Pasi Pirttikoski

Suomalaisten käyttämät He-115 koneet

5 viestiä aiheessa

Jatkosodan aikana suomalaisilla oli käytössään kolme He-115 konetta. Niistä ensimmäinen saatiin Norjasta, kun norjalainen luutnantti Helge Dahl lensi sillä saksalaisa pakoon jo välirauhan aikana eli 8.6.1940. Koneelle annettiin tunnus HE-115. Tämä koneyksiksilö menetettiin 4.7.1943 kun se ajoi kivelle kaukopartion hakumatkalla.

 

Saksalaisilta saatiin kaksi He-115 konetta keväällä 1943. Nämä olivat He-115 C mallisia ja niiden tunnukset olivat 6H+BK sekä 6H+CK. Koneita käytettiin HE-115:n tapaan mm. kaukopartioiden vienti- ja noutotehtäviin. Koneista toinen, 6H+CK luovutettiin saksalaisille 7.9.1944 toisen jäädessä suomalaisten käyttöön tunnuksella OH-PMJ. Tämä koneyksilö luovutettiin Neuvostoliittoon marraskuussa 1944.

 

Mitä tapahtui tälle Saksalaisille luovutetulle koneyksilölle (6H+CK) luovutuksen jälkeen? Minne se lähti, mikä yksikkö sitä käytti ja mikä koneen kohtalo oli sodan jatkuessa?

 

Myös meille jääneen koneen luovutuspäivä on epäselvä (ehkä 16.11.1944). Löytyykö tähän varmistusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä tapahtui tälle Saksalaisille luovutetulle koneyksilölle (6H+CK) luovutuksen jälkeen? Minne se lähti, mikä yksikkö sitä käytti ja mikä koneen kohtalo oli sodan jatkuessa?

Siirtolento Haapavesi - Rissala 7.9.1944 klo 14.50-16.10, ltn Kepsu/kers Simanainen/mek Lyykorpi ja yksi matkustaja.

 

KG 200:n ohjaaja Dörwald on lentopäiväkirjansa mukaan hakenut koneen 6H+OK (kirjoitus- tai tulkintavirhe?) Rissalasta 9.9.1944 (Thomas Ketleyn kirja KG 200, sivu 185.) Kirjan mukaan 6H+CK olisi korvattu loppukesästä koneella 6H+OK.

 

Myös meille jääneen koneen luovutuspäivä on epäselvä (ehkä 16.11.1944). Löytyykö tähän varmistusta?

Luovutettiin NL:oon ilmeisesti 16.3.1945. Siihen tilattiin vielä 17.1. 1945 pieni korjaus VL:ta.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Günther W. Gellermannin KG-200 kirjassa "Moskau ruft Heeresgruppe Mitte..." (Bernard & Graefe 1988) on (huono) kuva Harald Dörwaldin lentopäiväkirjasta (mikä ilmesisesti on ollut Ketleyn käyttämä lähde), jonka mukaan ohjaaja Huppe ja tähystäjä Dörwald ovat lentäneet He 115 6H + OK koneen (tunnus on selvästi näin kirjoitettu lentopv-kirjaan) Rissalasta Helsinkiin 9.9.1944 klo 18.15-19.30. Kirjan tekstiosassa kerrotaan (perustuen Dörwaldin haastatteluun) että miehistö ja matkustajina olleet saksalaiset yöpyivät Korvettenkapitän Cellariuksen eli Abwehriin Suomen päällikön luona. Seuraavana päivänä jatkettiin laivalla Tallinnaan (Reval), ja sitten edelleen Liepajaan (Libau), sekä junalla Rügeniin. Vaikka sitä ei mainita selvästi niin HE 115-kone kuljetettiin ilmeisesti laivalla Helsingistä. (Dörwaldin seuraava lentopv-kirjamerkintä on vasta 17.11.1944 Do 24 -koneella 3Y+HT Bug´issa). Kirjan mukaan merilentäjät lensivät tämän jälkeen äärimmäisen vähän.

 

Dörwaldin lentopv-kirjaan on muuten merkitty Leore 246 (A3+GE) koneen siirtolento Tallinnasta Rissalaan 26.6.1944, sekä tämän jälkeen 18 Leore-lentoa Suomessa (joista 6 lentoa yhdessä lentom. Paasosen kanssa)

cfg   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelun kohteena olevan He 115:n tunnus oli 6H + CK ("6H + OK" on siis  Dörwaldin virhemerkintä). Kone pysyi vielä vajaan viikon Suomessa Rissalasta Santahaminaan 9.9.1944 tehdyn siirtolennon jälkeen, eli ainoastaan Dörwaldin miehistö ja matkustajat jatkoivat matkansa laivalla Tallinnaan. He 115-koneella on mm. 11.9.1944 lennetty edes-takaisin Tallinnaan (virolaisten kaukopartioiden tms. vienti/tuonti?), 12.9. on käyty Porissa, ja vasta 14.9.1944 kone on lopullisesti poistunut Suomesta Tallinnaan. 11.-14.9.1944 tehtyjen lentojen miehistöä ei tunneta. Kiitos Pentti Manniselle lisätiedoista!

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään