Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

Moro

 

Aavistuksen kutittelee tuolla apple storessa air nav pro n30€. Onko teillä kellään käyttökokemuksia ko. softasta? Onko tämä mullistanut kaiken, ja vienyt tarpeen hankkia Garminin kallis ilmailu gepsi?  ::)

 

T. LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamien lentojen kokemuksella... kannattaa hankkia.

 

Sitä osaa käyttää ilman paksua manuaalia ja siinä on mielestäni kaikki tarpeelliset toiminnot VFR navigoimiseen.

 

Ennen kun joku suuttuu... tietenkin vain perinteisen suunnistamisen ohella  ;)

 

Erityisenä plussana pidän open-source-karttojen (ainakin keski-Eurooppa) saatavuutta kaikkien tarvittavien ilmailutietojen kera (CTR, reporting points, taajuudet jne).

 

Ainoana miinuksena pidän sitä, että iphone yrittää pitää koko ajan gsm-verkkoon "yhteyttä", mistä johtuen moving-map-näyttö jäätyy silloin tällöin.

 

Sen voi estää käyttämällä autoon tarkoitettua tomtom (vai olikohan Garmin?) -pidikettä. Siinä on integroitu gps-viritin jonka johdosta ohjelma toimii ilman gsm-verkkoa (flight-moduksessa).

 

Toinen vaihtoehto on sammuttaa  puhelin ennen lentoa kokonaan ja uudelleen käynnistettäessä sanoa että ei halua aktivoida SIM-korttia  ;)

 

(IPad 3g toimii ilman verkkoyhteyttä)

 

PS. kannattaa tsekata myös PilotWizPro. Siitä ei löydy moving-mapia mutta paljon muuta lentämiseen tarpeellista

PS1. kuten myös AeroWeather-app

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuo pro-versio, hyvä tarjous kun samalla hintaa sai asentaa sekä iPhoneen että iPadiin :) . Kovin paljoa ei ole vielä kokemuksia, olisiko kahdella lennolla ollut mukana. Kyllä se ihan toimivalta vaikuttaa, mutta en kyllä Garministakaan luovu varsinkaan kun juuri sain vaivalla Garminin telineen asennettua mittaritauluun...

 

Hyvää tuossa on ainakin suhteellisen nopea käyttöliittymä, automaattinen lentologi ja kenttäkohtaisien pdf:ien lisäysmahdollisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latasin standard version äsken koska en tarvitse multileg flight plan editoria. Ja pitäisi toimia x-planessa myös moving mappina. Cool.  :thmbup:

 

Niin ja ipadissä näyttää toimivan hyvin. Ilmottautumispaikat pitää itse laittaa mutta menee nopeasti kordinaattien avulla. Ja tosiaan standard versio maksaa alle 9€ ja rajoituksena yksi leg kerralla. Suosittelen. X-planessa en kyllä saanut toimimaan sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerokurier lehdessä 1/2011 on artikkeli "iPad als Copilot" jossa testataan Air Navigation Pro ja Sky-Map softat iPadilla.

 

"Reine WLAN-modelle sind für Piloten nicht geignet. Es fehlt nicht nur die mobile Datenverbindung, sondern auch das GPS. Die meisten der hier vorgestellten Anwendungen sind ohne Positionsbestimmung zumindest in Teilen unbenutzbar."

 

Onko tosiaan niin että GPS puuttuu iPadin Wlan-versiosta?

 

Noiden kahden softan lisäksi esitellään

- AeroWeather Light

- FlightScale

- i-FLYTE Time & Checks

- Jeppesen MobileTC

- Sporty's E6B

- VFRiNOTAM

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kun joku suuttuu...

 

Ainoana miinuksena pidän sitä, että iphone yrittää pitää koko ajan gsm-verkkoon "yhteyttä", mistä johtuen moving-map-näyttö jäätyy silloin tällöin.

 

Tarvittaviin toimenpiteisiin yhdeydenottojen estämiseksi on tosiaan syytä ryhtyä, koska viestintäviraston määräys 15 Z/2009 Luvasta vapaiden radiolähettimien yhteistaajuuksista ja käytöstä kieltää seuraavien laitteiden käytön ilmassa olevassa ilma-aluksessa tai muussa ilmailuun käytettävässä laitteessa (lukuunottamatta kuitenkaan GSM 1800-verkon päätelaitteita tilanteessa, jossa ilma-aluksessa on niille asianmukainen tukiasema): Matkaviestimet, GSM-, UMTS- ja digitaalisten laajakaistaisten matkaviestinverkkojen päätelaitteet, satelliittipuhelimet, Inmarsat-B, -C, -D, -M, -M4-1, -BGAN ja –phone-2, EMS-MSSAT-, EMS-PRODAT-, SpaceChecker S-SMS-, Thuraya-, muut päätöksen ECC/DEC/(02)11mukaiset asemat, Arcanet- ja OmniTRACS-asemat, HESTsatelliittipäätelaitteet sekä rautateiden GSM-R -verkkoon kuuluvat päätelaitteet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä sen mobile datan saa sieltä pois päältä...

 

niin, wlan on kaikissa ipadeissa, mutta gps lisänä niissä jossa on 3g/gsm..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri hankki verkkokaupasta Magellanin telineen, se on varsinaisesti 3 GS:lle mutta 4:en menee kanssa hyvin. Magellanissa on vielä oma gps mokkula joka hieman parantaa tarkkuutta. Telineessä voi myös käyttää IPOD touch:ia.

 

AOPA testasi airnavpro:ta IPAD:issa ja olivat varsin tyytyväisiä. Testin teemana oli varsinaisesti Kindle ja IPAD lähinnä "paperittomana" ohjaamona, kumpikin ihan hyvä. IPAD:in ja muiden sormitietokoneiden haaste on lähinnä näytön kirkkaus pimeällä. Kindle on sen takia mieluisampi. IPAD tai vastaava sormitietokonen navapps:ien takia ehkä hyvä backup koneen kiinteälle suunnistusjärjestelmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on myöntänyt yhdelle amerikkalaiselle lentoyhtiölle luvan käyttää Jeppesen MobileTC -iPad sovellusta paperikarttojen sijaan. tarkemmin:

 

http://www.jeppesen.com/company/newsroom/articles.jsp?newsURL=news/newsroom/2011/iPad_EFB_authorization_NR.jsp

 

Jeppesen Mobile TC:n voi ladata Appstoresta ilmaiseksi, mukana tulee muutama demokartta. Karttatilaus aktivoidaan voimassaolevan paperikarttatilauksen lisenssinumerolla. Toistaiseksi VFR manuaalin elektronista versiota tai räätälöityä elektronista tripkittiä ei voi ostaa verkkokaupasta suoraan, vaan se edellyttää puhelinsoittoa Jeppesenin myyntipalveluun.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Ostin ton kartan iPadiin. Näyttää hienolta! Pitäs vain erilaisissa valaistusolosuhteissa päästä testamaan, että näkeekö tästä hyvin vai huonosti vai hyvinhuonosti. Ja saisko iPadin kiinni reiteen...

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Ostin ton kartan iPadiin. Näyttää hienolta! Pitäs vain erilaisissa valaistusolosuhteissa päästä testamaan, että näkeekö tästä hyvin vai huonosti vai hyvinhuonosti. Ja saisko iPadin kiinni reiteen...

 

LND

 

iPad ja reisi ovat huono yhdistelmä.  Jos koneessa on ratti, se kolisee ipadiin.

Olen eri koneissa käyttänyt kahta erilaista telinettä iPadilla, toisessa ratin akseliin kiinittyvä "ruuvipuristin" ja toisessa imukuppi, joka tarttuu hyvin ikkunaan. Molemmat täyttävät hyvin tehtävänsä.

 

Yölennossa iPad voi olla joskus häiritsevän kirkas. Jeppesen tc:ssa on hyvä kirkkaussäätö, halpissoftista ei ole kokemusta.

 

Peter

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testin teemana oli varsinaisesti Kindle ja IPAD lähinnä "paperittomana" ohjaamona, kumpikin ihan hyvä. IPAD:in ja muiden sormitietokoneiden haaste on lähinnä näytön kirkkaus pimeällä. Kindle on sen takia mieluisampi. IPAD tai vastaava sormitietokonen navapps:ien takia ehkä hyvä backup koneen kiinteälle suunnistusjärjestelmille.

 

Mitä dataa oli testin mukaan fiksua laittaa Kindleen ja käytettiinkö sitä oman lukuvalon kanssa? Entä konvertointiinko materiaali Kindlen palvelun kautta, vai oliko tähän olemassa jokin näppärä oikotie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiks Kindle näy ulkoisena kovalevynä usbipiuhalla tietsikkaan kytkettäessä, ja sinne voinee heittää PDF-tiedostoja? Vai oliko se ny joku toinen härpäke millä moisia kokeilin, siinä pikkukindlessä oli just aavistuksen liian pieni näyttö että aip-kartat olisi näkyneet kunnolla.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, en ollut vielä kirjoitellutkaan tuosta Airnavista tuonne.

 

Otin nimittäin vähän kuviakin siitä miten tuo toimi iPadissa. GPS toimii ihan hyvin lennolla ilman 3G:täkin, näytti korkeuttakin pinnoille asti (350). Pienkoneessa taas se navi on ihan ok ja reittejä voi suunnitella ja editoida aika helposti. Suomen datassa oli pieniä virheitä, en ole nyt katsonut tarkemmin, onko päivitetty jo. Muutaman mittarinkin voi laittaa näkyviin ja ainakin korkeus, nopeus ja kompassi näyttävät toimivan, muitahan on HSI, VOR, ADF....

 

Karttapohjat toimivat ilmaisinakin ihan hyvin ja näköjään uusimmassa versiossa löytyisi jo Suomestakin 3D-data! Oijoi, ettei vaan joutuisi ostamaan (39,99)

 

Noh, pitää tutkiskella lisää, just latasin päivityksen

 

t. Timo

 

Tuki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Softahan on kyllä valloittanut mun sydämen, vaikken ole sitä kunnolla päässyt edes testaamaan. Talvilentäminen kun on jäänyt vähiin ja ostin sen tuossa joulun alla. Tänään huomasin tuon Suomi-karttamahdollisuuden ja arvelin ostaa moiset tässä lähihetkinä. Open source -kartatkin tuntuvat toimivan ihan hyvin. Tuossa Malmilta Joensuuhun suihkin pari viikkoa sitten ja iPadi oli kyllä juonessa mukana kaiken aikaa, ainakin kunnes akku loppui. No, omaa tyhmyyttähän se on jättää laite lataamatta ennen lentoa.

 

Siitä päästään tosin siihen faktaan, että iPhone ei saanut juonesta kiinni koko 10 minuuttiua kestävällä loppumatkalla, kun yritin sitä käyttää backuppina. Se on toiminut autoillessa kyllä, mutta ehkä sekin olisi halunnut sitten käyttää verkkoa tai jotain. Jokusen kerran olen istunut aateeärrässä ja kokeillut kummallakin vehkeellä lennolla saada jotain infoa, mutta enpä ole onnistunut. Tuntuu siis olevan hiukan haasteellista saada hommaa toimimaan lennosta kesken matkaa. Ehkä en vaan osaa.

 

Edit: Oli se sitten kuitenkin herännyt, koska oli logannut viisi viimeistä minuuttia. iPad hyytyi 10 min ennen laskua. Nakkasin sen sitten jo mäkeen.

 

En sitten tiedä, mikä olisi hyvä tapa käyttää noita vermeitä. On se luuri minusta vähän nihkeän kokoinen gepsiksi, mutta padi taas aika suuri. polvilevyviritystä olen pohtinut, mutta se voi tosiaan olla vähän hankala. Tuo reissu meni hyvin, kun oli naapurijakkara tyhjänä, mutta muuallehan en olisi sitä saanut kiinni.

 

Kaikesta voi havaita tuotekehittelyn ja kokemuksen olevan aika vaatimattomalla tolalla, mutta toisaalta - jos on laitteet valmiiksi, se softa maksaa jonkun kolmekymppiä ja koko maan visuaalikartta virallisena versiona saman verran. Mitä sillä saa? Ei edes kovin paljon olutta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on Suomi-kartta hankittu. Hyvältä se näyttää, joskin isohko miinus tulee siitä, että kartan reunojen ympärillä on sentistä muutamaan valkoista aluetta, joka peittää osan Ruotsin, Norjan, Viron ja Venäjän kartoista, jotka liittyivät saumattomasti freeware-Suomeen. Siitä täytynee antaa kansalaispalautetta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nytpä tuli sitten koeajetuksi nuo Suomi-kartat. Hirmu hieno keksintö tuo vaan on. Freeware-datassa on hirvittävä määrä kaikkea pikkutietoa taajuksista ilmatiloihin, plaanin teko on vaivatonta eikäpä ollut yhtään ongelmaa esim. gps:n putoamisten tms. kanssa.

 

Kännyräpsy ohessa:

 

[ attachment removed ]

 

-A-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikamaista. Tuo oikea kartta on aivan liian hyvän näköinen, vaikka se ilmainenkin on ihan ok. Katotaan kesemmällä...arrgghhhh

 

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikamaista. Tuo oikea kartta on aivan liian hyvän näköinen, vaikka se ilmainenkin on ihan ok. Katotaan kesemmällä...arrgghhhh

 

 

Timo

 

No kolmekymppii. Koko Suomi. Paitsi Karjala  :laugh: Ostin sen Hesan lähiliikennekartankin. 15 lisää. Kulkee aika näppärästi mukana.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään