Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

  Moi,

 

Varsinaista aihetta hiukan sivuten: Onko tiedossa jotakin "Electronic Flight Bag" appeja -

tai muita lennonsuunnitteluun/lentämiseen liittyviä sovelluksia ipad2:ille, jotka tukisivat hyvin

nimenomaan Suomessa tapahtuvaa VFR-lentämistä?

 

Kaikki demovideot tästä aihepiiristä youtubessa kun tuntuvat olevan kovin Amerikkakeskeisiä.

Videoista ei käy ilmi, miten hyvin/huonosti juuri Suomen kentät tietoineen ja chartteineen on

niissä katettu.

 

Olen itsekin yrittänyt noita webistä googletella, mutta varsinkin käyttäjäkokemuksiin perustuvat

kommentit tästä aiheesta olisivat kiinnostavaa luettavaa.

 

 

  Terveisin Jari Mutikainen

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Moi,

 

Varsinaista aihetta hiukan sivuten: Onko tiedossa jotakin "Electronic Flight Bag" appeja -

tai muita lennonsuunnitteluun/lentämiseen liittyviä sovelluksia ipad2:ille, jotka tukisivat hyvin

nimenomaan Suomessa tapahtuvaa VFR-lentämistä?

 

 

Aivan riittävä paketti on ipad + Air Nav Pro, johon ladataan VFR-kartasto 1:500 000 sekä erikseen

Jeppesenin VAC-kartasto sähköisenä: Ensin hankitaan Jeppeseniltä Jepp View -sovellus jossa halutun peittoalueen "Bottlang" -kartat ja iPadiin ladataan App Storesta "Jeppesen TC app" - joka itsessään on ilmainen, mutta joka edellyttää Jeppesenin lisenssin.

 

Jeppeseniin liittyvissä asioissa mailatkaa daniel.dostal ÄT jeppesen.com ja kysykää, hän on myyjä joka mielellään konsultoi ja neuvoo.  Kertokaa terveisiä ...

 

 

Peter

 

EDIT: Nämä Jeppesen/Bottlang-kartat ovat monin verroin paremmat kuin AIP:n kartat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpi väri lentokoneeseen: valkonen vai musta (ipad) ?

 

Valkonen ei kuumene niin pahasti, mutta häiritteekö valkonen reuna sitten muuten? Sori pieni off-topicin poikanen.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

iPadit kärsivät jonkin verran lämpöongelmista auringonpaisteessa (liian kuuma -> laite lopettaa yhteistyön kunnes jäähtyy), eli suosisin kyllä valkoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

iPadit kärsivät jonkin verran lämpöongelmista auringonpaisteessa (liian kuuma -> laite lopettaa yhteistyön kunnes jäähtyy), eli suosisin kyllä valkoista.

 

Joo kyllä se taitaa niin olla... ja notta, onhan se myös "muotikkaampi"  :laugh:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen välikommentti siltä varalta että Tero tai joku muu on kohtapuoliin iPadia hankkimassa eikä ole törmännyt uutisiin/huhuihin muualla: jossain määrin varmana kai pidetään, että 7.3. julkaistaan iPadin seuraava versio, vaikka vielä huhujen tasolla liikutaankin. Jos olisin itse ostamassa, eikä olisi välitöntä pakkosaadahetinyt-tarvetta, odottelisin suosiolla ehkä pari viikkoa. Jos vanha linja pitää, samaan hintaan saa kertaluokkaa uudempaa rautaa, tai sitten vaihtoehtoisesti iPad 2:n halvemmalla jos se jää vielä myyntiin. Eihän tuo tosin ainakaan Suomessa todennäköisesti ihan heti tule saataville, mutta anyway, ainakin on hyvin todennäköisesti tuoreempaa tietoa päätöksen pohjaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

arvailen että xamplen tuki ei ole saanut näitä kommentteja joten lähetin sinne tämän:

 

Hi,

 

got some further comments. Unfortunately I am not able to check these myself, since my son stepped on my iPad so I have no display in it right now but well, here you have some list of pilot comments:

 

- Barkarby's ghost still visible in Stockholm

- Stockholm and Tallinn APP area sector borders missing widely

- Swedis area ES R-87 missing, can be found in ICAO paper map

- Bromma CTR VFR information points missing (most other swedish are there).

- Kärdla TMA and control zone have mixed

- Estonian VFR information points and RNAV crosses missing (that exist in ICAO map)

 

There are lots of RNAV crosses in Finland but slightly inconsistently - for example, there are only SID crosses for EFHK but no STAR or ILS. Some other airports have some RNAV crosses. This pilot thinked that most usable points for VFR flying would be those that have been commonly published and can also be used and found in usual GPS databases.

 

He also says that TMA's are missing altogether and is wishing for a button to turn this info off and on. Also, he says, that the finnish official map fulfils this missing part.

 

Some details from FI information:

 

D32 missing

R28 borders are not correct

MIL CTAs missing

ATS routes missing

ADIZ missing

 

------

 

ei se vaikeaa ollut. <Send>

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan, mutta saattaa olla käyttäjän osaamattomuutta mukana :)

 

Istuin linja-autossa ja käytin muutaman tunnin ohjelmaan tutustumiseen - kannattaa tehdä ajan kanssa, koska vaikka kävinkin manuaalin kanssa touhua läpi, meni useampi yritys ennenkuin lentosuunnitelma alkoi näyttää mieleiseltä, varsinkin "lennosta" tehden.

 

TMA-puutteista tuli näköjään annettua hiukan hätiköityä kritiikkiä - ihmettelin kun yhtäkkiä Pirkkalan TMA ja MIL CTA ilmestyivät näkyviin, ja napauttamalla esiin tuli vielä inforuutu. - Map-settings / Airspaces osastossa on oletuksena käytössä filtteri, joka näyttää "valittu korkeus" +- 1000 jalkaa. Ja piilossa aivan sliderin oikeassa reunassa on vaihtoehto "All".

 

Mutta suomalaiset ATS-reitit näyttivät silti puuttuvan, samoin purjelentoalueet. Mutta niinkuin moneen kertaan on jo edellä todettu ne ovat Finavian/Karttakeskuksen karttapohjassa selvästi esitetty.

 

SUI eli NDB Suinula näytti puuttuvan, löytyi vielä kartalta, mutta joko se on käsikorjauksella poistettu? No, se oli helppo käsin lisätä. Jostain syystä Hallin lähialueen ilmoittautumispaikat ovat tietokannassa User waypoint -symbolilla (kauneusvirhe).

 

***

 

Mutta säästän tämän viestin lopun virtuaalisen HSI-mittarin ja flight data -näytön ihmettelyyn.

 

Kummallisuudet:

- Heading bug pyörii jatkuvasti itsekseen ja osoittaa aina reittipisteen suuntaan (bearing)

- Course deviation indicator CDI eli keltainen nuoli ei näytä kääntyvän automaattisesti osoittamaan seuraavaa reittipistettä (desired track eli DTK)

 

toisaalta flight data -osastosta puuttuu käyttökelpoinen tieto:

 

DTK eli desired track, reittiviivan mukainen magneettinen suunta reittipisteeltä toiselle

- CDI:n pitäisi kääntyä tähän suuntaan automaattisesti

 

XTK eli Cross track error, etäisyys reittiviivasta.

 

Sivuhuomiona vanhoissa Kingin gepseissä on yhtenä "välilehtenä" tekstinäyttö:

BRG bearing

TK track

DTK desired track

 

nuo kolme kun näyttävät samaa lukua on tarkasti reittiviivalla :)

 

Edit:

 

Virtuaalisen HSI:n varmaan pitäisi toimia siten että:

 

suuntahyrrän kehä = TK (GPS:n ilmoittama suunta)

heading bug = BRG

CDI = DTK

 

ja tässä käyttäjän ei tarvitsisi liikuttaa käsipelillä mitään.

 

mutta itsestään liikkuva heading bug hämää ihan älyttömästi, ja jostain syystä CDI:tä voi pyörittää sormella.

 

Edit 2 (27.2.):

 

Paluureissulla löysin asetuksista (Settings - Instruments) asetuksen "Auto adjust OBS", jota kokeilin.

 

Osoittautui, että lähestyttäessä waypointtia, n. puoli mailia ennen ohjelma laskee lentokoneen sijainnin perusteella HSI-näyttöön CDI-neulalle ja HDG-bugille arvot seuraavalle reittipisteelle ja pyöräyttee ne.  Eli käytännössä HSI-näyttö ei vastaa reittiviivaa. Laitan tästä palautetta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuli vastaus kiitoksin kattavasta listasta ja tsekkaavat sen läpi kohta kohdalta.

 

Kannattaa siis laittaa suoraan tuonne niitä kommentteja.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä säästin ja otin 16 gigan version, tällä hetkellä 7 gigaa vapaana. Karttojen kokoluokka on 100-200 Mb. Eli ei hätäpäivää, eniten tilaa menee ihan muuhun kuin softiin (valokuvien tilapäissäilytys).

 

Onko niin että iPad 2:ssa on jonkinlainen hyrriin perustuva liikeanturi? Ykkösversiossa keinohorisontti pysyy sitkeästi paikallaan, vain kuvan orientaatio muuttuu.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko niin että iPad 2:ssa on jonkinlainen hyrriin perustuva liikeanturi? Ykkösversiossa keinohorisontti pysyy sitkeästi paikallaan, vain kuvan orientaatio muuttuu.

 

 

Eiköön nuo liene pietsoantureita. Ei ainakaan hyrriä. Mutta jonkinlaiset elektroniset kiihtyvyysanturit kuitenkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virkaveli esitteli "ipatille" viritettyä systeemiään ja kyllä näytti aikas mageelta. 3d:n kalibrointi joko polvelle tai pystyyn oli sekin jees (miten sitten tosikäytössä?).

 

Mut' miks' ain' vain Apple? Onhan niitä muitakin tablettikoneita ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt hankittu tuo iipädi2, 16gb, 3G malli.

 

Tarviiko tuo rakkine nyt vielä sim-kortin ja datayhteyden sisäänsä, jotta gepsi toimii? En tarvitsisi tähän omaa liittymää muuten, jos tämä Airnav ei sitä vaadi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä oli kommenttia että näytön kirkkaus pimiässä ohjaamossa arveluttaa. Nyt kun iPadia on tullut tässä roplattua niin vinkkinä:

 

-Tuplaklikkaus etupuolen nappulasta ja näytön alareunaan aukeaa palkki jossa näkyy aktiiviset sovellukset.

-Pyyhkäise nakillasi oikealle niin saat näkyviin säätimet jolla voi lukita näytön orientaation, säätää kirkkautta ja muuta mukavata.

-Uusi klikkaus napista niin palkki poistuu näkyvistä.

 

En tunne iPadin tapaa moniajaa sovelluksia, mutta tuosta samaisesta palkista voi "sammutella" turhat pois. Kun sormea pitää jonkun kuvakkeen päällä tulee kaikille ylänurkkaan miinus josta niitä voi sitten naputella pois päältä (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nyt parisenkymmentä lentoa lentänyt tämän softan kera. Useimmiten se toimii tyydyttävästi. Muutaman kerran se on jäätynyt, lukuisia kertoja se ei käynnisty ensi yrittämällä vaan se aloitussivu jää näkyviin. Horisontti ei useimmiten kalibroidu vaikka mitä tekisi. Joskus taas suomalainen pohjakartta ei lataudu millään keinolla.

 

Liekö vika ohjelmassa vai raudassa? Vai miehessä?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks sulla päällä se joku multitasking vai background vai mikä se oli? Lieventänee jäätymistä.

 

Itäraja ei oikein osu kartan kanssa yksiin

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerokurier lehdessä 1/2011 on artikkeli "iPad als Copilot" jossa testataan Air Navigation Pro ja Sky-Map softat iPadilla.

 

"Reine WLAN-modelle sind für Piloten nicht geignet. Es fehlt nicht nur die mobile Datenverbindung, sondern auch das GPS. Die meisten der hier vorgestellten Anwendungen sind ohne Positionsbestimmung zumindest in Teilen unbenutzbar."

 

Onko tosiaan niin että GPS puuttuu iPadin Wlan-versiosta?

 

Noiden kahden softan lisäksi esitellään

- AeroWeather Light

- FlightScale

- i-FLYTE Time & Checks

- Jeppesen MobileTC

- Sporty's E6B

- VFRiNOTAM

 

 

http://bad-elf.com/products/gps/ Tuolla toimii :) Ainakin jos lentelee korkealla ja kovempaa, iPad 3G:n gps/kiihtyvyysanturit eivät pysy perässä eikä jaksa löytää gps signaalia enää hetken kuluttua. Air Nav Prosta sen verran, että harmittaa openstreetmapin surkeat kartat pohjalla.

 

Hankin Bad Elfin pari kuukautta sitten USAsta, tuli muutamassa päivässä. $99 + noin 25€ muita maksuja noudettaessa. Mielettömän hyvä, toimii missä vain, myös matkustajakoneen kabiinissa, löytää gepsin signaalin parissa minuutissa eikä koskaan hukkaa sitä kesken leikin. Mulla siis iPad2, Wifi only.

 

Niille jotka toivovat google earthin kaltaista moving map karttaa lennoille (kuten minä), ladatkaa App Storesta Motion X:n GPS HD, kotisivut http://news.motionx.com/category/motionx-gps/.

 

Applicationissa voi ladata suuria Bingin terrain, hybrid, tai street karttoja (hybridi paras) suoraan applicationista, joita voi sitten käyttää offline-tilassa ilman internet yhteyttä. Sinne voi luoda omia waypointeja, se piirtää ja tallentaa trackejä, ihan loistava tuote. Ei tarvitse iTunesin kautta latailla hankalia gpx, kml, tai kmz filejä jotta saa kartan näkymään offlinessä. Karttoja voi ladata haluamansa suuruisena, joten zoom level on siitä kiinni montako sataa megaa tai gigaa haluaa iPadilleen laittaa. Tällä hetkellä ainoa app jossa voi ladata maailman "näköiskartan" pohjille, ja koordinaatit ovat tarkasti juuri siellä missä pitääkin.

 

Olen ollut yhteydessä Motion X:ään ja kehittävät sitä edelleen, esimerkiksi sellaisia ominaisuuksia on tulossa että saa current location sympolin vaihdettua autonavigaattorimaisesta nuolesta esim. lentokoneeksi, ja mahdollisuuden piirtää track lines waypointtien välille. Myös waypointtien puhekuplamainen ulkoasu tulee muuttumaan, mahdollisesti niin että käyttäjälle tulee valikko millaista waypoint markeria haluaa käyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvittaviin toimenpiteisiin yhdeydenottojen estämiseksi on tosiaan syytä ryhtyä, koska viestintäviraston määräys 15 Z/2009 Luvasta vapaiden radiolähettimien yhteistaajuuksista ja käytöstä kieltää seuraavien laitteiden käytön ilmassa olevassa ilma-aluksessa tai muussa ilmailuun käytettävässä laitteessa (lukuunottamatta kuitenkaan GSM 1800-verkon päätelaitteita tilanteessa, jossa ilma-aluksessa on niille asianmukainen tukiasema): Matkaviestimet, GSM-, UMTS- ja digitaalisten laajakaistaisten matkaviestinverkkojen päätelaitteet, satelliittipuhelimet, Inmarsat-B, -C, -D, -M, -M4-1, -BGAN ja –phone-2, EMS-MSSAT-, EMS-PRODAT-, SpaceChecker S-SMS-, Thuraya-, muut päätöksen ECC/DEC/(02)11mukaiset asemat, Arcanet- ja OmniTRACS-asemat, HESTsatelliittipäätelaitteet sekä rautateiden GSM-R -verkkoon kuuluvat päätelaitteet

 

 

 

http://bad-elf.com/products/gps/

 

Kannattaa hankkia. Ei ole moving map jäätynyt kertaakaan, ei edes pinnoilla lähes 500 solmun vauhdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tulipas tilattua. Se ei kuitenkaan varmaankaan vaikuta siihen, kuinka ohjelma käynnistyy tai oikeastaan EI käynnisty?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tulipas tilattua. Se ei kuitenkaan varmaankaan vaikuta siihen, kuinka ohjelma käynnistyy tai oikeastaan EI käynnisty?

 

Peter

 

Jos puhut Air Nav Prosta, oman kokemukseni mukaan käynnistysongelmia tulee jos lataa ohjelmaan liikaa elevation-dataa. Latasin koko maailman kartat, ja toimi hyvin. Sen jälkeen latasin päälle vielä kaiken mahdollisen elevation datan, eikä enää käynnistynytkään. Joku yhteys sillä näyttäisi olevan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään