Markku Helin

helikopterien käyttölämpötila

10 viestiä aiheessa

Viisaudesta en tiedä. Mutta alin lämpötila jossa olen työskenellyt pyöriväsiipisen kanssa on -52C. Elikkä kyllä ne toimii kunhan hallitsee proseduurit.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kertokaahan viisaat voiko kopterit lentää kovilla pakkasilla?

Siperiassa (MJZ, Mirny) MI-8:n pakkasraja oli -45C. Päivällä oli alle ja yöllä pääsimme liikkeelle kun lämpötila nousi -44C asteeseen. Sanoivat että vanhat MI-8:t toimivat paremmin pakkasella kuin uudemmat (en tiedä miten erotetaan vanha ja uusi)?

 

Edit: Mirnyssä oltiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

velipoika halusi tietää vain kun keskustelimme medihelistä ja ilmarisesta toimiiko vielä kovilla pakkasilla vai jääkö maahan.

kiitokset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasin toisella linjalla. Jokaisella kopteri/moottorivalmistajalla on omat rajoitukset. Täytyy odottaa kopteriexperttejä.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska en ole lentäjä niin en ulkomuistista faktaa osaa sanoa, mutta sanoisin ettei suomen olosuhteissa kylmyys nouse rajoittavaksi esim. ec 135 kopterille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yksi puolituttu helikopterilentäjä kertoi, että hänen kopterissaan on manuaalissa kielletty lentämästä liian korkeassa lämpötilassa.

liittyy kuulemma jotenkin bensan sekaan ilmestyviin kaasukupliin määrätyssä lämpötilassa.

kerran oli joutunut olosuhteisiin, jossa ko. lämpötila oli ylittynyt ja heti oli kone alkanut "nykimään"  :P:o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää menee kanssa enempi tuonne essonbaari-linjalle, mutta muistan aikoinaan kuulleeni uudemman mallin Hughes 500:lle (D tai E?) Suomessa sattuneesta tapauksesta, jossa ilmeisestikin sopimattoman materiaalin ja/tai liian tiukkojen toleranssien takia ohjauslevy alkoi pakkasella nalkkaamaan kiinni lämpenevään mastoon. Eli siis kollektiivisäätö enemmän tai vähemmän jämähti jumiin lennon aikana, mikä ei kuulosta kovin mukavalta yllätykseltä edes maallikosta...

 

Tämä kun on toisen ja kolmannen käden tietoa, en tiedä miten tuosta lopulta selvittiin.

 

Varsinaisesti alhaiseen käyttölämpötilaan liittymättömän henkilökohtaisen kokemuksen syystä ja sen seurauksesta sain vastaavan kopterin kyydissä, kun kesken matkalennon moottori täysin varoittamatta otti ja sammui. Pakkasta ei ollut kuin nimeksi, mutta heikko lumisade kerrytti imuaukon rakenteisiin pikkuhiljaa lunta, joka sitten irtosi paakkuna sammuttaen moottorin. Kaasuturbiinin uudelleenkäynnistysautomatiikka nappasi kylläkin uutta kipinää heti perään, mutta hetkellinen väännön loppuminen heitti sen verran pyrstöä sivulle, että pulssi taisi olla loppumatkan tuplalukemissa ainakin matkustajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska en ole lentäjä niin en ulkomuistista faktaa osaa sanoa, mutta sanoisin ettei suomen olosuhteissa kylmyys nouse rajoittavaksi esim. ec 135 kopterille.

Älä ole niin vaatimaton Simo. Tiedän, että muistisi on hyvä  :).

EC-135:lla on alin sallittu ulkoilman lämpötila -35 C, joten kovin usein ei pakkasukon maadoitus iske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään