Jani Salo

The Virallinen pienoismalli keskustelu -thread

1 709 viestiä aiheessa

On muuten hyvissä hinnoissaan nykyään nämä 1:400 kokoiset metalliset lentokoneet  :-\ Olisitteko markka aikana maksaneet metallisesta lentokoneesta melkein 200mk ??

Nykyisin kun nämä metalliset tuppaavat maksamaan 30€:sta ylöspäin ja suomeen kun vielä tilaa ulkomailta tulee mukaan postikulut.  :thmbdn:

Itse joutuisin myymään melkein kaikki 1:200 kokoiset pienoismallit pois että saisin tilalle muutaman metallisen pienemmän 1:400 lentokoneen tilalle. Nykyisin on tullut tykästyttyä näihin 1:400 kokoisiin (osittain tilanpuutteen takia).

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyy  :P mulla on BA:n concorde , swissair a320 , klm 767 , finnair md-80 , a320 ja md-11 , air france 747 ja a320 , lufthansa a340 , AA 777 , thai 747 , singapore airlines 777 , ainii juu ja sitte iberia md-80 , BA md-11 , BA 747 , BA 767 jaa sitte swissair md-11 ja vielä american eaglen md-80  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt varsinaisesti pienoismalli, mutta en kehtaa tälle omaakaan threadia pistää. Juhannuskuvia selatessa sattui silmään Kauhavan lisäksi muutakin lentoaiheista, ainakin jollain tapaa. Siskon mies kaiveli yhdessä välissä esiin sakset ja Iltasanomien viikonloppuliitteen ja alkoi askartelemaan. Kattelin sitä siinä ihmeissäni, että mitä se nyt meinaa. No kohta siinä silhuetissa oli siivet ja runko ja kaikki, yhdestä lötköstä paperista leikattuna. Pakko myöntää, että päätä piti pyöritellä. Että tuosta ei kyllä tule mitään. Mutta vielä mitä, sopivat taitokset siipien johto- ja jättöreunoihin, vähän teippiä vahvikkeeksi (keskisaloksi periaatteessa), niin siivet olivatkin yhtäkkiä ihan jäykät. Sitten vielä vähän nokkaan teippiä painoksi, ja kohta oltiin ulkona ihmettelemässä. Saamari, sehän lentää :P

[ attachment removed / expired ]

Mikä hassuinta, sehän toimii siimaohjattavanakin, kun pistää langan siiven kärkeen ja alkaa pyörittämään :P

Enpä olisi ensalkuun uskonut ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HB-IWC saapui eilen uuteen kotiinsa:

[ attachment removed ]

Pituus 48 cm

Siipien kärkiväli 38,5 cm

Paino 1,9 kg eli ei mikään pahvitekele

Jos joku tietää paikan missä voisi maalauttaa tuon koneen vaikka OH-LGG:ksi sillä tuon perän maalaus on hieman epäonnistunut ja toisekseen Swissillä ei ollut koskaan GE-kannuisia, joten tuosta voisi saada nätin kotimaisen jos löytyisi laatujäljen tekijä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vihdoin sain parhaat palat otettua. Tosiaan olen pienoismalleja harrastanut kolmannesta luokasta lähtien ja neljännellä luokalla liityin Seinäjoen seurakunnan järjestämään pienoismallikerhoon, joka kokoontuu kerran viikossa. Aloitin huipulta, ensimmäinen pienoismallini oli RMS Titanic, jonka sain kolmannella luokalla (2002) joululahjaksi. Isän kanssa se pykattiin.

Taustalla näkyy myös kaikille tuttu räpistin... Hieman tärähtänyt kuva johtuu siitä, että lasivitriiniä on vaikea ruveta kuvaamaan pokkarin salamalla. Moni on taivastellut kokonaisuutta, mutta kyllähän konenut mallinrakentaja tuosta huomaa että jälki on todella hutiloitua, mutta pitää ottaa huomioon, että olin tuolloin kymmenen vuotias  :)

[ attachment removed ]

Sitten niihin ilmailumalleihin. Pienoismallikerhossa ensimmäiset rakentamani mallit olivat Messersmith Bf 109e sekä Spitfire. Eli 2003 syksy.

[ attachment removed ]

Sitten taisi olla 2006 kevät kun rakentelin DC-3:sta.

[ attachment removed ]

Ja 2006 jouluna sain lahjaksi tämän A319 ja rakensinkin sen heti kotona, aikaa meni n. kuukausi. Otin itseäni niskasta kiini ja päätin tehdä tämän niin hyvin kuin osasin. Ja jälki on mielestäni sen mukaista.

[ attachment removed ]

Pienoismalleja minulla on muutama kymmenen, osan olen antanut innokkaalle veljelleni (8v), joka myös rakentelee näitä. Ja kaapissa odottaa A380  ;D Harmi kun yhtään Finnairin (tai muun suomalaisen lentoyhtiön) koneita ole sattunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla on Plus Taxfree-kaupassa jälleen myynnissä MD-11:sta joulupukkimallia! Sellainen tuli ostettua viime viikolla, myyvätkö sitten varastoja pois vai mikä lie syynä tuon uudelle ilmestymiselle.

Tiedoksi vaan siis niille joilta tällainen puuttuu :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno! :) Minkä valmistajan nintendo tuo on? Olen itse tehnyt pienoismalleja vuosien ajan ja yhteen aikaan tuli kauhia himo rakentaa pienoismalleja ja minulla onkin niitä rakennettuina laatikot täynnä. ;D

Nyt taas ajattelin josko ostaisin kesätekemiseksi jonkun pienoismallin ja värkkäilisin sitä. Pitänee vaan miettiä minkä mallin sitä ostaisi.

Ite veikkaisin että Revellin bussi? Jos matkustajakoneet kiinnostaa niin Revell on aika turvallinen vaihtoehto, hyvin detaljoituja ja helppoja rakennettavia. Aiheetkin ovat kohtuullisen mielenkiintoisia (An-124, nuo Airbusit, Avrot, Super Constellation yms.). Tosin Minicraftilla on ne mädärit, liekö kenelläkään kokemusta millaisia rakennettavia? Jostain muistaisin että rungon muoto on näissä väärin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin Minicraftilla on ne mädärit, liekö kenelläkään kokemusta millaisia rakennettavia? Jostain muistaisin että rungon muoto on näissä väärin?

Minicraftin mädäri menee siististi kasaan ja on suhteellisen muototarkka.

Saman firman 757 mallissa sen sijaan riittää korjattavaa, ainakin nokassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, juttelin tuossa Sami Vesalan kanssa että Revellin bussi olisi. Revellejä olen tähänkin mennessä rakennellut, mutta vaikeustasoa ei löydy sitten niin mistään. ;D Mutta, eihän noissa pienissä pienoismalleissa, varsinkaan matkustajakoneissa, ole loppujenlopuksi kauheasti tekemistä, mutta menevät hyvänä harjoitteluna suuremman mallin teon ohella. :) Samaa mieltä, Revellillä on kyllä kiva valikoima pienoismalleja, varsinkin mitä heidän sivuja olen katsellut! :thmbup:

Hommaappa Aleksi Tälläinen luulen että rupeaa löytymään haastetta.

Itse ostin tuollaisen keväällä enkä ole viitsinyt edes aloittaa  :-\

Kuvastoori rakentamisvaiheista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oho, toihan näyttää makeelta! :) Juuri muistin että minulla on Italerin Douglas A-20 G Havoc kaapin pohjalla odottamassa rakennusta, mutta inspiraatiota sotakoneiden rakentamiseen ei ole ollut. Tuossa Antonovissa voisi olla mukavasti tekemistä. :)

Kuten sanottu itse en ole viellä edes aloittanut. Siihen täytyy käyttää aikaa. Mutta jos on aikaa suosittelen tuota  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HB-IWC saapui eilen uuteen kotiinsa:

Jos joku tietää paikan missä voisi maalauttaa tuon koneen vaikka OH-LGG:ksi sillä tuon perän maalaus on hieman epäonnistunut ja toisekseen Swissillä ei ollut koskaan GE-kannuisia, joten tuosta voisi saada nätin kotimaisen jos löytyisi laatujäljen tekijä.

Pikkusen viiveellä heitän pari kysymystä koskien tuota malliasi. Onkos tuo metallista valmistettu? Onko ikkunat, ovet sekä nykyiset logot ja tunnukset siirtokuvilla teipattu vai maalattu ja onko pinta lakattu?

-Mika K.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt taas ajattelin josko ostaisin kesätekemiseksi jonkun pienoismallin ja värkkäilisin sitä. Pitänee vaan miettiä minkä mallin sitä ostaisi.

Jos haluatte haastetta kesälomaksi, niin etsikää käsiinne joku Airfixin vuodelta kivi ja miekka oleva malli. Haastetta riittää  ;D

Tästä läjästä pitäisi kuoriutua joskus de Havilland Heron BEA:n Red Square maalauksessa  ::)

[ attachment removed ]

Minicraftin mädäri menee siististi kasaan ja on suhteellisen muototarkka.

Saman firman 757 mallissa sen sijaan riittää korjattavaa, ainakin nokassa.

Minicarftin mädäri ja siitä uudemmat siviilimallit ovat ihan ok. Niissä alkupään malleissa on laatu vähän mitä sattuu. Mutta esim. DC-6:sta saa kyllä näköisen. Hieman sen rakentamista helpottaa jos hankkii resiinimoottorit sarjan järjettömien pannujen tilalle.

Mitä taas seiska-viis-seiskaan tulee, niin en ole tähän päivään mennessä keksinyt miten nuo P&W:n moottorit menevät kasaan...  ::)

[ attachment removed ]

Olen nähnyt yhden 757:n melko valmiina kotimaassa, ja kyllä siitäkin korjailemalla ihan hyvän mallin saa, mutta esim. nokka menee uusiksi, suuntavakaajan muoto on männikössä jne.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni Vantaalla Ilmailumuseossa on myynnissä ASK21 pienoismalli.

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako löytyä koto suomesta liikettä, joka myisi Revelin ASK21:stä ? Vaikuttais aikas asialliselta.  :thmbup:

Juu ja saattaapi löytyä ihan jostain lähimarketistakin. Muistaakseni ainakin Keravan Prismassa on näkyny noita. Itellä tällä hetkellä kesken Eduardin I-16 ja pari L-39 Albatrosia.

Tarkastakaapa huviksenne Revellin C-160 Transall jos sotavehkeet kiinnostaa. Varmaan hinta-laatu-suhteeltaan paras malli mihin olen törmännyt ja kokoakin löytyy. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Minicraftilla on ne mädärit, liekö kenelläkään kokemusta millaisia rakennettavia? Jostain muistaisin että rungon muoto on näissä väärin?

Kasikymppinen menee nätisti kasaan. Jos liimaat siivet runkoon (pl korkeusvakaajat) ennen maalausta, liitoskohta vaatii siistimistä kitillä, esim. Milliput.

Muodoista:

- Nokka on mielestäni toiseksi takimmaisten ja takimmaisten ohjaamoikkunoiden kohdalta hieman pullea, muttei sinänsä häiritsevästi.

- Siipien johto- ja jättöreunoista puuttuvat "taitteet" läheltä siipien juurta

- Takapää kapenee ylhäältä/alhaalta katsottuna ehkä turhan jyrkästi

- Sivuvakaajan johtoreunassa oleva scooppi on tehty väärin (näkyy sivulta katsottuna lovi), mutta sen korjaaminen ei ole mikään ylivoimainen juttu

- Virheitä löytyy myös korkeusvakaajien, siipien ylä- ja alapintojen uppoviivoituksesta, mutta niitä ei kannata lähteä korjailemaan

- Päätelineitä on korotettava ~2mm, jotta koneen saisi oikeaan asentoon.

Edellä mainituista huolimatta Minicraftin MD-80 on mielestäni erinomainen rakennussarja.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikkusen viiveellä heitän pari kysymystä koskien tuota malliasi. Onkos tuo metallista valmistettu? Onko ikkunat, ovet sekä nykyiset logot ja tunnukset siirtokuvilla teipattu vai maalattu ja onko pinta lakattu?

-Mika K.

Hirveän vaikea sanoa mistä se on tehty, kenties kokonaan muovia. Ontto se ei kuitenkaan ole sisältä.

Ikkunat, logot ovat mielestäni maalatut paitsi että perän risti on jollain teippivirityksellä joka repsottaa. Saattaa olla että kaikki kuvat on kuitenkin jotain teippausta mutta rajoja en näe missään.

Tämä yksilö tarvitsi perään isot "F" kirjaimet kuten aidoissa, ykkös- ja kakkosmoottorit sinisiksi, kakkoseen teksti "Finnair", wingletit kotimaisen näköisiksi, Swissin tilalle Finnair sekä tunnuksen vaihto HB-IWC--->OH-LGx sekä vasempaan siipeen alas sama tunnus.

Suhde on muuten 1:134

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako löytyä koto suomesta liikettä, joka myisi Revelin ASK21:stä ? Vaikuttais aikas asialliselta.  :thmbup:

Minuutti sitten varmistettu tilanne: Suomen Ilmailumuseon hyllyssä Vantaalla (Tietotie3) on tasan yksi ASK 21 malli

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä, eikö teillä olekaan puusta veistettyä 1/24 Bf-109G-2:sta?  ;D

Eikö puumalliksi olisi luontevampaa tehdä G6 versio kun siinä on ne pahkat ja kaikki.......... ;D ;D

Ai kamala että mää oon sitten hauska........ ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pienoismalleja on tullut rakennettua ja muutamia on vielä varastossa rakentamatta (lue: odottamassa syksyisiä sadepäiviä), mutta nyt kysyn tällaista, että mistähän mahtaisi saada noille malleille sellaisia jalustoja, joita esim. nuo finnairin valmiit snap-together mallit käyttää?

Linkkejä ja tietoja otetaan vastaan  :thmbup:

-Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyyhän niitä yksi kuvakin jopa löytyy...

Tällänen BA:n Concorde..

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään