Jani Salo

The Virallinen pienoismalli keskustelu -thread

1 709 viestiä aiheessa

Onko tuomas tossa sun ek:ssa renkaita vai eikö ne näy?

Teemu

Ei ole renkaita. Mietin aluksi, että kehtaako konetta edes pistää tänne, kun en itse ole ihan tyytyväinen rakentamaani, mutta taidot kehittyvät.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista tullut näperreltyä viime aikoina. Älkää ottako nokkiinne jos näyttää pro:lta... ;)

Austrian Airlinesin A321.

[ attachment removed / expired ]

Luffen A321.

Moottorit edellämainittuihin.

Edestä nähtynä.

Australian Airlinesin 767.

Varig 767, maskirajaus valmiina sinistä maalia varten.

Maskaamassa Varig 767:n moottoria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys...

..terveisiä BKK:sta,Rayongista sekä Hong kongista...

Mukaan tarttui sieltä HKG:sta Cathay Pacificin 777-200,mittakaavassa 1:200...Aivan mahtava!(Tuon ohjaamossakin tuli,siis esikuvansa,vierailtua sekä hong kongiin laskeduttuamme,kuin myös ennen sieltä Bangkokiin lentoa)...

Sekä tuossa menomatkalla Finskin A340...Ihan siisti tuokin malli,vaikka ei mitenkään kauhean erikoinen olekaan.

Tuolla Hong kongissa oli yksi alue aivan täynnä pienoismallikauppoja,värikuula-asekauppoja,radio-ohjattavien kauppoja yms.

Tuo alue sijaitsee Tsim tsa tsuista pohjoiseen pari metropysäkin väliä....Jos joku joskus sinne on menossa eikä tuota paikkaa satu tietämään,niin mielelläni laitan lisätietoa sijainnista etc.

-Jukka :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni paras teippi on M3 Fine Line Tape (sininen).

Olen kokeillut myös Tamiyan keltaista teippiä, jota jotkut tuntuvat kehuvan. Tamiya toimii hyvin silloin kun värien välillä ei ole suurta kontrastia (esim. sotilaskoneet ja -kalusto). Siviilikoneet ovat sitten vähän eri asia. Minä en ole saanut sillä koskaan tasaista ja terävää rajaa ja rajasta tulee aina vähän röpelöinen.

M3 Fine Line Tapea myyvät automaaliliikkeet. Ostin omani Aleksiskivenkadun Decoväristä. Mulla on 6 mm levyinen rulla, josta leikkaan tarvittavan pituisen palan lasilevylle ja edelleen leikkaan teipistä kapeampia suikaleita. Moottoriin käytin teippiä ~1 mm levyisenä.

Tässä vielä muutama kuva:

Teipin leikkausta.

Kapea suikale on leveydeltään ~0.5 mm. Mitä kapeampi, sitä paremmin taipuu mutkalle. Sininen mönjä on Microscalen Micro Mask (muistuttaa Eri Keeperia), mielestäni paras nestemaski. Ei jätä väriä valkoiseen, toisin kuin ammoniakkipohjaiset lateksimaskit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta kolmanteen.

Asiakkaani toi minulle Börjen suunnittelemia siirtokuva tarra-arkkeja muutaman.

Pe ja Mt koneisiin scaalassa 1:72, hakaristi tunnuksilla.

Lahjoitan ne jollekin tosiharrastajalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kokeillut myös Tamiyan keltaista teippiä, jota jotkut tuntuvat kehuvan. Tamiya toimii hyvin silloin kun värien välillä ei ole suurta kontrastia (esim. sotilaskoneet ja -kalusto). Siviilikoneet ovat sitten vähän eri asia. Minä en ole saanut sillä koskaan tasaista ja terävää rajaa ja rajasta tulee aina vähän röpelöinen.

Olen muuten huomannut aivan saman asian, mutta en ole kehdannut ääneen sanoa kun kaikki gurut vannovat Tamiyan nimeen  :-[

Viimeksi 1:200 DC-10:n ylä- ja alarungon värirajasta tuli selvästi röpelöinen Tamiyan teipillä...

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun käytiin eilen paikallisessa lelukaupassa katselemassa siskon tytölle synttärilahjaa, sattui pienoismallihyllyllä silmään jonkun ilmeisesti puolalaisen valmistajan VL Pyryn koottava malli. Kiinnitti vain huomion, kun se oli pakattu sellaiseen pussiin siellä pahvilaatikoiden joukossa. Se oli joku sellainen vacuumimalli, jossa esim. rungon puolikkaat jne. pitää leikata irti sellaisesta yhtenäisestä levystä jne. Mittakaava saattoi olla 1:72 tai pienempi ja hintalapussa taisi olla 23. Mutta en sitten tiedä, oliko siinä jopa vielä markka-aikainen lappu päällä :P

En tiedä, onko tällainen jotenkin harvinainen juttu, mutta ajattelinpa ilmoittaa, jos jotakuta kiinnostaisi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vois hyvinkin olla Broplanin vacu 1/48 jota saa Kuivalaiseltakin noin 25 ekeen eli

hinta ihan kohdallaan nyky valuutassakin !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Lufthansan Airbus A321 pienoismalli joka on vielä kesken eräinen. Ei riitä pitää hankkia lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaisko joku kertoa Hawkin camo-kaavioon sopivat Humbrol-värit?

Viralliset värithän ovat seuraavat: yläpuolelle ruskea Very Dark Drab 437, FS 24064 ja vihreä Light Bronze Green 222, FS 24151 ja alapuolelle vaalean harmaa Light Aircraft Grey 627, FS 26440.

Yläpuolen vihreäksi käy mielestäni joko Humbrolin 151 tai 226 ja alapuolen harmaaksi 166 tai 129. Ruskea onkin sitten hankalampi juttu, suoraa vastaavuutta ei löydy, omani maalasin Humbrolin sävyllä 98, eikä se näytä hullummalta. Hardcore-mallarit ovat todennäköisesti eri mieltä näistä sävyistä, mutta näillä pääsee aika lähelle jos maalien sekoittelu tuntuu vastenmieliseltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, näillä mennään eteenpäin....tytär haluaa askarrella iskän kanssa, joten äiskän riemuksi tehdään pikkaisen koneita kirjahyllyyn ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä oot saanu Hawkin?

Kuten Mikko totesi, kyllä noita löytyy, viimeksi näin Citymarketissa. Tosin tämä yksilö lähti mukaan Huittisten Hullumiehestä, tulipalon jälkeisestä 60% alennusmyynnistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Mikko totesi, kyllä noita löytyy, viimeksi näin Citymarketissa. Tosin tämä yksilö lähti mukaan Huittisten Hullumiehestä, tulipalon jälkeisestä 60% alennusmyynnistä.

jaa, itelle ei oo tullu eteen.. tosin en ole kyllä hetkeen pienoismallihyllyjä kolunnutkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaisia tarttui mukaan tämänvuotisesta Toy Studio keikasta @ Bangkok:

Tämä suorastaan huusi "take me home":

Skymarksiin oon tykästynyt, hesa-vantaalta löytyi tuo bussi

Ihan kohtuu hieno A340, harmi että mittakaava on taas joku random

DHL 727-200

Dreamlineri on kyllä upea....mallin tekijästä en tiedä, 1:200 mittakaava kuitenkin ja umpimuovia

Tuollaista kuvaa sitten parin vuoden sisällä oikeasta koneesta...nam

Hieno wingflex. Malli maksoi 3650THB ~ 78eur :-/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno wingflex. Malli maksoi 3650THB ~ 78eur :-/

Aikooko oikeakin kone taipua siivistä vastaavasti? Aika hurjan näköinen  :thmbup: Omat mallit on tuolla kaapin päällä. Kasaamattomia on vaikka kuinka paljon.. Muutamaan vuoteen en ole kasannut niitä.. Jos koittaisi jotenkin rofessionaalimmin tällä kertaa niitä tehdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään