Juha Paulavuo

Caravellet Tampere-Pirkkalassa ?

11 viestiä aiheessa

Lensikö Finnair Tampere-Pirkkalan kentälle Caravelle-koneilla ?

En varmasti tiedä mutta en usko. Pirkkala taidettiin avata vasta Caramellien poistumisen jälkeen. Itse lensin Carkilla Hesasta Osloon muistaakseni 1973 tai 4. Se on minun ainoa kokemukseni Caramellista. Mahtoikohan Härmälän rata riittää sille. Siihenkin olisi kiva saada vastaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En varmasti tiedä mutta en usko. Pirkkala taidettiin avata vasta Caramellien poistumisen jälkeen. Itse lensin Carkilla Hesasta Osloon muistaakseni 1973 tai 4. Se on minun ainoa kokemukseni Caramellista. Mahtoikohan Härmälän rata riittää sille. Siihenkin olisi kiva saada vastaus.

 

Viimeiset Caravellet poistuivat, olisiko ollut -83? Ja Tampere-Pirkkala avattiin 1979.

 

Ja on Härmälä todistettavasti riittänyt Caravellelle:  http://www.elisanet.fi/risto.korkee/Muistot1.htm#1971

 

EDIT: http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,70998.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Superit (Caravelle 10B3) poistuivat Finnairilta seuraavasti:

 

OH-LSA    5.3.1981

OH-LSB    3.2.1982

OH-LSC    4.2.1981

OH-LSD  13.6.1984

OH-LSE    7.1.1981

OH-LSF  27.3.1984

OH-LSG  18.6.1984

OH-LSH  31.12.1981

OH-LSI     6.7.1976 (Oli vuokralla Sterlingiltä)

OH-LSK  13.3.1976 (Oli vuokralla Sterlingiltä)

 

 

Pirkkalahan avattiin 1.10.1979, ja sieltä on Finnair operoinut mm. TMP-HEL-FRA, TMP-HEL-LON, TMP-TKU-STO-reittejä, myös Suomessa OUL-TMP-HEL, jonka olen matkustanut DC-9:ssä 1981. Tuntuu aika epätodennäköiseltä, ettei Caravellea olisi satunnaisesti käytetty näillä reiteillä. Mutta fakta puuttuu vielä.

 

Nyt löytyi, John Wegg'in kirjasta Bluebirds, s. 177: OH-LSD lentänyt 29.4.1983 AY445, RVN-OUL-TMP-HEL. Ohjaajina kapteenit A.Siirilä ja T.Rajakangas.

Finnairin viimeinen kaupallinen Caravelle-lento tapahtui samaisella OH-LSD:llä HEL - MIR (Monastir) - HEL 30.4. - 1.5.1983.

Hyvä ystäväni, joka teki elämäntyönsä Finnair-Tampereella (Härmälä/Pirkkala), vahvisti, että Caravellella lennettiin Pirkkalaan niin reittiä kuin chartereitakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen matkustanut välin Vantaa-->Pirkkala Super Caravellellä syksyllä 1980 pimeän aikaan, se  oli ainoa Caravelle -matkani. Härmälässä toukokuussa 1980 olleella purjelentokurssilla ollut  mies matkusti työn puolesta USA:han, hänelle jäi käyttämättä työnantajan maksama lentolippu Vantaa-->Pirkkala. Olin samalla purjelentokursilla toukokuussa 1980 Härmälässä ja sain silloin tuon käyttämättömän lentolipun, "rikos" on jo vanhentunut. Pirkkalan kenttä oli avattu syksyllä 1979. Olin matkustanut aiemmin mm. DC-9:llä ja yritin havaita eroja Caravalle/DC-9 matkustajan kannalta. No ainakin sivuikkuna oli eri muotoinen...   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesa, laskuun Härmälään rata riitti, mutta startti piti tehdä tyhjänä ;)

Tottavieköön. Tuolla ylempänä on siitä juttukin. Aika uskomattoman tempun kippari teki mutta onnistui onneksi. MAhtoiko ko päällikkö saada Sterlingiltä sen johdosta mitään sanktioita? Toivottavasti ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jatkaa omakohtaisesta aiheesta lentomatkani Tampere-->"Seutula", menin ensimmäisen kerran noin v. 1963 äitini kanssa tuon välin DC-3:lla (lähtökenttä Härmälä). Harmi kun äiti ei ottanut valokuvia, ja 5-vuotiaan muistot ovat hämäriä tuolta ajalta. Muistaisin, että ennen starttia lentoemäntä tarjoili koneen ollessa  maassa tarjoilulautaselta Marianne -karamellit. Karkkeja tarjoileva lentoemäntä sipsutti keskikäytävää jotenkin jarruttelevalla askeleella. Keskikäytävä oli "vinossa" peräänpäin , koska kone oli kannusmallia, ja karamellitarjoilu oli siis maassa. Kauniita maisemia näki hyvin koneen ikkunasta, mutta lento ja lasku eivät oikein ole enää mielessä.  Jotenkin tuo käytävän vinossa olo todistaa koneen olleen DC-3, esim. Convair Metropolitan on  ei-kannus mallia ja käytävä on koneen maassa ollessa nykytyylisesti "suorassa".        

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Superit (Caravelle 10B3) poistuivat Finnairilta seuraavasti:

 

OH-LSA    5.3.1981

OH-LSB    3.2.1982

OH-LSC    4.2.1981

OH-LSD  13.6.1984

OH-LSE    7.1.1981

OH-LSF  27.3.1984

OH-LSG  18.6.1984

OH-LSH  31.12.1981

OH-LSI     6.7.1976 (Oli vuokralla Sterlingiltä)

OH-LSK  13.3.1976 (Oli vuokralla Sterlingiltä)

 

Mihinköhän nuo Caravellet lensivät viimeisenä vuotenaan 1984? Olenkohan saattanut lentää Helsingistä Hampuriin ja takaisin kyseisen koneen kyydissä? Sori, ei liity alkuperäiseen aiheeseen yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän nuo Caravellet lensivät viimeisenä vuotenaan 1984? Olenkohan saattanut lentää Helsingistä Hampuriin ja takaisin kyseisen koneen kyydissä? Sori, ei liity alkuperäiseen aiheeseen yhtään.

 

Tässä vielä kiteytys aiemmasta:

 

Finnairin viimeinen Caravelle-reittilento oli siis 29.4.1983 RVN-OUL-TMP-HEL (AY445)

 

Finnairin viimeinen kaupallinen Caravelle-lento oli siis 30.4.1983 (charter) HEL-MIR (Monastir)-HEL (AY 1447/1448); paluulento oli takasin HEL:ssä 1.5.1983 klo 0123Z.

 

Molemmat ylläolevat operoitiin OH-LSD:llä.

 

Tämän jälkeen jotkut Caravelle-yksilöt olivat varastoituina yms odottamassa ostaja-asiakkaita tms, kunnes toimitettiin muualle. Finnair hoiti ainakin useimmat siirtolennot.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään