Jani Salo

The Virallinen pienoismalli keskustelu -thread

1 709 viestiä aiheessa

Jokin tuossa vain haiskahtaa minusta. Vaikka kuva ei ole kovin hyvä, ihmettelen ensinnäkin omituisen huolimatonta maalausta (ikkunat missä sattuu kohdassa

sinistä raitaa, ei ollenkaan rekkaria ja muita tekstejä, Finnairin logokin näyttää jotenkin oudolta jne.)

Aivan hirveän näköinen tekele; tulee mieleen joku yläasteen teknisen työn tunnilla väsätty hökötys. Taitaa olla todella harvinainen pienoismalli tai sitten myyjä yrittää vedättää ja reippaasti. Jalustakin on ilmeisesti repäisty jostain vanhasta kepun viiristä. Esteettisesti sen verran ruma vekotin, että itse en laittaisi julkisesti esille. Löytyisiköhän Jukalta pienoismalliexperttinä mitään tietoa linkin Caravellesta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan hirveän näköinen tekele

Sanopa muuta...

Sitä taisi olla semmonen keikka, että Finnairille malleja yms. sälää toimittanut firma kauppasi yhtiön työntekijöille tuotepakettia kokonaisedulliseen hintaan. Siihen sisältyi mm. Fratellin MD-11 1:100 malli. Sittenhän muutama innokas tietenkin tärväsi tämänkin edun, tilasi niitä puolenkymmentä ja kauppasi kolminkertaiseen hintaan mm. tällä foorumilla. Sillä viisiä niiden lukumäärä harrastelijoiden piirissä kasvoi, kuin sienet sateella. Toisen kautta Aviation Shop on kaupitellut jo suht pitkään ainakin MD-80/ATR -malleja. Mahtokos niillä olla joku muukin vielä.

No voihan hemmetti. Mikähän firma tuo mahtaa olla? Onko kellään käsitystä, mahtaisiko sitä kautta voida ostaa Fratellin malleja? Sain muutama vuosi

sitten langan päähän Finnairilta jonkun tyypin, joka vastasi siellä tuollaisen tavaran hankinnasta, mutta minulle lyötiin melkein luuri korvaan, kun kysyin

mahdollisuudesta ostaa malleja. Aviation Shop tosiaan myy kolmea Fratellin mallia, joista minulla on jo kaksi.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan hirveän näköinen tekele; tulee mieleen joku yläasteen teknisen työn tunnilla väsätty hökötys. Taitaa olla todella harvinainen pienoismalli tai sitten myyjä yrittää vedättää ja reippaasti. Jalustakin on ilmeisesti repäisty jostain vanhasta kepun viiristä. Esteettisesti sen verran ruma vekotin, että itse en laittaisi julkisesti esille.

Tuo pienoisviiristä repäisty jalusta kyllä juoruaa kotitekoisen puupalikan puolesta. Mutta voihan olla, että malli on maalattu jossain vaiheessa uudestaan miranolilla, ja se olisi alunperin ollut ihan kunnon matkatoimistomalli... Mutta ei missään tapauksessa tuon arvoinen.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No rungossa on vielä maalia lukuunottamatta jotain yrityksen makua, mutta noi siivet ja korkeusvakaajat on kyllä nii puukolla veistetyn näköiset, ettei niistä noin hirveitä saa edes kaatamalla maalia suoraa purkista päälle.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Hienoja koneita, mutta jalat taitaa olla sekaisin finnairissa on klm:än jalka ja klm:ssä finnairin. ;)

Teemu

No kyllä vain!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin tänään huuto.net:issä Finnairin Caravellen mallin.

Varsinkin jos tuon saisi reilusti alle tuon osta heti -hinnan, kauppa olisi periaatteessa hyvä - mikäli kyse on alkuperäisestä matkatoimistomallista.

Jokin tuossa vain haiskahtaa minusta. Vaikka kuva ei ole kovin hyvä, ihmettelen ensinnäkin omituisen huolimatonta maalausta (ikkunat missä sattuu kohdassa

sinistä raitaa, ei ollenkaan rekkaria ja muita tekstejä, Finnairin logokin näyttää jotenkin oudolta jne.) ja lisäksi en ole koskaan nähnyt  lentokoneen

pienoismallia tuollaisella jalustalla. Se ei tietysti välttämättä merkitse mitään, mutta tuon näköisiä jalustoja näkee lähinnä pöytälipuissa.

Tuota tarkemmin katsottuaan on vähän vaikea uskoa, että tuo olisi Finskin itsensä aikanaan tilaama matkatoimistomalli.

Yleensä sellaiset ovat paljon parempaa työtä kuin tämä.  Lähnnä tulee mieleen joku tee-se-itse -mallinnus ja itse en tätä lähtisi huutamaan.

Vai pystyykö joku tunnistamaan tuon varmuudella aidoksi?

- Ville -

No johan on huijarit liikkeellä...

Toisaalta, jos joku sen ostaa, niin tavallaan omaa tyhmyyttä. Kaikenlaisia...

-Jukka :)

Elomaalle: Finskin MD11 mallia:fratelli oli joskus viime kesänä jonkin liikelahjafirman kautta saatavilla. Tuskin enää!

PS. Onko se muuten joku salaisuus, mistä "kaikki" ovat noita Fratellin MD11-malleja yht'äkkiä saaneet?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukalle tyhjentävästä vastauksesta koskien noita Finskin malleja.

Olen itse tullut vähän siihen tulokseen, etten juuri yritä löytää vanhempia koneita (Caravelle, Convair, tms.)

aitoina matkatoimistomalleina, koska hintataso menee sen verran korkeaksi. Ei oikein huvita maksaa luokkaa

500€ mallista, vaikka kuinka olisikin 60-luvun matkatoimistomalli. Ajattelin, että on parempi teettää tuollaiset.

Noita malleja tekeviä firmoja riittää kyllä, eivätkä hinnatkaan aina ole päätä huimaavia. Esimerkiksi Airborne Replicas

tekee 1:100 mallin hintaan 189 taalaa eli noin 130 euroa. En tosin tiedä, miten tulli ja verottaja tuohon vielä voivat iskeä.

Mitä tulee siihen Finskin MD11 malliin, minulle onkin jo tarjottu sellaista ja saatanpa tarjoukseen tarttuakin, mutta

silti olisi mielenkiintoista tietää sen liikelahjaliikkeen nimi, joka niitä Olgia aikanaan möi. Ihan vaan siksi, että mahtaneeko

sitä kautta olla mahdollista tilata muita Fratellin malleja.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja loppujen lopuksi ne aidot 60-luvun matkatoimistomallit ovat usein aika huonossa hapessa. Dekaalit varsinkin ovat yleensä kärsineet. Airborne Replican koneet ovat kuin pinkasta vedettyjä ja uusia  :thmbup:.

1:100 mittakaava on kieltämättä oikein sopiva liikennekoneille. Ja 1:72 skaala on oikein sopiva näille sotaisemmille leluille/koristeille....

Jep, 1:100 on sopiva, koneet ovat tarpeeksi isoja, mutta ne pystyy vielä mahduttamaan johonkin.

Jossain 1:72 tai 1:50 joku MD11 tai B747 alkaa olla vähän turhan isoja...

Yksi asia tuli vielä mieleen tuosta mallien teettämisestä. Olen sen verran himoinnut tuota Caravellen mallia, että saatanpa

laittaa sellaisen tilaukseen, kun toimitusaikakaan ei ole mikään ihan lyhyt. Mutta mistä saisi sellaiset kuvat Finskin (tai vaikka Kar-Airin)

koneista, joista tekijät saavat kunnolla oikeat värit ja tekstit? Kyllähän esimerkiksi Airliners.net:ssä on paljon vanhojakin kuvia, mutta

osa on aika erikoisessa valaistuksessa otettuja ja silloin värisävyt menee helposti päin honkia.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäs näitä valmiita jalallisia pienoismalleja saisi pöytää koristamaan?

e: Niin, ja oman Corsairin rakennuksessa olen edennyt jo siihen vaiheesen, että renkaat on jo kiinni koneessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi asia tuli vielä mieleen tuosta mallien teettämisestä. Olen sen verran himoinnut tuota Caravellen mallia, että saatanpa

laittaa sellaisen tilaukseen, kun toimitusaikakaan ei ole mikään ihan lyhyt. Mutta mistä saisi sellaiset kuvat Finskin (tai vaikka Kar-Airin)

koneista, joista tekijät saavat kunnolla oikeat värit ja tekstit? Kyllähän esimerkiksi Airliners.net:ssä on paljon vanhojakin kuvia, mutta

osa on aika erikoisessa valaistuksessa otettuja ja silloin värisävyt menee helposti päin honkia.

Jernforsin Mika Ikaalisista (Arctic Decals) on tehnyt Caravelleistä (I/III/VIR -sarja) profiilipiirrokset ja nistä myös dekaaleja eri mittakaavoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys...

Kertokaapas viisaammat, että mikä lakka tai vastaava soveltuu lennokin silkkipaperin päälle. Jotta saa kovetettua sen pinnan, eikä paino nousisi kamalan paljon?

Kiitos etukäteen tiedoista. Sinisiipeä kasasin eilen. Potkurikin on jo veistetty  :thmbup:..

Kesällä sitten näkee millainen lentopeli siitä tulee. On se uskomattoman kevyt tuo kone. Tosin silkkipaperit vielä uupuu. Mutta kun vertaa painoaan suhteessa esim. potkurin kokoon, niin  :thmbup:...

-Jukka :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Oletko tutustunut http://lennokit.net keskustelufoorumiin? Siellä osiossa vapaastilentävät osaavat varmasti neuvoa lakan joka on nykypäivää ja toimivaa. Meinasin ehdottaa selluloosalakkaa (dope) , mutta tajusin, että siitähän on jo yli 10 vuotta kun sitä tuli käytettyä. Saatoi olla vanhanaikasta jo silloin... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia linkistä Otto,

Itse olen vasta viime aikoina noihin innostunut. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :thmbup:..

-Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. :thmbup:

Juuri eilen otin ensisavut 50 cc bensamosasta, joka on Pitts Model 12S Pythonin nokalla... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka kaikille :) Jotta tämä topiikki ei karkaisi lopullisesti sotilasilmailun puolelle niin tässä parit kuvat alkuviikosta saapuneista siviilipuolen koneista. Mallit luonnollisesti 1:200 kokoa ja die-casteja. Harmittavasti tuolla Ixuksen romulla jää vain nuo parhaimmat yksityiskohdat pois noista malleista...

[ attachment removed / expired ]

British Airways A320 (G-BUSH) Rekisteri kyllä aika legendaarinen tässä vehkeessä  ;D

ANA Boeing 787 (JA801A)

Malaysia Boeing 747-400 (9M-MPD)

Seuraavaksi odotellaan vielä saapuvaksi Deltan L1011 sekä Iberian DC-8-63 koneita. Alkaa vain tuo tila loppumaan vähitellen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

Minulla on Kopron 1/72 Mi-8 SAR kopteri, josta piti tulla se Saksalaisten pelastuskopteri.

Muutin kuitenkin mieleni, kun ohjukset ja muut härdellit on tuossa mukana. Teen siitä Venäjän IV: n kopterin. Piirustuksista ei vaan näe noita ohjusten ripustuksia eikä muita. Mistähän olisi noista HYVIÄ kuvia..?

Kiitos taas etukäteen.

Kuukkelin kautta etsin kyllä...Paraikaa..EDIT: Jees, muillekin tiedoksi. Aika hyviä kuvia löytyi täältä: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/mi-8.htm

-Jukka :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä julkaistiin IPMS Finlandin sivuilla vastikään. Tiedoksi tännekin. Voitte ottaa yhteyttä suoraan lisäkseni myös Jari Miettiseen.

Tervehdys tännekin foorumille,

Esitän asiani nopeasti: olen ILMAILU-lehden nykyinen päätoimittaja ja olen käynnistämässä lehteemme uudelleen Pienoista mallipuhetta -palstaa. Sain vihjeen, että voisin löytää täältä kirjoittajia kyseiselle uudelleen käynnistettävälle palstalle.

Aivan nuorimmille mallareille palsta on varmasti vieras, mutta aikoinaan Pienoista mallipuhetta -palsta kuului ILMAILU-lehteen kuin mansikka hilloon. Siksi haluaisinkin herättää palstan henkiin uudelleen.

Jos katsot olevasi sopiva "vetämään" kyseistä palstaa, ole yhteydessä allekirjoittaneeseen. Tein jo sellaisen huomion, että täältä jos mistä palstan toimittaja löytyy. Niin ikään lehtemme maksaa kirjoituspalkkion, joten ilmaiseksi palstaa ei tarvitse vetää.

Kirjoittajia voi olla useampiakin, mutta antaisin mielelläni jollekin palstan eräänlaisen "vetovastuun".

Minut tavoittaa puhelimitse 0400691301 tai meilitse mikko.sokero(ÄT) ilmailu.fi

Terveisin,

Mikko Sokero ILMAILU-lehdestä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka Mikko..

Tuttu palsta on...Mukavaa että se alkaa uudelleen :thmbup:.

Jukalle kiitos rakettikuvista. Olisko vielä Venäläisistä Mi-8: sta kuvia..

-Jukka :P

EDIT: Onkos ensi vkolla fudista...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko saitti

http://www.hph.cz/

tuttu?

Erityisesti Jukka Juutilainen voisi tuolta löytää sopivasti rahanreikää... Ei sillä, haaveilin minäkin jo purjekoneen mallista, mutta lähtöhinta on 384€ 1:25 mallille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on nämä täällä nyt asunnossa. On kotona jossain vintissä Karairin ATR, pari vanhaa Finnairin MD-11 mallia (ostettu ehkä 1990-1995 välissä) ja muutama British Airways kone...

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Geoff  :)

Kivat mallit sinulla. Kysyisin vain uteliaisuudesta mistä olet saanut tuon Blue1:n Avron mallin? Itsellänikin on tuollainen MD-90, erittäin hieno malli

/ Rasmus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä jos Blue1 myy niitä - mä sain molemmat eBayistä. RJ100* tuli saksasta ja MD90 kiinasta :)

*Jos etsit eBayssä se on siellä BAe146-300 vaikka oikeesti on RJ

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään