Mika Koski

IFR lento ilman VOR:reja?

44 viestiä aiheessa

Hei,

 

olen siinä käsityksessä, että radiomajakoiden VOR ominaisuudet ovat nyt pois käytöstä tai ainakin niitä ei tule käyttää navigointiin. Ilmeisesti tästä eteenpäin navigointiin käytetään RNAV -laitteita. Heräsi muutama kysymys:

 

- Eikö kuitenkin ole RNAV -laitteita, joiden toiminta perustuu VOR -majakoiden ristisuuntimiin?

- Helpottuiko mittarilento nyt olennaisesti, kun navigointi- ja lentotilaan liittyvä informaatio on saataville yhdestä lasinäytöstä?

 

Terveisin,

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olen siinä käsityksessä, että radiomajakoiden VOR ominaisuudet ovat nyt pois käytöstä tai ainakin niitä ei tule käyttää navigointiin. Ilmeisesti tästä eteenpäin navigointiin käytetään RNAV -laitteita.

 

VORit ovat olemassa kentillä (muutama poistui juuri), ja niitä voi edelleen käyttää suunnistamiseen, onhan edelleen olemassa VOR-lähestymiset, VOR-pohjaiset tuloreitit yms.. VORien perusteella lentäessä suunnitelmaan laitetaan reitiksi esim PIR DCT HAL DCT LNE. VORit eivät ole enää osia lentoväylistä, vaan väylät ovat puhtaasti RNAV-pohjaisia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VORit ovat olemassa kentillä (muutama poistui juuri), ja niitä voi edelleen käyttää suunnistamiseen, onhan edelleen olemassa VOR-lähestymiset, VOR-pohjaiset tuloreitit yms.. VORien perusteella lentäessä suunnitelmaan laitetaan reitiksi esim PIR DCT HAL DCT LNE. VORit eivät ole enää osia lentoväylistä, vaan väylät ovat puhtaasti RNAV-pohjaisia.

 

Ok, eli kyseessä on "vain" muutos (ylemmän ilmatilan) reittinavigointiin?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, eli kyseessä on "vain" muutos (ylemmän ilmatilan) reittinavigointiin?

 

Muutos koskee myös alailmatilan reittejä. Nykyisellään Suomessa ei ole kuin RNAV-reittejä, eli perinteiset ATS-reitit poistuivat. Olemassaolevia VORreja voi edelleen käyttää normaalisti, ja kuten veljeni aiemmin mainitsi niin jos niitä haluaa käyttää reittisuunnistukseen niin silloin lentosuunnitelman reitti on muotoa HEL DCT PIR DCT VAS.

 

Ja mitä tulee RNAV-laitteiden "VOR-vaatimuksiin", eli mainitsemiisi ristisuuntimiin, niin niitä ei ole. Paikkatiedon tarkistamiseen käytetään DME-majakoita eikä VORreja. Käytöstä poistuneiden VORien DME-lähettimet on jätetty nakuttamaan, ainakin suurimmassa osassa tapauksia, juuri tästä syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

olen siinä käsityksessä, että radiomajakoiden VOR ominaisuudet ovat nyt pois käytöstä tai ainakin niitä ei tule käyttää navigointiin. Ilmeisesti tästä eteenpäin navigointiin käytetään RNAV -laitteita. Heräsi muutama kysymys:

 

- Eikö kuitenkin ole RNAV -laitteita, joiden toiminta perustuu VOR -majakoiden ristisuuntimiin?

- Helpottuiko mittarilento nyt olennaisesti, kun navigointi- ja lentotilaan liittyvä informaatio on saataville yhdestä lasinäytöstä?

 

Terveisin,

 

Mika

 

Vastauksia täällä jo on ollutkin, mutta kerrataanpa vielä asian sivusta:

 

Vor-majakka, (VHF Omni Range) joka on 1950-luvun tuote (korjatkaa jos muistan väärin) on maassa sijaitseva lähetin, joka lähettää ympäristöönsä radiolähetettä, joka sisältää kaksi äänitaajuutta ja joiden välinen vaihe-ero on 0... 359 astetta, riippuen siitä missä suunnassa VOR-majakalta ollaan.  VOR-vastaanotin "aistii" tämän vaihe-eron ja osaa näyttää kurssiosottimella (CDI, Course Deviation Indicator) sen, missä suunnassa majakkaan nähden kone sijaitsee.  Suunta majakalta VOR-vastaanottimeen voi siis olla 1 ... 360 astetta, mitä kutsutaan VOR-RADIAALIKSI.  (Näin opetti Jaska K minulle jo v 1980. Pätenee yhä ....)

 

Toisin kuin ADF-vastaanotin, VOR-vastaanotin kykenee ilmaisemaan suunnan majakalta/majakalle ilman kompassin apua.  ADF taas osaa näyttää (kuten kompassi)  suhteellisen suunnan (QDM) koneesta majakalle.  Sen lisäksi tarvitaan kompassi jotta voidaan päätellä absoluuttinen suunta.

 

Ruotsissa on luovuttu suurimmasta osasta VOR-reittimajakoita jo vuosia sitten.  Siellä lentoväylät määritellään nykyisin RNAV-reittipisteiden kautta, joiden kohdalla "maastossa" ei sijaitse mitään lähetintä.  Nyt Suomessa ollaan menossa samaan.  Suomen VOR:it olivat uudempaa sukupolvea kuin Ruotsin (Ruotsiin VOR:it tulivat aiemmin ja Suomeen myöhemmin ja ne olivat viime vaiheessa uuden sukupolven ns Doppler VOR:eja).  Ymmärrettävästi tulee paljon halvemmaksi perustaa lentoväylä RNAV-reittipisteiden varaan, kun maastoon ei tarvitse asentaa mitään.

 

Reittipisteet voidaan suuntia aluesuunnistuslaitteen (RNAV, Area Navigation) vastaanottimen avulla useampaakin menetelmää käyttäen.  Yleisilmaislussa yleisin menetelmä on satelliittinavigaatio (tyypillisesti amerikkalainen Navstar-pohjainen GPS).  Liikenneilmailussa suunnistusvastaanottimet (FMS, ks. vaikkapa http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_management_system ) voivat saada informaatiota useilta eri sensoreilta.  Esim. Helsingin TMA:lla tyypillinen tulo/lähtöreittien RNAV-suunnistusmenetelmä on kahden tai useamman DME-lähettimen signaalin yhtäaikainen vastaanottaminen (DME/DME) - mikä on tällä hetkellä ymmärtääkseni tarkin suunnistusmenetelmä.  Siksi DME-lähettimet on jätetty toimintaan, vaikka VOR:it onkin jo poistettu käytöstä.  Tyypillinen liikennekoneessa käytetty  FMS-suunnistusjärjestelmä ei edes kerro pilotille, mistä (kaikista) lähteistä /-istä se kulloinkin vastaanottaa suunnistuksessa käytettävää informaatiota.  (Tyypillisesti pilotti kertoo FMS:lle haluavansa lentää tiettyä väylää tietyn välin ja järjestelmän tietokannassa on tarvittava informaatio, miten väylässä suunnistetaan)

 

Siirtyminen VOR-suunnistuksesta RNAV-suunnistukseen todellakin tuo helpotusta ja lisää tarkkuutta.  Riippumatta siitä, millaisesta indikaattorista tieto saadaan; oli se mekaaninen tai lasinen. Kuvitelkaamme esim. VOR-suunnistusta, jossa väylä kulkee VOR:ilta VOR:ille.  Mitä kauempana majakasta ollaan,sitä epätarkemmaksi absoluuttinen sivuttaistarkkuus muuttuu.  (ts mitä kauemmaksi majakasta mennään, sitä enemmän maileja vastaa esim 5 asteeen poikkeama sivusuunnassa). VOR-indikaattori ilmaisee sen, kuinka monta astetta kone on sivussa valitulta radiaalilta.  RNAV-vastaanotin, moodista riippuen (ENROUTE tai TERMINAL) ilmaisee sivuttaispoikkeaman aina maileina; alle 30 NM etäisyydellä reitin lähtö- tai määräpisteestä +/- I NM tarkkuudella ja kauempana +/- 5 NM tarkkuudella.

 

Ennen GPS:n yleistymistä yleisilmailukoneisiin oli mahdollista asentaa VOR/DME -periaattella toimivia RNAV-vastaanottimia esim. King KNS80 (ja siitä kehittyneempi versio KNS81) tai esim. Foster RNAV) .  Taisinpa 20 v sitten itsekin hankkia Piper Cheyenneeni (OH-PHA) KNS80:n.  Laite mahdollisti "haamumajakoiden" määrittelyn minne tahansa, missä oli saatavilla kelvollinen VOR/DME -peitto.  Ts esim. korpikentälle (vaikkapa Naarajärvi) oli mahdollista perustaa virtuaalinen VOR/DME-majakka määrittelemällä radiaali ja etäisyys sopivalta VOR:ilta.

 

Kun vuonna 1999 asennutin Suomen ensimmäiset GNS430-vastaanottimet silloiseeen koneeseeni (MU2 OH-STA), syötin lentosuunnitelmat edelleen VOR:ien tunnuksia käyttäen.  GNS navigoi kuitenkin VOR:ien kohdalla olevien RNAV-reittipisteiden kautta ja koneen (mekaanisessa) HSI:ssa CDI:n maksimipoikkeama olikin  1 tai 5 NM, ei enää 10 astetta.  Sama on tilanne periaatteessa kaikissa niissä koneissa jossa on GPS-vastaanotin, joka on yhdistetty ulkoiseen näyttölaitteeseen.

 

Oma lukunsa on sitten RNAV (GPS)-vastaanottimen ja autopilotin yhteistyö.  Kun perinteisesti autopilotti lensi NAV-moodissa, se itse asiassa sääti koneen ohjausuuntaa reaktiivisesti siten, että CDI-neula pysyi keskellä.  GPS Steering (tai Roll Steering) perustuu ennakoivaan ohjaamiseen. GPS tietää missä se on, minne se on menossa ja milloin se on "siellä".  Siksi GPS laskee ennen reittipisteen (jonka jälkeen lentosuunta vaihtuu) ylitystä optimaalisen kaarron aloituspisteen siten, että kone lentää ns. fly-by -luokitellut reittipisteet sisäkaarteen kautta" ja kaarto alkaa reitin keskiviivalta ja päättyy keskiviivalle.  Tästä on lausuttu enemmän esim täällä:  http://www.s-tec.com/pubs/gpss.pdf

tai  http://www.dacint.com/DAC-international-models-focus.php?Model=GDC31

 

Suosittelen muuten kaikille GNSx30 -piloteille Roll Steering convertterin hankkimista (joko DAC tai S-TEC).  Vanhakin autopilotti, jossa on pelkkä HDG mode, oppii aivan uusia ominaisuuksia. 

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä VORnikat ovat poistuneet äskettäin käytöstä? Ainakin Kaunis, onko muita?

 

Ei taida olla jäljellä kuin HEL, jos sitäkään kun eipä sitäkään oikein liiemmin mihinkään tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä VORnikat ovat poistuneet äskettäin käytöstä? Ainakin Kaunis, onko muita?

 

Esimerkiksi ORM, ANT ja VTI.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä PIRkat sun muut, VOR-lähestymistä varten. Etelässä ainakin PVO on myös paikallaan.

PVO ei kuulu enää mihinkään normaaliin lähestymismenetelmään, ainakaan Tsadi-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PVO ei kuulu enää mihinkään normaaliin lähestymismenetelmään, ainakaan Tsadi-Vantaalla.

 

Mitenkäs toveri Keränen menettelee jos hän joutuu suorittamaan ylösvedon ILS 15:n päätteeksi :P ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs toveri Keränen menettelee jos hän joutuu suorittamaan ylösvedon ILS 15:n päätteeksi :P ?

 

Peter

 

Hei,

 

Taitaa mennä nykyään 2,3nm ILS majakalta suoraan ja sitten track 080 astetta 3000 jalkaan. Ei tarttee PVO:ta tähän.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs toveri Keränen menettelee jos hän joutuu suorittamaan ylösvedon ILS 15:n päätteeksi :P ?

 

Peter

 

Seuraan julkaistua ylösvetokuviota tietenkin ellei muuta olla lennonjohdon kanssa sovittu ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Taitaa mennä nykyään 2,3nm ILS majakalta suoraan ja sitten track 080 astetta 3000 jalkaan. Ei tarttee PVO:ta tähän.

 

t. Ole

 

Ei tarvitse tähän (mennessä) , ei. Mutta jospa radio ei toimisi niin minnepä menette ko. menetelmän mukaisesti 3000 ft jälkeen ?

Peter

 

EDIT: Mikä IHME on "ILS majakka" ja missä se on?

 

EDIT:  Ote AIP:ssa olevasta ILS 15 lähestymiskartasta

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse tähän (mennessä) , ei. Mutta jospa radio ei toimisi niin minnepä menette ko. menetelmän mukaisesti 3000 ft jälkeen ?

Peter

EDIT: Mikä IHME on "ILS majakka" ja missä se on?

 

Sinne Porvoollehan sitä mentäisiin, jos radio(t), niinkuin tässä toiminnassa on tapana sanoa eivät toimisi eikä satcomia olisi koneessa saatavilla. ILS-majakalla tarkoitettaan tässä tapauksessa tietenkin kiitotien 15:n ILS:n DME-lukemaa. Tästä saisi hienon aasinsillan koneisiin jossa tätä DME-laitetta ei ole, niin mitäs sitten.... ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinne Porvoollehan sitä mentäisiin, jos radio(t), niinkuin tässä toiminnassa on tapana sanoa eivät toimisi eikä satcomia olisi koneessa saatavilla. ILS-majakalla tarkoitettaan tässä tapauksessa tietenkin kiitotien 15:n ILS:n DME-lukemaa. Tästä saisi hienon aasinsillan koneisiin jossa tätä DME-laitetta ei ole, niin mitäs sitten.... ;D

 

 

 

 

DME kuuluu Suomessa IFR -minimivarustukseen. Siis ilman sitä lennettävä visuaalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DME kuuluu Suomessa IFR -minimivarustukseen. Siis ilman sitä lennettävä visuaalissa.

 

Väärin.

 

OPS M2-1: "Etäisyydenmittauslaite (DME) vaaditaan kuitenkin vain silloin, kun erikseen on niin määrätty (ilmatilan vaatimukset; kat- so AIP) tai reitillä on pakollisia ilmoittautu- mispaikkoja, joiden paikantamiseen tarvi- taan tätä laitetta."

 

Käytännössä kuitenkin usein esim. ILS-lähestymisten lentäminen ilman DME-laitetta menee hankalaksi.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Mikä IHME on "ILS majakka" ja missä se on

 

 

Hei,

 

Pahoittelen slangin käyttöä. Olisi pitänyt tietää paremmin miten siinä täällä käy. Tarkoitin tietenkin DME etäisyyttä.

 

Porvoo on korvattu jo STAR menetelmissä ELPIR RNAV pisteellä (myös COM FAIL menetelmässä). Luulen kuitenkin, että PVO säilynee ei-RNAV koneiden COM FAIL menetelmän vuoksi.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärin.

 

OPS M2-1: "Etäisyydenmittauslaite (DME) vaaditaan kuitenkin vain silloin, kun erikseen on niin määrätty (ilmatilan vaatimukset; kat- so AIP) tai reitillä on pakollisia ilmoittautu- mispaikkoja, joiden paikantamiseen tarvi- taan tätä laitetta."

 

Käytännössä kuitenkin usein esim. ILS-lähestymisten lentäminen ilman DME-laitetta menee hankalaksi.

 

Harri

 

... ja AIP:n mukaan EFHK TMA:lla tarvitaan aina toimintakuntoinen DME.  Tästähän keskusteltiin aiemmin vilkkaastikin, kun mietittiin, voiko N-rekisteröidyllä koneella (jossa ei ADF eikä DME) operoida laillisesti IFR:ää Suomessa,

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksia täällä jo on ollutkin, mutta kerrataanpa vielä asian sivusta:

 

Vor-majakka, (VHF Omni Range)...

... pelkkä HDG mode, oppii aivan uusia ominaisuuksia. 

 

Peter

 

 

 

Tällaisten yleissivistävien taustoitusten vuoksi täällä foorumilla tuntuu tarpeelliselta pyöriä. Kiitos Peter!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä kuitenkin usein esim. ILS-lähestymisten lentäminen ilman DME-laitetta menee hankalaksi.

 

Olen antanut itseni ymmärtää, että pienkoneella on suoritettu varsin monta sinällään "onnistunutta" ILS-lähestymistä Pirkkalaan ilman DME:tä ilman DME-antennia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itseni ymmärtää, että pienkoneella on suoritettu varsin monta sinällään "onnistunutta" ILS-lähestymistä Pirkkalaan ilman DME:tä ilman DME-antennia.

 

Ainahan sitä voi minimiin mennä katsomaan näkyykö valoja vai ei; siihenhän ei DME:tä tarvita. Eri asia on sitten saako niin tehrä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä vaikuttaa toimintaan jos on GNSx30 tai GNSx30W malli?

 

Roll steering toimii periaatteessa samoin. W-malli on viisi kertaa nopeampi kuin vanhat mallit eli se laskee sijaintinsa uusiksi 5 x sek kun vanha malli tekee sen vain kerran sek. Käytännön tasolla merkittävin parannus autopilotille on se että waas-malli osaa lentää myös holdingit käsin koskematta. Vanhakin malli osaa lentää myös dme arc:it.

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään