Mika Koski

IFR lento ilman VOR:reja?

44 viestiä aiheessa

Roll steering toimii periaatteessa samoin. W-malli on viisi kertaa nopeampi kuin vanhat mallit eli se laskee sijaintinsa uusiksi 5 x sek kun vanha malli tekee sen vain kerran sek. Käytännön tasolla merkittävin parannus autopilotille on se että waas-malli osaa lentää myös holdingit käsin koskematta. Vanhakin malli osaa lentää myös dme arc:it.

Peter

 

Ja eikös W-mallissa ollut lähestymiseen paremmat raja-arvot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

W niinkuin waas niinkuin wide area augmentation system...

 

Tällä hetkellä w ja non-w mallit mahdollistavat GPS/RNAV -lähestymiset samalla tavalla täällä Euroopassa. Kun Galileo-satelliittien myötä saamme EGNOS-järjestelmän yleistymään, voidaan w-mallin GNS:llä lentää myös sellaisia lähestymisiä joihin sisältyy liukupolku; ts. Ensi alkuun ei-tarkkuuslähestymisiä ilman maassa olevien laitteiden apua. Amerikassa sellaiset ovat jo laajasti käytössä.

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä VORnikat ovat poistuneet äskettäin käytöstä? Ainakin Kaunis, onko muita?

 

Missä tämä Kaunis vor oli? Vastaukseksi kelpaa esim. etäisyys ja suunta jäljelle jääneeltä majakalta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä tämä Kaunis vor oli? Vastaukseksi kelpaa esim. etäisyys ja suunta jäljelle jääneeltä majakalta :)

 

Kaunispään VORri Ivalon kupeesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä tämä Kaunis vor oli? Vastaukseksi kelpaa esim. etäisyys ja suunta jäljelle jääneeltä majakalta :)

Radiaali 339 ja etäisyys 153.4 nm KANTOLA VOR/DME:ltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas pitkä matka lähimpään vorriin. Onko sinne jäänyt kaunista DME:tä, kuten Etelä-Suomessa vai menikö sekin?

 

n. 25 sekuntia tämän kysymyksen jälkeen tieto olemassaolevasta DME:stä oli silmien edessä... ENR 4.1 KAUNIS DME    KNS    (115.800 MHZ) 105X    H24....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku selventää antaako esim ANT ja muut DME:ksi alennetut d-vor/dmet enää VOR signaalia? Vai onko ne nykyään aidosti vain DMEtä? Koska tämä muutos tuli?

 

Mikä muuten on tulevaisuus VOR ja NDB lentokentillä? Pikapikaa pois? Mitä säästää jos muuttaa VORDMEn pelkäksi DMEksi? Vaikka IFR reiteillä ei vorria käytettäisi, eikö ne voisi jättää kuitenkin VFR avuksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku selventää antaako esim ANT ja muut DME:ksi alennetut d-vor/dmet enää VOR signaalia? Vai onko ne nykyään aidosti vain DMEtä? Koska tämä muutos tuli?

 

Mikä muuten on tulevaisuus VOR ja NDB lentokentillä? Pikapikaa pois? Mitä säästää jos muuttaa VORDMEn pelkäksi DMEksi? Vaikka IFR reiteillä ei vorria käytettäisi, eikö ne voisi jättää kuitenkin VFR avuksi?

 

18.11.2010 tais oli päivä jolloin liuta 'suomalaisia VOR-majakoita lopetti toimintansa' eli niiden käyttö IFR-menetelmissä käytännössä loppui. Asemat kyllä kuuluu ja varmaan toimiikin vielä, mutta oon käsittänyt, että ne toimii niin kauan kuin ne toimii ja niitä ei ylläpidetä eikä lentomitata tms. VOR ja NDB-majakat alkaa olla kohta historiaa muutenkin ja ILS-lähestymiset seuraa perässä. Esimerkiksi Jenkeissä on tällä hetkellä enemmän ei-maalaitteisiin perustuvia lähestymismenetelmiä kuin perinteisiä ILSsejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

18.11.2010 tais oli päivä jolloin liuta 'suomalaisia VOR-majakoita lopetti toimintansa' eli niiden käyttö IFR-menetelmissä käytännössä loppui. Asemat kyllä kuuluu ja varmaan toimiikin vielä, mutta oon käsittänyt, että ne toimii niin kauan kuin ne toimii ja niitä ei ylläpidetä eikä lentomitata tms. VOR ja NDB-majakat alkaa olla kohta historiaa muutenkin ja ILS-lähestymiset seuraa perässä. Esimerkiksi Jenkeissä on tällä hetkellä enemmän ei-maalaitteisiin perustuvia lähestymismenetelmiä kuin perinteisiä ILSsejä.

Luulisi, että ILS nyt kuitenkin pysyy vielä jonkin aikaa. Vaikka se onkin vanha järjestelmä niin eihän se silti mikään ihan kelvoton ole kun autolandinkin pystyy tietyillä kentillä ja koneilla ILS:ssä tekemään. Meneehän noiden uusien ei-maalaitteisiin perustuvien lähestymismenetelmien hyväksynnässäkin vielä oma aikansa Euroopan puolella ennen kuin päästään samalle(lähestymisminimit, luotettavuudet ja tarkkuudet) tasolle ILS-menetelmien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi, että ILS nyt kuitenkin pysyy vielä jonkin aikaa. Vaikka se onkin vanha järjestelmä niin eihän se silti mikään ihan kelvoton ole kun autolandinkin pystyy tietyillä kentillä ja koneilla ILS:ssä tekemään. Meneehän noiden uusien ei-maalaitteisiin perustuvien lähestymismenetelmien hyväksynnässäkin vielä oma aikansa Euroopan puolella ennen kuin päästään samalle(lähestymisminimit, luotettavuudet ja tarkkuudet) tasolle ILS-menetelmien kanssa.

 

Joo ei ne ILS:t nyt ensi vuonna ole kadonneet, mutta kymmenen vuoden sisään voi olla toinen juttu. Tänä päivänä [liikenneilmailun] käytössä olevilla RNAV-laitteilla kolkutellaan jo melkein ILS:n luokkaa olevia minimejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohkasesti tähän liittyen, jos ja kun VOR:t ja NDB:t ovat kokonaan poistumassa, vfr-yölentotoimintaa koskeva määräys OPS M2-1 edellyttää samaan aikaan edelleen kuitenkin maalaitteista riippuvan suunnistuslaitteen:

 

"yöllä ja pilven päällä sellainen radiosuunnistusvarustus, että reitillä voidaan suunnistaa riittävällä tarkkuudella ja lentokoneessa on vähintään yksi määrälentopaikan tai varalentopaikan maalaitetta käyttävä radiosuunnistuslaite."

 

Jonkinasteinen ongelma realisoituu lähinnä ilma-aluksen avioniikkaa tässä ja nyt uusittaessa, investoidako nav/com-, pelkkä com- vai com+gps-laitteeseen kun korvataan "jeesuksen poikavuosien" aikainen putkiradio paneelissa. Rahamieshän ratkaisee kysymyksen ostamalla Garmin 430w:n, mutta entä pienemmällä budjetilla? Tuntuu turhalta asentaa vanhanaikaiseksi jäävää nav/comia, kun asennus on sitten käytössä 10-20 vuotta eteenpäin.  ;D Järkevimmältä tuntuisi kunnon puheradio, gps ja s-moodin transponderi, eikä muuta. Tuskin ne noita vor-majakoita kentillä yleisilmailijoita varten ylläpitävät. Toisaalta täydellisessä nav-radiossa on henkivakuutuksena ils-vastaanotto.

 

Onko muutoksia tulossa vanhaan ops:iin vai odotellaanko easa-ops:ia aiheesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku selventää antaako esim ANT ja muut DME:ksi alennetut d-vor/dmet enää VOR signaalia? Vai onko ne nykyään aidosti vain DMEtä? Koska tämä muutos tuli?

 

Mikä muuten on tulevaisuus VOR ja NDB lentokentillä? Pikapikaa pois? Mitä säästää jos muuttaa VORDMEn pelkäksi DMEksi? Vaikka IFR reiteillä ei vorria käytettäisi, eikö ne voisi jättää kuitenkin VFR avuksi?

 

 

 

Kentillä olevat VOR:t ovat edelleen käytössä (VOR-lähestymiset eivät ole mihinkään vielä poistuneet), ja ovat vielä varmaankin hyvän tovin. Nyt tapahtunut muutos liittyy ATS-reitteihin, jotka ovat nyt täysin RNAV-pohjaisia. Edelleen voit suorittaa reittilennon VOR:lta VOR:lle, toki huomioiden poistuneet VOR:t joista ei signaalia enää lähde. VOR:ja käsittääksen edelleen ylläpidetään ja lentomitataankin, muuta hiljalleen niistä luovutaan, aikataulu on avoin.

 

VOR:ien ylläpito on paljon tyyriimpää ja rastkaampaa kuin pelkän DME:n. VOR:t ja NDB:t poistuvat sitä mukaa, kun hajoavat ja varaosat loppuu. Osa VOR:sta varmaan on prioriteettilistalla ylempänä kuin toiset, joten poistumisjärjestystä on vaikea ennustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentillä olevat VOR:t ovat edelleen käytössä (VOR-lähestymiset eivät ole mihinkään vielä poistuneet), ja ovat vielä varmaankin hyvän tovin. Nyt tapahtunut muutos liittyy ATS-reitteihin, jotka ovat nyt täysin RNAV-pohjaisia. Edelleen voit suorittaa reittilennon VOR:lta VOR:lle, toki huomioiden poistuneet VOR:t joista ei signaalia enää lähde. VOR:ja käsittääksen edelleen ylläpidetään ja lentomitataankin, muuta hiljalleen niistä luovutaan, aikataulu on avoin.

 

VOR:ien ylläpito on paljon tyyriimpää ja rastkaampaa kuin pelkän DME:n. VOR:t ja NDB:t poistuvat sitä mukaa, kun hajoavat ja varaosat loppuu. Osa VOR:sta varmaan on prioriteettilistalla ylempänä kuin toiset, joten poistumisjärjestystä on vaikea ennustaa.

 

Kiitos vastauksesta. Itse kuvittelisin että olisi järkevää ainakin jollain tasolla pitää VOR/ILS ja NDB:t käyttökuntoisina, GPS on kuitenkin amerikkalaisten hallussa.. =) Tosin esim nämä uudet WAAS jne ils korvikkeet ilmeisesti toimivat käytännössä samalla tavalla lentäjälle, HSI:hin tulee GS ja localizer tieto aivan kuten ennenkin, mutta signaali tulee gps laitteelta? Tämähän mahdollistaa "ils" lähestymiset jokaiselle korpikentälle, ainakin teoriassa?

 

Vähän offtopic, mutta mitä veikkaisitte perätuntumalla, moniko IFR kelpoinen pienkone on varustettu autopilotilla suomessa prosentteina? Voiko turvallisesti sanoa "about kaikki"?  Lennetäänkö suomessa yleensä miten paljon lentoja pienkoneilla IMC olosuhteissa, pl koululennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garmin W mallin paremmuudesta...

Käytännön tasolla merkittävin parannus autopilotille on se että waas-malli osaa lentää myös holdingit käsin koskematta. Vanhakin malli osaa lentää myös dme arc:it.

Peter

 

Nämä vaatii kuitenkin jo myös autopilotilta kaikkea kivaa...

Pelkkä Heading Bug pilotti ei näitä klaaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garmin W mallin paremmuudesta...

Nämä vaatii kuitenkin jo myös autopilotilta kaikkea kivaa...

Pelkkä Heading Bug pilotti ei näitä klaaraa.

 

Ei ihan noinkaan.  Jos koneessa on pelkkä 1-akselinen autopilotti jossa on heading-moodi (ts suuntahyrrässä on "HDG bug") niin ehdottaisin että

- koneeseen asennetaan esim GNS430 tai GNS430W GPS-vastaanotin

- asennetaan lisäksi GPSS / Roll Steering -konvertteri jonka kautta GPS simuloi autopilottiin päin HDG bugia

ja siitäpä aukeaakin aivan uusi maailma vanhallekin autopilotille.

 

 

 

Katsopas yhden valmistajan sivulta lisää: http://www.dacint.com/DAC-international-models-focus.php?Model=GDC31

... tai toisen: http://www.s-tec.com/pubs/gpss.pdf

 

Minulla on yhdessä Arrowissa S-Tecin laite, Senecassa DAC:n laite ja OH-JEE:ssa on Aspen PFD jossa GPSS Steering on sisäänrakennettu vakiovaruste.  Sinne päin ollaan nyt kovaa menossa.  Ostin viime viikolla perus-Warriorin jossa näkyy olevan Century21 1-akselinen autopilotti (no, en ole konetta vielä nähnyt mutta myyjä niin väittää) mutta veikkaan että kohta siinä koneessa on GNS430W ja DAC GNC31.  Ollaanhan me jo 2000-luvulla.

 

Peter

 

PS.  Selvyyden vuoksi: Vaikka VOR:it poistuivat niin DME:t on jätetty EFHK TMA:n ympärille siksi että RNAV-menetelmissä DME/DME -paikanmääritys on GPS:ää tarkempi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pienenä vihjeenä jos suunnittelet GNS:n asennusta.

Pyydä tarjous käytetystä laitteesta amerikkalaisilta avioniikkaliikkeiltä (aloita vaikka Southeast Aerospace, Aircraft Spruce, Chief Avionics jne).

Varmistu että saat FAA Form 8130:n laitteen mukana. Tilaa laite (ml.räkki ja antenni)

Tilaa sitten asennus suomalaiselta yleisilmailijoita palvelevalta asennusliikkeeltä joita on kai tasan 1 ja se sijaitsee  Malmilla.

Jos et tiedä kenestä on kyse, kysy johtavalta suomalaiselta taitolentäjältä pikku vihje. :)

 

 

Ja jos Malmilla olisi ruuhkaa niin katsopas www.avionik.de  (email: josef.breu@avionik.de)

Minulla on oikein hyviä kokemuksia tästä Avionik Straubing:ista. Suosittelen.

 

Tai sitten Dansk Fly Elektronik Roskildessa.

 

Director of Sales

Michael Hansen

Dir. Phone: +45 4617 0078   

Fax: +45 4619 1149

Mail: mh(at)dao.dk

 

 

Tai ehkä Brommassakin sitten; siellä on Scandinavian Avionics, BAM:in hallissa. ScanAv ei vaan ole oikein enää hintakilpailukykyinen koska se halunnee asiakkaakseen hiukan isompia koneita kuin nämä 4-paikkaiset GA-koneet.  Mutta tarjouksia kannattaa kysellä. 

 

Tarjouspyynnöt päämajaan Billundiin Michael Truelsenille

http://www.scanav.com/

E-mail: mrt(at)scanav.com

 

Sanokaahan terveisiä...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä w ja non-w mallit mahdollistavat GPS/RNAV -lähestymiset samalla tavalla täällä Euroopassa. Kun Galileo-satelliittien myötä saamme EGNOS-järjestelmän yleistymään, voidaan w-mallin GNS:llä lentää myös sellaisia lähestymisiä joihin sisältyy liukupolku; ts. Ensi alkuun ei-tarkkuuslähestymisiä ilman maassa olevien laitteiden apua. Amerikassa sellaiset ovat jo laajasti käytössä.

Peter

 

Miten yleisilmailun yksityiskäytössä muuten tuo "RNAV approach approval required" pitää täyttää? Riittääkö se, että koneessa on valmistajan puolesta hyväksytty GNSS/RNAV vastaanotin vai miten katetaan "operator approval"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään