Marko Einamo

Hyvää uuttavuotta 2011 100LL Malmilla +0,33 eur/l

92 viestiä aiheessa

On se vaan niin väärin, että yritykset saavat vähentää tuon ALV-veron. Ilmailuyhdistykset pitäisi yleishyödyllisinälaitoksina vapauttaa ylipäätään kaikista veroista.

 

Parantaisiko se yhdistysten asemaa, jos yritykset eivät saisi vähentää ALVia.  ;)

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parantaisiko se yhdistysten asemaa, jos yritykset eivät saisi vähentää ALVia.  ;)

 

Niin.. ja yhdistyshän voi ihan halutessaan hakeutua alv-velvolliseksi (vaikka vain osasta toiminnastaan) ja näin on muutama yhdistys tehnytkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli noin 0,30 eur/l korotusta veroihin myös JET A1:n osalle. Veroineen ja ALV huomioiden JET A1 maksoi 1,7415 eur/litra.

 

Ei muuta kuin galloonaralli myös dieseleiden tankkaajille käyntii, hintaero autodieseliin on jo kohtuullinen.

 

Me suomalaiset ollaan umpipöljää porukkaa kun kirjoittelemme täällä foorumilla ja kiroilemme itsekseen hinnan noususta ja sen negatiivisesta vaikutuksesta lentoturvallisuuteen, reilusti etelämpänä nousisi kunnon rähinä asiasta, jota ei ministeritkään jäisi tuntematta.

 

Eikö sieltä eteläsuomesta löydy ketään, joka kävisi vierailemassa tuolla eduskuntatalolla ihan naamatusten ja vääntäisi rautalangasta mallin asiasta verot vs lentoturvallisuus jollekin vohvilaiselle tai vastaavalle ? Minunko täältä pitää tulla tuokin tekemään  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton toiminta asiassa kuin asiassa vaikuttaa tiedotuksen perusteella suunnilleen yhtä jämäkältä kuin Tapani Riihimäen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kun tämä harrasteilmailu on EU-tasollakin kytketty nimikkeeseen "Huvi-Ilmailu".  Ei kai sitä sirkushuveista voi veronalennuksia myöntää?  Näin se Eu-parlamentin/Suomen Eduskunnan asiaan vihkiytymätön jäsen ajattelee.

 

NO, onneksi mm. Lentokerhojen koulutus- ja hinauslennoista sentään saadaan vähän veroista takaisin. Toki viiveellä ja ylimääräisen työn jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia Thielertistä saatiinkin jo, mutta onko täällä kokemuksia / näkemyksiä SMAn dieseleistä? Ilmeisesti hyppyhommissa ollut suosittu valinta dieselöintiin varmaankin isompien tehojen ansiosta. Onko vaihto maksanut vaivaa ja olisiko järkevä vaihtoehto yleisilmailukoneisiin, jotka tarvitsevat vähän enemmän tehoa?

 

http://www.smaengines.com/?lang=en

 

Mikko jo totesi sen oleellisen SMA tämän hetkisestä soveltuvuudesta eri runkoihin.

 

Reilu kolme kautta SMA:ta operoineena on toki jotain kokemuksia jo tullut.

Alussa oli hieman "usko lujilla" luotettavuusongelmien kanssa. Päällimmäisenä mielessä 30 tunnin välein tehty pakoputkitarkastus/ -vaihto. Suomen kaikkiin(?) SMA moottoreihin meni lohko vaihtoon, valuvian takia. Lastentauteja, pieniä ja suurempia riitti, nyt on usko palautunut ja trendi on ollut hyvä. Viime kaudella taisi tulla kaksi kokonaista päivää teknistä seisokkia, varaosia odotellessa.

Muutostyö SMA moottoriin vaihdettaessa on hintava, mutta todettu kannattavaksi käyttöömme. Huomattavasti parempi polttoaine taloudellisuus , sekä nyt oikeasti vähentynyt huoltojen tarve. Tietty painoarvo on laitettava myös polttoaineen saatavudelle.

 

Itse operointi on yksinkertaista, vaatii tosin toisenlaista tarkkuutta mitä lycoming/continental moottorieilla on tottunut.

Omaa arvostusta nostaa myös suoravetoisuus sekä huomattavasti pienentynyt melutaso ohjaamossa pitkää päivää lennettäessä. Kyllä tuota pakettia voi suositella kerhokäyttöön myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse operointi on yksinkertaista, vaatii tosin toisenlaista tarkkuutta mitä lycoming/continental moottorieilla on tottunut.

Omaa arvostusta nostaa myös suoravetoisuus sekä huomattavasti pienentynyt melutaso ohjaamossa pitkää päivää lennettäessä. Kyllä tuota pakettia voi suositella kerhokäyttöön myös.

 

Minkälaista toisenlaista tarkkuutta SMA dieselin operoiminen vaatii? Thielertillä operoitaessa ainoa lisätarkkuus bensakoneisiin nähden on käsien parempi suojaaminen tankkauksen/päivätarkastuksen aikana. Muutoin operointi normaalitilanteissa on todella yksinkertaista. Hätätilanteissa on toki eri proseduurit liittyen moottorin vikatilojen selvittelyyn.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista toisenlaista tarkkuutta SMA dieselin operoiminen vaatii? Thielertillä operoitaessa ainoa lisätarkkuus bensakoneisiin nähden on käsien parempi suojaaminen tankkauksen/päivätarkastuksen aikana. Muutoin operointi normaalitilanteissa on todella yksinkertaista. Hätätilanteissa on toki eri proseduurit liittyen moottorin vikatilojen selvittelyyn.

 

t. Juha

 

Mainitsemiesi asioiden (tosi tuoksusarja, ei lähde edes pesussa) lisäksi mielessä oli lähinnä käynnistys- ja sammutus proseduuri. Poikkeaa melkoisesti bensakoneisiin verrattuna. Tarkistuslista kunniaan, tehtävä kohta kohdalta huolellisesti.

Toinen huomion arvoinen asia on moottorin lämpötilat, ilmajäähdytteinen kun on. Koko rungon pohjan levyinen suuri kidus on erittäin tehokas, ehkä jopa ylimitoitettu. Mittaritaulussa oleva varoitus "MIN CHT 100 in decent" ei ole aiheeton. Vaatii tarkkuutta, kun lentotila vaihtuu. Toisaalta tuon kiduksen ansiosta on SMA 182 todella ripeä alastulija.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainitsemiesi asioiden (tosi tuoksusarja, ei lähde edes pesussa) lisäksi mielessä oli lähinnä käynnistys- ja sammutus proseduuri. Poikkeaa melkoisesti bensakoneisiin verrattuna. Tarkistuslista kunniaan, tehtävä kohta kohdalta huolellisesti.

Toinen huomion arvoinen asia on moottorin lämpötilat, ilmajäähdytteinen kun on. Koko rungon pohjan levyinen suuri kidus on erittäin tehokas, ehkä jopa ylimitoitettu. Mittaritaulussa oleva varoitus "MIN CHT 100 in decent" ei ole aiheeton. Vaatii tarkkuutta, kun lentotila vaihtuu. Toisaalta tuon kiduksen ansiosta on SMA 182 todella ripeä alastulija.

 

Allekirjoitan Arin sekä tämän että aiemman lausunnon SMA:sta. Toki katson asiaa ns hallinnon puolelta mutta samoja kokemuksia:

Alussa (v 2007) suuria vaikeuksia vähän oikeastaan joka kohdan kanssa, mutta nyt usko on palautunut. Toimitus ja asennus kokonaisuutena oli lähellä katastrofia, toki nyt muistaa enää vain tragikoomiset puhelut asentajafirmaan joka keskeytti vikailmoituspuheluni sanoin "Wait a moment. I'll tell you a little story. I was flying yesterday and then propeller fell off. What was your problem?".

Viime kautena tekniset ongelmat loistivat lähes kokonaan poissaolollaan (ainakin verrattuna aiempaan). Taloudellisella puolella moottori on osoittautunut optimaaliseksi, huolimatta suhteellisen kovasta investointihinnasta.

 

Veikkaan että seuraavan Suomeen tulevan SMAn toimitus on huomattavasti kivuttomampi kuin näiden kolmen ensimmäisen. Sitä en kylläkään tiedä kuka asennuksia nyt tekee Pohjoismaihin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti se rahastonhoitaja ei laskeskellut viime vuoden veroja, tämän vuoden arvolla    ;D

 

Älä pelkää, en sentään, oli jo tämän vuoden tankkauksia. Palautuksia kylläkin voin vahingossa hakea viime vuodelta tämän vuoden arvoilla...

 

Sami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulinnut ovat laulaneet tai paremminkin huhuilleet, että alkoholipitoisuus on 98E aineissa 5% ja täysin alkoholitonta bensaa ei enää saa miltään jakeluasemalta. Onko tämä totta? ...

 

Pikkulinnut ja muutkin ovat kertoneet, että se 5% on maksimimäärä. Todellisuudessa määrä voi olla mitä vain 0 ja 5 väliltä. Ja ihan samoin on myös sen 95E10 kanssa. Siitä kuulemma kysyttiin hiljattain Nesteeltä, että eikö ne voisi kertoa etukäteen sitä etanolin määrää. Ei voi.

 

Sen etanoolin määrän voi mitata itse kohtuullisen helposti, mutta silloin sulla on jo se satsi säiliössä. Tai jos mittaa suoraan rekasta, niin kannattaako sitä rekkaa lähettää takaisin ja pyytää seuraava kuorma, jonka sisällöstä ei edelleenkään ole etukäteen tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulinnut ja muutkin ovat kertoneet, että se 5% on maksimimäärä. Todellisuudessa määrä voi olla mitä vain 0 ja 5 väliltä. Ja ihan samoin on myös sen 95E10 kanssa. Siitä kuulemma kysyttiin hiljattain Nesteeltä, että eikö ne voisi kertoa etukäteen sitä etanolin määrää. Ei voi.

 

Sen etanoolin määrän voi mitata itse kohtuullisen helposti, mutta silloin sulla on jo se satsi säiliössä. Tai jos mittaa suoraan rekasta, niin kannattaako sitä rekkaa lähettää takaisin ja pyytää seuraava kuorma, jonka sisällöstä ei edelleenkään ole etukäteen tietoa.

 

Eiköhän se säädin laiteta tehtaalla johonkin asentoon ja sillä sitten ajetaan. Uskoisin, että säädin on asennossa 5%.

 

t:Marko

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se säädin laiteta tehtaalla johonkin asentoon ja sillä sitten ajetaan. Uskoisin, että säädin on asennossa 5%.

 

Nesteen jalostamoltahan suurin osa polttoaineesta suomessa taitaa tulla. Siellä rekkakuski joka hakee kuorman (vaikka st1:lle) syöttää täyttölaitteeseen että minkä lastin tulee hakemaan ja täyttölaite sekoittaa sen mukaisen litkun tankkiin. Jalostamo ei siis tee valmista bensasekoitusta vaan komponentteja jotka sitten sekoitetaan kuorman noudon yhteydessä.

Esimerkiksi etanolin saatavuusongelmat voivat muuttaa sekoitussuhteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diesel-lentämisestä kiinnostuneet huomio! MIK järjestää dieselkertausta jäsenistölleen. Myös kerhon ulkopuoliset kerosiinilentämisestä kiinnostuneet henkilöt ovat tervetulleita!

 

Mainos:

Antti

MIK

 

Moni onkin jo ilmoittautunut, tervetuloa vaan. ;D

 

Yritän kaivaa vanhat kalvoni Dieselistä Lauantaiksi niistä saadaan jutun juurta. Ja ainahan voidaan katsella käsikirjaa. Jos olet tulossa ja sinulla on mahdollisuus tuoda mukanasi videotykki niin ota mukaan. Tarkoitus ei siis ole pitää kaiken kattavaa tyyppiteoria kurssia vaan kertoa enemmän pilotin näkökulmasta Diesel lentämisestä.

 

Nähdään Malmilla Lauantaina vielä mahtuu mukaan .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni onkin jo ilmoittautunut, tervetuloa vaan. ;D

 

Yritän kaivaa vanhat kalvoni Dieselistä Lauantaiksi niistä saadaan jutun juurta. Ja ainahan voidaan katsella käsikirjaa. Jos olet tulossa ja sinulla on mahdollisuus tuoda mukanasi videotykki niin ota mukaan. Tarkoitus ei siis ole pitää kaiken kattavaa tyyppiteoria kurssia vaan kertoa enemmän pilotin näkökulmasta Diesel lentämisestä.

 

Nähdään Malmilla Lauantaina vielä mahtuu mukaan .

 

Kannattaisko tuosta ihan oma säie pistää tuonne yleisen ilmailukeskustelun puolelle. Ei kaikki tätäkään lirpaketta niin tiukalla seulalla ole välttämättä lukenut, että olisivat huomanneet.

Rudolffin moottorissa voi olla ilmailun tulevaisuus, joten sikäli ihan mielenkiintoinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sieltä eteläsuomesta löydy ketään, joka kävisi vierailemassa tuolla eduskuntatalolla ihan naamatusten ja vääntäisi rautalangasta mallin asiasta verot vs lentoturvallisuus jollekin vohvilaiselle tai vastaavalle ? Minunko täältä pitää tulla tuokin tekemään  >:(

 

No jokos tähän on tullut edistystä, onko kukaan siellä pannut tikkua ristiin asian esittämiseksi niille, joille olemme vallan luottaneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään