Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Embraer 170/190 saisin luultavasti aika hallitusti alas. Luultavasti rikkoisin hydraliikat laskutelineistä. Oijoi tuota vankkumatonta nuoruuden itseluottamusta ja kaikkivoipaisuutta... Harmittaa, että sen olen kadottanut. Nykyään en uskalla tehdä potilaille enää samanlaisia toimenpiteitä, kun nuorena kandina uskalsin. Tieto on lisännyt tuskaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Oijoi tuota vankkumatonta nuoruuden itseluottamusta ja kaikkivoipaisuutta... Harmittaa, että sen olen kadottanut. Nykyään en uskalla tehdä potilaille enää samanlaisia toimenpiteitä, kun nuorena kandina uskalsin. Tieto on lisännyt tuskaa. Tarkoittaako herra, että menisi varmasti koko yritys puihin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Meikäpojalta tulis meinaan moni kone hallitusti alas Tästä hatusta vaikka 767 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Tarkoittaako herra, että menisi varmasti koko yritys puihin? En, mutta en menisi vannomaan, että siinä hermopaineessa pystyisi parhaimpaan suoritukseensa. Tästä on puhuttu täällä paljonkin, joten en jaksa nyt alkaa taas kertaamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Embraer 170/190 saisin luultavasti aika hallitusti alas. Luultavasti rikkoisin hydraliikat laskutelineistä. Ihan tolleen hatusta heittämällä väittäisin tuon luokan damagen vaativan kohtuullisen kaukana hallitusta olevaa laskeutumissuoritetta... -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Ihan tolleen hatusta heittämällä väittäisin tuon luokan damagen vaativan kohtuullisen kaukana hallitusta olevaa laskeutumissuoritetta... Niin, mutta mietippäs, jos se kone karkaisikin taivaan tuuliin, niin se se vasta kaukana hallitusta alastuomisesta olisikin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Red Bullia kaikille, koska "se antaa siivet"... Toisaalta, jos ajan autoni ojaan enemmän tai vähemmän tarkoituksella, niin onko se sitten "hallittu ojaanajo"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 FS2004:llä olen muutaman vuoden simuillut, lähinnä C172:lla, PA-28:lla, King Air 350:llä, Learjet 45:llä ja B737:lla. Niillä kaikilla laskut sujuu kohtuunätisti, ja ADF/VOR/ILS -suunnistukset on ainakin vähän sinne päin hanskassa, lähestymiskuviot sun muut säännökset taas aika hepreaa. Mutta ettäkö oikea kone ehjänä alas... no ehkä mopocessnalla tms. tyynellä säällä pitkälle kiitotielle, vaan tokkohan millään isommalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 Olisi mukava ottaa jokunen teistä "eksperteistä" vaikkapa Cessnaan tai Piperiin koittamaan miten se laskun sorvaaminen onnistuu näin aluksi tuollaisella pikkuhärpättimellä. Ja vaikka ihan tyvenessä kelissä kauniissa säässä. Pointtina koko topicissa lienee klassinen asetelma jossa jamppa tulee ja pelastaa päivän. Ilmeisesti millään kosmisella diilillä ei kuiteknaan ole sovittu, että tilanne tulee eteen raivocavokissa kauniina seesteisenä aamupäivänä... Vaan eipä ole pahveissa opekelppareita, joten jää kokeilematta. Autolandin kanssa homma saattaisi onnistuakin, jos on kovasti hyvin tsydeemit tiedossa ja tulitukea radion kautta. Sitten pitäisi pitää saada seisauteltua kone pitäen se baanalla ("hallitusti alas"). Ja juu juu, tiedetään, on autobreiksit ja rolloutguidanssit... Moni teistä veijareista on päässyt koittamaan oikeaakin simua - ja usein kuulemmati hyvin tuloksin. Kertokaapa vielä rakoittuiko kokemus tikkarin veivaamiseen (ja korkeintaan hieman kaasuvipujen kokeilemiseen) vai sisältyikö settiin radion, FMS:n, laippojen, telineen ja muitten vipstaakien käyttö. Kuten Artturi tuossa jo hieman vinkkailikin voisi hommassa olla "hieman" jännäkakkakerrointa, jos olisi ihquoikeesti oma ja sadan muun henki höllässä. Ei sillä, että lentäminen mitään rakettitiedettä olisi. Kovasti lupsakkaa ja rentoa köröttelyä, kunhan alkaa olemaan hieman sparrailua ja lihasmuistia plakkarissa, ainakin näillä perusvimpaimilla. On mielenkiintoinen kokemus siirtyä hieman tehokkaampiin yksimoottorisiin ja huomata, että jo ne vaativat raskaampina ja tehokkaampina erilaista lentämistä. Mielenkiintoinen kokemus oli myös ajaa aikanaan purjelentopahvit kymmenen vuoden moottorilentämisen jälkeen ja huomata, että homma vaati tosiaan skarppaamista. Mutta then again, what the hell do I know. Arttu, paksupiippopää..?! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 Moni teistä veijareista on päässyt koittamaan oikeaakin simua - ja usein kuulemmati hyvin tuloksin. Kertokaapa vielä rakoittuiko kokemus tikkarin veivaamiseen (ja korkeintaan hieman kaasuvipujen kokeilemiseen) vai sisältyikö settiin radion, FMS:n, laippojen, telineen ja muitten vipstaakien käyttö. Itse olen saanut etuoikeuden lentää oikeilla simuilla kokonaisia lentoja, "kylmästä kylmään", eikä niissä ole ollut mitään isompia ongelmia. Ekan kerran kun oikeeta simua sai kokeilla, se tuntui kyllä vaikealta. Mutta noin yleisesti ja ottaen huomioon, että vaikkei ole minkäänlaista lupakirjaa, niin ei se kyllä mitään mahdottoman vaikeaa minusta ole. Jos puhtaasti ajattelee vain sitä ite lentämistä ja koneen käyttöä, niin ihan tehtävissä jos vain opettelee ja saa tietoa siitä, miten asioiden kuuluisi mennä ja miten konetta kuuluisi ohjata. Ei tietenkään tarkoita, että oikealla koneella onnistuisi. Mutta saattaisi onnistua. Who knows. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 En sitten ihankaan varmasti pystyisi tuomaan. En isoa enkä pientä. Vielä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 Hnojoo... tuurillahan tietysti ne laivatkin seilaa, mutta mulla kun ei edes ole tuuria niin tuskimpa ripeää, hallitsematonta pudotusta lähemmäksi pääsen tässä aiheessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2009 Itse olen saanut etuoikeuden lentää oikeilla simuilla kokonaisia lentoja, "kylmästä kylmään", eikä niissä ole ollut mitään isompia ongelmia. Tero Nii Yleensä näissä tapauksissa käytetään oikeissa simuissa ns. "Newbie" modea, löytyy opettajan työasemalta. ;D HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2009 Nii Yleensä näissä tapauksissa käytetään oikeissa simuissa ns. "Newbie" modea, löytyy opettajan työasemalta. ;D HS No niinpä tietysti... Pitikö nyt mennä romuttamaan mun suuret luulot Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Itse olen saanut etuoikeuden lentää oikeilla simuilla kokonaisia lentoja, "kylmästä kylmään", eikä niissä ole ollut mitään isompia ongelmia. Ekan kerran kun oikeeta simua sai kokeilla, se tuntui kyllä vaikealta. Mutta noin yleisesti ja ottaen huomioon, että vaikkei ole minkäänlaista lupakirjaa, niin ei se kyllä mitään mahdottoman vaikeaa minusta ole. Jos puhtaasti ajattelee vain sitä ite lentämistä ja koneen käyttöä, niin ihan tehtävissä jos vain opettelee ja saa tietoa siitä, miten asioiden kuuluisi mennä ja miten konetta kuuluisi ohjata. Ei tietenkään tarkoita, että oikealla koneella onnistuisi. Mutta saattaisi onnistua. Who knows. Sen verran täytyy antaa löysää, että parin muunkin todella poikkeuksellisen etuoikeutetun, siinä vaiheessa vielä vielä lupakirjattoman (nyk MTOW90T), veijarin sorvailua paikan päällä seuranneena veikkailen, että listametodein lennetyllä kymmenien tuntien aidolla simutiimalla mahikset nousevat reippaasti. Terokaan ei taida tässä suhteessa ihan pappia kyydissä kyllä olla ("naapurin poijaat" kertoneet). Joten, uskotaan Tero, sinä maybe. Sama märkä päiväuni on monella mutta emme koskaan saa tietää - bi*ch, isn't it? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Sen verran täytyy antaa löysää, että parin muunkin todella poikkeuksellisen etuoikeutetun, siinä vaiheessa vielä vielä lupakirjattoman (nyk MTOW90T), veijarin sorvailua paikan päällä seuranneena veikkailen, että listametodein lennetyllä kymmenien tuntien aidolla simutiimalla mahikset nousevat reippaasti. Terokaan ei taida tässä suhteessa ihan pappia kyydissä kyllä olla ("naapurin poijaat" kertoneet). Joten, uskotaan Tero, sinä maybe. Sama märkä päiväuni on monella mutta emme koskaan saa tietää - bi*ch, isn't it? Joo, harmi juttu, ettei sitä noin vain pääse koklaamaan. Mutta onhan siihen toinenkin konsti... Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Tuossa Fedexin pojat näyttivät, miten helppoa hommaa se on ison lentokoneen hallitusti laskuun tuominen toisinaan, vaikka olisi lupakirjat ja koulutukset taskussa. Sangen surkea sattumus sinällään, mutta arvelin kommentoida sillä varjolla, josko se antaisi hieman ajattelemisen aihetta. Mahtaako se olla ihan niin simppeliä se lentäminen kuitenkaan, kuin Microsoft antaa ymmärtää. Sangen varmoista lähteistä kuulemieni väitteiden perusteella keskimääräinen kotisimupilotti ajaa oikeaa simulaattoria sangen nätisti melkein heittämällä, kun ajetaan ilman motionia ja tarkoitus on pitää Flight Directorin näyttö haarukassa. Sitten kun lyödään liike mukaan, pitäisi osata lentää myös ulkoisten referenssien perusteella ja ennen kaikkea osata tehdä ne kaikki muutkin asiat, mitä aiheeseen liittyy, alkaa ruumiden tulo. Jossain vaiheessa aika montakin kertaa simussa istuneena, oikeatakin lentokokemusta muutaman tunnin loganneena väittäisin, ettei hommasta ihan ensi alkuun tule tuon taivaallista. Kyllähän sitä pulkkaa jollain tapaa ajaa, kun on joku, joka laittaa nappulat ja vivut oikeisiin asentoihin, mutta oma keskittyminen menee aika sataprosenttisesti sen nenän edessä olevan ristikon tuijottamiseen. Tietty huomiokyky siinä jokusella yrittämällä paranee, mutta jos kylmiltään joutuisi ihan oikeaan tilanteeseen, niin väitänpä että aika harva kaveri sen koneen ehjänä alas toisi. Joku kenties puolivahingossa, jos tietoa olisi kyllin, mutta aika epätodennäköisesti. Se on silleenkin, että kun tuoreiden oppilaiden kanssa lähtee yrittämään ensimmäisiä laskuja ihan tuommoisella suhteellisen simppelillä lentolaitteella, siitä on hallitusti tuominen aika helevetin kaukana. Kynnyksen liepeille asti pääsemisen opettelu on aika helppoa hommaa, mutta lopun harjoittelemiseen menee koko ilmailuikä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Se on silleenkin, että kun tuoreiden oppilaiden kanssa lähtee yrittämään ensimmäisiä laskuja ihan tuommoisella suhteellisen simppelillä lentolaitteella, siitä on hallitusti tuominen aika helevetin kaukana. Kynnyksen liepeille asti pääsemisen opettelu on aika helppoa hommaa, mutta lopun harjoittelemiseen menee koko ilmailuikä. Kerran Nummelandiassa oli kaveri, joka oli ennen purjelentokurssia oli lentänyt MS simulla 1200 h Learjetillä ja ko. kaverin opettajan en kuullut kertaakaan käyttävän sanaa "hallittu". Itsekin kaverin kanssa lentäneenä tuli sellainen olo, että vaikka olisi ns. monimutkaisella konetyypillä kuinka paljon tunteja tahansa leikkisimussa, niin se ei opeta yhtään mitään edes kesyn moottorittoman koulukoneen lentämisestä opettajan ankaran valvonnan alla. Oikeastaan tämän keskustelun pitäisi kulkea latua: "jos kaverini lennättää minua ultralla ja saa sairaskohtauksen ja kuolee, niin tuleeko yksi vai kaksi ruumista"? Esim. FS2004, Ikarus 42B ja Saitek Pro Flight Yoke systemillä kun harjoitteleen, niin ehkä tilastollisena odotusarvona voisi pitää 1,5. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Eilen sorvasin bussilla laskuun. Ohessa METAR ENTO 232220Z AUTO 03020G33KT 360V060 9999NDV OVC051/// M00/M09 Q0997 ei olisi tullut ehjänä radalle FS kokemuksella. Olikos toi nyt semmonen hallittu lasku mistä tässäkin ketjussa puhutaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Minun kokemukseni on, että siinä vaiheessa kun alkaa opettelemaan oikealla koneella lentämistä, kannattaa unohtaa kaikki, mitä luulee tietävänsä lentämisestä, jos nämä luulot perustuvat simulla koettuun ja essonpaarijuttuihin. Todellisuus on jotain muuta. Sen huomaa ensimmäisellä oikealla lentotunnilla. En halua tällä mollata simuilua ja sitä harrastavia, mutta niin se vaan on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Tämän tredin ongelma on se, että täällä lentäjät arvioivat kaikki simuilijat kautta linjan yhdeksi ja samaksi (kädettömäksi) massaksi. Ja tätä arviota sitten vahvistaa viihdyttävät tarinat tuhansia tunteja simuilla lentäneistä simunörteistä, jotka eivät sitten oikeaa konetta saa edes välttävästi pidettyä hanskassa. Onpa hupaisaa. Ja todistaa mitä? Ei yhtään mitään. Lentosimulla voidaan varmaan "opetella" asioita oikeammin ja vääremmin. Se nyt on sanomattakin selvää, että jos vetkuttaa joistikkia 1200h eestaas jollain PC-pelillä = lentosimulla, tajuamatta hetkeäkään miten asiat pitäisi oikeasti tehdä, niin tuskin siinä lentotaidot karttuu sen paremmin simulla kuin sitten alkeiskoneen ajamistakaan ajatellen. Varmasti on sellaisia paljon simullalentäneitä, jotka todella voivat homman jossain sopivassa tilanteessa tehdä. Ja paljon sellaisia, jotka eivät siinä varmasti onnistu. Ääriesimerkit jossain windsheareissa ja kovissa puuskissa lentämisestä on tietysti viihdyttäviä, mutta ei se anna tähän keskusteluun nyt sitä objektiivista lisäarvoa. Kukaan ei epäile ammattikuskien taitoja. Kun aloitin RC-lennätyksen (yksin), mulle sanottiin, että yksikään ei ole vielä oppinut lentämään RC-koneella ilman opettajaa. Että varmuudella romutan koneen välittömästi. Näin sanoi moni asiaaharrastava tuttava minulle. Ei, ei ollut RC-tiimaa edes simulaattorilla kun ekan kerran menin lennättämään. Se oli silti aika helppoa. Sen jälkeen olen omistanut 3 muuta RC-lennokkia enkä ole vieläkään onnistunut ajamaan lennokkia mäkeen. Viimeisintä polttistraineriani lähdin tosin toissakesänä Ahmosuolle aivan tarkoituksella "uhkailemaan" kun kesäpäivänä oli puuskainen sivutuuli kentällä. Halusin mahdollisen krässin uhallakin lentää karmeassa kelissä läpäreitä, se kävisi hyvästä "treenistä" ja koneen hajoaminen olisi se ja sama. Olihan se fantastista tehdä läpäreitä 45 asteen kulmassa kiitotietä lähestyvällä lennokilla, jota tuuli vei kuin rukkasta. Mutta siltäkin reissulta palasin koneineni yhtenä kappaleena. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että tuommosesta hurjastelusta selviää keskiverto-lennättäjä hajottamatta konetta poikkeuksetta? No ei tosiaan. Se on vain yksi yksittäistapaus, mutta silti tosi kuin vesi. Jos nyt menisin RC-foorimilta kysymään, että kannattaisko tämmöstä temppua kokeilla, niin siellä luonnollisesti ihmiset sanoisivat, että "romutat varmasti koneen". Yhtä varmasti kuin täällä sanotaan, että simuilijoilla ei "massana" ole pienintä mahdollisuutta. Siksi tämä koko keskustelu on minusta vähäsen vailla päätä ja häntää. Mulla ei ole tähän yleistyksiä ja kärjistyksiä täynnä olevaan keskusteluun enää oikeastaan muuta sanottavaa kuin se, että asiaan vaikuttaa varmasti niin moni asia, että mitään tyhjentävää selvitystä simupilotin mahdollisuuksista yleisesti on mahdoton antaa. Vaikka olisi itse ihan minkälaisen lentolaivan taitaja tahansa. Sitten, jos puhutaan tietyistä simuilijoista, joita ammattilainen voi arvioida vaikkapa oikeassa simussa, oikean pienkoneen ohjaimissa tai muuten oikeasti järkevästi, niin voi yksittäisiä henkilöitä arvioida. Simuilijan stereotyyppi, joka ei mistään mitään ymmärrä, mutta osaa learjetillä lentää FS:ssä maailman ympäri, ei varmaankaan ole parasta A-ryhmää jos pitäisi tositilanteessa konetta ohjata. Se nyt on selvä. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Minulla on kokemusta puolestatoista tuhannesta laskusta kaksi- ja nelipaikkaisilla koneilla. En usko onnistuvani matkustajakoneen kanssa. Simukokemukseni on sen sijaan tosi vähäinen ja simulla laskut ovat minulle vaikeampia, kuin oikealla koneella. Luulen, että useimmat simuilijat oppivat laskemaan Cessnan paljon nopeammin, kuin minä opin, mutta hallittu lasku Cessnallakin vaati sentään harjoittelua. Jotta osaisi arvostaa kokemusta ja ammattitaitoa, on osattava itsekin jotain. Jos matkustajakoneen ajaminen olisi niin helppoa, rupeaisin liikennelentäjäksi minäkin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Täsmennetään nyt vielä, että allekirjoittaneella ei ole mitään kokemusta liikennekoneella lentämisestä eikä todellakaan kykyä arvailla mikä mahdollista ja mikä ei. Mutu-pohjalta muistelen, että kovasti hankalammassa kelissä kippari on usein PF ja reippaastikin työkokemusta omaava perämies monitoorailee. Tähän taitaa oikein soppejakin löytyä, viisaammat vahvistelkoon. Tästä voinee vetää johtopäätökset olosuhteiden merkitysestä. On se vain jännä homma miten sitä kuvittelee yhtä sun toista asiaa etukäteen osaavansa ja tietävänsä, mutta kun tilanne tulee oikiasti päälle sitä voi ukko olla ihan kuutamolla. Pätee muillakin elämän osa-alueilla. Onko tuttua? Aihepiiristä saisi varmasti varsin visuaalisen "kokemus tuo varmuutta" -mainoksen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Heips Vähän OT, mutta tiijättäkö palijoko kestää, että täysin pystymetsänmies opetetaan tuomaan mopokesna Teron temejä käyttäen kylmästä kylmään, eli tekemään lentoonlähtö ja lasku täysin omatoimisesti. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2009 Tämän tredin ongelma on se, että täällä lentäjät arvioivat kaikki simuilijat kautta linjan yhdeksi ja samaksi (kädettömäksi) massaksi. Ja tätä arviota sitten vahvistaa viihdyttävät tarinat tuhansia tunteja simuilla lentäneistä simunörteistä, jotka eivät sitten oikeaa konetta saa edes välttävästi pidettyä hanskassa. Onpa hupaisaa. Ja todistaa mitä? Ei yhtään mitään. Lentosimulla voidaan varmaan "opetella" asioita oikeammin ja vääremmin. Se nyt on sanomattakin selvää, että jos vetkuttaa joistikkia 1200h eestaas jollain PC-pelillä = lentosimulla, tajuamatta hetkeäkään miten asiat pitäisi oikeasti tehdä, niin tuskin siinä lentotaidot karttuu sen paremmin simulla kuin sitten alkeiskoneen ajamistakaan ajatellen. Varmasti on sellaisia paljon simullalentäneitä, jotka todella voivat homman jossain sopivassa tilanteessa tehdä. Ja paljon sellaisia, jotka eivät siinä varmasti onnistu. Ääriesimerkit jossain windsheareissa ja kovissa puuskissa lentämisestä on tietysti viihdyttäviä, mutta ei se anna tähän keskusteluun nyt sitä objektiivista lisäarvoa. Kukaan ei epäile ammattikuskien taitoja. Kun aloitin RC-lennätyksen (yksin), mulle sanottiin, että yksikään ei ole vielä oppinut lentämään RC-koneella ilman opettajaa. Että varmuudella romutan koneen välittömästi. Näin sanoi moni asiaaharrastava tuttava minulle. Ei, ei ollut RC-tiimaa edes simulaattorilla kun ekan kerran menin lennättämään. Se oli silti aika helppoa. Sen jälkeen olen omistanut 3 muuta RC-lennokkia enkä ole vieläkään onnistunut ajamaan lennokkia mäkeen. Viimeisintä polttistraineriani lähdin tosin toissakesänä Ahmosuolle aivan tarkoituksella "uhkailemaan" kun kesäpäivänä oli puuskainen sivutuuli kentällä. Halusin mahdollisen krässin uhallakin lentää karmeassa kelissä läpäreitä, se kävisi hyvästä "treenistä" ja koneen hajoaminen olisi se ja sama. Olihan se fantastista tehdä läpäreitä 45 asteen kulmassa kiitotietä lähestyvällä lennokilla, jota tuuli vei kuin rukkasta. Mutta siltäkin reissulta palasin koneineni yhtenä kappaleena. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että tuommosesta hurjastelusta selviää keskiverto-lennättäjä hajottamatta konetta poikkeuksetta? No ei tosiaan. Se on vain yksi yksittäistapaus, mutta silti tosi kuin vesi. Jos nyt menisin RC-foorimilta kysymään, että kannattaisko tämmöstä temppua kokeilla, niin siellä luonnollisesti ihmiset sanoisivat, että "romutat varmasti koneen". Yhtä varmasti kuin täällä sanotaan, että simuilijoilla ei "massana" ole pienintä mahdollisuutta. Siksi tämä koko keskustelu on minusta vähäsen vailla päätä ja häntää. Joo olet oikessa, keskustelu on vähäsen vailla päätä ja häntää; on ollut sitä aikalailla jutustelun aloittamisesta lähtien. Keskustelun otsikko kun on 'Pystyisitkö tuomaan matkustajakoneen hallitusti alas ?' niin sanoisin, että otsikossa paino on aikalailla sanalla 'matkustajakoneen'. Sellaisen alastuomiseen kotikoneiden lentosimu FS200X nyt ei vain yksinkertaisesti anna minkäänlaisia todellisia valmiuksia, vaikka ko. simulla räpeltäminen ihan hauskaa ja opettavaista puuhaa onkin. Mutta; tarvitseeko siitä kenenkään yksittäisen simuharrastajan nyt vetää hernettä nenään ja paukuttaa nyrkkiä pöytään että 'kyllä onnistuu!, kyllä onnistuu!', jos asiasta täysin eri mieltä olevat ja jotakin oikeilla lentokoneilla lentämisestä tietävät, seisovat omien mielipiteidensä takana. Minun mielestäni ei. Samahan se olisi meikäläisen alkaa väittämään, että osaisin ohjelmoida vaikkapa kännykkäsoftaa pelkästään siksi, että olen sattumoisin a) käyttänyt kännykkää b) olen joskus lukenut Opeta Itsellesi Java-kirjan ja c) istuskellut Ohjelmoinnin Perusteet-luennot yliopistolla. Tuskimpa vaan siitä softa-projektista mitään tulisi, jos ei olisi käytännön kokemusta aiheesta. See? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla