Taneli Äikäs

Ilmailun puolesta puhumisesta.

21 viestiä aiheessa

Ilmailu mielletään erittäin helposti elitistisen marginaaliryhmän oudoksi sisäpiiriharrastukseksi. Kaiken lisäksi harrastus tapahtuu alueilla jotka on aidattu harrastuksen ulkopuolisilta piikkilanka aidoin tai ainakin liikkuminen kielletty kyltein. Ja sitten on vielä se, että tämä harvojen ja valittujen joukko onnistuu aiheuttamaan sitä meluakin kun tavalliset työssä käyvät ihmiset yrittävät rentoutua raskaan työpäivän jälkeen.

 

Tätä mielikuvaa vastaa on taisteltava sillä muuten meitä lyödään veroilla,ympäristörajoituksilla ja harrastepaikkojen lakkauttamisella.

 

Markkinoikaamme ja lobatkaamme lajiamme ponnekkaasti jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa. Se on meidän kaikkien velvollisuus.

 

Marko

 

 

Mielestäni Ilmailuliiton ja SUIO:n tulisi aloittaa heti säännöllisten koulutustapahtumien järjestäminen, joissa käsiteltäisiin edunvalvontaan, markkinointiin, verkostoitumiseen ja nuorisotyöhön liittyviä asioita ja saataisiin ammattilaisilta käytönnän neuvoja miten hommat hoidetaan. Lisäksi ilmailijoiden tulisi ymmärtää, että em. asiat ovat yhtä tärkeitä harrastusedellytysten kannalta kuin muukin kerhotoiminta. Nämä itkuanieleskelevät avautumiset täällä foorumilla Hopealinnun, Malmin, polttoaineen hinnan ja saatavuuden yms. puolesta eivät rakenna sitä tulevaisuutta, joka nyt on, kuten Marko totesi, uhattuna.

 

Mika

 

 

Vähän mutta asiaa!

 

Kun en muusta niin kovin tiedä (isot pojat ovat kyllä puhuneet  ;) ) niin käytän kotikenttääni esimerkkinä. Jämillä väännettiin kättä ympäristöluvasta suunnilleen kymmenen vuotta, ennenkuin Vaasan Hallinto-oikeudelta lopulta tuli päätös josta kukaan ei sitten enää valittanut eteenpäin. Toiminta-ajat moottorikoneilla: Klo 7-22 joka päivä. Käsittelyn aikana kunta uusi bensajakajan, niin että se nyt täyttää kaikki vaatimukset. Neste olisi kaivanut sen ylös, mutta kunta pisti sen kuntoon ja lunasti itselleen. Jotain 70000 euroa taisi homma maksaa.. Tuossa kymmenen vuoden aikana oli tässä ympäristölupaprosessissa jos jonkinlaisia käänteitä, ja näytti todella huolestuttavalta ilmailuharrastuksen jatko sen kehdossa. Tuo klo 7-22 ei tullut ilmaiseksi, kyllä siihen tehtiin töitä ja paljon. Prosessin alkuvaiheissa lentotoiminnan vastustajia löytyi kentän lähiasukkaistakin, kiivaitakin sellaisia, mutta loppujen lopuksi "taistelun" viime metreillä eräässä Vaasan Hallinto-oikeudelle toimitetussa vastineessa kentän lähiasukkaat itse keräsivät keskuudestaan nimet paperiin (kaikkien nimet) jossa vaadittiin kaikkien melurajoitusten poistamista. Muutamaan vuoteen ei tietooni ole tullut yhtään valitusta lentomelusta, vaikka vielä 2000 luvun alussa niitä tuli harva se viikonloppu.

 

Tästäpä tuli oiva aasinsilta toiseen lempilapseeni, eli Jämi Fly Inniin.. joka vuosi saan joidenkin ilmailuharrastajien suusta kuulla kuinka "täällä on liikaa väkeä" tai "ei tämä ole enää sitä mitä ennen" tai "me ollaan jääty jalkoihin". Pahoittelen, mutta: Tapahtuman päätavoite on tuottaa lähiseudun asukkaille positiivisia ilmailuelämyksiä, sillä totta on, että harrastuksestamme sitä ääntäkin syntyy, sitä ei voi kukaan kiistää. On sitten kuulijasta kiinni, mieltääkö sen meluksi vai musiikiksi korvissaan. Meitä ilmailun harrastajia on suhteellisen vähän, mutta ilmailusta kiinnostuneita aika paljon ja potentiaalia on tuota ryhmää vielä paljon kasvattaa, ainakin oman kokemukseni mukaan. Jollain keinolla olisi siis syytä saada ainakin pääosa sen kunnan asukkaista lentotoiminnan puolesta puhujiksi jossa kenttä sijaitsee, tai ainakin kentän lähiasukkaat, noin kolmen-neljän kilometrin säteellä asuvat. Ei sen tapahtuman tarvitse olla taivaita mullistava lentonäytös, paikkakunnan ilmailukerhon avoimet ovet ja toiminnan avoin esittely vaikkapa alueen koululaisille on varsin oiva tapa saada homma käyntiin. Pienestä me täällä Jämilläkin olemme lähteneet.

 

Mika Koski kirjoitti: Lisäksi ilmailijoiden tulisi ymmärtää, että em. asiat ovat yhtä tärkeitä harrastusedellytysten kannalta kuin muukin kerhotoiminta. Tähän melkein väittäisin, että tärkeämpiä. Toinen asia, mikä oman näkemykseni mukaan on hyvin tärkeä, on hyväksyä samalle kentälle ja samaan ilmatilaan muut kuin sen ikioman ilmailulajin harrastajat. Ihan liikaa on meissä ilmailijoissa vielä sellaista sakkia, joiden mukaan "tämä meidän lajimme on se ainoa oikea ja muut eivät tälle kentälle mahdu". Jos joku hyöty ulkoatulevasta paineesta on ollut, niin ainakin Jämillä ovat ilmailuharrastajat muuttuneet toisiaan kohtaan suvaitsevaisemmiksi, monen eri lajin harrastajia löytyy joukosta jo useampia. Kyllä tuolla taivaalla tilaa on, ihan kaikille. Kun kukin vuorollaan joustaa niin kaikki mahtuvat. Sellaisella kentällä jolla monen eri ilmailulajin harrastajat viihtyvät on paremmat mahdollisuudet kohdata ulkoatuleva paine kun sitä "meidän kenttää" on puolustamassa isompi joukko ilmailijoita.

 

Voisin jatkaa tästä aiheesta vaikka tuntikausia, mutta nyt taidan lähteä aamupalalle :)  Eiköhän tärkein tullut sanotuksi.

 

-taneli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanelilla paljon ajatusta tässä puheenvuorossa.

 

Soisinpa olevan helpompaa tuollaisten avoimien ovien päivien järjestelyjen täällä kaupunkien ja Finavian kenttien luona. Ilmailu kaipaisi mielestäni pientä imagopiristystä.

Toinen tässä kovasti mietityttänyt asia on tuo kenttien polttoaineen saatavuus. Patria hankki käyttöönsä E10 bensan hyväksyvän moottorin - koneen valmistajan kantaa asiaan en kyllä tiedä - joten miksi sinne pitäisi enää kallista ja saastuttavaa 100LL tankata. Vai löytyykö pian joka kentän kupeelta joku esimerkiksi V-poweria kentille toimittava kuorma-autoilija? Vihreämpään ja vähämeluisempaan suuntaan tuo Rotaxeihin siirtyminen kuitenkin on, joten sitähän tulisi tukea!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taneli on kyllä elävä esimerkki ilmailun puolestapuhujaksi. Teki VALTAVAN työn aikanaan tuossa jutussa Jämillä. Ja monessa muussakin. Muistan tuota melulupa-asiaa kun oli vireillä, itsekin olen allekirjoittanut noita vetoomuksia rajoitusten poistamiseksi. Mutta mä lukeudunkin noihin moottorin murina on musiikkia korvilleni-tyyppehin.

 

Anyway, tuli tässä mieleen tuosta imagon kohottamisesta, miten voimme jokainen omalla tahollamme tehdä sitä... Muistetaan puhua asiasta asiallisesti, fiksusti ja muita haukkumatta, kehua sitä oloa ja tunnetta mitä laji saa meissä aikaan. Kertoa mahdollisuukksista ja muistakin kuin omasta lajista, sen puitteissa mitä osaamme niistä kertoa.  Me voimme jokainen olla osaltamme sanansaattajia. Kaikki meistä tuskin lähtee kolkuttelemaan eduskuntatalon ovia, mutta on hienoa, että sellaisiakin joukossamme on. Jotka yrittävät/pystyvät vaikuttamaan päättäjiimme. Me muut voimme vaikuttaa kanssaihmisiimme luomalla positiivisempaa imagoa lajeistamme. On se sitten varjoliito, laskuvarjohyppy, moottori-tai purjelento, lennokit tai mikä tahansa. Ylimielisyyteen ei sovi sortua, enkä mä pidä tätä minään eliittilajina, kaikki rahat menee aina, tai harrastukset on väärät...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Taneli.

 

Nyt kun tämän vuoden PPL-kurssilla unohtui oppilaille sanoa, niin sanottakoon se tässä: arvostakaa toisten lajien harrastajia. He harrastavat ihan samasta syystä kuin tekin: ilmailu on kivaa!

 

Ilmailija vaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tästäpä tuli oiva aasinsilta toiseen lempilapseeni, eli Jämi Fly Inniin.. joka vuosi saan joidenkin ilmailuharrastajien suusta kuulla kuinka "täällä on liikaa väkeä" tai "ei tämä ole enää sitä mitä ennen" tai "me ollaan jääty jalkoihin". Pahoittelen, mutta: Tapahtuman päätavoite on tuottaa lähiseudun asukkaille positiivisia ilmailuelämyksiä, sillä totta on, että harrastuksestamme sitä ääntäkin syntyy, sitä ei voi kukaan kiistää.

 

Tässä nurinassa on takana se, että ensimmäisistä Fly Inneistä aina 2000-luvun puoleen väliin asti sen tarkoituksena on ollut experimental-harrastajien kokoontuminen tyyliin EAA:n Oshkosh Fly In eli yhden lajin tapaaminen. Tapahtuman pyörittäminen etänä kävi kuitenkin liian raskaaksi ja järjestäminen jätettiin suosiolla halukkaille ja kykeneville. Jämi Fly Innistä on tullut kertakaikkisen hieno ja upea tapahtuma, mutta se ei millään vastaa sitä mitä oli ennen.

 

Jämin tapahtuma on omasta mielestäni erittäin onnistunut tapa tuoda harrastusilmailu lähelle tavallista tossunkuluttajaa. Ellei ihan paras.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämin tapahtuma on omasta mielestäni erittäin onnistunut tapa tuoda harrastusilmailu lähelle tavallista tossunkuluttajaa. Ellei ihan paras.

Olen jostakin syystä missannut Jämin tapahtuman joka vuosi, toivottavasti nyt 2011 olisi mahdollista päästä paikan päälle.

 

Yleisötapahtumat ovat ilmailun ilosanoman levittämisessä erittäin tärkeitä, mutta täällä Keski-Euroopassa pyöriessäni olen törmännyt monin tavoin ihmisläheisempään ilmailukulttuuriin, kuin koto-Suomessa. Hyvin monelta pieneltä, yleisilmailukäytössä olevalta kentältä löytyy jonkinmoinen kahvila/ravintola, jonne paikalliset asukkaat tuntuvat löytävän sankoin joukoin varsinkin viikonloppuisin. Ravintolakäyntiä ennen tai sen jälkeen pistäydytään ihmettelemässä lentäviä laitteita, joihin pääseekin tutustumaan kosketusetäisyydeltä - joskus jopa koneen omistajan/lentäjän paikalla ollessa ottamaan kylmät tyypit. Miten ilmailuinnostus syttyy jos ei näin? Isän kanssa pitää tulla paikalle seuraavallakin viikolla, ja ehkäpä nyt mukana on pari kaveriakin. Täällä kenttien yhteydessä olevilla ravintoloilla tuntuu olevan pitkä perinne, ja hengissä tuntuvat pysyvän. Valitettavasti Suomessa taso tuntuu menevän vain ja ainoastaan alaspäin (esim. EFHF), toivottavasti tuo Hello saisi sitten aikanaan houkuteltua myös uutta väkeä paikalle. Valitettavasti epäilen.

 

Mites muuten Nummelan uudistuneella Air Motelilla pyörii? Käväisin pikkusiskoni kanssa siellä kesäkuussa Malmilta pyörähtämässä, hyvää ja iloista palvelua, mutta näytimme olevan ainoat asiakkaat. Onko alueen runsaslukuista ulkoilijajoukkoa saatu houkuteltua käväisemään raittiin ilman lomassa kahvilla ja tutustumaan kenttään lähemminkin?

 

Koen tärkeäksi yksilöiden päiden kääntämisen, näin sitä asiaa saadaan vietyä ehkäpä pikku hiljaa eteenpäin. Saadaan lisää yksittäisiä ihmisiä innostumaan ilmailusta ja kertomaan siitä eteenpäin. Hieman aiheen vierestä voisi ottaa esimerkin käymästäni keskustelusta huoltoasemalla EFHK:n 04L:n finaalilinjalla. Vanhempi pariskunta pyöritteli päitään koneiden lentäessä jatkuvalla syötöllä yli pahimman iltapäiväruuhkan aikaan. Herra ihmetteli, mikseivät koneet voi laskeutua aina "sieltä toisesta suunnasta", vaan pitää silloin tällöin tulla tästäkin ylitse. Oli pakko mennä väliin ja pitää lyhyt esitelmä siitä, miksi koneet laskeutuvat milloin mistäkin suunnasta. Pariskunta tuntui ottavan tiedon oikein hyvin vastaan ja kumpainenkin jopa ihmetteli, ettei ollut aikaisemmin tullut otettua asiasta selvää. Rouva naurahti vielä lopuksi, että nyt kun syyn tietää, ei harmita enää niin paljon ollenkaan. Varsinkin, kun eivät ne koneet aina tästä tule. Eli lisää tietoa kansalle, myös ilmailuharrastuksesta. Miten, sen jätän viisaampien pohdittavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tämmösen vinkin heittäsin aiheeseen liittyen:

 

kun nykyään jokainen kerhokin maksaa erikseen sil:n jäsenmaksun, niin kerho myös saa sen myötäjäisinä ilmailulehden.

aika monessa kerhossa se tulee sihteerin, peejiin tms. osoitteella, jos kerhotiloihin ei ole postinkantoa.

kuitenkin jokainen kerhon jäsen saa sen lehden jo omankin jäsenyytensä myötä, joten tämä on "turha" kappale.

menee varmaan monella lukematta jätepaperin joukkoon?

 

Etelä-Pohjanmaan Liitäjät ry muutti oman ilmailulehtensä jakeluosoitteeksi:

 

Etelä-Pohjanmaan Keskussairaala

Lasten- ja Nuortenosasto

Hanneksenrinne 7

60220 Seinäjoki

 

 

osoitteenmuutoksen voi tehdä kätevästi sil:n sivuilla osoitteessa:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/ilmailu-lehti/tiltietojen_muutos

 

 

idea on vapaa matkittavaksi, mutta keksikää joku muu osoite ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten Nummelan uudistuneella Air Motelilla pyörii? Käväisin pikkusiskoni kanssa siellä kesäkuussa Malmilta pyörähtämässä, hyvää ja iloista palvelua, mutta näytimme olevan ainoat asiakkaat. Onko alueen runsaslukuista ulkoilijajoukkoa saatu houkuteltua käväisemään raittiin ilman lomassa kahvilla ja tutustumaan kenttään lähemminkin?

 

Tuostapa tuli idea, että me kentän käyttäjät voisimme tehdä yhteistyötä Motellin kanssa ja jakaa flaijereita, joissa toisella puolella on ystävälliset ohjeet miten kenttäalueella tulisi liikkua (ei keskellä kiitotietä, ei laskevan/rullaanvan koneen edestä tai heti Hinun jälkeen) ja toisella puolella olisi alennuskuponki Motelliin kaffelle tms. Me ilmailijat saisimme äänemme kuuluville positiivisessa hengessä, ulkoileminen olisi entistä virkistävämpää ja motelli saisi asiakkaita. Kaikki hyötyisivät. Onko NLK:n keskushallinto kuulolla?

 

Mika

 

ps. Myös tuo E-P Liitäjien idea on järjettömän hieno!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Taneli.

 

Nyt kun tämän vuoden PPL-kurssilla unohtui oppilaille sanoa, niin sanottakoon se tässä: arvostakaa toisten lajien harrastajia. He harrastavat ihan samasta syystä kuin tekin: ilmailu on kivaa!

 

Ilmailija vaan

 

Muiden lajien piiristä harrastustoimintaani ilmailuun juuri laajentaneena laventaisin ylläolevaa viestiä. Arvostakaa kaikkia muita harrastuksia harrastavia niin kuin toivoisitte heidän arvostavan omaa harrastustanne. Omat aiemmin aloittamani harrastukset ovat olleet aika pitkälti saman kieltoja ajavan kansanryhmän vainon kohteena, kuin mitä ilmailukin. Vai millaista vastustusta luulette pistooliammunnan, moottoripyöräilyn tai kilpa-autoilun kohtaavan? Jopa varmasti joidenkin ilmailijoidenkin taholta...

 

Olen kehitellyt mielessäni ajatusta työnimellä "Mieslajien liitto". Se ajaisi jäsenliittojensa, kuten AKK, SAL, SIL, SML jne jäsenten etuja, ja toimisi yhteisenä isona voimana lainsäädännön lobbaamisessa ja vastavoimana erilaisia kieltoja ja rajoituksia ajavia tahoja vastaan. Ohjenuorana olisi "kaikki kiva on sallittava". :thmbup:

 

Tulipahan rekisteröidyttyä sitten tännekin. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kehitellyt mielessäni ajatusta työnimellä "Mieslajien liitto". Se ajaisi jäsenliittojensa, kuten AKK, SAL, SIL, SML jne jäsenten etuja, ja toimisi yhteisenä isona voimana lainsäädännön lobbaamisessa ja vastavoimana erilaisia kieltoja ja rajoituksia ajavia tahoja vastaan. Ohjenuorana olisi "kaikki kiva on sallittava". :thmbup:

 

Tulipahan rekisteröidyttyä sitten tännekin. :)

 

:thmbup:

 

Aikas' h*lv*tin hyvä ensimmäinen postaus. Terwetuloa!

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Olen kehitellyt mielessäni ajatusta työnimellä "Mieslajien liitto". Se ajaisi jäsenliittojensa, kuten AKK, SAL, SIL, SML jne jäsenten etuja, ja toimisi yhteisenä isona voimana lainsäädännön lobbaamisessa ja vastavoimana erilaisia kieltoja ja rajoituksia ajavia tahoja vastaan. Ohjenuorana olisi "kaikki kiva on sallittava". :thmbup:

 

 

 

 

krhm...  ::)

 

mutta muuten oikein jees, tervetuloa vaan forumille  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Pohjanmaan Liitäjät ry muutti oman ilmailulehtensä jakeluosoitteeksi:

 

Etelä-Pohjanmaan Keskussairaala

Lasten- ja Nuortenosasto

Hanneksenrinne 7

60220 Seinäjoki

 

osoitteenmuutoksen voi tehdä kätevästi sil:n sivuilla osoitteessa:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/ilmailu-lehti/tiltietojen_muutos

 

idea on vapaa matkittavaksi, mutta keksikää joku muu osoite ;)

 

Meillä on lehteä laitettu kirjastoon, kun ei kunta köyhänä ole raaskinut tilata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

krhm...   ::)

 

Onhan se kamalaa, jos yksi tälläinen miesyhdistys tai liitto syntyisi, naisillahan ei vastaavia olekaan kuin muutamia kymmeniä suomessa. Jos valtaosa harrastajista on miehiä, on kyseessä selkeästi miespainotteinen laji :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minen tiedä miesten enkä naisten liitoista tai yhdistyksistä, eikä ne oo ikinä niin kiinnostanutkaan.

 

Mutta olishan se kamalaa, jos joukkoon eksyis joskus joku nainenkin...

 

ja miksiköhän laji on niin miehinen kuin onkin... jos tänne joskus joku tyttöparka eksyy, niin johan se ammutaan alas aamunkoitteessa, viimeistään kun kyseenalaistetaan järki, tunteet, ymmärrys ja sukupuolinen suuntauskin...

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tänne joskus joku tyttöparka eksyy, niin johan se ammutaan alas aamunkoitteessa, viimeistään kun kyseenalaistetaan järki, tunteet, ymmärrys ja sukupuolinen suuntauskin...

 

Eikai me nyt niin olla tehty? Tosin toi tyttöparka ei kyllä oikein istu suhun...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jos tänne joskus joku tyttöparka eksyy, niin johan se ammutaan alas aamunkoitteessa, viimeistään kun kyseenalaistetaan järki, tunteet, ymmärrys ja sukupuolinen suuntauskin...

 

 

Elä ny viitti  :laugh: Täällähän tietty jengi ns. kusee hunajaa oitis, kun joku naispuolinen äityy kommentoimaan. Oli kommentissa sisältöä tahi ei. Sivutolkulla jauhetaan mitä kummallisimpia asioita, kun saa kerran edes virtuaalisesti naisihmisen kanssa "keskustella". Samaa on ollut havaittavissa myös yleensä ilmailuharrastuksen ja työmaailmankin pariassa. Sovinistit ovat tietty asia erikseen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon mieslajien liittoon palatakseni, eiköhän näitä etu ja jopa takajärjestöjä ole aivan riittämiin, ajaisivat nämäkin olemassaolevat voimakkaammin, sanotaanko näkyvämmin asioita.Lisäksi tuollainen liittojen kattojärjestö vaarantaisi nykyisten liittojen johtoelinten paikkaa auringossa.Minähän olen hallituksessa/johtokunnassa ei minulle kerrota mitä minun pitäisi tehdä.Lisäksi nykyiset liitot ovat varpaillaan joka suuntaan

ettei suurta konsensusta häiritä.Ainoa näkyvä/kuuluva lienee NRA osasto joka lasketaan häiriköksi.

Mahtuuhan näitä toki maailmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään