Jani Salo

The Virallinen pienoismalli keskustelu -thread

1 709 viestiä aiheessa

Moi!

 

Tuttavallani on kuvan mukainen Thunderbolt kasaamattomana laatikossa. Kone taitaa olla 50-tai 60-luvulta. Mitähän mahdetaan tällaisista aarteista nykyään maksaa?

 

Jaakko

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tuttavallani on kuvan mukainen Thunderbolt kasaamattomana laatikossa. Kone taitaa olla 50-tai 60-luvulta. Mitähän mahdetaan tällaisista aarteista nykyään maksaa?

 

Jaakko

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vaikea sanoa.... Ilmailumuseon myyntipäiville myyntiin....Toinen vaihtoehto on Huuto.net - huutokauppa. Paljon riippuu kysynnästä ja tarjonnasta. Wanhoilla rakennussarjoilla voi olla valitettavasti usein vain tunnearvo....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa että se on P-47 tuon kuvauksen mukaan statosfääristä yllätysmomentilla niskaan tiputtautuva syöksypommittaja...... ;D

 

No ei vaan... asiaan. Brewsterin mallia hitaasti ja hartaasti ( todella ) nysvätessä on alkanut askarruttaa kymysys. Koskien Brewstereiden siipien alapinnassa olleita omakonetunnuksia. Lähes kaikki tapaamani maalauskaaviot ovat jokseenkin yksimielisiä siitä että siinä alkuperäisessä "tehtaan" maalauksessa nämä ovat ainakin vasemmassa siivessä, mutta naamiomaalauksen kanssa näitä ei olisi käytetty. Vain kuinkas ollakaan Pensacolan kuvissa näkyisi aika selkeästi mielestäni että siellähän se BW-372 tunnus luuraa siiven alapinnassa..... :-\

 

No. Omassa pikku mielessäni ( missä on paljon kaikenlaista muutakin kummaa ) olen asian selvittänyt itselleni niin että alun perin sotatoimiin kiiruhtaessa se mustavihreä naamiomaalaus olisi roiskaistu ainoastaan yläpinnoille jolloin nämä tunnukset olisivat jääneet näkyviin. Koneiden käydessä isommassa remontissa ne olisi sieltä sitten ajan kuluessa maalautuneet umpeen, vähän niin kuin ne alakerran ikkunatkin. Josta syystä em. maalauskaaviot eivät niitä huomioisi? Samasta syystä alapinnan maalaukseen olisi tarjolla useita sävyjä tyyliin Silver Dope / Neutral Gray / RLM 76 ???

 

Mielipiteitä ja tyylipisteitä teoretisoinnista tai kenties peräti parempaa tietoa???

 

Niin ja arvuuttelin pitkään että onko tämä yleistä keskustelua vai pienoismallinippelitietoa mutta tänne tämä nyt päätyi.... :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apalin teos "Suomen Ilmavoimien maalaukset ja merkinnät" Keskinen, Stenman & Niska (ISBN 952-5026-05-1) vuodelta 1996 on hyvä tietolähde. Samoin "Suomen Ilmavoimien historia 1" BW:n osalta on ehdoton tietolähde. Pienoismalliarkkien maalausohjeet paras tietolähde. Brewsterit saapuivat Suomeen alumiinipronsisina, kuvien perusteella siipien alapinnoilla olivat myös konekohtaiset tunnukset maalattuina. Kirjan sivulla 29 on kuva alumiinipronsisesta BW-352:sta, jossa on BW-352 tunnus myös oikean siiven alapinnalla.

 

Vihreä ja musta naamiomaalaus tuli sitten Suomessa. Kirjan sivulla 33 todetaan BW-380:sta heinäkuussa 1941: "Musta ja oliivinvihreä sotamaalaus on tehty laivueessa, koneen alapuoli on jätetty hopean väriseksi". Sivulla 37 on kuva BW-387:sta huollossa Ontolassa kesällä 1942. Koneen alapuoli on alumiinipronssia. BW-387 tunnus näkyy vielä selvästi vasemman siiven alapinnalla.

 

Sivulla 125 on neljä konetta:

 

 

BW-394 syyskuussa 1941: musta/vihreä päältä ja alta vaalean harmaa.

 

BW-390 lokakuussa 1941: musta/vihreä päältä ja alta alumiinipronssi.

 

BW-388 helmikuussa 1942: talvicamossa päältä ja alta vaalean harmaa.

 

BW-358 tammikuussa 1943: musta/vihreä päältä ja alta alumiinipronssi.

 

Eli vaihtelua esiintyi mallarin kannalta sopivasti. Kannattaa etsiä kuvat tietystä koneyksilöstä ja maalata BW lähdeaineiston mukaan. Toisissa koneissa esiintyivät konekohtaiset tunnukset vielä pitkään, Jatkosodan syttymisen jälkeenkin, siipien alapinnoilla.

 

Dekaaleja & maalausohjeita:

 

http://www.flightdecs.ca/INS007.html

 

http://www.flightdecs.ca/INS009.html

 

http://www.flightdecs.ca/A_inscale.html

 

Tulihan näitä joskus itsekkin nysvättyä  ;)

 

Itse tein Hans Windin nimikon; BW-393 harmaalla alapohjalla. Yläpuolen tunnukset ovat puuttuneet jo kohta 15 vuotta.... Siipitunnuksiakin taisi olla kahta eri kokoa.

[ attachment removed ]

 

Karhilan Wasp Curtiss CU-560, Illun G-2 MT-222 ja Luukkasen MT-415 G-6 korkealla peräsimellä.

[ attachment removed ]

 

Puhakan FA-1, Tanin MS-619 ja Soveliuksen FR-92. Oippa Tuomisen Gelli suksilla Talvisodasta on tulossa ja korvaa Göringin valkoisen Fokkerin....

[ attachment removed ]

 

Ja vuonna 2007 saa jo valmiiksi kasattuina: Brewster . Camo maalaus pintaan & spinnerin pienennys. Hmmm...eturunko vaan näyttää lyhkäseltä....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No löytyihän sitä...... ;D

 

Kyllähän tietoa on liikkeellä paljonkin. Uskonvahvistusta joskus kaipaa vaan kun sitä vaihteluakin on....  Squadron/signal publications on julkaissut "Finnish Air Force" nimisen opuksen tuossa -98 jonka yllätyksekseni löysin paikallisesta mallikaupasta. Vahvistaa siltä osin että on sitä vaihtelua ollut juu. Eniten sen kanssa hämää se että jossain vaiheessa niitä alapintoja on värikuvista ja kaaviousta päätellen tosiaan alettu maalata siniseksi sävyllä joka ainakin minusta näyttäisi olevan lähellä RLM 76?

 

Mutta joka tapauksessa. Tuossa -42 kieppeillä varsinkin näkyy olleen kaikki variaatiot käytössä joten varman päälle pelatessa joku syksy -43 / kevät -44 olisi varmaan sellainen aikakausi jolloin koneet varmasti olisi maalattu uusiksi. Yksilöksi varmaan tulisi se "pakollinen" Juutilaisen Illun kone semminkin kun siihen löytyi Mike Grantin tunnus arkki.

 

Tuo valmiiksi kasattu ei oikein lämmittänyt..... :-\..... kuten huomautitkin se on F2A-2 malli jossa eturunko ja koolinki ei oikein ole sinne päinkään. Omani on Tamiyan B-339 Aeromastersin konversiolla ja kyllä riittää nysväämistä........ ::)

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Guillowsin Thunderbolt balsamallia on edelleenkin vapaasti saatavana hintaan 59,90 taalaa.

 

Edit: Hinta 41,05 $

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No löytyihän sitä...... ;D

 

Kyllähän tietoa on liikkeellä paljonkin. Uskonvahvistusta joskus kaipaa vaan kun sitä vaihteluakin on....  Squadron/signal publications on julkaissut "Finnish Air Force" nimisen opuksen tuossa -98 jonka yllätyksekseni löysin paikallisesta mallikaupasta. Vahvistaa siltä osin että on sitä vaihtelua ollut juu. Eniten sen kanssa hämää se että jossain vaiheessa niitä alapintoja on värikuvista ja kaaviousta päätellen tosiaan alettu maalata siniseksi sävyllä joka ainakin minusta näyttäisi olevan lähellä RLM 76?

 

Mutta joka tapauksessa. Tuossa -42 kieppeillä varsinkin näkyy olleen kaikki variaatiot käytössä joten varman päälle pelatessa joku syksy -43 / kevät -44 olisi varmaan sellainen aikakausi jolloin koneet varmasti olisi maalattu uusiksi. Yksilöksi varmaan tulisi se "pakollinen" Juutilaisen Illun kone semminkin kun siihen löytyi Mike Grantin tunnus arkki.

 

Tuo valmiiksi kasattu ei oikein lämmittänyt..... :-\..... kuten huomautitkin se on F2A-2 malli jossa eturunko ja koolinki ei oikein ole sinne päinkään. Omani on Tamiyan B-339 Aeromastersin konversiolla ja kyllä riittää nysväämistä........ ::)

 

 

 

 

 

 

SIH 1-kirjan väripiirroksissa sininen pohja on seuraavissa Brewstereissä:

 

 

BW-370 kesä 1942

BW-371 talvi 1943

BW-357 kesä 1944

BW-375 kesä 1944

BW-377 kesä 1947

 

Suomen ilmavoimien maalaukset ja merkinnät kertoo sivulla 31 seuraavaa: "7.toukokuuta 1942 sotakoneiden alapinnat määrättiin maalattavaksi tällä vaalean sinisellä mattavärillä, joka sai nimen DN-väri (35414). Maalaus tehtiin peruskorjauksen yhteydessä....". Kappale käsitteli Saksasta saapuneita Do 17Z koneita, mutta kirjassa tosiaan todetaan, että 7. toukokuuta 1942 kävi käsky sotakoneiden (eli myös muiden) alapintojen maalauksesta vaalean sinisiksi peruskorjauksen yhteydessä.

 

Mersuissa käytetty RLM 76 (36473) oli vaalean harmaa (weissblau), DN-väri oli vaalean sininen (hellblau) RLM65 (35414).

 

Illun BW on hyvä ja varma valinta. Hyvin ikuistettu yksilö. BW-364 meni vain valitettavasti Larjon mukana tonttiin 1944...Larjo tosin hyppäsi, mutta kuoli vammoihinsa myöhemmin samana päivänä.

 

Tamiyan malli se on tuo minunkin tekele, pistin muistaakseni 0,5cm pituutta lisää keulille, muita "millin-viilauksia" en harrastanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverilla olisi myytävänä peltinen Caravellen pienoismalli 60-luvulta, mallin on tehnyt Tipp & Co. Pyytää siitä 50€, onko hinta liikaa vai kannattaako ostaa pois kuleksimasta?

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiva hinta. Noissa ovat pyynnöt olleet. Jos silmää miellyttää, niin raha vaihtakoon omistajaa... ;)

 

Ranskan eBay:ssä kaksi samantapaista:

 

CARAVELLE 1

 

CARAVELLE 2

 

Postikulut 20 euroa about...niin samoihin menee. Tosin toi loppusummahan voi vielä elää.... Huuto.netissäkin on pyörinyt pitkään yksi, ei tosin taida olla juuri tällä hetkellä tarjolla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiva hinta. Noissa ovat pyynnöt olleet. Jos silmää miellyttää, niin raha vaihtakoon omistajaa... ;)

 

Kiitoksia, eiköhän tuo tiensä mun hyllylle löydä kun jo jokusen aikaa olen Caravellea kaipaillut kokoelmaan. Yritin itsekin noita hintoja katsella, mutta en löytänyt. Ajattelin sitten kysäistä täältä vähän perusteluita miksi ostaa kun "halvalla" saa, emäntä alkaa olla vähän näreissään kun viime aikoina on sen verran koneita tänne päin lennellyt  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen kysymys, eli muistaako joku oliko Ilmailulehti vai missä -60 luvulla sarja miten muunnetaan muovimalleja kotimaisiksi versioiksi.

Kirjoittajina olisi voinnut olla Hielm tai Sjögren, asiantuntijoina Ritaranta ja muut silloin koneita käyttäneet tai muuten niitten kanssa toimineet,oli muistaakseni melko pikkutarkkoja ohjeita värityksineen ja versioineen.

Tällainen se ihmismuisti vaan on  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen kysymys, eli muistaako joku oliko Ilmailulehti vai missä -60 luvulla sarja miten muunnetaan muovimalleja kotimaisiksi versioiksi.

Kirjoittajina olisi voinnut olla Hielm tai Sjögren, asiantuntijoina Ritaranta ja muut silloin koneita käyttäneet tai muuten niitten kanssa toimineet,oli muistaakseni melko pikkutarkkoja ohjeita värityksineen ja versioineen.

Tällainen se ihmismuisti vaan on  :-[

Börje Hjelm piti Ilmailu lehdessä 60-70 luvulla pienoista-mallipuhetta palstaa (suurin osa lehdistä tallessa), aika tarkkaan tuli tuolloin luetuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos,sain vahvistusta olemattomalle muistilleni,mielestäni olivat melko asiantietävän olosia, muistaakseni siellä oli sekä Fokkeria että Brewsteriä.

Mikäli löydät Brewster osion olisi tuttavani tuolla lännessä erittäin kiinnostunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei vaan... asiaan. Brewsterin mallia hitaasti ja hartaasti ( todella ) nysvätessä on alkanut askarruttaa kymysys. Koskien Brewstereiden siipien alapinnassa olleita omakonetunnuksia. Lähes kaikki tapaamani maalauskaaviot ovat jokseenkin yksimielisiä siitä että siinä alkuperäisessä "tehtaan" maalauksessa nämä ovat ainakin vasemmassa siivessä, mutta naamiomaalauksen kanssa näitä ei olisi käytetty. Vain kuinkas ollakaan Pensacolan kuvissa näkyisi aika selkeästi mielestäni että siellähän se BW-372 tunnus luuraa siiven alapinnassa..... :-\

 

No. Omassa pikku mielessäni ( missä on paljon kaikenlaista muutakin kummaa ) olen asian selvittänyt itselleni niin että alun perin sotatoimiin kiiruhtaessa se mustavihreä naamiomaalaus olisi roiskaistu ainoastaan yläpinnoille jolloin nämä tunnukset olisivat jääneet näkyviin. Koneiden käydessä isommassa remontissa ne olisi sieltä sitten ajan kuluessa maalautuneet umpeen, vähän niin kuin ne alakerran ikkunatkin. Josta syystä em. maalauskaaviot eivät niitä huomioisi? Samasta syystä alapinnan maalaukseen olisi tarjolla useita sävyjä tyyliin Silver Dope / Neutral Gray / RLM 76 ???

 

Mielipiteitä ja tyylipisteitä teoretisoinnista tai kenties peräti parempaa tietoa???

 

Asiasta hyvin perillä olevalta lähteeltä sain tiedon, että BW-364:n alapintaväri jatkosodassa oli hopeanvärinen. BW-kirjan uusintapainoksessa on kirkkaassa auringonpaisteessa otettu kuva, jossa hopea oikein hohtaa. Sama juttu muuten Windin BW-393:n kanssa. Numeron puuttumisen siiven alta voi selittää 364:n siiven vaihto. Ja saman koneen pohjaikkunat poistettiin peruskorjauksessa 1943, jolloin alle tuli sininen. Lähteinä koneen yksilöasiakirjat ja valokuvat. Alapintaväriasiassa paremmin nykytietämyksen tasolla on "Sotamaalaus"-kirja kuin "Ilmavoimien maalaukset ja merkinnät". Melkein 10 vuotta enemmän tutkimusta taustalla. BW:n alapintaväristä on keskustelua myös täällä: http://www.ipmsfinland.org/keskustelu/read.php?f=1&i=13029&t=12945. Herrojen Lehto ja Lumppio puheenvuorot ovat lukemisen arvoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieto lisää tuskaa.... Wanha sananlasku mallailusta  ;).

 

Omat tiedot ja tietolähteeni ovat yli kymmenen vuotta vanhoja. Kiitos linkistä, täytyypä taas perehtyä asiaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun menneinä viikkoina pakkanen laski jopa -34 asteeseen oli hyvää aikaa näpräillä taas

pienoismallien kimpussa. Tässä taas muutama "lelu" lisää :)

 

Junkers Ju-87 Stuka itä-rintamalta talvella 1944...

[ attachment removed ]

 

Messerschmitt Bf-110

[ attachment removed ]

 

Spitfire MkIX

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siviilikoneita löytyy tämmöisiä, Hasegawan 1:200 MD-11 ja B747. Työn alla on B777, myös JAL-väreissä. Kuvassa XF-35 on Revellin 1:144 ja oli vain kevyt rentoutusprojekti (joka ei sitten ollutkaan kovin rentouttava). Vesilinja-laivat ovat Tamiyan 1:700.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

 

Piti laittaa taas pitkästä aikaa tänne kuvia. Ostin "muutaman" 1:400 metallisen lentokoneen kokeeksi. Normaalisti olen ostanut 1:200 kokoisia mutta tila alkaa loppua kesken  ;D Siistejä nuo 1:400 kokoisetkin ovat mutta ovat vain kokoonsa nähden vähän turhan kalliita kun keskimääräisesti yksi metallinen pieni kone maksaa 30€  :P

 

Teki mieli ostaa busseja ja isompia boeingeja mutta päätinkin aloittaa 1:400 kokoelman kasvatuksen klassikoista ja mielestäni kauniista lentokoneista.

 

Boeing 747 prototyyppi.

[ attachment removed / expired ]

 

BAe/Aerospatiale Concorde British Airways G-BOAB.

[ attachment removed / expired ]

 

Lockheed L-1011 TriStar Pan Am "Billboard" ilman rekkaria.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 707-300 Continental Airlines "Black Meatball"  & Douglas DC-8-62 Eastern Air Lines

[ attachment removed / expired ]

 

Yleiskuvaa satsista. Hyvin mahtuu hyllylle toisin kuin ylempänä vierekkäin olevat 1:200 747-400 & A380  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Lähikuvaa 747:n nokasta. Kivasti on pieniä detaljoita tässä koneessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Concorden nokkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähikuvassa Pan Amin TriStar.

[ attachment removed / expired ]

 

Continentalin 707:n perää.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten vielä tämä pieni kaunokainen Lockheed Constellation Northwest Air Linessin väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

DC-8 & 707 nokikkain.

[ attachment removed / expired ]

 

Western Air Linessin Douglas DC-10-30:n perää. Kiva tuo bare metal väritys  :thmbup: Tuota kun ei oikein saa muovimalleille aikaiseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kannattava ostos kyllä oli ja kerran se vain kirpaisi  :P Jospa nämä säilyisivät lastenlapsille  ;D eikä käy kuin kulahtaneille 1:200 muovimalleille joista puuttuu moottorit ja laskuteleneet yms.

 

Jani

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

On laivasto vuosien myötä vähän kasvanut!  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

On laivasto vuosien myötä vähän kasvanut!  :P

 

Teemu

 

Puuttuu vielä Emirates A340-300  ;) Ainakin sulla on Emiratessin puolelta laivasto kohdallaan. Itselläni löytyy vasta EK:n A340-500. Harmittaa kun tuli joskus tilattua tuo Singapore Airlines A380, vaikka olisin halunnut sen Emirates version mutta sitä ei ollut vielä saatavilla.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Boeing 727 ;)

 

 

Teemu

 

Ja unohtui mainita myös EK:n A310. Mahtaako olla saatavilla 1:200 kokoisena ollenkaan...

 

Taidan tästedes ostaa vain niitä 1:400 malleja kun ei nuo 1:200:t enään mahdu minnekkään, niistäkin voisin joitain turhia myydä pois.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mihin tämä pitäisi pistää mutta:

 

1.Onko kellään tietoa mikä kauppa myisi Tampereen seudulla halpoja Finnairin pienoismalleja?

2.Olisiko sllaista kauppaa joka myisi postiennakolla Finnairin pienoismalleja (ei tarvitse olla Tampereella)?

 

En löytänyt Googlella taidan olla Tumpelo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään