Marko Einamo

Hyvää uuttavuotta 2011 100LL Malmilla +0,33 eur/l

92 viestiä aiheessa

Etanoli ei metanoli ;)

 

Metanoli on sitä paitsi vallan erinomainen polttoaine, ainakin vähän pienempien koneiden ja koptereiden moottoreihin:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille tulevan 98E ilmailukäyttö-jakeluaseman ympäristölupahakemus on kuulutusvaiheessa, onko tästä mitään uutta? Onkohan joku suunnittelemassa 98E-verkostoa Suomeen? Jatkokysymyksenä, minkä etanoliprosentin Rotax-VLA koneet sallivat tyypillisesti?

 

Pakko tuosta 100LL:stä on jossain vaiheessa eroon päästä, ainakin nykykulutuslukemilla, onko se tie sitten kerosiiniin vai autobensaan, sen aika näyttää. Tietysti taloudellisuutta nyt ensivaiheessa voi kehittää itse kukin, laihennuksella ja liukkaammilla koneilla.

 

Pikkulinnut ovat laulaneet tai paremminkin huhuilleet, että alkoholipitoisuus on 98E aineissa 5% ja täysin alkoholitonta bensaa ei enää saa miltään jakeluasemalta. Onko tämä totta? Lycoming ei STC:n mukaan kestä käsittääkseni ollenkaan tuota alkoholia, joten autobensa ei ole enää optio jos alkoholitonta bensaa ei enää saa mistään. 

 

http://www.shell.fi/home/content/fin/msds/datasheet_fuels.html (tuolla lukee V super powerin kohdalla etanol <5% eli siis 5% käytännössä)

 

Sitä missä vaiheessa tuo lopullinen seostaminen tehdään en tiedä. Olisiko mahdollista ostaa suoraan tehtaalta alkoholitonta polttoainetta esim. yksi tankkiautollinen ! Vaikeaksi menee joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja esimerkiksi Suomessa kohtuu yleisen Cessna merkkisen lentolaitteen mallien 150, 150 Acrobat ja 152 mittaritaulusta tulee löytyä oheinen kyltti:

“WARNING: Use of alcohol-based fuels can cause serious performance degradation and fuel

system component damage, and is therefore prohibited on Cessna airplanes.”

Pakollinen siis Type Approval Data Sheetin perusteella:

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgMakeModel.nsf/0/a01fa66c9a3bc9498625745100674f44/$FILE/3A19.pdf

 

Ei ole puhuttu prosenteista eikä E10/E5 etc. roinasta. MOGAS-STC:den suhde tähän on hieman epäselvä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos se 100LL maksaa Ruotsissa Olle ? Entäs JetA1 ? Tulen tankille kesällä  :thmbup:

 

 

Olin päikkäreillä..... ???

 

Västerås 17,45 SEK/litra,n.2€/litra

 

http://www.ppp.shell.com/prices.aspx

 

Toivotan tervetulleeksi,ehkä lvv vapaus säilyy.

 

 

lvv voi olla väärin,Tatu kyllä korjaa lyhennyksen,kurssin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitävätkö nämä hinnat Ruotsin osalta paikkansa, sillä Suomen hinnoista tuolla puuttuu joitain veroja?

 

-Tero-

 

Suomessa tulee vero (lvv) päälle,Ruotsissa ei tule,verovapaa (moms)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on Diesel elämästä MIK:ssä monen vuoden kokemus ... mitä haluatte kuulla? Lupaan kertoa kaunistelematta.

 

Tässä joitain tietoja jotka saattavat kiinnostaa:

 

Koneen käyttökulut jäävät hieman alle meidän bensa C172. Kulujen jakautuminen on siinä mielessä mielenkiintoinen, että Diesel koneessa rahat menee moottorinvalmistajalle kun taas Lycoming tapauksessa bensayhtiölle.

 

Tässä tapauksessa tuntuisi, että tulevaisuudessa käyttökokemusten perusteella tuolla dieselillä on potentiaalia kulujen pienenemiseen, kun taas  bensan tapauksessa suunta on varmaan vain kasvava.

 

Diesel moottorin toiminta on ollut hyvä. Koneessa on tarkka Diagnostiikka ja jos se huomaa jotain niin ongelman selvittelyyn menee yleensä aina viikko. MIK:n SRH:ssa on 2.0l versio moottorista, joka on mielestäni parempi, ainakin silmämääräisesti moottoria tutkittaessa. Johdotukset yms. näyttää asiallisemmin niputetuilta ja kokonaisvaikutelma on, että moottori näyttää jo oikealta lentokoneen moottorilta.

 

Tänä vuonna ollut 2 ongelmaa .

1. Pa-pumpun vaihdon jälkeen jäi pa-putkistoon ilmaa (pienen pieniä ilmakuplia) josta tuli lennolla Fadec varoitus

2. Pilotin käyttöongelma, jossa painettiin CDE reset nappia fadec test nappulan sijaan. -> lentäjä raportoi fadec testi ei mene läpi

 

Kummassakin tapauksissa moottorin logit lähetettiin tehtaalle josta vastaus tulee yleensä 24h kuluessa tiedoston lähettämisestä. Virpomisessa ja testilennoissa menee helposti siis yhteensä se 4-5 päivää ennen kun koneen saa riviin.

 

Moottorin maksaa 31000 eur ja sen jakso nousi 1200h -> 1500 h tänä vuonna. Lupauksia edelleen noususta 1800 on annettu tälle vuodelle

 

Kytkimen ja vaihteen jakson nousua 600h odotettiin syksylle mutta nyt se on vieläkin 300h (paketti maksaa 3400 eur inspected)

 

Kone on käytännössä 3 hengen kone 4h toiminta-ajalla. Kolmella hengellä saa tankkauspaikkoja hieman miettiä sillä kerosiiniä saa vain isoilta lentopaikoilta. Autodieseliä, jota koneeseen saa myös tankata, emme ole koskaan tankkiin kaataneet.Kerosiinin huviverot pitää tilittää takautuvasti verottajalle muistaakseni kuukausittain ja se on aiheuttanut ylimääräisen rastin kerhon taloudenhoitajalle.

 

Kysykää jos jotain muuta haluatte dieselistä tietää.

 

Voin esitellä konetta ja sen tekniikkaa Malmilla esim. ensi lauantaina jos kiinnostuneita löytyy.

 

 

Marko

 

Mielenkiintoista olisi nähdä näiden lisääntyvän, koska se toisi käyttökokemusta ja luottamusta etenkin kerhon vanhemman väen sekaan, jotka ovat tottuneet vanhoihin Lycomingeihin.

Kuluiltaanhan tuo näyttäisi olevan melko kohtuullinen - tosin tarvitaan se konerunko, johon tuo moottorin muutos tehdään.

Jos satutaan liikkumaan kerhon porukalla siellä Helsingin suunnilla, niin voisin ehdottaa, että rupattelisimme ja mahdollisesti konettakin voisi katsoa tai käydä kokeilemassa. Puheet ei kuitenkaan koskaan ole sen todellisen tuntuman veroisia.

 

Tuo polttoaineen saatavuus mielestäni on ainakin tällä hetkellä selvästi parempi Jet-A1:n osalta kuin 100LL:n.

Koomista sinänsä on se, että Joensuussakin taitaa maata yli 10 000 litraa säiliössä, mutta kun ei ole korttiautomaatteja, niin eipä sitä kukaan sieltä voi tankatakaan.

 

 

Kun joku kyseli tuosta Rotaxin alkoholipitoisuuden sietämisestä, niin Rotaxin brosyyreissä lukee myös E10-bensiini käyttökelpoisena. Rajoitteita asettanee vain konevalmistajien hyväksynnät, eli tankkien ja polttoaineen siirtolinjojen etanolin kestosta taitaa olla kyse.

 

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia Thielertistä saatiinkin jo, mutta onko täällä kokemuksia / näkemyksiä SMAn dieseleistä? Ilmeisesti hyppyhommissa ollut suosittu valinta dieselöintiin varmaankin isompien tehojen ansiosta. Onko vaihto maksanut vaivaa ja olisiko järkevä vaihtoehto yleisilmailukoneisiin, jotka tarvitsevat vähän enemmän tehoa?

 

http://www.smaengines.com/?lang=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia Thielertistä saatiinkin jo, mutta onko täällä kokemuksia / näkemyksiä SMAn dieseleistä? Ilmeisesti hyppyhommissa ollut suosittu valinta dieselöintiin varmaankin isompien tehojen ansiosta. Onko vaihto maksanut vaivaa ja olisiko järkevä vaihtoehto yleisilmailukoneisiin, jotka tarvitsevat vähän enemmän tehoa?

 

http://www.smaengines.com/?lang=en

 

Kolmehan noita Suomessa pyörii, joten kokemuksia lienee. Sehän tuossa SMA:ssa on, että sitä ei taida saada yleisimmin käytössä oleviin Cessnapipereihin, vaan nimenomaan noihin "kertaluokkaa isompiin", kuten juuri C182:een...

 

Mistä tulikin mieleen, että Kuopiossa kun uusivat moottorin viime talvena, päätyivät edelleen bensamoottoriin. Tosin ei mihinkään vakioon, vaan Air Plainsin 300-heppaiseen konversioon. Ja ovat olleet tyytyväisiä. Olen ymmärtänyt, että ero tehossa ja sitä kautta poka-ajoissa on kuin yöllä ja päivällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa tulee vero (lvv) päälle,Ruotsissa ei tule,verovapaa (moms)

Hjelmcon nettisivujen mukaan Ruotsissa lentobensasta menee energiaveroa 3,81 kruunua/litra ja hiilidioksidiveroa 2,44 kr/l, yhteensä 6,25 kr/l. Kävin kesällä kuuntelemassa firman luennon; he valmistuttavat lyijytöntä lekobensaa Ruotsissa, yhteen aikaan sitä tehtiin Naantalin jalostamolla. Käsittääkseni heiltä voisi ostaa vaikka tankkiautollisen etanolitonta ja lyijytöntä tavaraa. Useilla kentillä ilmeisesti kerhot hoitavat heidän säiliöitään. Kartalla oli merkitty pisteitä myös Virossa, en tiedä miten toimivat siellä. EAA:n mielestä tulevaisuus on kai etanolittoman autobensan, joten sieltä tuskin tulee helpotusta etanolibensan käytölle.

http://www.hjelmco.com/default.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni heiltä voisi ostaa vaikka tankkiautollisen etanolitonta ja lyijytöntä tavaraa.

 

Voi toki... kukaanhan ei sitä estä. Sen jälkeen on kaksi tapaa, joista ensimmäinen on edullisempi (sillä oletuksella, ettei siitä jää kiinni) eli salakuljettaa se Suomeen tai sitten maksaa lakisääteiset maksut. Aihetta sivuttiin jo vastauksessa #2 tässä threadissa: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97466.msg1251422.html#msg1251422

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi toki... kukaanhan ei sitä estä. Sen jälkeen on kaksi tapaa, joista ensimmäinen on edullisempi (sillä oletuksella, ettei siitä jää kiinni) eli salakuljettaa se Suomeen tai sitten maksaa lakisääteiset maksut. Aihetta sivuttiin jo vastauksessa #2 tässä threadissa: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97466.msg1251422.html#msg1251422

 

Miksi ihmeessä salakuljettaa?

Tässä keskustelussa esitettyjen tietojen valossa, säästää kun maksaa verot Suomeen    :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hjelmcon nettisivujen mukaan Ruotsissa lentobensasta menee energiaveroa 3,81 kruunua/litra ja hiilidioksidiveroa 2,44 kr/l, yhteensä 6,25 kr/l. Kävin kesällä kuuntelemassa firman luennon; he valmistuttavat lyijytöntä lekobensaa Ruotsissa, yhteen aikaan sitä tehtiin Naantalin jalostamolla. Käsittääkseni heiltä voisi ostaa vaikka tankkiautollisen etanolitonta ja lyijytöntä tavaraa. Useilla kentillä ilmeisesti kerhot hoitavat heidän säiliöitään. Kartalla oli merkitty pisteitä myös Virossa, en tiedä miten toimivat siellä. EAA:n mielestä tulevaisuus on kai etanolittoman autobensan, joten sieltä tuskin tulee helpotusta etanolibensan käytölle.

http://www.hjelmco.com/default.asp

 

Juu,mainitsemasi verot on mukana hinnassa jo.Ne voi anoa takaisin määrätyissä tapauksissa.

 

Siis 100LL on moms (mervärdeskatt) vapaa ruotsissa,suomessa ei.

 

 

Että tervetuloo vaan lentämään ja tankkaamaan. :)

 

Tokkopa tämä asia kiinnostaa kethään,vastasin vain kun kysyttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diesel-lentämisestä kiinnostuneet huomio! MIK järjestää dieselkertausta jäsenistölleen. Myös kerhon ulkopuoliset kerosiinilentämisestä kiinnostuneet henkilöt ovat tervetulleita!

 

Mainos:

Oletko jo lentänyt SRH:lla, haaveiletko SRH-tyypeistä tai oletko muuten vain kiinnostunut diesel-tekniikasta? Tule kerholle ensi lauantaina 22.1. klo 11-13, jolloin paikalla on dieselillä lentäneitä pilotteja, jotka kertovat kokemuksistaan ja käyvät läpi koneen tekniikkaa ja käyttäytymistä. Kahden tunnin aikana käydään koneen tekniikkaa läpi moottorista ja avioniikasta painolaskelmiin. Itse päätähteä OH-SRH:ta päästään varmaan myös näpelöimään. Nyt on siis aika aktivoitua ja ottaa selkoa diesel-tekniikasta. Tilaisuus on kaikille avoin ja tapahtumassa on kahvitarjoilu. Ilmoittautumiset kalusto__at__mik.fi osoitteeseen.

 

Saapumisohjeet kerholle: http://www.mik.fi/malmin-ilmailukerho-ry/yhteystiedot/

 

Terveisin

MIK Kalusto

 

Antti

MIK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diesel-lentämisestä kiinnostuneet huomio!

 

Minulle sanoi tässä joku aika sitten eräs erittäin kokenut lentoalan ammattilainen näin: "hänellä on vain yksi vaatimus lentokonetta kohtaan, se on se että siinä ei saa olla diesel moottoria".  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle sanoi tässä joku aika sitten eräs erittäin kokenut lentoalan ammattilainen näin: "hänellä on vain yksi vaatimus lentokonetta kohtaan, se on se että siinä ei saa olla diesel moottoria".  ;D

 

Nii-i! Ja joku taisi täällä sanoa, ettei nouse Rotaxin kyydittämään koneeseen...

 

...jaa niin mikä ihmeen Patria ja Tecnam? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle sanoi tässä joku aika sitten eräs erittäin kokenut lentoalan ammattilainen näin: "hänellä on vain yksi vaatimus lentokonetta kohtaan, se on se että siinä ei saa olla diesel moottoria".  ;D

 

Jaa mistäköhän syystä ? Oliko hän erittäin kokenut entinen diesel lentäjä, vai ennakko luuloinen ei dieselillä lentänyt ?  ;D Tervetuloa ensi lauantaina Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa mistäköhän syystä ? Oliko hän erittäin kokenut entinen diesel lentäjä, vai ennakko luuloinen ei dieselillä lentänyt ?  ;D Tervetuloa ensi lauantaina Malmille.

 

Taitaa olla oppinut sen että turhat riskit on minimoitava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle sanoi tässä joku aika sitten eräs erittäin kokenut lentoalan ammattilainen näin: "hänellä on vain yksi vaatimus lentokonetta kohtaan, se on se että siinä ei saa olla diesel moottoria".  ;D

 

Tuhannet erittäin kokeneet lentoalan ammattilaiset sanoivat muutamia kymmeniä vuosia sitten että lentokone, jossa on suljettu ohjaamo, on hengenvaarallinen.

 

Ajat muuttuvat ja kehitys kehittyy  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viinan kanssa läträämis-laista Tulli, Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelain muutos

 

:o

 

Tulli, Energiaverolakien muutokset 1.1.2011

 

Talvi yllätti autoilijat, eikun hinnannousu yllätti ilmailijat.

Syksyllä ehdotetut korotukset toteutuivat ilmailupolttoaineiden osalta esitetyn mukaisesti ja kun lisätään ALV, niin valtion tahtoo vuoden alusta 100LL:stä ~23s/l enempi valuuttaa.

 

Joo tuli se korotus muuten samanlaisena JET A1 puolellekin. Asia selvisi kun viikonloppuna törmäsin kerholla rahastonhoitajaan joka makseli JET A1 veroja valtiolle . :-) eli noin 0,30 eur/l korotusta veroihin myös JET A1:n osalle. Veroineen ja ALV huomioiden JET A1 maksoi 1,7415 eur/litra.

 

On se vaan niin väärin, että yritykset saavat vähentää tuon ALV-veron. Ilmailuyhdistykset pitäisi yleishyödyllisinälaitoksina vapauttaa ylipäätään kaikista veroista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuli se korotus muuten samanlaisena JET A1 puolellekin. Asia selvisi kun viikonloppuna törmäsin kerholla rahastonhoitajaan joka makseli JET A1 veroja valtiolle . :-) eli noin 0,30 eur/l korotusta veroihin myös JET A1:n osalle. Veroineen ja ALV huomioiden JET A1 maksoi 1,7415 eur/litra.

 

On se vaan niin väärin, että yritykset saavat vähentää tuon ALV-veron. Ilmailuyhdistykset pitäisi yleishyödyllisinälaitoksina vapauttaa ylipäätään kaikista veroista.

 

Toivottavasti se rahastonhoitaja ei laskeskellut viime vuoden veroja, tämän vuoden arvolla    ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään