitoinen kysymys kylläkin tämä... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin LH Citylinen Avro RJ-simu tuli kahteenkin kertaan (vieläpä kahdesta yrityksestä)  :). Eli kai se voisi onnistua IRL:kin (ja paino sanalla VOISI).

Simuilun lisäksi myös GPL. Auttaa varmasti myös tuntuman saannissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisin että voisi onnistua jollain md80 tai 757-767 koneella, ehkä myös A320 sarjan koneella, ei muilla, ainakaan systeemien tuntemuksen avulla. Samalla kokemuksen syvällä rintaäänellä kuin Huvilinnan Juhakin.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällähän on pojilla itsetunto kohdillaan...

Mä olen ajatellut osallistua ensi kaudella DTM-sarjaan. Sujuu toi Gran Turismo sen verran mallikkaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällähän on pojilla itsetunto kohdillaan...

Mä olen ajatellut osallistua ensi kaudella DTM-sarjaan. Sujuu toi Gran Turismo sen verran mallikkaasti.

Hahaha, hyvin sanottu, todella hyvin!  :laugh:

Toivotaan, että pääset hyvään talliin, no tietty pääset kun näytät vaan Gran Turismo statsis ;)  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys, joka varmasti mietityttää joskus jokaista simupilottia ja lentämisestä yleensäkkin kiinnostunutta.

Itse en lähde arvailemaan omaa kapasiteettia/taitoa saada minkäänlaista konetta turvallisesti maan pinnalle. Lähtökohtaisesti se on kuitenkin varmasti huono.

Äskettäin vierailin Vantaan ilmailumuseossa ja sinne oli viime käynnin jälkeen ilmestynyt entinen Finskin kympin ohjaamon identtinen kopio, silloista kylmäharjoittelua varten.

Toki jakkaralle piti istahtaa, kun en ole ikinä ollut isomman koneen kabiinissa, tai simussa, kuin kuvaputken tai lehtikuvien välityksellä.

Aikanaan tuli enemmän harrastettua FS-lentelyä ja Staffanin kympin paneeli oli yksi suosikkini. Eli se ohjaamo oli heti tutun näköinen museossakin, tunsi jo ns. kaukaa.

Mutta kun kiipesi sisään ja väänsi pepun siihen förstin jakkaralle, niin jo pelkässä "kylmässä simussa" oli olo aivan erilainen, kun kaikki vivut, mittarit olivat oikeasti edessä. Tunnelma eli "tuntuma" oli aivan erilainen aidossa ohjaamossa. Mitä se sitten olisi, jos istuisi taivaalla yhtäkkiä oikeassa koneessa ja selän takana olisi vaikkapa parisen sataa ihmishenkeä, jotka pitäisi tuoda alas, pelkäsllä kotisimukokemuksella. Tai vaikka pelkkä tyhjä konekkin?

Kun ekan kerran pääsin pienen cessnan kyytiin, niin sekin kokemus oli aivan muuta kuin osasi odottaa, vaikka tiesi että se on aivan toista kuin kotipöydällä lentäminen.

Kojetaulu oli tuttu näöltä, ja samoin mittarit ja namiskat, mutta kaikki muu olikin aivan erilaista. Eli se tärkein, eli lentäminen.

Kun itse vielä sain koittaa ohjaamista, niin ero oli yllättävän suuri, vaikka sitä osasin odottaa jo kun olin kyytiläisen asemassakin.

Epäilen, että vaikka kuinka olisi sydeemit ja manuskat luettuja, niin tositilanteessa olisi kyse myös paljon muusta. Siitä, ettei olla enään kotisimussa vaan todella IRL-paikassa. Ja sitä en osaa arvata, en ainakaan omalta osaltani, toisiko se ylitsepääsemättömiä vaikeuksia toimia? Miten kapsiteetti riitäisi hallita konetta ja itseään ja kuinka paljon simulla lentämisestä olisi ollut hyötyä? Siinä ainakin, että tietäisi pääpiirteittäin, mitä mistäkin tehdään. Itsensä kontrollointi "tosipaikassa" yleensä olisi siis varmasti yksi iso osa, jota ei osaa kotisimussa harjotella, eikä testata.

Siinäpä sitä olisi sarkaa, enkä uskalla tosiaan lähteä arvailemaan. Ainakaan mitään myönteistä  ;)

Olisi kyllä erittäin mielenkiintoista, jos joskus elämässä olisi mahdollisuus saada näihin(kin) kysymyksiin vastauksia. Ei tietenkään todellisessa koneessa, mutta todellisessa simulaattorissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanon suoraan, että tuuuskinpa... Cessnan ehkä...

Äläpäs Mikko, taas liioittele!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku voisi onnistua siten, että kaikki matkustajat ja miehistön jäsenet pääsisivät ulos juuri jajuuri ennen, kuin kone räjähtäisi tuusan pas---s :P

Nimimäerki: egsperti lenthjä... tosi on ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään