Guest Oravius

G: Pystyisitkö tuomaan matkustajakoneen hallitusti alas?

431 viestiä aiheessa

Musta tuntuu että pelkällä, huom. pelkällä simukokemuksella ei tuoda helvetti cessnaakaan alas lähimain ehjänä! Ja tämän tietää PPL ja ylemmän lupakirjan haltijat ihan varmasti! Kyllä se nopeuden ylläpitäminen ja peräsimellä koneen linjassa pitäminen, siivekkeillä suunnan korjaus, loppuvedon oikea-aikaisuus, kaasun käyttö ja se nopeus kertaalleen... Pelkällä pienkoneella ihan älyttömän vaikeaa, mutta herrat puhuvat Jumboista ja Busseista! Huh, huh...  ::)

Jos jonkun kaverilla on lupakirja taskussa, seuraavan kerran kun olette lentämässä, pyytäkää saavanne tuoda kone kynnykselle asti ja katsokaa onko kaikki (nopeus, laipat) ym. kohdallaan edes siihen asti. Mutta jälleen kerran puhutaan Jumboista ja Busseista!

Jukka Ihalainen

PPL(a) oppilaslupakirja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muttakun et osaa ;) itse en varmaankaan saisi mitään konetta alas ehjänä, mutta kyllä se cessna siten varmaan tulee kun lupakirjat joskus hommais ;D

Eikös niihin pienkonesiin ole kehitelty kaikenmaailman laskuvarjoja. Ainakin Tieteen Kuvalehdessä oli jo vuosia sitten artikkeli toimivasta sovellutuksesta. Eli jos nyt seuraava kaveri sattuu kupsahtamaan vaikka kuvausretkellä niin ei muuta kuin varjoa auki.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällähän on pojilla itsetunto kohdillaan...

Mä olen ajatellut osallistua ensi kaudella DTM-sarjaan. Sujuu toi Gran Turismo sen verran mallikkaasti.

Mä oon Gran Turismossa aivan haka Fordilla Swiss Alps -pätkällä. Jäis Grööönholmi taakse...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse uskallan väittää, että saan aika varmasti Yhdysvaltain avaruussukkulan alas ehjänä ihan kiitotielle asti.  Sen verran olen viimeaikoina hakannut yhtä sukkulasimua, että oksat pois  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... voisiko tuollaisessa tilanteessa koittaa kääntää sitä härveliä vielä johonkin vesistöön päin? Vaikkei siitä laskusta tulisikaan mikään tyylipuhdas niin jos meripelastusta olisi informoitu asiasta tarpeeksi ajoissa ja matkustajilla liivit päällä (eikös niitä melko useassa lentokoneessa ole) niin voisi siinä paremmin käydä kuin kaik on mänt ja mehtään meni -tilanteessa. Kai tuo vesi edes vähän voisi toimia pehmikkeenä, ellei sitten keikkaa ympäri yms.

:P

Veli-Matti

Vesi on huonoin pakkolaskupaikka. Koskapa se kone ei pysähdy siehe et se koskettaa vettä, vaan jatkaa matkaa päreinä veden alle. Josko kukaan muistaa sitä kun jenkkilässä muinoin putos 737 keskelle kaupunkia Potomac jokeen. jäikö siittä henkiin muutama matkustaja ja yks emäntä. Loput hukku. :'(

Osa kirjoittajista on sitä mieltä että ILSsi ja autopilotti tuo koneen kotiin, nii justiinsa, mut miks kabiinissa sitten on korkeasti koulutetut lentäjät? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kuinka moni lupakirjan omaavista toi koneen itse laskuun ensimmäisen koululennon ensimmäisessä laskussa? Tai edes viidennessä? Muistaakseni minulla oli jotain toistakymmentä laskua takana ennenkuin tuli ensimmäinen ihka oma lasku. Ja simukokemusta oli kyllä rutkasti ennen lupakirjan suorittamista.

Mutta käsi ylös vain kaikki jotka tosiaan tulivat laskuun itse jo sillä ekalla kertaa  :D

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Onnistuu 100% vääntelemällä nipukoita.

Öhöm, ei millään pahalla mutta eikö nämä nyt ole sellaisia lausuntoja joita S.Puro ylimmäksi niitatulla viestillään pyysi välttämään? Ellet ole itse 13. ikävuoteesi mennessä ollut kyseisenlaisessa tilanteessa koneen puikoissa et voi mitenkään väittää "100%" varmasti onnistuvan. Turhaa ärtymystä ja  väittelyä taas saa vaan aikaiseksi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta käsi ylös vain kaikki jotka tosiaan tulivat laskuun itse jo sillä ekalla kertaa  :D

Vasta tokalla. Mutta vain siksi että ekalla lennonopettaja ei antanut siihen lupaa  ;D (ja tokallakin aika kovaan ääneen niitä neuvoja kuului luureista)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kuinka moni lupakirjan omaavista toi koneen itse laskuun ensimmäisen koululennon ensimmäisessä laskussa? Tai edes viidennessä? Muistaakseni minulla oli jotain toistakymmentä laskua takana ennenkuin tuli ensimmäinen ihka oma lasku. Ja simukokemusta oli kyllä rutkasti ennen lupakirjan suorittamista.

Ilkka

Simukokemusta mullakin jonkun verran, mutta vasta 80. (lue: kahdeksaskymmenes) lasku alkoi sujumaan oikeasti yksin ilman yhtään apua!! En sitten tiedä olenko hidas oppimaan tai jotain, mutta siitä viisastuneena tiedän että yksikään simuilija ei tuo mitään paperiliidokkia isompaa alas halllitusti sillein ettei joku loukkaannu hyvin vakavasti! Piste.

Jukka Ihalainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää ketjuhan on mennyt aivan mahdottomaksi. Nyt kyllä jo ihmetyttää, että miksi sitä edes haaveilee PPL:stä...mie joku ilta käppäsen kyllä kerhon koneelle ja lähen vaan meneen kun ei siihen näemmä juuri muuta tartte ku kotona vaan treenausta, sitä on kuitenkin vuosien saatossa kertyny jo aika lailla :o  :o  :o

Sen minä ymmärrän jos joku kuvittelee osaavansa lentää kun on joskus jo lentänyt. Mutta, että kuvittelee osaavansa lentää vaikka ei olekkaan lentänyt....se se on jo jotain.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simukokemusta mullakin jonkun verran, mutta vasta 80. (lue: kahdeksaskymmenes) lasku alkoi sujumaan oikeasti yksin ilman yhtään apua!! En sitten tiedä olenko hidas oppimaan tai jotain, mutta siitä viisastuneena tiedän että yksikään simuilija ei tuo mitään paperiliidokkia isompaa alas halllitusti sillein ettei joku loukkaannu hyvin vakavasti! Piste.

Jukka Ihalainen

Mä taian olla aika rähmäräpylä, mun täysin oma eka lasku oli vasta 105. Siis sellanen että opettajan sormet ei edes levänny jokessa....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen täysin oma lasku oli kolmas , kahdella ensimmäisellä opettaja avitti loppuvedon viime vaiheessa, mutta näiden ja kolmenkymmenen laskuun mahtuu tosi monia missä opettaja on auttanut. Vaikeimassa itselleni eli loppuvedossa, nyt rupeaa olemaan persetuntuma kohdillaan  8) Muistaa vaan ettei loppuvaiheessa missään nimessä työnnä, vaan odottaa  ;)

Simuilusta olen pienkoneiden ratissa huomannut hyödyksi lähinnä navigaation, vorrit jne, mutta myös osaltaan mittareiden seurannassa, alun virheeni olikin että olisi pitänyt seurata koneen asentoa horisonttiin eikä vain mittareita  ;D

Hyvää settiä, mukava lukea!  :P lisää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä! Tosin opettajana oli eräs ilmailun konkari PIK:stä (jonka varmasti kaikki ilmailun kanssa tekemisissä olevat arvaa...) joka ei kamalasti yleensäkkään niihi puikkoihi koskenu ennenku oltiin syöksykierteessä... Ei se siis kaunis lasku ollu, mut sen verran muistan, et opettajalta kysäsin lähestyttäes, et millos se meinaa ottaa ohjat ja tää vaa vastas, et "miks pitäis, ku hyvinhä tää ilmanki lentää..?"  ;D Sit alko tuntti putista :)

Rysky lasku se oli, mut jokainen törmäys maapalloon lasketaan. Tosin sen verran sanottakoon, ettei kuitekaan siis ollu eka kerta ratissa, eli jonkin verran oli kahvoja kuiteki kiskottu...

Tältä samalta sankarilta opittiin aikoinaan paljon muutakin jännää :) Mopolla syöksykierteessä kuulemma menee 500ft, jolloinka silloiseen aikaan pystyi yhden kierroksen pyöräyttämään kalkkirannan kupeessa ja kone oli oiennut 1000 jalkaan. Ja jossei kuulemma keli riitä tuohon, niin sitten pitää tehdä syöksykierteet nopeina vaakakierteinä, niin ei menetä korkeutta... ja mitäs kaikkea muuta sitä tulikaan opittua...  8) Ainoa mikä tän kaverin opetuksista puuttuu, on se disclaimer:"älä tee tätä alle 10000 tunnin kokemuksella..."  ;D

Ja niitä radiohäiriöproseduureja en ala ees muille opettamaan...  :laugh: (nää o tän opettaja oppilaitten sisäpiirin juttuja ;) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä taian olla aika rähmäräpylä, mun täysin oma eka lasku oli vasta 105. Siis sellanen että opettajan sormet ei edes levänny jokessa....

Joo tälläset jätkät o niitä joista opettajat kuulemma näkee vaa painajaisii...  ;) Verratkaapa Dingiin (swamp.com.au)  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisi käydä niin että eka lasku tuli tehtyä yksin, tosin oltiin "kuivaharjoiteltu" tilanne harjoitusalueella. Ei ollut kovin nätti lasku, mutta kyseinen kone lentää edelleen...  ;D Tais ope tuumata vaan että" se loppuveto..."  Nrot 2 ja 3 oli sitten jo hieman parempia. Sää oli ihanteellinen joten siitäkin oli helpotusta. Seuraavalla lennolla laskut menikin sitten penkin alle...  :-[

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma laskuhan meinaa sitä että opettaja hymähtää vaan, "Hyvä! ja eikun pultti lautaan ja uudelle läpärille!"  ;D ekalla laskulla minullakin oli sama ongelma eli se loppuveto..  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma laskuhan meinaa sitä että opettaja hymähtää vaan, "Hyvä! ja eikun pultti lautaan ja uudelle läpärille!"  ;D ekalla laskulla minullakin oli sama ongelma eli se loppuveto..  ::)

No, nyt kun niitä laskuja on jo takana yli 140kpl täytyy todeta että ovat ne loppuvedon viimeiset sekunnit sellaista taidetta että eivät ne joka kerta nappiin mene vieläkään. Eivätkä aina edes sinne päin. Edes opettajalla, se olikin tärkeä neuvo jonka sain:"Älä koskaan tule liian ylpeäksi."  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjataan tuosta autolandin vaatimasta ILS-kategoriasta.

Koneen avioniikalle on aivan yhdentekevää onko siellä radan päässä sykkimässä CATI, II tai III säteet. Sääntöjen mukaan jos mennään, niin todellakin maalaitteilta vaaditaan väh. CATII, mutta CATI:een voidaan aivan hyvin tehdä autoland. Vaaditut turvamarginaalit suoja-alueiden yms. puolesta eivät täyty, kun ei sellaisella kiiotiellä olisi edes CATII odotuspaikkoja jne, mutta hätätilanteessa sellaisilla ei varmaankaan alettaisi brassailemaan, vaan tylysti ohjattaisi kaikki muut koneet hiiteen kiitotien lähettyviltä ja lähialueelta.

Sanon oman tylyn mielipiteeni vielä flametuksenkin uhalla. Jos kaveri osaa (siis todella _osaa_) koneen perusproseduurit ja tietää, miten autopilotin avulla konetta lennetään ja osaa virittää radiot oikeille taajuuksille yms., niin en tosiaankaan näe mitään syytä siihen, miksei pelkällä simukokemuksellakin voisi tuoda autolandiin taipuvaa lentolaitetta maan kamaralle, ja aivan ilman naarmun naarmua. Täysin eri asia on sitten, leviäisikö kyseisellä henkilöllä pälli tämmösessä tilanteessa, sitä ei voi mennä sanomaan, mutta noin teknisestä näkökulmasta sille koneelle on aivan sama vääntääkö MCP:n (tai vast.) nuppeja ja nappeja ATPL:n omaava 35,000 tunnin rautanen ammattilainen vai piipittävä teini, mikäli tuo teini todellakin tietää mitä tekee. Ja siis todellakin osaa ottaa laipat ja telineet oikeissa nopeuksissa ulos sekä hallitsee proseduurit vimosen päälle. Oikea kone kun ei siedä mitä tahansa kikkailuja, jotka voi mennä simussakin läpi (tyyliin: oho, teenpä autoländin ja otanpa flap30 samantien kartanolle ja *naks* tosta APPi päälle ja vielä tassut ulos ja eiku oottelemaan sankariksi kruunaamista), vaan asiat todella pitää tehdä oikea-aikaisesti, oikeissa konfiguraatioissa ja nopeuksissa ja jos jokin menee pieleen niin homma on otettava ajoissa uusiksi eikä vaan katsoa kun kone lentää mäkeen.

Sen sanon, että jos _pelkällä PC-simukokemuksella_ joutuisi käsin ajamaan ison koneen maahan, niin vaikka olisi 5000h kyseisen koneen PC-simukokemusta, kone menisi mäkeen 150% varmuudella.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuosien FS kokemuksella ja radio-ohjattavien lentävien kanssa leikkineenä en itsekään olisi uskonut että onnistuisin tuomaan matkustajakoneen ehjänä alas. Kunnes kerran avautui tilaisuus päästä vetäisemään tyypit Finskin A319:n simulla. Kyllä se hyvin taipui loppuosalle ja liukukin meni nappiin. Täytyy tietenkin muistaa että olosuhteet olivat ideaaliset ja tilanteen tuomaa stressiä ei ollut. Olen ymmärtänyt että kyseisellä simulla lennetään tarkkari ja sitten vain oikean koneen puikkoihin...

Kiitokset vielä kerran Finskin koulutushenkilökunnalle saamastani mahdollisuudesta. Lähtisin heti uudestaan jos sellainen mahdollisuus järjestyisi.

Joo, mutta siinä oli sulla kaveri vieressä kertomassa mitä tehdään. Ja tosiaan, kuten Terokin tuossa sanoi, on ihan eri asia osata asiat noin periaatteessa ja teknisesti, kuin joutua oikeaan tilanteeseen missä 250 ihmistä, oma itsesi mukaan lukien, kuolee jos mokaat. Se on enemmänkin oman pääkopan kuin lentotaidon testi.

Tämä on muuten mielenkiintoista että simuharrastajilla kestää kauemmin oppia laskut, mulla kanssa kesti tommoiset 80-100 laskua ennenkuin se alkoi mennä kunnolla. PC-simu selkeästi opettaa lentämään päin persuksia ja siitä pois oppimiseen tarvitaan työtä. Toinen ongelmahan meillä simulla harrastaneilla on se, että on oikein varta vasten opeteltava katsomaan ikkunasta ulos ja lentämään visuaalia ilman mittareita, sitä tulee tuijotettua keinohorisonttia ym ihan järjettömästi liikaa.

Nyt kun on myös oikeaa cessnafuckingshit-tiimaa, sitä huomaa että simullakin lentää eri tavalla, ja sitä voi hyvin käyttää harjoitteluvälineenä, mutta vaadittiin ainakin omalla kohdallani kyllä työtä ennen kuin asiat "loksahtivat paikalleen" oikealla koneella.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen keskustelu, jota on ollut hauska seurata!

Oma arvioni menee kutakuinkin seuraavasti:

Jos jakkaralle laitetaan "isoa" konetta ennen lentämätön kaveri, joka ei saa minkäänlaista, pienintäkään neuvoa kuinka konetta pitäisi lentää, niin mahdollisuudet onnistuneeseen "autolanding" laskuun ovat aika hintelät. Hommassa on kuitenkin niin paljon ennakkosuunnittelua, havainnointia, karttojen ja tarkastuslistojen tulkintaa sekä pikkunippeleiden oikea-aikaista säätöä ja painelua, että ilman "oikeassa" simulaattorissa (tai koneessa) suoritettua harjoittelua, näiden asioiden, ajoitusten ja nappuloiden hakeminen voipi olla pikkuisen hankalaa.

Nyt käsi sydämelle kaikki "oikeissa" simuissa omien sanojensa mukaan pärjänneet, teittekö laskun täysin ilman neuvoja ja ulkopuolista apua? Siitä vaan, suoraan bussin, md:n tai bojosen penkille istuen? Vai oliko mukana instruktööri, joka neuvoi mitä tehdä ja koska??? Tässä piilee juuri homman juju! Väittäisin, että hyvin suurella todennäköisyydellä kylmähermoinen ensikertalainen hyvien, radiosta saatujen neuvojen kanssa, tuo isonkin koneen kentälle autoland:ia apunaan käyttäen, niin että kone säilyy ehjänä ja matkustajat terveinä. Asiaa varmasti auttaa suuresti jos ko. hommaan pilotiksi joutuvalla on pc-simukokemusta entuudestaan.

Lentäjän työstä puhuttaessa mietitään monesti (myös tässä keskustelussa), että jos autopilotti osaa lentää konetta niin hienosti, niin mihin niitä lentäjiä enää tarvitaan? Helppo homma josta maksetaan "napin painamisen" vaativuuteen nähden (turhankin) hyvin!??? Tässä vaiheessa kannattaa muistaa se, että me emme mene simulaattoriin, kuuden kuukauden välein, todistamaan että osaamme painaa nappeja kauniin sään autolandeja varten. Me menemme sinne koska työnantajamme (ja ilmailulaitos) haluaa nähdä että kippo pysyy käsissä myös silloin kun asiat menevät hullusti tai vieläkin hullummin. Ilman automatiikkaa, käsin lentäen ja myös niissä kaikkein ankeimmissa säissä mitä kuvitella saattaa...

Se onkin yksi niistä asioista joka tekee työstäni haastavaa ja mielenkiintoista. Se on myös yksi niistä monista syistä, miksi en tekisi mitään muuta tätä työtä mieluimmin! ;D ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta Mooses, pidän joka kerta vuorokoneella lentäessä peukkuja että lentäjät söisivät pilaantunutta ruokaa ja lentoemäntä esittäisi kysymyksen: " Onko matkustajien joukossa ketään lentolupakirjan haltijaa?"

Eläisin sitten lööppilehdille haastatteluja myyden.

Tyhmä saa olla, muttei idiootti...  Pientä harkintaa noihin kommentteihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eppäilen, että tuossa oli kyse ennemmin muusta, kuin Ismon todellisista "haaveista".

...Tai ainakin haluan uskoa niin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eppäilen, että tuossa oli kyse ennemmin muusta, kuin Ismon todellisista "haaveista".

...Tai ainakin haluan uskoa niin!

Mäkin haluaisin uskoa niin. Silloin voi tuikata jonkun hymiön tjsp... Tommoset leikit tuntuu oikeesti aika pahalta sillon kun lentoturvallisuusasioita jollakin tapaa joutuu työkseen käsittelemään ja tutut sekä työkaverit ovat niitä, joille toivotaan ruokamyrkytystä ja hengenvaaraa... Saatan olla tässä hommassa tosikko, mutta tietyistä jutuista ei vaan välttämättä ole korrektia vitsailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mäkin haluaisin uskoa niin. Silloin voi tuikata jonkun hymiön tjsp... Tommoset leikit tuntuu oikeesti aika pahalta sillon kun lentoturvallisuusasioita jollakin tapaa joutuu työkseen käsittelemään ja tutut sekä työkaverit ovat niitä, joille toivotaan ruokamyrkytystä ja hengenvaaraa... Saatan olla tässä hommassa tosikko, mutta tietyistä jutuista ei vaan välttämättä ole korrektia vitsailla.

Juu, turvallisuusasioilla ei saa leikitellä.Toisaalta täällähän nyt kukavaan voi sanoa mitävaan, eikä siitä sen enempää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä pystyisi. Joskus toivottavasti, mutta nytkin on ihan tarpeeksi tekemistä tämän tomahawkin kanssa... Juu ja jos totta puhutaan, ei kyllä taida pelkät simuilutaidot riittää. Itse lentelin FS:llä pari vuotta ennenkuin aloitin oikean lentämisen ja olihan kyllä aika shokki; niin erilaista homma oli. Se on nimenomaan se perstuntuma mikä tekee eron. Kokeilin muuten simulla cesnailua pitkän tauon jälkeen ja oli kyllä kovin tunnotonta verrattuna oikeaan lentämiseen. Meilläkin on opistolla muutama parikymppinen "loudmouth" jotka kyllä ppl perstaskussa "pystyisivät tuomaan triplaseiskan alas, without a doubt".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään